Napjainkban heves
viták tárgyát képezik a keresztes hadjáratok. Vannak akik ezeket a
háborúkat idealizálva, egy kizárólag szent célért folytatott hősies
harcnak kívánják bemutatni, míg mások ennek az ellenkezőjét állítva egy
anyagi javakért folytatott barbár rablóhadjáratnak titulálják a
keresztesek akcióit. Talán egyik és másik tábor állításában is
találhatunk igazságot, lényegében viszont egyik sem igaz. Az eseményeket
befolyásoló politikai, gazdasági, társadalmi és ideológiai tényezőket
ugyanis rendszerint elfelejtik figyelembe venni, vagy ennél is nagyobb
hibát követnek el: megpróbálják ezeket saját elképzeléseiknek
megfelelően alakítani, egyes tényeket elhallgatni míg másokat
kihangsúlyozni, egy torz (de nagyon tudományosnak tűnő) képet alkotván
így arról, hogy mi is történt valójában. Ebben a cikksorozatban
megpróbálom legjobb tudásom szerint bemutatni a keresztes hadjáratokat
és az ezeket befolyásoló tényezőket.
Ismerkedjünk
meg a kor államaival, társadalmával, a korabeli egyházzal és a vallási
élettel. Milyen események és változások zajlottak le Európában és a
Közel-keleten amik a keresztes hadjáratokhoz vezettek.

A
római birodalom széthullása után az új európai kultúra csírái a frank
birodalomban kezdtek kibontakozni. Fénykorát Nagy Károly idején élte aki
800-ban Rómában császárra koronáztatta magát ezzel létrehozva Szent
Római birodalmat, ami egy keresztény császárság eszményét valósította
meg. A birodalomban minden világi hatalom birtokosa a szakrális hatalmú
császár, a vallási élet feje pedig a római pápa. A császárság Nagy
Károly halála után hanyatlásnak indult, de majd egy évszázaddal később a
Szász-dinasztiából származó I. Ottó volt az aki egyesítette a Keleti
frank területeket, 951-ben meghódította Észak-Itáliát majd 962-ben
császárra koronáztatta magát Rómában. Az így megalakult Német-Római
császárság a középkori Európa legnagyobb és legfőbb hatalma. A birodalom
legfontosabb támasza az egyház és a pápa volt, akit a császárok kedvük
szerint iktatattak be vagy éppen ki... Ugyanakkor a fejedelmekkel és az
Észak-itáliai városi mozgalmakkal vívott harc számos konfliktust okozott
a birodalmon belül, megingatva a belső stabilitását.
A keresztes hadjáratok idejére, a pápaság és a császárság között megkezdődtek a harcok a keresztény európa feletti hatalomért.
Míg a keleten létrejött a Német-Római császárság, addig a nyugati
területeket a Capeting dinasztia egyesítette. 987-ben koronázták meg
Capet Hugot, a megalakult Francia királyság első uralkodóját.Az uralkodó
hatalma szinte kizárólag Párizs környékére (Ile de France)
korlátozódott, az ország nagy részét a szinte önálló tartományurak, a
koronahűbéresek birtokolták, akik ugyan névleg a király hűbéresei
voltak, ténylegesen a királytól függetlenül tevékenykedtek. Az francia
királyoknak csak évszázados harcok árán sikerült az egész országra
kiterjeszteni hatalmukat, amiben legfőbb támaszuk az egyház volt.
Normandia
fejedelme, I. Vilmos volt az aki 1066-ban át kelt a Brit főszigetre, a
Hastingsi csatában legyőzte az utolsó angol-szász uralkodót Haraldot, és
létrehozta az Angol királyságot. Vilmos erős központosított hatalmat
hozott létre, ahol minden hűbéres legfőbb ura a király volt.
A
korábbi Normann hódítások által jött létre a Szicíliai királyság. A
hódító normannok a XI. század második felében szállták meg a korábban
bizánci és muszlim uralom alatt álló Dél-Itáliát valamint Szicília
szigetét, és hamarosan a pápai állammal is harcokba keveredtek. Bár a
IX. Leó által vezetett pápai seregek vereséget szenvedtek, 1059-ben a
pápaságnak sikerült egyezményt kötnie a normannokkal. Ennek értelmében a
pápa elismerte a Szicíliai királyságot mint jogszerű államot, cserébe a
Szícilia királya hűbéresküt tett a pápának. Ez az erős katonaállam a
pápaság egyik legfőbb támasza lesz az elkövetkező századokban.
A középkor társadalma
A
középkori Európában a a világi rendet, az isteni renddel kívánták
összeegyeztetni, így a szentháromság mintájára, a társadalmat három
csoportra osztották: Imádkozók , dolgozók és harcosok (Oratores,
Laboratores, Bellatores).
A
harcosok tehát a nemesség rangjukat a szolgálataik által nyerték,
amiért földbirtokot kaptak. Kezdetben ezek a birtokok nem voltak
örökíthetőek, a XI. századra azonban egyre általánosabbá , hogy a
szolgálati birtok örökíthető is. Ezzel egyidejűleg jelent meg egy új
öröklési rend is az elsőszülöttségi jog, ami az elsőszülött fiúnak
juttatta a vagyon és a birtok egészét, az utódok többi tagját kizárva az
öröklésből így akadályozva meg a birtok későbbi felaprózódását. Az új
öröklési rend következménye volt hogy tömegesen jelentek meg a föld
nélküli nemesek akik zsoldosként nagyobb földesurak szolgálatába álltak,
annak reményében hogy majd így birtokhoz juthatnak. A vagyon iránti
éhségüket rendszeres fosztogatások során élték ki, többnyire a
szegényebb rétegek rovására.
Ami
a földbirtokosokat illeti kinek több kinek kevesebb jutott, de annyiban
nem különböztek egymástól hogy a lehető legtöbbre vágytak. Erős
központi hatalom nélkül ami ezt korlátozhatta volna , a királyságokban
rendszeresek voltak a belháborúk kisebb-nagyobb fejedelemségek között, a
győztesek ezáltal növelhették hatalmukat és persze a vagyonukat, míg a
vesztesek nagyobb földesurak szolgáltalába kényszerültek rosszabb
esetben föld nélkül maradtak.
Nem
meglepő tehát hogy a nemesség körében igen hamar támogatókra talált egy
keletre induló keresztes hadjárat terve. Lehetőség nyílt hogy
hozzájussanak ahhoz egy ismeretlen földön, amit odahaza nem sikerült
megszerezni: földhöz, pénzhez és hatalomhoz.
A
dolgozók rétegét, a jobbágyságot sújtotta leginkább a középkori
társadalom minden terhe. Az állandó háborúk és rablóhadjáratok nyomán az
éhínség mindennapi volt köreikben. A szörnyű életkörülmények és
rendszeres járványok végett a gyermekek nagy része nem érte el a
felnőttkort sem, az átlag életkor 30-35 év volt. Az emberek
mindennapjait a halál gondolata szőtte át. Keleten egy jobb és szebb
életet remélhettek. Krisztus születési helyén, talán a mennyei királyság
vár rájuk. Ők voltak a résztvevői a népi mozgalmaknak, amik az első
keresztes hadjárat idején is útjukat vették a Szentföld felé.
Általánosságban azonban nem a legszegényebbek voltak azok akik keletre
indultak.
Az
imádkozók, a papi réteg feladata volt biztosítani a hívők lelki üdvéhez
vezető utat. Bár a frank birodalom széthullása után az egyház is belső
válságot élt át, továbbra is Európa egyetlen tényleges összetartó ereje
maradt. Ez lehetőséget nyitott arra, hogy a XI. században egy megújulási
folyamaton menjen kereszül amiben nagy szerepe volt a kolostori
mozgalmaknak egészen pontosan a franciaországi cluny apátságból kiinduló
reformmozgalomnak. A mozgalom célja az erkölcstelen papi életmód
felszámolása valamint a világi hatalmaktól független erős
egyházszervezet létrehozása volt. A cluny kolostorból kiinduló
mozgalomhoz hamarosan Európa szerte tömegesen csatlakoztak más
kolostorok is, és az egyház rövid időn belül hatalmas változásokon ment
keresztül, olyan változásokon amiknek igen nagy szerepe volt abban hogy
képes volt a keresztes hadjáratokhoz hasonló nagyszabású vállalkozást
indítani a Szentföldre.
