
Kuthy
Lajos(1813-1864), akinek nevét ma már az iskolákban sem tanítják, pedig
a 19. századnegyvenes éveiben a legsikeresebb, legkeresettebb íróink
közé tartozott, akinek stílusa nagy hatással volt kortársaira, köztük a
fiatal Jókaira is.
Elfelejtettékmunkáit,
híres novelláit, regényeit, és őt magát is. Utolérte a magyartehetségek
sorsa, és szegényen, mindenkitől elhagyatva halt meg.
Diószegiszőlőjében lévő sírján már csak gaz és dudva terem, és intelmei
olyanok voltak,mint a vízre írott betű. Az irodalmi lexikonok - ha
egyáltalán megemlítik -egyformán azt tanítják a balliberális szalmán
kérődzőknek, hogy unalmas,zavaros könyveket írt, munkái tele vannak
szertelenségekkel, és gyenge jelleműember volt, mert állást vállalt a
Bach-korszak alatt.
Talán
jobban megértjük, hogy miért volt szükség erre az irodalmi
fémjelzésre,ha röviden ide írjuk, hogy Kuthy Lajos volt az a magyar író,
aki már 1846-banmegjelent, prófétai látással írott regényében, a
"Hazairejtelmek"-ben megjósolta, hogy miként fogja Magyarországot száz
év alattmeghódítani a zsidóság. Ezért, és csakis ezért kellett eltűnnie
nyomtalanul amagyar irodalomból, hogy helyet adjon a molnárferencek,
hunyadisándorok,szépernők, birólajosok nevével fémjelzett országhódító
siserehadnak, akik amagyar tehetségek helyett arathatták le az irodalmi
babérokat. Ezért kellettmeghalnia - még Kuthy emlékének is. Utoljára
1906-ban adta ki a Franklin Társulat"Hazai rejtelmek" című, annak idején
- 1847-ben - óriási sikertaratott regényét, melyhez az előszót nem
kisebb személyiség, mint MikszáthKálmán jegyezte. Azóta nem akadt kiadó,
aki vállalta volna, hogy újranyilvánosságot adjon ennek a nagy magyar
Kasszandrának. Mintha államisegédlettel irtanák a magyar tehetségeket,
és mintha bűn volna Magyarországon amagyar élet égető problémáival
foglalkozni... Operett, szerelmi háromszögettárgyaló színdarab,
hejehujás cigánytörténetek: ez, ami manapság a honkebleketderíti. Faji
kérdés... társadalmi korrajz... - szélsőséges feleslegek.
Ebben
a könyvben Kuthy Lajos előre megmondott mindent, ami azóta
százszázalékban beteljesedett. Olyan tisztán, olyan világos
bizonyossággal láttameg a mai Magyarország sorsát, hogy százhatvankét
esztendővel ezelőtt írtsorait olvasva kétségbeesetten kell azokon
megdöbbenni, megállapítva azt is,hogy Kuthy próféciája 2008-ra az utolsó
betűig beteljesedett (2014-re azuzsora-hitel és a magyar föld szabaddá
tétele is e jóslat beteljesedésétigazolja).

A
"Hazai rejtelmek" második kötetében (XXIV. fejezet) Löbl Simonuzsorás
ajkaira adja Kuthy ezt a jóslatot. Löbl heves beszélgetést
folytatSzalárdy György gróf főispánnal, a tönkre jutott, karmai között
vergődő magyarúrral, akinek nyíltan, leplezetlenül elmondja a zsidóság
céljait, terveit,feltárja azokat az eszközöket, melyekkel a zsidóság meg
fogja hódítaniMagyarországot. Ma, 2008-ban szinte hátborzongató dolog
olvasni ezt aszázhatvankét év előtti próféciát:
EZ A MI ZSEBEINKNEK VALÓ HÍZODA
"A
kevés részvény - mondja Löbl - mi magyar köröm között van,
apránkéntidegen kézbe vándorol. Itt siettetve lesz a jövendő, hogy a
magyar föld idegenországok technika-provinciájává váljék. Nekünk erre
törekednünk kell. Csak ígyleend az, hogy a folytonos szegényülésben, mi
és utódaink, bővebb és könnyebbalkalmat nyerünk excellenciátok megtört
és megfogyott fajában nemzetietlenpénzarisztokráciát alapítani....
Különösen mi, zsidó magyarok, vagy magyarzsidók, kik jövő uraságunkat
akarjuk megépíteni, nem rakhatjuk az alap közé azidegenek kövét, nem
segélyhetjük társunkká a bukott telektulajdonost, hogymidőn a ház
felépül, salonjainkat elfoglalja és minket kiszorítson. Nekünktörni,
nyomni, eltapodni kell minden csirázó versenyt és vetélyt, elzárni
ésbetemetni minden felfakadó forrást, mely a pénzt, hatalmunk eszközeit
anemességhez szivárogtatná s új uralgást adna kezébe."
