2008. szeptember 11., csütörtök

"Amerika jóléte múlik az oktatás átalakításán”


Konzervatív javaslatok az egyetemi képzés megújítására
Az Egyesült Államokban sokan elégedetlenek az oktatás színvonalával. A liberális értelmiség azt szeretné, ha az esélyegyenlőség érdekében az állam minden fiatalnak színvonalas oktatást biztosítana. Charles Murray ikonoklaszta konzervatív politológus szerint azonban már most is túl sok tehetségtelen diák megy egyetemre. Ahelyett, hogy egyre többen iratkoznának be a egyetemre, mindenki jobban járna, ha a felsőoktatási intézményekben csak a kiemelkedő adottságokkal rendelkezőket képeznék. Murray legújabb könyvét James Piereson, a Manhattan Institute oktatáspolitikai kutatócsoportjának vezetője szemlézi a The New Criterion magazinban.
„Sokak szerint az Egyesült Államok oktatási rendszere már régóta válságban van, és az ország jóléte múlik az oktatás átalakításán. Az amerikaiak mindig is nagyon bíztak az iskolákban. Oktatáspolitikai szakértők, kutatók, tanári szervezetek, szülői munkaközösségek és politikusok igyekeznek mindent elkövetni, hogy megoldást találjanak az iskolák bajaira. A leggyakrabban elhangzó javaslatok: több fizetést a tanároknak, nagyobb odafigyelést a diákoknak, kisebb osztályokat, több új iskolát. Az oktatás célja a hatvanas évektől egyre inkább a lányok és a fiúk, a fehérek és a feketék, a gazdagok és a szegények eredményeinek kiegyenlítése" - foglalja össze a liberális javaslatokat Piereson.
David Brooks, a The New York Times publicistája tavaly például azt írta, hogy Amerika a színvonalas oktatásnak köszönhetően válhatott a 20. században a világ vezető hatalmává. Brooks statisztikákat idéz, amelyekből kiderül, hogy az amerikaiak a 19. század végétől a hetvenes évekig egyre többen és egyre több évet töltöttek az iskolapadban. 1950-ben az amerikai fiatalok 70 százaléka középfokú végzettséget szerzett, míg Európában csak 30 százalék volt az arány. Igaz ugyan, hogy mára általánossá vált a középiskola (az amerikaiak 80 százaléka rendelkezik legalább középfokú végzettséggel) és folyamatosan nő az egyetemre beiratkozottak száma (ma az amerikaiak 70 százaléka kezd felsőfokú tanulmányba), de az oktatással koránt sincs minden rendben. A hetvenes évektől azonban hanyatlani kezdett az oktatás színvonala, és a világ felzárkózott, sőt, leelőzte az Egyesült Államokat. A nemzetközi összehasonlítások tanúsága szerint ma az amerikai általános- és középiskolai oktatás a középmezőnyhöz tartozik. Brooks, csakúgy mint az elmúlt évtizedek liberális kritikusai, azt szeretné, ha az iskolákban még hosszabb ideig tanulhatnának a diákok, és kaphatnának még színvonalasabb képzést.
Charles Murray konzervatív politológus legújabb, Az igazi oktatás: az amerikai iskolák reformja négy pontban című könyvében ezzel a felfogással száll szembe. Murray nem először tűzi tollhegyre az oktatást az esélyegyenlőség eszközének tekintő liberális elképzeléseket. Már tizenkét évvel ezelőtt, Richard Herrnsteinnel írt könyvében, a Normáleloszlásban előállt azzal a véleményével, hogy az intelligenciahányadosok közötti különbségnek genetika okai is vannak, és hogy az intelligencia öröklődik. Ezért azt javasolták, hogy csökkentsék az állami szociális programokat. A szociális támogatások ugyanis főleg a szegényeket segítik, márpedig az ő intelligenciaszintjük Herrnstein és Murray szerint általában alacsonyabb. A támogatások - érveltek a szerzők - „nem a megfelelő nőket ösztönzik gyerekvállalásra". A könyv óriási felzúdulást váltott ki. Sokan „tudományos rasszizmussal" vádolták a szerzőket. A kritikusok nem mulasztottak el rámutatni, hogy a kutatást a Pioneer Fund támogatta. A harmincas évek végén alapított szervezet az eugenika egyik amerikai élharcosának számított. A szervezet annak idején azt javasolta, hogy a feketéket deportálják Afrikába. Az egyik alapító a korabeli náci Németország sterilizációs gyakorlatát „izgalmas kísérletnek" nevezte.
Murray most óvatosabban fogalmaz, mint tízegynéhány évvel ezelőtt. Már nem hivatkozik az intelligenciahányadosok közötti örökletes különbségekre. De azt továbbra is állítja, hogy mindenki jobban járna, ha leszámolnánk a romantikus oktatáspolitikai illúziókkal, amelyek szerint bármelyik diák képes lehet kiemelkedő teljesítményre, feltéve, hogy a megfelelő oktatást kapja. Murray szerint ugyanis nem igaz, hogy kizárólag az iskolán múlik, hogy milyen eredményekre lesz képes egy diák: igazi tehetség kevés van, a többségtől legfeljebb csak átlagos teljesítményt várhatunk. Azok az átfogó és költséges oktatási programok, amelyek a középszerűek felzárkóztatását célozzák, eleve kudarcra vannak ítélve. A legszínvonalasabb képzéssel sem lehet elérni, hogy a kevésbé ambiciózus fiatalok törekvőbbek legyenek.
Ahelyett, hogy mindenkiből zsenit akarnának képezni, az iskoláknak inkább az átlagos diákok igényeire szabott oktatást kellene biztosítani. Ahelyett, hogy mindenkit továbbtanulásra ösztönöznek a szülők és a tanárok, csak a kiemelkedő képességű diákokat kellene felvenni az egyetemre. Murray szerint ma az egyetemekre beiratkozó fiataloknak csak 10-20 százaléka felel meg a követelményeknek, és képes a bonyolult szövegek és érvek megértésére. „A diákok többsége csak az idejét fecsérli az egyemen, és jobban járna, ha 18 és 22 éves kora közötti négy évben inkább dolgozna." Ők úgyis csak azért mennek egyetemre, hogy aztán olyan állást találjanak, amelynek betöltéséhez elvárt ugyan a felsőfok végzettség, de valójában nem kell hozzá egyetemen elsajátítható ismeret.
Ha csak a valóban kiemelkedő képességű fiatalok járnának egyetemre, akikből aztán a társadalom elitje kikerül, akkor a felsőoktatás sokkal színvonalasabb lehetne: valóban elitképzéssé válhatna, ahol a diákok nem csak a tudományt, hanem a felelős társadalmi elittől elvárható állampolgári és kulturális ismereteket is elsajátíthatnák. Az átlagos képességűeknek az alapvető írás- és olvasáskészség mellett állampolgári és kulturális ismereteket, és a gyakorlatban kamatoztatható tudást kellene oktatni a középiskolákban.