Mint
láthatjuk a társadalomban jelen voltak olyan belső problémák amiknek
hatására a keresztes hadjáratra való felhívás megfelelő táptalajra
talált Európában.
Legalább
ilyen fontos tényező a vallási motiváció, ami nélkül sem az első, sem a
többi keresztes hadjárat nem indulhatott volna meg.
Mint
már láthattuk a középkori ember mindennapjait a halál gondolata szőtte
át, míg az élet szépségeiből vajmi kevés jutott. A korban, a földi
életre mint siralomvölgyre tekintettek, aminek célja a túlvilági létre
való felkészülés volt, olyan életet élni amivel majd a mennyekbe
juthatnak a halál után. Ehhez a kulcs a hit, éppen ezért mélyen
vallásosak voltak.
Ugyanakkor
a középkor embere legyen az jobbágy vagy nemes, műveletlen volt. A kor
értelmiségi rétege a papság volt, bár nagy részüknek a tudománya nem
haladta meg az írás és az olvasás képességét. Még ezzel is kiemelkedő
volt a tudásuk, mivel a legtöbb ember nem tudott sem írni sem olvasni,
éppen ezért nem ismerhették a Bibliát sem a maga teljességében. A
középkorban nem létezett még nemzeti nyelvű liturgia, a misék latinul
folytak amiből a résztvevők vajmi keveset értettek. Az emberek tehát nem
rendelkeztek különösebben mély vallási ismeretekkel, ezért
befolyásolhatóvá váltak a hit által. Akadtak akik ezzel visszaéltek,
ezért viszont sem a vallás, sem pedig a követői nem okolhatók.
Gazdasági háttér
A
római birodalom bukását követően, Európában a hanyatlás időszaka
következett. A városok amik korábban a közigazgatás, ipar, kereskedelem
és kultúra központjai voltak összeomlottak. A római kori technológia
nagyrészt eltűnt, a termelés visszaszorult. Az elmaradott termelési
módszerek nem tették lehetővé hogy kialakauljon a termelési felesleg,
így az új európai gazdaság az önellátásra rendezkedett be. Ezt
súlyosbította hogy a fejlett úthálózat karbantartás híján
használhatatlanná vált, a megmaradt utak pedig a közbiztonság hiánya
miatt életveszélyesek voltak, a kereskedelem összeomlott és helyi
szintre szorult vissza.
A
X. századtól azonban a mezőgazdaságból kiindulva óriási fejlődés vette
kezdetét. Megjelentek a fejlettebb mezőgazdasági eszközök és technikák, a
kedvező éghajlati változás (felmelegedés) pedig lehetővé tette hogy
eddig nehezen vagy egyáltalán nem művelhető földeket is fel lehessen
törni. Az aszimmetrikus nehézeke használata lehetővé tette a föld
gyorsabb felszántását. Az egyre inkább elterjedő háromnyomásos
gazdalkodás lényege hogy a föld egyik harmadába őszi vetésű gabonákat,
második harmadába tavaszi vetésű gabonákat vetettek, az utolsó harmadot
pedig ugaron hagyták. Hogy az adott harmadot hogyan művelték az
természetesen minden évben változott, így a föld kevésbé merült ki,
termékenyebb maradt és magasabb lett a terméshozam. A hatékonyabb
termelés érdekében jobb minőségű eszközöket kezdtek el használni, ez
kedvezett a kovácsmesterség fejlődésének is.
Az
állati energia hatékonyabb felhasználásával a termelés is egyszerűbbé
vált. Az addigi nyakhám helyett, az igavonó állatokat szügyhámmal látták
el (nem fojtotta az állatot), valamint patkóval, így az állati
segítséget hosszabb távon és jobb eredménnyel lehetett igénybe venni.
A
gépi energia legelterjedtebb eszköze pedig a malom volt.Csak a XI.
századi Angliában, több mint 5000 malom működött. A termelés számos
területén igénybe vették ezeket a szerkezeteket, például fűrészeléshez
vagy a gabonra őrléséhez. Ezeknek a széles körű használata lehetővé
tette, hogy kevesebb emberi munkaerővel is gyorsabban és egyszerűbben
haladjon a termelés. A magasabb terméshozamnak köszönhetően mérséklődtek
az éhínségek, így nőtt a népesség. A XI. század végére Európa lakossága
kb 46 millió főre duzzadt, ami a korabeli viszonyok között
megnehezítette a népesség eltartását. Európa lakosságának nagy része
Nyugaton koncentrálódótt, ami túlnépesedett és mint az a történelemben
már számos alkalommal előfordult szükségessé tette a népmozgásokat új
területek felé. „Semmi ne tartson vissza benneteket, sem vagyon sem
család. Országaitok minden oldalról körül vannak zárva, magas hegyek
veszik körül őket távol a tengerektől, és túl szűkek egy ilyen nagy
lakosság számára.” Hangzott el II. Orbán pápa I. keresztes hadjáratra
felhívó beszédén.
A
mezőgazdasági termelés fellendülésének másik következménye volt hogy
újra megjelent a felesleg, amit a vidék lakossága áruba bocsájthatott a
közeli városokban. A városokban ezért cserébe iparcikkeket kaptak, és
hamarosan kialakult város és a vidék munkamegosztása. Így a városok
termékei újra felvevőpiacra találtak, és fellendült az ipari termelés. A
kereskedelemből származó haszonnak köszönhetően kialakult egy
vagyonosabb városi réteg akik meg tudták fizetni a jobb minőségű árukat
és luxuscikkeket, a megnövekedett lakosság igényeit kielégítendő, pedig
kialakult a tömegtermelés. A nagyobb városok már nem csak a helyi
népesség igényeit látták el, újra fellendült a távolsági kereskedelem
Európa nagyvárosai között valamint kelet felé.
A
városok Európa gazdasági nagyhatalmává váltak, és ez a hatalom
hamarosan ellentétekhez vezetett a vagyonos polgári réteg és a városok
urai között. Függetlenséget akartak a földesúri hatalom alól. A
királynak a polgárság erős hatalmi és gazdasági támaszt jelentett a
feudális nagyurakkal szemben így támogatta törekvéseiket és egyre több
város szerzett önálló önkormányzatot,bírói hatalmat és kiváltságokat,
ami tovább kedvezett a városok fejlődésének.
A
keleti kereskedelem szempontjából legfontosabb városok Észak-Itáliában
helyezkedtek el, olyanok mint Genova, Velence vagy Pisa(z-vel). Ezek az
önálló városfejedelemségek folyamatosan harcban álltak egymással, hogy
az Európát kelettel összekötő kereskedelmi útvonalon a Levantei
kereskedelemben vezető szerepet tölthessenek be. Persze minden más
konkurenciát is igyekeztek kiiktatni így Bizáncot, vagy a közel-keleti
muszlim államokat. Az itteni gazdag városi polgároknak a célja volt hogy
Közel-keleten, leginkább a Földközi-tenger keleti medencéjében elterülő
kikötővárosokban kereskedelmi telepeket hozhassanak létre, mert így
Bizáncot megkerülve közvetlen kapcsolatba kerülhetnek a keleti árukkal.
Egy nagyobb hadjárat keletre, pedig csak jövedelmező lehet ezeknek a
tengeri nagyhatalmaknak, főleg ha sikeres. Már önmagában a hadsereg és a
zarándokok szállítása is nagy haszonnal járt, az esetlegesen megalakuló
keleti államoknak szállított ellátmányokért kapott pénzösszeg pedig
növelné az üzleti hasznot.
Az
Európában lezajló gazdasági fellendülés hatására megnövekedett
lakosság; a kontinens túltengett az erőtől mind gazdaságilag mind
katonailag, és a XI. század végére megérett a helyzet arra hogy ez
hódító hadjáratokban nyilvánuljon meg, az európai hatalmak új
területeket vonjanak befolyásuk alá.
Az Egyház helyzete
Mindenféle
keresztény császáreszmény ellenére, a pápa és a Német-Római birodalom
császárai közötti kapcsolat még enyhén szólva is „rossz” volt. 962-ben
I. Ottó által a pápának nyújtott segítségért cserébe, a pápa
hűbéresküvel tartozott a császárnak, és a birodalomon belül megkapta az
egyházi méltóságok kinevezésének, idegen szóval az invesztitúrának a
jogát.