Magyarországról szólva ekként folytatja elmélkedését Löbl Simon:
"Ez
a mi bőrünknek való hely, a mi zsebeinknek való hizoda. Igenalkalmatos
héber konzervatórium, amelyben a jeruzsálemi fény megnő ésfelmagzik.
Soha egy státus sem engedett a spekulánsoknak olyan bő és
könnyűnyereséget, anélkül, hogy emberi vagy országos célnak általuk
hasznot neszerezne. A helybeli és jellem viszonyok egészen a malmunkra
dolgoznak.Akármilyen politikai színű egyén legyen a nemzet élén, rögtön
támad párt, melymielőtt magát úgy mutatná, hazaárulónak kiáltja ki,
népszerűségét, hitelétaláássa, furkálja, szárnyát megnyírja s mikor se
ti se tova nem tud mozdulni,saját pártja is odább áll tőle, hogy új
zászló alá csapja magát, melynektartója egy másik csoport által ismét le
fog rántatni. Azért sok jellem, soktehetség kényelmei közé vagy szegény
zugába vonja be magát, és elpipázza erejét,mert nem akar taps közt
kezdett szerepet füttyön végezni, hogy végre mit sehasználjon, aminek
itt a legnagyobb művész is ki van téve. Látja excellenciád,hogyne örülne
ennek a zsidó. Nekünk olyan nép kell, amely jeleseit becsülni nemtudja,
mely egymással veszekszik."
JÓSLÁS A NUMERUS CLAUSUS ELTÖRLÉSÉRŐL
Mikor
a könyv íródott, persze még sehol sem volt numerus clausus, de Löbl
Simonmég azt is megjósolta, hogy a magyar törvényhozás, miként fogja
derekát beadniaz idegen fajta érdekeinek.
"Mi
és feleink - mondja az uzsorás - ezer és ezer úton körmeinkbe tartjuka
pénzpiacot, az ipart idegen gyülevész nép űzendi s a magyar
gazdatisztjeinkkélesz saját földjén. Ő vezeti a címet és zsellérkedik,
mi pedig szolgáknaklátszva országlunk. Mily mulatságos lesz majd az, ha a
magyar urak, hidegkőszobákba gyülöngve, vagy elszigetelve értünk
dolgoznak, ha díszparkjainkbahozzánk küldenek ki, megkérdeztetni, hogy
mi és miként történjék. Ha miigazgatjuk a törvényhozó szavát, s mondva
rendeljük, hogy töröljenek elcikkeket a mi érdekeink szerint. Miénk lesz
fény, divat, kitüntetés.Elfoglaljuk a közhelyeket, színházakat,
sétányt, termeket, ünnep- ésnéztereket. Persze a magyarokéit, mert mi
közcélból mit sem teszünk sajátzsebünkre, hanem kezünkre csaklizzuk,
vagy becsempészkedünk a készérdekekbe."
ÖTSZÁZ CSALÁD ZSAROLJA A MAGYARHONT
Megdöbbentően
beteljesedett Kuthy jóslata a magyarság szellemi és
gazdaságileigázásáról ötszáz családnak mindenekfölött való hatalmáról,
melyről eképpenjövendöl a továbbiakban Löbl Simon:
"Csak
nézzen szét excellenciád, hová vittük pár év alatt a közerkölcsöt.Író
és művész fut, fárad, éjjelez s Szilveszter estélyén nem marad
fillérje,mit újév napon koldusnak adjon. A közhivatalnok teng, nyomorog,
nélkülöz,özvegye mégis kéregetni jár, a földbirtokos kétezer holdból
nem képes családjátellátni s az igavonó nép éjt napot eggyé tesz, mégsem
lakik jól egész évhosszában. Minden munkásosztály sínylik s érzi a pénz
szűkét, és csak a korhelyuzsorás viheti véghez, hogy hatezer forint
kamatjából a fővárosban keresetágnélkül, kényelemmel éljen s négy év
alatt mégis tizenkétezer pengő tőkét tegyenfélre. II. Endre korában nem
sanyargatták jobban excellenciátok őseit őseink.Pedig, ha az üzéreket
kútfejökre vissza visszük s kit-kit helyére sorozunk, nemtöbb, mint
ötszáz család zsarolja Magyarhont. Ennek van alárendelve 14 millióember
sorsa, jövője, erkölcse. Ennek adózik az ország hallatlanabb
kulcsszerint, mint valaha a legzsarolóbb hódítónak... Mindez
tagadhatatlan tény smindez közönyösen foly, mintha úgy kellene folynia."
