Véglegesen eldőlt, hogy
áprilistól a gyorsvonatokra is pótjegyet kell váltani – értesült az
Iho.hu. A közösségi közlekedési szaklap azt írja:
minden távolsági vonatra külön-külön meg fogják határozni, hogy kell-e
érte extra díjat fizetni száz kilométernél hosszabb útra. A lap szerint a
háttérben régóta folyik a harc a gyorsvonatok pótjegyesítése körül, a
bevételek növelését (esetleg a kiadások csökkentését) akaró
minisztérium, illetve segédintézményei először valamennyi távolsági
vonaton megtett utat drágították volna, minden O betűs (országos)
járatra kellett volna pótjegy.
A
MÁV-Startnál viszont a lap szerint kézzel-lábbal tiltakoztak az emelés
ellen, ők tudják ugyanis, hogy az utasvesztést eredményez majd. Másrészt
a gyorsvonatok kiemelése ellentétes a mostanában követett filozófiával.
Tőlünk nyugatra és északra inkább az a jellemző, hogy az IC-k is normál
árban járnak, és csak a nagy sebességű, például TGV vagy ICE vonatok
drágábbak. „Mellesleg a gyorsvonatok tényleges (relatív) költsége (a
ritkább megállás miatt) inkább kisebb, mint a személyeké, persze csak ha
azonos járművek ugyanannyi utast visznek” – jegyzi meg az Iho.hu.
A
lap felidézi: a közlekedés irányítói tavaly szeptember óta
piszkálgatják a helyközi, távolsági közszolgáltatás tarifarendszerét.
Mindennek az eredménye az, hogy az utasok nagy többsége rosszabbul jár a
különféle rejtett áremelések miatt. Általános jegyáremelés nincs ugyan,
ám számos apró eszközzel módosították úgy a díjszabást, hogy az növelje
a tömegközlekedéssel utazók költségeit.
A
lap felidézi: az első változás a vasúti IC-k kiegészítőjegyét
kilométerfüggővé tette. Ez még több esetben hozott árcsökkenést, mint
-növekedést, de itt is voltak, akik rosszul jártak. Ezzel együtt néhány
autópályás buszra is bevezették a többletdíjat, tehát gumikeréken már
egyértelműen drágulás volt. Ugyanekkor szüntették meg az öt kilométerre
szóló jegyet is, tehát a legrövidebb távra utazók pénztárcáját is a
korábbinál jobban megterhelték.
Februárban
az IC-pótjegyek árát úgy változtatták, hogy aki nem csúcsidőben utazik,
és előre megveszi a jegyét, az kicsit fizessen többet, aki csúcsidőben
utazik, vagy nem veszi meg előre a jegyét, az sokkal többet fizessen.
„Nem klasszikus áremelés, de mégiscsak a bevételek növelését célozta,
hogy száz kilométernél rövidebb távra nem adnak ki ekkortól menettérti
jegyet” – írja az Iho.hu.
Emellett
döntöttek a virtuális kilométerszámítás megnyirbálásáról, holott
korábban éppen ott vezették be ezt a kedvezményt, ahol utastöbbletet
remélhettek tőle. „Ez az intézkedés azonban szépen illeszkedik a
döntéshozók lopakodó áremelést preferáló stratégiájába: eseti döntés, és
vagy a vasútnál hoz többletbevételt a drágább a jegy, vagy a Volánnál
az oda pártoló utas. Ha meg az eddigi utas kiszáll a közszolgálati
közlekedés megrendelői közül, járatokat lehet ritkítani, azaz a kiadási
oldalt lehet faragni, gondolhatják a szakminisztériumban és
szatellitszerveinél ülő megmondóemberek” – olvasható a szaklapban, amely
azt is felidézi: ezekkel a lépésekkel párhuzamosan a távolsági buszok
közül egyre többet soroltak az emeltdíjas kategóriába.