A
pápai hatalom hol különböző itáliai családok, hol a császár által
beiktatott bábok kezébe került, és a XI. század közepére általános
romlás jelei mutatkoztak az egyházon belül. Épp ennek a hatására
bontakozott ki cluny kolostorában a nagyhatású reformmozgalom. Az
egyházszervezet újra megerősödött, és immár hamarosan a világi uralkodók
szakrális hatalmát is megkérdőjelezte. Az új erőre kapott pápaság
hamarosan nyíltan kijelentette hatalmi igényeit. VII. Gergely pápa
(1073-1085) 1075-ben a Dictatus Papae című iratában fejtette ki a
keresztény világ feletti uralmának ideológiai alapjait. Eszerint az
egyház és a pápa hatalma közvetlenül Istentől ered, így tévedhetetlen és
megkérdőjelezhetetlen. Ezért világi hatalom nem állhat fölötte, de ő
mindenek felett áll a Földön. Az invesztitúra joga csak őt illeti,
csakúgy mint a császári cím.
Nem
is várt sokat, hogy belekezdjen tervei megvalósításába, ugyanabban ez
évben a lateráni zsinaton megfosztotta a világi személyeket az
invesztitúra jogának gyakorlásától. Erre válaszul IV. Henrik császár
1076-ban a wormsi birodalmi gyűlésen megfosztotta a pápát a hatalmától. A
pápa „hatalmánál fogva” kiátkozta a császárt, feloldozta alattvalóit
hűbéresküjük alól. A császár hogy mentse hatalmát 1077-ben Canossa
várába ment vezekelni, így a pápa kénytelen volt visszafogadni.
Megkezdődtek tehát az invesztitúraharcok, ami lényegében a pápaság és a
császárság közötti hatalmi vetekedés volt.
A
hatalmi játszmákban a keresztes hadjáratok lehetőséget nyújtottak a
pápának hogy mint a keresztény világ legfőbb vezetője léphessen fel
ezzel is növelve politikai tekintélyét.
A
megerősödött pápaság másik nagy célja volt egyesíteni a kereszténységet
saját lobogója alatt. A már hosszú ideje szinte külön fejlődő katolikus
és görög keleti egyház 1054-ben szakított véglegesen egymással. A
pápaságnak mondhatni kapóra jött a bizánci segélykérés a nyugati
világtól és nem késlekedett hogy kihasználja, hisz ezáltal
kiterjesztheti befolyását a keleti keresztény területekre is, politikai
vagy katonai eszközökkel elérhetővé válik hogy Bizánc elismerje Róma
elsőbbségét, és uralmát maga fölött.
A
harmadik tényező ami befolyásolta a pápaságot: a vallás. Új hatalmi
helyzete lehetőséget adott arra hogy a kereszténység védnökeként
léphessen fel Európán kívül is, és felszabadítsa híveit egy idegen
vallás uralma alól. A vallás vezette cél, hatalmi érdekkel keveredett.
Ideológiai háttér
Kezdetben
a kereszténységtől merőben távol állt bármiféle harcos eszme,
legalábbis ami ennek a fizikai világban történő megvívását jelenti. Az
őskeresztény közösségek gondolkodásának alapelve volt, az ellenség
szeretete, és a Bibliai parancsolat szigorú betartása: Ne ölj! Merőben
megváltozott a helyzet amikor a kereszténység üldözött szektából a
politikai élet meghatározó tényezője lett. I. Konstantin császársága
idején 313-ban lettek véglegesen betiltva a keresztényüldözések, és
kaptak jogot a keresztények a szabad vallásgyakorlásra. A 325-ben
összehívott első egyetemes zsinat is az ő vezénylete alatt zajlott,
később pedig maga a császár is megtért. 380-ban Theodosius császár
idején a kereszténység a római birodalom államvallása lett, és minden
más hit követését betiltották. A kereszténységnek alkalmazkodnia kellett
új „szerepéhez” a háború kérdését illetően is. Az Ókeresztény nagy
teológusok mint Szent Ágoston próbáltak megoldást találni a kérdésre,
megalkotva az igazságos is igazságtalan háború fogalmát. Igazságtalan
volt a háború ha az anyagi javak (bármilyen formában legyen az föld,
vagy más jellegű vagyon) megszerzéséért vívták, míg igazságosnak
számított amennyiben az önvédelemből vagy mások megvédése érdekében
indíttatott, továbbá ha azt eretnekek vagy pogányok ellen vívták.
Az
új hitben a katonáknak is támogatást kellett találniuk, megjelentek a
katonai és háborús imádságok. A Bibliában szereplő szimbólumok mint a
kard vagy a pajzs, elkezdtek szó szerinti értelmezést nyerni a
köreikben. Létrejött a keresztény katonaeszmény.
A
római birodalom széthullása után a pápák nyugaton saját létfenntartásuk
érdekében a Róma körüli területeket elfoglalták és saját kezelésbe
vették. Területeiket önmaguknak kellett megvédeni így számos példa akadt
amikor a pápa személyesen vezette harcba a katonáit. A középkori
feudális államok kialakulásának kezdetén a földbirtokos papi réteg is
saját maga védelmezte területeit. Különösen megnőtt ennek a jelentősége a
IX-X. századi viking, magyar és arab támadások után, amiknek célpontjai
leginkább egyházi intézmények voltak. Kialakult a harcias papi réteg,
az egyház militarizálódott.
A
reconquista ami az Ibériai-félszigetet VIII. század elején megszálló
arabok kiűzésére irányult már jóval a keleti keresztes hadjáratok előtt
megindult. (Ez egy sokkal hosszadalmasabb folyamat volt, az utolsó
muszlim erőd 1492-ben esett el.) A reconquistában a pápaság nagy
szerepet vállalt, és olyan tapasztalatokhoz juthatott amik sokat
segítettek a későbbi keleti hadjáratokban.
A
további ideológiai munkákat, finomításokat a keresztes hadjáratok
érdekében VII. Gergely pápa végezte. Sikeresen összekapcsolta a Bibliai
keresztényi szeretet képét a háborúval, így létrehozva a Szent Háború
eszményét. Eszerint a Szent Háború, vagyis a keresztes hadjáratok célja,
nem csak a keleten élő keresztény testvérek felszabadítása, hanem a
pogányok lelki üdvének elősegítése is (erőszakos megtérítésük). Tovább
növelte a keresztes ideológia erejét, a XI. században (később is, és
napjainkban is) eluralkodó világvége hangulat. A keletre induló
keresztesek körében elterjedt volt a gondolat hogy ők az utolsó idők
harcosai, akik felszabadítják Jeruzsálemet, Isten városát az ördög
(muszlimok) uralma alól. Az ideológiai töltet, a kor viszonyai között
tökéletes anyagra talált, így vált az addigi egyszerű lovagból,
zsoldosból, kézművesből, városi szegényből, gyilkosból vagy tolvajból:
keresztes, Isten harcosa. Legalábbis nevében...
Keleti viszonyok
Bizánc
A
Római Birodalom Theodosius császár halála után 395-ben szakadt
véglegesen két részre, a Nyugat-római és a Kelet-római birodalomra. A
Kelet-római birodalom központja a Konstantin által alapított
Konstantinápoly volt, és magában foglalta a Balkánt, Kisázsiát, Szíriát
és Palesztinát valamint Egyiptomot. 476-ban hullott szét a Nyugat-római
birodalom, és Justinianus császár (527-565) terve hogy újra egyesítse a
birodalmat kudarcot vallott. Az iszlám hadai a VII. században a Bizánci
területek nagy részét elfoglalták, a birodalom területe Kis-Ázsiára és a
Balkánra szorult vissza. A birodalom, a IX. században hatalomra kerülő
makedón dinasztiával újra megerősödött, sikeres hadjáratokat folytatott a
délen elhelyezkedő muszlim államok ellen, így meghódította Szíria egy
részét, és visszafoglalta Antiochiát a kelet egyik legnagyobb városát és
egyházi központját.
Muszlim államok
Mohamed
halála után(632), utódai a kalifák az új hittől fűtött muszlim
harcosokkal hódításokba fogtak. A két szomszédos nagyhatalom Bizánc és a
Szasszanida Perzsia az egymással vívott háborúkban kimerült, így
folyamatos vereségeket szenvedtek a muszlim hadaktól. Hamarosan muszlim
kézre került Szíria, Palesztina, Egyiptom meghódították a Perzsa
területeket, majd 711-ben már Észak-Afrikát magukénak tudva átkeltek
Európába, elfoglalják az Ibériai-félszigetet és csak 732-ben sikerül
őket megállítani Martell Károly frank majordomusnak a Poiltiers-i
csatában.Az egy évszázadon belül megalakult Ommajád kalifátus területe
az Atlanti-Óceántól, Indiáig terjedt.