A ZSIDÓSÁG ADÓSAI ÜLNEK A KÉPVISELŐHÁZBAN
Jósol ezután Löbl Simon, az idegen érdekek szolgálatába szegődő képviselőházrólis, ekképpen:
"...
Magok a sivalkodó honfiak, kik mint sirály minden vészt
megkiáltanak,mellőzik szerepünket törvényhozás utján megtámadni. Egy-egy
bűntettnél, melyezrek közül napfényre vonaték, elszörnyednek, aztán a
phrasisnak vége, s mibékén maradunk a gyakorlatban. Persze adósaink s
ezeknek rokonai ülnek azöldasztalok körül, kik nincsenek arra nevelve,
hogy mint a rómaiak egykor,saját érdeküket veszélyezzék a t. c. hazáért s
romlását gátolnák, ha fejükforogna is szóban. Sőt eszélyesen óvakodnak
érdekeinkkel köztárgyalás utjánsúrlódásba jönni, úgy hogy hatalmunkról
alig vétetik más tudomás, mint abetáblázások nyugton hallgatott
kötetei... No már, ha most, midőn még kevesenvalánk, befolyásunk a
kezdet nehézségei között, oly hirtelenül el tudotthatalmosulni, ha
minden elemet érdekébe tudott hálózni s a köz értelmét ésérzését
hallagató rendszerbe nyűgözé, hiheti-e excellenciád, hogy rabjaink
éseszközünk szaporodtával az ország emancipálni tudja magát a
pénzszolgaságból,mely csak egy vonallal jobb az ököljognál."
A BENNSZÜLÖTT ŐSVÉR MINDEN ÉRDEMLÉSI MÓDBÓL KI VAN ZÁRVA
És ezután következik a jóslat legmegrázóbban bekövetkezett, legteljesebbenvalóra vált része. Így mondja Löbl Simon:
"A
népet félig már kivettük excellenciátok kezéből, kiveendjük
egészen.Miénk lesz földje, szorgalma, saját személye. Aratunk vetésén,
szűrünkszöllejében, leszedjük fája gyümölcseit s végre elsőszülöttjét
adandja zálogba,hogy eleget tehessen. A magyar nép még jobban elfogy,
szegényedik s szerteszétfalvakra pusztuland. A fővárosban ismeretlen
gyülevész nép fog kóvályogni,közöttük egy-két vagyontalan magyar, aki
másokért dolgozik. A nemzeti ifjúságivadékról ivadékra felnövend, nyomor
közt, kilátás nélkül. Először láz és undorkapja meg s bőszen kérdezi:
hát haza ez, mely kevés lakóinak tápot nem tudadni? Haza ez, mely
szorgalmam, képzettségem után nem tart el? Haza ez, melybena bennszülött
ősvér minden útról, minden alkalmazásból, minden érdemlési módbólki van
zárva, hogy idegen csavargóknak legyen mit falniok? Érdemli-e ily
hon,ily polgárzat, hogy vakon áldozatja legyek s emberi jogaimat
erőszakkal visszane vívjam? De ezt csak az első kiábránduláskor fogja
mondani, aztán megtöri anyomor s az uralgó erő igájába térnek, azaz
érdekeink alá. Egymást fogják marnikegyelmeinkért, szolgáinkká lesznek s
nőiket, leányaikat adják el pénzünkért.Valóban, mi szobrot emelhetnénk a
törvényhozói észnek, mely országát ily bölcsenkezünkre ada. S még csak
képmutatás sem szükséges már. Nem kell rejtve,lopódzva, utálat között
járnunk, nem kell elbújni élvezeteinkkel. Az utcákonhunyászkodott, vagy
üdvözlő arcok fogadnak, a középosztály iránt gőgösek,nagyok ellenében
gorombák lehetünk, kiönthetjük gyűlöleteinket. Kitárhatjuktitkainkat,
leálorcázhatjuk jellemünket, elárulhatjuk osztályunk gyengéit:feleim
biztosítvák, hogy nyíltság s dacoló erőszak nem árt, nem ingereltorlást,
nem idézhet gyógyszert, mert rabszolgáink egyet nem értenek."
Ennyi
talán elég az idézetekből. Utoljára még csak azt hangsúlyozzuk,
hogymindezt 162 évvel ezelőtt - 1846-ban - írta szegény Kuthy Lajos.
Vajon mit írnama, 2008-ban, midőn a jóslat beteljesedvén, a saját bőrén
és lelkén érzi egypusztuló nemzet, hogy utolsó betűig valóra vált nagy
írójának próféciája,amelyet Löblék rabszolga magyarságának már olvasni
sem szabad. Vagy - UramIsten -, talán már nem is akarja olvasni!
Dobszay Károly