http://www.newcriterion.com/articles.cfm/Sentimental-education-3897

Szertefoszlott a szabad piacba vetett hit


The Washington Post
Az amerikai gazdasági modell alapja az egyéni felelősség és a szabad piaci kapitalizmus eszméje. Mostanában azonban egyre többször kell az államnak a szabad piaci folyamatokba beavatkozva átvállalni a piaci szereplők döntéseinek következményét - írja Steven Pearlstein a washingtoni lap gazdaságrovatában.
George Bush elnök az egyéni felelősség kultúráját és a beavatkozástól mentes piacot támogatja, de a hitelpiaci válság miatt sokadszorra kénytelen dollármilliárdos állami segítséget nyújtani a bajba jutott hitelintézetknek. A Bear Stearns, a Fannie Mae és a Freddie Mac után most a csőd szélére sodródott Lehman Brothers szorul állami támogatásra.
„Ha Moszkvában, Párizsban, Pekingben vagy Brazíliában kerülne sor hasonló intézkedésre, akkor ezt a szocializmus bizonyítékának tekintenénk. Washingtonban azonban ugyanez forradalmi megoldásnak számít. Csakúgy, mint a világválság idején, most is egy komoly pénzügyi válság kellett hozzá, hogy rájöjjünk, a szabad piaci nem mindig hatékonyabb a politikusoknál és a hivatalnokoknál" - véli Pearlstein.
Elemzők már arról pletykálnak, hogy az állam 25-50 milliárd dolláros hitellel segít a válságba jutott autógyáraknak is. A korábban elképzelhetetlen mértékű állami beavatkozás ellen mégsem tiltakozik senki. Pearlstein szerint még a republikánusok is belátták, hogy a dereguláció túlzott volt, és a piacok szigorúbb állami felügyelete szükséges.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/09/11/AR2008091103911.html