A
meghódított területeken a keresztények és a zsidók felé toleranciát
mutattak, szabadon gyakorolhatták vallásukat és látogathatták szent
helyeiket, cserébe külön fejadót fizettek. Erőszakos térítésekről szó
sem volt, már csak azért sem mert egyszerűen nem érte meg pénzügyileg,
másrészt különösebb ellentétek nem is voltak a muszlim és keresztény
lakosság között. Ennek köszönhetően amikor a keresztesek megérkeztek a
Szentföldre, bár az már több mint 400 éve muszlim kézen volt, továbbra
is igen jelentős keresztény lakossággal találkoztak ott.
A
VIII.-XI. század közötti időszak volt az Iszlám fénykora. Virágzásnak
indult a kultúra és tudományok. A kor arab tudósai gyűjtötték össze az
antik tudományos műveket, majd lefordították arabra, ezeket
tanulmányozták majd továbbfejlesztették. Nagy eredményeket értek el
matematika, csillagászat, alkímia és orvoslás terén. Nagy népszerűségnek
örvendtek az európai uralkodók udvaraiban az arab tudósok, az európai
egyetemeken pedig az arab szerzők munkái (pl: Avicenna).
A
X. századtól a bomlás jelei mutatkoztak . Számos kisebb-nagyobb állam
jött létre, amik egymással vetekedtek és vallási ellentétek osztották
meg őket (siíta-szunnita). Az Ibériai félszigeten megalakult a Cordovai
kalifátus, Egyiptomot 969-ben a Fatimida-dinasztia kalifái foglalták el,
majd hamarosan megszállták Palesztinát, ami a keresztesek érkezésekor
is az ő kezükben volt. A Fatimidák uralma alatt a keresztények békében
élhettek a Szentföldön, magas hivatalokat is betölthettek. Kivételt
jelentett a minden bizonnyal elmebajos Al-Hakim kalifa akinek idején
1009-ben lerombolták a jeruzsálemi Szent Sír templomot. Utódai azonban
hamarosan tárgyalásokat kezdtek Bizánccal, és ígéretet tettek a templom
újjáépítésére amit be is tartottak. A Fatimidák uralma a XI. század
végére meggyengült, belső problémái végett.
Új
erő érkezett kelet felől a területre, a Szeldzsuk török dinasztia
hajtotta uralma alá a keleti muszlim területek nagy részét, 1071-ben Alp
Arszlán vezette török sereg katasztrofális vereséget mért a bizánci
hadakra és elfoglalta Kis-Ázsia nagy részét, már-már a fővárost
Konstantinápolyt veszélyzetetve. A török hadak megszállták Szíriát és
Palesztinát, az új hódítók és a háborús helyzet hatására pedig a
Szentföldre vezető zarándokutak egyre veszélyesebbé váltak. Bizáncban
kitört a káosz, a Makedón-dinasztia megbukott, és a hatalmat a
Komménoszok vették át. I. Alexios Komménosz, bár a helyzetet sikerült
stabilizálnia, a pápához fordult segítségért.
A
Szeldzsuk katonai erő ugyan nagy volt, mire a keresztesek megérkeztek a
birodalom egymástól csak lazán függő részfejedelemségekre esett szét,
akik egymással viaskodtak, megakadályozva ezzel az egységes fellépést. A
Fatimidák kiszorultak a Szentföldről belső válságuk végett nem voltak
képesek ellencsapásra. Ilyen körülmények között indultak a keresztesek
Európából hogy véghez vigyék hódításaikat.
I. Keresztes hadjárat
Már VII. Gergely pápa idején is tervben volt egy keletre indított
keresztes hadjárat. Neki az invesztitúraharcok miatt nem volt
lehetősége ezt megvalósítani, erre csak II. Orbán pápa (1088-98) idején
került sor.
1095 márciusánan a Piacenzában tartott zsinaton követek jelentek meg
Bizáncból, akik a török hódításokra hivatkozva katonai segítséget
kértek a pápától, cserébe még a pápaság elsőbbségét is elismerték volna
maguk felett. A bizánci híresztelésekkel kapcsolatban érdemes
megemlíteni hogy minden bizonnyal túlzóak voltak. Nekik az érdekük az
volt hogy katonai segítséget kapjanak nyugattól, és mint kiváló
diplomaták minden lehetséges eszközt igyekeztek felhasználni, hogy
ennek szükségességéről meggyőzzék a nyugatiakat is.
A pápát a bizánci ajánlat hamar meggyőzte, és 1095 nyarán megtette a
szervezéshez szükséges intézkedéseket. Megbeszéléseket tartott francia
egyházi és világi méltóságokkal,például Rajmunddal Tolouse grófjával,
és Adhémárral Le Puy püspökével akik a későbbiekben igen fontos
szerepet játszanak.
A már előre terveszerűen előkészített nyilvános istentiszteleten
Clermont városa mellett, a pápa a tömeg elé lépett és felhívást
intézett hozzájuk hogy harcba szálljanak a keleten élő „pogányság”
ellen akik alatt a keresztény testvéreik most szenvednek. A pápa
szónoklata minden bizonnyal a történelem egyik legkiválóbb beszéde
lehetett ami egyszerre szólt mindenkihez a jobbágytól a kereskedőn át a
nemesig. A kor emberének pedig a lehető legtöbbet ígérte amit az
kívánhatott: bűnbocsánatott, és örök boldogságot a mennyekben.
„Azok pedig akik életüket vesztik az utazás közben... vagy a pogányok elleni csatában, akkor azon órában megbocsáttatnak bűneik”
„Akik korábban ahhoz szoktak hozzá... hogy bűnös módon hívők ellen
harcoljanak...akik mindeddig rablók voltak... akik hitvány bérért
zsoldosok, most bizony elnyerhetik az örök jutalmat”
A résztvevőket emellett biztosították földjük és vagyonuk védelméről
amíg távol vannak, valamint erre az időre betiltották a magánháborúkat.
Az összegyűlt tömeg ujjongva fogadta a pápa szavait, és az I.
keresztes hadjárat később elhíresült jelszavát kiáltották: Deus Io
Vult- Isten akarja. Az emberek hamarosan tolongtak hogy felvegyék a
szövetből kivágott kereszteket, amiket ruhájukra vagy zászlajukra
varrtak, innen a keresztes elnevezés.
Számos francia nagyúr, a korábbi megállapodásnak megfelelően,
hamarosan jelezte hogy részt kíván venni a hadjáratban és toborzásba
kezdett.
A pápa eközben franciaországi körútra indult, ahol újabb beszédeket
és tanácskozásokat tartott. Más keresztény vidékeken is prédikátorok
léptek fel akik tovább hirdették a keresztes hadjárat hírét.
Tárgyalások kezdődtek Észak-Itália városaival például Genovával és
Pisával a hadjáratokhoz szükséges hajóhad érdekében.
Rengeteg jelentkező akadt a nemesség és a köznép körében is.
Politikai és vallási vezetésük elméletben a pápai legátusok feladata
lett volna, akinek azonban nem sok beleszólásuk volt az eseményekbe
lévén hogy a hadsereget nem ők irányították. Bár terv szerint a
hadsereg legfőbb vezetője Tolouse-i Rajmund lett volna, ez sem tudott
megvalósulni, mivel számos más nagyhatalmú főúr is részt vett a
hadjáratban akiknek eszük ágában sem volt más vezénylete alá rendelni
magukat.
A hadjárat leghíresebb vezetői:
St.Gilles-i IV. Rajmund Tolouse grófja, franciaország egyik
legnagyobb urasága. Már korábban is részt vett a reconquista harcaiban,
így egy tapasztalt és tehetséges hadvezér volt. Lovagjai a keresztes
seregek egyik elit tömbjét alkották a hadjáratok során.
Boullion Gottfried, Alsó-Lotharingia hercege, birtokait
elzálogosítja az így szerzett pénzből ütőképes lovagsereget toboroz. A
későbbiekben igen fontos szerepet játszik ő és testvére Boulogne-i
Balduin, valamint egy másik rokona Le Bourge-i Balduin.
