Leginkább a bulvárhírek érdeklik
őket és a politikai-gazdasági kérdések a legkevésbé. A fiatalok túlnyomó
többsége (67%-a) máig leginkább a televízióból értesül hazánk és a
világ dolgairól. A második legfontosabb hírforrásnak az internet számít,
ahol átlagosan tízből hat fiatal tájékozódik a hírekről, 9%-uk pedig
okostelefonon is követi az eseményeket. A nyomtatott sajtó (10%)
háttérbe szorulását mutatja, hogy a hírforrások tekintetében még a
rádióhallgatás (17%) is megelőzi. A fiataloknak közel 13%-a egyáltalán
nem tájékozódik a világban történtekről: ez a jelenség leginkább a
fiatalabb korosztályra, a 15-19 évesekre jellemző...
Ezek
a legfontosabb megállapításai annak a közvélemény-kutatásnak, amelyet
az elmúlt 3 hónapban készített az Ipsos, a 15-25 év közöttieket
reprezentáló 550 fő személyes módon történő megkérdezésével.
Híreket
hetente több alkalommal olvas a fiatal felnőttek harmada, további
egyharmaduk viszont minden nap szán rá időt. A budapesti fiatalok közül
minden második naponta, vagy naponta többször tájékozódik, ők a
legaktívabbak az országban. Általánosságban a vizsgált korcsoporton
belül az idősebb korosztály mondható érdeklődőnek: a 20-25 évesek (42%)
kétszer annyian olvasnak naponta híreket, mint a 15-19 év közöttiek
(22%). Az iskolai végzettség emelkedésével arányosan növekszik a naponta
híreket olvasók száma is: a 8 általános iskolai osztályt végzettek
28%-a, a szakmunkásképzőbe járók 33%-a, a gimnáziumi érettségivel
rendelkezők 36%-a, a felsőfokú tanulmányokat folytatóknak pedig a 38%-a
olvas a frissen történtekről. A hírekkel töltött idő leginkább az esti
órákra esik, a fiatalok 70%-a ekkor olvas a napi eseményekről. A 15-19
évesek, valamint a vidéki fiatalok esténként aktívabbak, míg a 20-25
évesek és a budapestiek gyakrabban olvasnak reggelente.
A
fiatalokat a bulvárhírek érdeklik a leginkább, és a politikai-gazdasági
kérdésekkel foglalkoznak a legkevesebbet. A 15-25 éveseken belül főleg a
15-19 évesekre igaz ez, közel kétharmaduk rendszeresen tájékozódik a
bulvárvilág eseményeiről, és alig 16%-uk olvas vagy hallgat politikai
híreket. A 20-25 évesek - a bulvárt leszámítva - minden más témában
érdeklődőbbek: többet olvasnak sportról, kultúráról, életmódról és a
tudományos hírekről egyaránt. Míg átlagosan tízből hat fiatal olvas vagy
hallgat bulvárhíreket, négy fiatal olvas sport-, kulturális- és
tudományos híreket, csupán három olvas a gazdaságról, és kettő a
politikáról. A budapesti fiatalokra jellemzőbb a politikai érdeklődés
mellett a kultúra és a tudományos cikkek, hírek olvasása, míg vidéken
nagyobb a sportrajongók tábora. A férfiak és nők közötti különbségek is
jól megfigyelhetők. A nők kiélezettebben figyelnek a bulvárvilágban és
kultúrában történtekre, míg a férfiakat a sport köti le jobban:
háromnegyedük néz-olvas rendszeresen sporthíreket, míg a nőknek alig
egyharmada.
A
leggyakrabban látogatott hírportálok közé sorolható az Origo és az
Index. Az előbbit a fiatalok 63%-a látogatja, az utóbbit 43%-uk. Minden
tizedik fiatal körében népszerű még a hirado.hu, nagyjából fele ennyien
pedig a metropol.hu-t és a hirszerzo.hu-t olvassák. Míg az origo a nők
körében, addig az index a férfiak között örvend nagyobb népszerűségnek.
Korcsoport tekintetében az index inkább az idősebb (20-25 éves)
korosztályt tudhatja magáénak. Bár viszonylag sokan tájékozódnak
hírportálokon keresztül, csak a magyar oldalak népszerűek. Idegen nyelvű
hírportált a fiatal lakosság alig 3%-a olvas.
Az
online híreket olvasó fiatalok közel fele felkeresi valamelyik
hírportál oldalát, és azon keresztül tájékozódik. A Facebooknak -
alapvető népszerűsége mellett - a hírolvasásban is nagy szerep jut a
netező fiatalok körében: jelentős részük - tízből négy fiatal - a
híreket is a Facebookon olvassa. Az online hírolvasó fiatalok körében a
passzív tájékozódás aránya is magas: egyharmaduk a barátaik által
belinkelt, lájkolt híreket olvassa el. Hírolvasásra minden második
online hírolvasó fiatal az interneten töltött idejének 20-30%-át szánja,
e tábor másik fele pedig internetes idejének kb. 10%-át tölti ezzel. A
kezdőoldalak között a kereső-, illetve gyűjtőportálok a népszerűek: a
fiatal lakosság egynegyedének a Google a kezdőoldala, de mérhető
arányban említették a Startlap (8%) és a Facebook (6%) mellett az Origót
(5%) is.
(ipsos.hu )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése