2009. június 10., szerda

A válság hatása: Kelet-Németország felzárkózik

Die Zeit
Lehet, hogy a válság hatására a keleti német tartományok gyorsabban behozzák az elmaradásukat, mint ahogy eddig hinni lehetett? Tény, hogy a válság az ottani gazdaság teljesítményét kevésbé veti vissza, mint a nyugati területekét. Ez derül ki a Német Egység Éves Jelentéséből, amelyet Wolfgang Tiefensee, a keleti ügyekkel megbízott közlekedési miniszter terjesztett elő.
Tiefensee hangsúlyozta, hogy ez még nem szögezhető le teljes bizonyossággal, de a munkaerő-piac eddigi mozgása alátámasztja a prognózist. Azért válságállóbb a Kelet, mert ott több a közepes és kisvállalkozás, és kisebb mértékű az exportfüggés. Ugyanakkor a következő hónapokban ott is erőteljesen nő majd a munkanélküliség.
A két országrész közeledése amúgy lassan halad, jóllehet az ipari termelés gyorsabban nő keleten, mint nyugaton, és változatlanul jelentős összegekhez jut az egykori keletnémet terület a Szolidaritási Paktum alapján. Ez sem változtat azonban a tényen, hogy itt még mindig 13,3 százalékos a munkanélküliségi ráta, ami duplája a nyugati adatnak. Az elmúlt évben 90 ezren vándoroltak el a volt NDK tartományaiból, és 40 ezren tértek vissza. A távozók derékhadát viszont éppen a fiatal, kreatívabb emberek alkotják - emeli ki a hamburgi hetilap.
A felzárkózási folyamat jövőbeni alakulásával kapcsolatban Tiefensee óvatosan fogalmazott: „Hatalmas siker volna, ha Kelet-Németország 2019-re a teljesítőképességét tekintve utolérné a strukturálisan gyengélkedő nyugati tartományokat. A kezdeti célkitűzés az volt, hogy a 2019-ig futó második Szolidaritási Paktum legalább a nyugati átlag nyolcvan százalékig felhozza a keleti tartományokat. A Die Zeit túl bizakodónak látja ezt az elképzelést, és rámutat, hogy 2000 és 2008 között összesen csak négy százaléknyi közeledést sikerült elérni.

http://www.zeit.de/online/2009/25/deutsche-einheit-krise-bericht

A válságban még többet repültek a cégvezetők – cégrepülőn


ABC News
Miközben amerikaiak sokaságának megtakarításai elolvadtak és ingatlanjaik értéke zuhant, számos amerikai nagyvállalati elnök-vezérigazgató (CEO) magasan szárnyalt - a szó betű szerinti értelmében. A Fortune magazin százas listáján szereplő főnökök 2008-ban többször vették igénybe a vállalatuk által rendelkezésükre bocsátott privát repülőgépet, mint előtte bármely esztendőben - mutatta ki a vállalatvezetők jövedelmét figyelemmel követő Equilar cég.
2008-ban az erre fordított átlagösszeg 141 477 dollár volt - 2007-ben még csak 109 743 dollár, bár ezt részben a magasabb üzemanyagár magyarázza. Az Equilar megfogalmazása szerint a cégek egy része vonakodott attól, hogy megszüntesse a vállalati jetek hivalkodó használatát. Mi több, 2008-ban több nagyfőnök repült így, mint az előző évben (a vizsgált körben 79,2 százalék a 2007 évi 74,7 százalékkal szemben). Azóta néhány vállalat változtatott ezen a gyakorlaton.
A lista élén álló tíz CEO közül magasan az első volt a vállalati magángép használatában Alvaro G. de Molina, a GMAC - a General Motors bankja - elnök-vezérigazgatója: 2 259 595 dollárt költött erre a célra, őt 493 881 és 401 732 dollár közötti jetszámlákkal Samuel J. Pisano, az IBM, Richard L. Bond, a Tyson Foods, Kenneth I. Chenault, az American Express, illetve Robert W. Lane, a Deere and Co nagyfőnöke követte.
A nagyvállalatok általában azzal indokolják a vezetők és családtagjaik rendelkezésére bocsátott repülőgépek használatát, hogy erre a főnökök biztonságának érdekében van szükség, emellett pedig értékes időt takarít meg a rendkívül elfoglalt üzletemberek számára.
Ahogy azonban a válság mélyült, egyes cégek változtattak ezen a gyakorlaton. A GMAC, amelynek főnöke négyszer annyit költött a különgép használatára, mint a listán utána következő, közölte, hogy miután a kormány jelentős összeggel megtámogatta a céget, „a vállalat gépein megszűnt minden üzleti és személyi célú utazás", a GMAC még idén eladja légi flottáját. A MetLife biztosító cég, a Pepsi és a Sears hasonló intézkedéseket jelentett be. A Ford a maga részéről már nem teszi kötelezővé a vállalati jet használatát a vezetők részére, eladja flottáját - de Alan Mulally CEO számára privát gépet bérelt, „biztonsági megfontolásokból" és időnyerés végett.
A General Motors egészen januárig kötelezővé tette vezetői és családtagjaik számára a vállalati gép használatát. Azt követően azonban, hogy a kormány sok milliárd dolláros összeggel segítette ki az azóta csődvédelmet kért céget, a vezetés „engedélyezte" a nagyfőnökök szűk köre számára, hogy légitársaságok gépeinek első osztályán utazzanak. Ám azt, hogy vállalati gépet vegyenek igénybe, továbbra sem tiltja semmi.

http://abcnews.go.com/Business/Economy/Story?id=7802458&page=1