A Dél-itáliai normann seregek fővezérei Tarantói Boemund és
unokaöccse Hautville-i Tankréd. A normannok akik a pápa hűbéresei
ugyanakkor Bizánc régi ellenségei örömmel csatlakoznak egy keleti
hadjárathoz, bár a szent Jeruzsálem helyett nekik inkább Bizáncra fájt
a foguk.
A szegények hadjárata
A prédikációk a jobbágyokra és a szegényebb rétegekre is nagy
hatással voltak. A kor Európájának nyomorúságából lehetőségük volt egy
új életre vagy itt a Földön, vagy a Mennyekben, de mindenképpen jobbra.
A legnevesebb prédikátor a szerzetes Amiens-i Péter, vagy ahogyan
hívták Remete Péter volt. A szegények igazi példaképe volt ez a
szennyes, igénytelen de mélyen vallásos és tiszta életű ember akinek
szavai már-már fanatikus vallási áhítattal töltték fel a tömegeket,
akik készek voltak keletre indulni. A számuk még magát a pápát is
meglepte, aki nem igazán irányíthatatlan és fegyelmezetlen igazából
bármiféle harcérték nélküli népséget remélt és várt, de tehetetlen
volt. Fontos az a tény. hogy az egyház szavai a köznéphez meglehetősen
torz formában jutottak el, így az ő szellemiségük merőben különbözött a
lovagseregekétől.
A mozgalmukhoz csatlakoztak kisebb rossz anyagi helyzetű nemesek is
például Nincstelen Walter,majd 1096 márcusában indultak meg „seregeik”.
A Rajna vidékére érkezve találkoztak az ottani városi zsidó
közösségekkel. A zsidók és a lakosság közötti feszültség igen nagy
volt, egyrészt a zsidó hitelezők végett másrészt a vallási ellentétek
miatt , mivel a zsidókra mint Krisztus hóhéraira tekintettek. Így
amikor Péter és Walter seregei megérkeztek, számos nemes csatlakozott
hozzájuk például Emicho, Leiningen grófja, akik parasztokat toboroztak
és velük megkezdődött a zsidó közösségek kifosztása. Jobb esetben csak
fizetésre kötelezték őket, rosszabb esetben lemészárolták a zsidó
lakosságot.
A csapatok ezután fosztogatva, tovább vonultak kelet felé. Több
hullámban érkeztek Magyarországra, nagy részüket pusztításaik miatt
Kálmán királyunk leverte, csak Nincstelen Walter seregei érték el
különösebb veszteségek nélkül Bizáncot. Remete Péter augusztus 1-én
érkezett megtépázott sergeivel Konstantinápolyba. Alexeios császár
fogadta őket, bár valószínűleg nem kicsit volt meglepődve amikor
meglátta az odacsődülő hordát. Mikor kezdtek kezelhetetlenné válni,
átszállította őket Kisázsiába, azzal a figyelmeztetéssel hogy ne
szálljanak harcba a törökkel amíg meg nem érkezik a nemesi sereg is. A
fanatikus harcosok azonban nem hallgattak az intő szóra, így október
21-én Nicea közelében a törökök körbekerítették, és leverték őket.
Szinte mind egy szálig odavesztek, maga Nincstelen Walter is. Remete
Péternek sikerült megmenekülnie. Nem is végződhetett volna másképp,
csak a kilátástalanság és a vak hit vezette a sok szegény lelket ebbe a
katasztrófába. Tanuljon az utókor belőle...
A lovagok hadjárata
A nemesi vezetésű seregek augusztustól keltek útra Konstantinápoly
felé. Mivel nem volt egységes vezetés, ezért egységes útvonal sem volt
amin a seregek vonultak.
Bouillon Gottfried a Rajna és a Duna vonalát követve, Magyarországon
majd a Balkánon át vonult Konstantinápolyig. Rajmund az Adria vonalát
követve vonult Durazzóig (Ma Albánia) majd onnan keletre fordulva vette
útját Konstantinápoly felé. Boemund, Tankréd és más keresztes hadurak
pedig a Dél-itáliai Bari vagy Brindisi kikötőjéből indulva szelték át
az Adriát, majd Durazzóba érkezve indultak a bizánci főváros irányába.
1097 májusáig a keresztesek sikerrel, és különösebb veszteségek nélkül megérkeztek Bizáncba.
A „felmentő sereg” érkezése sokkal inkább új aggályokat keltett a
császárban minthogy megkönnyebült volna. Nagyon is tudta mi Róma valódi
célja a keresztes háborúk megindításával, és jó oka volt arra hogy
fenyegetve érezze magát. Ha másért nem akkor már csak a nem is olyan
régen még ellenséges normannok végett, akiknek a vezére Boemund
mellesleg javaslatot is tett Bizánc ostromára. A keresztesek tisztában
voltak azzal hogy szükségük lesz a bizánciak támogatására, és
későbbiekben egy biztos pontot jelenthetnek a keleti muszlim államokkal
szemben. Az is fékezte őket hogy a császár, bár burkolva, de teljes
harckészültségben volt, így erre a kockázatos vállalkozásra nem került
sor. A bizánciak a haderő helyett egy másik fegyverüket igyekeztek
bevetni, a diplomáciát. Kihasználva a keresztes hadurak
érdekellentéteit, és azt hogy különböző időpontokban érkeztek meg
sikerült mindegyiket kordában tartani. A császár célja az volt hogy a
keresztesek az ő érdekeiért harcoljanak és a visszafoglalt területek
bizánci irányítás alá kerüljenek. Hogy jogot formálhasson ezekre a
területekre a későbbiekben, a keresztes vezérektől hűségesküt követelt.
Rajmund kivételével mindenki esküt tett, ő csak szavát adta hogy nem
tesz bizánc ellen.
Ezután a kereszteseket átszállították Kis-Ázsiába ahol első és
legfontosabb célpontjuk Nicea volt. Ez volt a térség egyik legerősebb
városa, valamint az Anatóliát birtokló rúmi szeldzsukok fővárosa.
Májusban vették ostrom alá a várost, de nem sikerült teljes ostromzár
alá venni, mivel a város mellett elterülő Aszkaniai-tavon keresztül
folyamatos utánpótlást kaptak a védők. Ugyanakkor a rúmi szeldzsuk
szultán Kilidzs Arszlán az ostrom hírére megindult egy felmentő
sereggel, ám május 21.-én a keresztes seregek vereséget mértek rá. Ez
volt a keresztesek első győzelme. Végül bizánci hajók segítségével
sikerült megakadályozni a város utánpótlását, ami hamarosan megadta
magát. De nem a kereszteseknek hanem a bizánci csapatok parancsnokának.
Mivel a lakosság is a császári erőket támogatta és a bizánci befolyás
még túl erős volt, a keresztesek nem tudtak mit kezdeni a helyzettel.
Császári ajándékokkal elhalmozva június 26-án megkezdték a
továbbvonulást kelet felé. Eközben bizánci hadjáratok indultak Anatólia
északi és nyugati részeire. Ahogy a keresztesek távolodtak a bizánci
területek magjától úgy csökkent a császár befolyása felettük. Csak
kisebb csapatok maradtak a keresztesek mellett Tatikiosz vezetésével.
A keresztesek két menetoszlopban vonultak végig Kis-Ázsián Boemund
és Rajmund parancsnoksága alatt. A törökök erről nem tudva megtámadták
a Boemund vezette sereget, ám hamarosan megérkeztek a Rajmund vezette
csapatok. A számbeli fölénybe került keresztesek megkezdték a török
csapatok bekerítését ám azok felismerve a helyzetet szétszéledtek,
óriási zsákmányt hátrahagyva. A győzelem biztosította számukra hogy
különösebb ellenállás nélkül vonulhassanak át Anatólián, de nem akadály
nélkül...
A visszavonuló törökök a felperzselt föld taktikáját alkalmazva
mindent megsemmisítettek vagy elhajtottak ami az előrenyomuló keresztes
hadaknak ellátmányt jelenthet. A hónapokon át tartó menetelés a száraz
és forró Anatólia vidékein emberfeletti erőt is kitartást igényelt.
Augusztusban érték el Ikoniont, majd Tyanánál a sereg kettévált.
Boulogne-i Balduin, Le Bourg-i Balduin és Tankréd a Taorosz hegységen
át délnek vonult, Kilikia felé hogy így közelítsék majd meg Antiochia
városát, a fősereg pedig északnak indult Cesarea felé hogy átkelve az
Antitaoroszon elérkezzenek Maras városába majd Antiochiaba. A látszólag
bonyolult északi útnak az előnye az volt, hogy örmény keresztény lakta
vidékeken át vezetett így katonai szempontból biztonságosabb volt. De
az Antitaoroszon való átkelés hatalmas áldozatokba került. Októberben
érkezett a fősereg Marasba ahol pár hétre megpihentek majd 1098.
Október 20-án érték el Antiochia városát.
Eközben Tankréd és Balduin megérkezett Kilikába és elfoglalták a
legfontosabb városokat így Adanát, Tarszuszt és Alexandrattát. Ezeknek
a tengerparti városoknak a megszerzésével lehetőség nyílt a tengeri
utánpótlás biztosítására a főseregnek, valamint észak felől
megakadályozták az esetleges török támadást.
A keresztes hadurak valódi szándékai és érdekellentétei is itt
kerültek felszínre. A Kilikiát elfoglaló Boulogne-i Balduin és Tankréd
közötti rivalizálás a terület feletti befolyásért számos katona
halálához vezetett.
A burkolt harcokban végül Tankréd maradt alul aki csatlakozott a
fősereghez, Balduin pedig az elfoglalt területeket átadta az örmény
nemességnek, majd keletre vonult Edesszába, akinek örmény fejedelme
segítségét kérte, hogy hatalmát megerősíthesse. Balduin először
elfoglalta az Edesszától nyugatra fekvő területeket, mire Torosz a
fiává fogadta. Hamarosan Edesszában felkelés tört ki és Torosz uralmát
megdöntötték.Hogy a „fiának” volt-e benne szerepe azt nem tudjuk, azt
viszont igen hogy semmit nem tett ez ellen. Így a Kilikában örmények
körében szerzett tekintélyével átvehette az uralmat Edessza felett,
mint a város grófja. Elfoglalta a környező területeket és megalapította
az Edesszai grófságot az első keresztes államot.
A keresztesek November 1-én gyűltek össze hadtanácskozásra Antiochia
alatt. A hatalmas falakkal és számtalan toronnyal ellátott várost
lehetetlen volt tervezett ostrom nélkül rohammal bevenni. A város ura
Jági Sziján hosszas védelemre rendezkedett be és várta a Szíriából
érkező felmentő seregeket.
A haditanács úgy döntött hogy megpihennek és bevárják a Kilikiából
érkező tengeri utánpótlást. A várost részlegesen bekerítették és
felkészültek a hosszas ostromra. A tél beálltával azonban romlottak az
időjárási viszonyok, és az élelmiszerellátás is akadozott. Az állandó
török rajtaütések tovább demoralizálták az ostromlókat. Az óriási
éhínség egyes beszámolók szerint esetenként kannibalizmus
vezetett.Számos katona és vezér próbálkozott dezertálással például
Remete Péter is.
Boemund akinek eddig is nagy szerepe volt a rajtaütések leverésében
valamint egy török felmentősereg megsemmisítésében, befolyását
kihasználva igyekezett érvényesíteni területszerző ambícióit.
Tatikioszt csellel távozásra bírja, majd erre hivatkozva a vezéreket a
császár ellen hangolja mondván a császár cserben hagyta őket. Ezután
ajánlatot tesz: amennyiben a vezérek a későbbiekben elismerik őt mint a
város urát, ő megossza velük a tervét amivel az ostrom sikerrel járhat.
Hónapokon át folyik a vita az ügyben, amíg hírek nem érkeznek arról
hogy Kerboga, Moszul ura nagy felmentő sereggel készülődik Antiochia
felé. Ekkor a vezérek megegyeznek Boemunddal.
Boemundnak sikerült kapcsolatba kerülnie a védők egy (keresztény)
parancsnokával Firúzzal aki fizetségért cserébe hajlandó beengedni a
kereszteseket a városba. Így 1098. június 2-án a keresztesek
visszavonulást színlelnek, majd éjszaka egy kisebb egység tért vissza
akik a Két Nővér toronynál, a Firúz által leeresztett köteleken másztak
fel a falakra, rajtaütöttek az őrökön és megnyitták a kapukat. A
védőknek esélyük sem volt, a keresztesek a fellegvár kivételével
bevették a várost, hatalmas mészárlást rendeztek és kifosztották.
Nem volt sok idejük berendezkedni, bár Kerboga seregét hetekig
sikerült feltartóztatni Edesszánál, Június 5-én ostrom alá vette
Antiochiát. A keresztesek már csak valamiféle csodában reménykedhettek,
ami meg is történt.
Egy zarándok, Péter Bertalan bukkant fel, aki azt állította hogy
látomása volt. Szent András jelent meg neki, aki megmutatta hogy hol
rejlik a Szent Lándzsa amivel Krisztust oldalba szúrták a kereszten.
Állítása szerint a lándzsa a Szent Péter székesegyházban volt elásva,
meg is kezdték az ásatásokat de semmit nem találtak. Végül ő maga
ereszkedett le a gödörbe és megtalálta a lándzsát. A vezérek között
bőven akadtak kétkedők, akik megkérdőjelezték az ereklye valódiságát,
például Adhémar a pápai legátus, de teljesen mindegy volt mit „talált”
Péter Bertalan, hisz erőt adott az elcsüggedt katonáknak. Olyan
hatalmas erőt, hogy június 28-án a városból kitörtek és legyőzték
Kerboga seregét. Ehhez az is kellett hogy a török sereget belső
konfliktusok gyengítsék, és Kerboga végzetes hibát követett el amikor
hagyta hogy a keresztesek felvegyék a formációt, nem indított időben
támadást. De a győzelem így is nagy eredmény volt. Antiochia ezek után
Boemund uralma alá került, és létrejött a második keresztes állam az
Antiochiai hercegség. Boemund minden ígérete ellenére sem volt hajlandó
tovább vonulni Jeruzsálem felé, hanem uralma megszilárdítása kötötte
le.
A győzelem után bár szinte szabad volt az út Jeruzsálem felé, a
kimerült katonák és a járványok ezt nem tették lehetővé. A járványban
Adhémár is életét vesztette, így jelentősen csökkent a pápaság
befolyása a későbbi eseményekre. A keresztes vezérek az 1098-as év
hátrelévő részét különböző szíriai területek elfoglalásával töltötték.
Az egyik elfoglalt városban Al-barában szeptember 25-én avatták fel az
első keleti katolikus püspököt, Narbonne-i Pétert.
A katonák azonban elégedetlenkedni kezdtek és követelték hogy
vonuljanak Jeruzsálem felé, a vezérek kénytelenek voltak engedni a
nyomásnak. 1099. január 13.-án indultak meg dél felé Rajmund
főparancsoksága alatt.Jeruzsálemet ekkorra már a Fatimidák uralták,
akik a keresztesek hódításait kihasználva csak nemrég foglalták vissza
a várost és a környező területeket a törököktől. Igyekeztek
tárgyalásokat folytatni a keresztesekkel, de sikertelenül. A
keresztesek ismét hónapokat veszítenek. Rajmund azt tervezte ugyanis
hogy Tripolisz környékén saját hatalmi központot alakít ki, ennek
érdekében ostrom alá vette Arkát, ami stratégiailag fontos szerepet
tölthetett volna be Tripolisz ostromában. A terv a többi keresztes úr
támogatásának hiányában meghiúsult. Innen a többi tengerparti város
megkerülésével vonulnak tovább, június 6-án érkeztek Krisztus születési
helyére Betlehembe. Végül 1099. június 7-én láthatták először maguk
előtt a célt Jeruzsálemet. A magaslatot ahonnan először eléjük tárult a
város képe Montjoie-nak nevezték el, az Öröm hegyének.
Jeruzsálem védőinek parancsnoka Iftihár volt. Bár a várost alig egy
éve foglalták vissza, a helyreállítási munkálatok legfontosabbjait
elvégezték, és kellően felkészültek az ostromra. A keresztesek
kezdetben ostromgépek híján sikertelenül próbálták bevenni a várost.
Június 17-én Jaffa kikötőjébe érkezett utánpótlás, amit az egyiptomiak
már korábban kiürítettek. Az így érkezett ellátmány valamint a
környékről beszerzett fa segítségével sikerült ostromtornyokat, faltörő
kosokat és egyéb szükséges ostromgépeket megépíteniük. A keresztes
vezérek között megintcsak ellentétek alakultak ki azzal kapcsolatban ki
legyen a város ura, ha majd elfoglalják. Újabb látnok jelentkezett név
szerint Petrus Desiderius pap, akinek Adhémár püspök jelent meg és arra
utasította a kereszteseket hogy hagyjanak fel a viszálykodással és
tegyenek körmenetet a város körül. Így július 8-án körmenetet tettek a
város körül.
Lelkileg feltöltődve valamint az ostromgépekkel készen, július 13-án
rohamot indítottak Jeruzsálem ellen, és július 15.én sikerült bejutni.
A védők bemenkültek a város jobban védhető részeibe például Dávid
tornyába ahonnan végül szabad elvonulás fejében megadták magukat. De a
legtöbben közel sem voltak ilyen szerencsések. A keresztesek
lemészárolták a város lakásságának igen nagy részét, tekintet nélkül
arra hogy muszlim, zsidó vagy éppen keresztény. Oldalakat lehetne írni
a megtörtént szörnyűségekről, de elég annyi hogy olyan dolgok történtek
amiken nem csak a legyőzöttek, hanem maguk a keresztesek is
elszörnyülködtek később.
A Jeruzsálemi királyság megalapítása, és a keresztes államok küzdelmei
A szent helyek meglátogatása után, a legfontosabb kérdés az volt ki
legyen a város, a keresztes államok ura. Az hogy az államok közvetlenül
egyházi irányítás alá kerüljenek, Adhémár halála után megfelelő személy
hiányában nem volt lehetséges. A július 22-én összegyűlt tanácskozáson
a két fő jelölt Rajmund és Gottfried volt. Rajmund visszautasította a
jelölést, így Gottfried lett Jeruzsálem ura, aki elutasította hogy
király legyen helyette felvette az Advocatus Sancti Sepulchri, azaz a
Szent Sír Őrzője címet.
Augusztus 1-én Rohes-i Arnuflot választották meg Jeruzsálem első katolikus pátriárkájának.
Nem volt sok idő a királyság megszilárdítására ugyanis augusztusban
megindult Al-afdal vezetésével az egyiptomi sereg az új keresztes állam
ellen. Gottfried kis létszámú csapatával augusztus 12-én Aszkalonnál
sikeresen rajtaütött az egyiptomiakon, és nagy zsákmánnyal vonulhatott
vissza Jeruzsálembe. Ezt követően csak ő és Tankréd maradtak
Jeruzsálemben számos keresztes úr visszatért Európába, de utasítást
kaptak hogy segítséget kérjenek a nyugattól.
II. Orbán pápa Jeruzsálem elfoglalása után nem sokkal meghalt, de
előtte Adhémár helyére új legátust küldött keletre, Daimbert pisai
érsek személyében. Az érsek azzal a határozott céllal érkezett hogy az
itt megalakult királyságot az egyház irányítása alá vonja. Szövetkezett
Boemunddal, Antiochia urával aki hűségesküt tett neki, így féken
tarthatta a bizánci követeléseket Antiochia felé és megszilárdhítta
uralmát. Daimbert a pisai hajóhad erejére támaszkodva, hamarosan
Gottfriedt is hűbéri esküre kényszerítette, Arnulf helyére pedig magát
nevezti ki pátriárkának. Gottfriedt viszont 1100 júliusában meghalt.
A Szentföldre érkezett lovagok és nemesség nem szándékozott magát
alávetni az egyháznak. A korábbi Gottfriedhez hű réteg segítségével,
rokonát, Boulogne-i Balduint Edessza grófját hívták meg Jeruzsálem
trónjára. Daimbert nem tartózkdott Jeruzsálemben ezért tehetetlen volt.
A terv sem sikerült hogy Balduint feltartsák mielőtt Jeruzsálembe
érkezne. Így 1100 decemberében a Születés Emléktemplomában Balduint
királlyá koronázták. Megalakult a Jeruzsálemi királyság.
A királyság területe kezdetben Jeruzsálem környékére korlátozódott,
a helyi erők pedig nem voltak elegendők a további hódításokhoz. Miután
a hír megérkezett Európába ,Jeruzsálem elfoglalásáról, újabb
keresztesek gyülekeztek Itáliában, valamint német és francia
területeken. A széttagolt tapasztalatlan, felelőtlen vezetés alatt álló
seregek nagy része azonban nem érte el célját, még Anatóliában
vereséget mértek rájuk a törökök.
Ennél sokkal nagyobb segítséget jelentettek az észak-itáliai városok
flottái. Segítsükkel sikerült meghódítani a partmenti városok nagy
részét, így Akkót, Arszufot, Bejrútot.
Tripolisz városa, aminek megszerzésével Rajmund továbbra sem hagyott
fel, végül halála után 1109-ben esett el, uralkodója pedig legidősebb
fia, St. Gilles-i Bertrand lett. Tripoliszt és környékét foglalta
magába ez a legfiatalabb és utolsó keresztes állam, a tripoliszi
grófság.
A Fatimida Egyiptom több támadást is indított a királyság ellen, ám
Balduin sikeresen visszaverte ezeket. Seregei hamarosan elfoglalták a
Jeruzsálemtől délre és keletre fekvő területeket, így a Vörös-tenger
patján fekvő Akabát, valamint a Jordánon túli területeket ezzel
stratégiailag és kereskedelem szempontjából is fontos területekhez
jutott. Balduin nem csak kiváló hadvezér volt, de nagyszerű politikus
is. Uralkodása ideje alatt sikerült féken tartania az egymással
rivalizáló bárókat és rendeznie a belpolitikai problémákat.
A fejedelmeknek sikerült gondoskodniuk arról hogy ennek ellenére sem
legyen problémamentes az életük. Antiochia fejedelme, Boemund
visszatért Európába és keresztes hadjáratot szervezett Bizánc ellen.
1107-ben partraszállt Durazzoban és ostrom alá vette a várost.
Megfelelő előkészületek hiányában ez kudarcot vallott, és Boemund a
császárral kötött béke értelmében kénytelen volt átadni Antiochiát
Alexiosznak, később számos gondot okozva ezzel a hercegségnek.
Antiochia irányítását ezután Tankréd vette át, Boemund pedig visszatért
hazájába.
A keresztes államok történetének legnagyobb királya I. Balduin
1118-ban elhunyt, a trónon rokona, Le Bourg-i (II.)Balduin, Edessza
grófja követte. 1124-ben Velencei hajóhad segítségével elfoglalta
Türoszt, ezzel a teljes tengerparti vidék keresztény irányítás alá
került. Az új király azonban közel sem volt olyan sikeres a hadvezetés
terén mint elődje. Többször hadifogságba került, ahonnan csak hatalmas
váltságdíj fejében tudott szabadulni. Kétszer ostromolta sikertelenül
Damaszkuszt, Szíria egyik legfontosabb városát. II. Balduin 1131-ben
halt meg, de az utódlás kérdését még életében rendezte. Házassági
kapcsolatok révén, a francia Anjou Foulque foglalhatta el Jeruzsálem
trónját.
Uralkodása alatt a keresztes államok megkezdték lassú összeomlásukat
a külső ellenségek nyomása alatt.A belső problémák is egyre komolyabban
jelentkeztek, a szüntelen versengés a hatalomért végzetesen megingatta
a keresztes államok belső egyensúlyát, a király hatalma egyre gyengült,
így nem volt képes kordában tartani a folyamatokat. Pedig most lett
volna a legnagyobb szükség az összefogásra.
Keleten Moszul és Aleppo szultánja Imad ad-Din Zengi hozzálátott a
szíriai és mezopotámiai tartományok egyesítéséhez, hogy minden erőt
felhasználva megsemmisítse a keresztesek államait.
Északon a megerősödött Bizánc trónjára János császár került, aki
apja Alexiosz törekvéseit folytatva igyekezett a keresztesek által
megszállt területeket bizánci fennhatóság alá vonni. A császár 1137-ben
Antiochia ellen vonult, a fejedelemség ura Antiochiai Rajmund lemondott
a fejedelmi címről, ha cserébe a bizánci seregek Zengi ellen vonulnak
és az elfoglalt területek felett átveheti az irányítást. 1138-ban
indított hadjárat Zengi ellen nem járt sikerrel, és János a birodalom
más területein jelentkező problémák miatt kénytelen volt visszavonulni.
Végül 1143-ban meghalt így a bizánci veszély legalább egy kis időre
megszűnt.
Ugyanebben az évben halt meg Foulque király is, mivel utódja III.
Balduin még kiskorú volt, Foulque felesége Méllisande urakodott mint
régens. Nem volt képes rendet teremteni az egymással szüntelen harcban
álló Antiochiai Rajmund és II. Joscelin Edessza grófja között. Zengi
pont erre várt, és azonnal kihasználta az alkalmat. Hadjáratot indított
az Edesszai grófság ellen 1144 december 23-án elfoglalta Edesszát majd
a grófság nagy részét. 1146-ban meghalt, fia Nur ad-Din hódította meg a
területek maradékát. Josclein fogságba esett, Edessza a keresztesek
keleti bástyája, kevesebb mint 50 évi fennállás után elesett. Az
eseményeknek Európában sem maradt el a visszhangja...
A keresztes államok működése: Az új élet keleten
Államszervezet
A megalakuló keresztesek államok mind az óhazai államszervezet
mintájára jöttek létre. Bár a különböző államok urai más területekről
érkeztek, lényegesebb különbségek nem alakultak ki közöttük ilyen
téren. Bizonyos tekintetben viszont jelentősen eltértek az európai
mintáktól, ennek oka hogy más viszonyokhoz kellett alkalmazkodniuk.
Az állam élén a király állt a legfőbb hadúr, és az uralom birtokosa.
A királyi hatalom kezdetben igen erős volt (szemben az európai
királyokéval), mivel az uralkodó és az alattvalói kölcsönösen egymásra
voltak utalva, és a helyi nemesség még nem rendelkezett kellő erővel
ahhoz hogy függetlenségre törekedjen. A későbbi években a király
hatalma folyamatosan gyengült, és ez jelentősen hozzájárult az államok
bukásához. Az uralkodó hatalmának alapját, hadereje, a földbirtokai,
valamint a kereskedelemből és királyi fennségjogon beszerzett
jövedelmekből felgyülemlett pénz jelentette. A bevételek az uralkodó
viszonyokhoz képest bőségesek voltak, ezeknek nagy részét viszont
felemésztette az állandó háborúskodás.
A királyt a nemesség választotta, az uralkodó családjából. A
rendszeres csatározásokban odaveszett férfi rokonság miatt, nők is
örökölhettek, vagy akár lehettek törvényes uralkodók is.
A király mellett a legfontosabb tisztviselők az udvarnagy, a főparancsnok és a marsall volt.
Az udvarnagy (senechal) feladata volt a pénzügyek kezelése, valamint az igazságszolgáltatás. Ő volt a király helyettese.
A főparancsnok (connétable) volt a királyi sereg második legfőbb embere, a királyi őrség vezetője.
A marsall (marechal) hatáskörébe tartozott hadifelszerelés ellenőrzése valamint beszerzése.
Számos egyéb hivatalnok is segítette az állam működését, így a
kamarás a pénzügyek irányítója, a kancellár a hivatalos iratok
kezelője, a vicomte a királyi birtokok kezelője.
A nemesség magját néhány nagybirtokos nemesi család jelentette, akik
a társadalom többi részétől elkülönülve éltek, és leginkább egymás
között házasodtak. Nekik volt alárendelve a számos kisebb nemes és
lovag akik a föld hiányában többnyire pénzbeli járandóságot kaptak
szolgálataikért. Szinte teljes függetlenséget élveztek saját
alattvalókkal, sereggel és hivatalnokokkal rendelkeztek. Csupán a XII.
század második felében kényszerültek rá a nemesek vazalussai, hogy a
királynak is hűbéresküt tegyenek.Ők voltak a legfelső nemesi bíróság, a
Haute Cour tagjai, ami a király tanácsadó szervezeteként működött. Ez
döntött az utódlásról, had és pénzügyekről, és ahogy a király hatalma
gyengült egyre nagyobb jelentőségre tett szert.
Az állam egyéb intézményei közé tartoztak például a Cour de
Burgeois, aminek feladata a nem nemesi származású európai telepesek
valamint a városi őslakosok jogi ügyeinek intézése volt.
A Cour de Syriens (Szírek bírósága) feladata volt a keleti
keresztények ügyeinek képviselete. A piacokon és vásárhelyeken történő
vitás kérdésekben a Cour de la Fond (kereskedelmi bíróság) döntött, a
tengerészeti ügyek pedig a Cour de la Mer (tenegrészeti bíróság)
felügyelete alatt álltak.
A falusiak akik nagyrészt az őslakosságból álltak, saját
jogrendszerrel rendelkeztek. Ügyeiket a Cour de Rais intézte, a falusi
elöljáró vezényletével.
A tengerparti városokban létrejövő itáliai valamint egyéb tengeri
városok kolóniái teljeskörű autonomiát élveztek, valamint számos
kiváltsággal rendelkeztek (adó és vámmentesség). Külön állam voltak az
államban, és egyre növekvő befolyásuk később veszélyt jelentett a
királyság egységére.
Az egyház helyzete is szilárd volt. A földbirtokok legnagyobb
részével egyházi személyek illetve egyházi lovagrendek rendelkeztek. A
keleti katolikus egyház élén a jeruzsálemi pátriárka állt, akinek
minden püspök hűbéri esküvel tartozott, ő maga pedig a pápának
tartozott esküvel. Az egyházi méltóságok megválasztását a király hagyta
jóvá, így megtarthatta a befolyását az egyház felett.
Népesség
A népesség rendkívül sokszínű képet alkotott. Megkülönböztethetünk
helybelieket és európai telepeseket. Európával ellentétben itt a
lakosság nagy része városlakó volt, és hatalmas metropoliszokba
tömörültek, a vidék lakossága pedig viszonylag csekély volt.
Európaiak:
Mint láttuk ők alkották a nemességet, az államok vezető rétegét.
Nagy részük azonban egyszerű szabad városlakó volt. Az itáliai
városokkal erősödő kapcsolat révén lehetővé vált a gyorsabb és
biztonságosabb tengeri út azoknak akik a keletre vágyódtak. Az
évről-évre érkező zarándokok és lovagok tömegének egy része
letelepedett, így az európai lakosság szépen lassan növekedésnek
indult. Nincsenek pontos és megbízható számadataink sem az
összlakosságról, sem az európai telepesek arányáról. A becslések
szerint megközelítőleg 200.000 európai telepedett le a keresztesek
államokban és az összlakosság 15-20%-át alkották. Többnyire városokban,
elsősorban a tengerparti városokban éltek, mivel ezek jelentették a
legnagyobb biztonságot és legtöbb lehetőséget. Legtöbbjük kereskedő
vagy iparos volt.Bár történtek kísérletek az európaiak falvakba
telepítésére, ezek nem jártak különösebb sikerrel.
Helybeliek:
Számos különböző népcsoportból álltak akik más és más vallási felekezethez tartoztak.
Az északi fejedelemségekben a keleti keresztény szírek,örmények és
görögök alkották a többséget, míg délebbre a Jeruzsálemi királyság
területén a muszlim arabok voltak többen.
A vidék lakosságának nagy részét ők alkották, csakúgy mint a
keresztes államok belsőbb területein fekvő városokét. Kiskereskedők,
iparosok, kézművesek voltak, valamint a városi szegénység nagy része is
köreikből került ki. Szabadon gyakorolhatták vallásukat bár kapcsolatuk
a katolikus hódítókkal eltérő volt. Összességében nem voltak óriási
összetűzések közöttük,(erőszakos térítések sem történtek) ezt a hódítók
mint kisebbség nem is engedhették meg maguknak, ezért a kezdeti
ellenségeskedés után igyekeztek jó vagy legalább tűrhető viszonyt
ápolni más vallások híveivel is. Ennek hatására, sikerült elérni hogy a
keleti maronita(1181) és jakobita(1247) egyház csatlakozzon a katolikus
egyházhoz. A görög ortodoxokkal való kapcsolatra rányomta a bélyegét a
bizánciakkal való viszony, valamint az hogy a nemrégiben elszakadt
görög felet a keresztesek szakadárnak bélyegezték. A várhatónál nagyobb
ellenállás a muszlim lakosság körében sem volt jelent.
A helybeli lakosság életében a keresztes hódítás ellenére nem
következett be nagy változás. Pusztán másnak fizették az adót és más
uralkodott felettük. Az eddig uralkodó muszlim rétegből, most alávetett
réteg lett, és az új urak talán valamivel kevésbé voltak toleránsak de
ez közel sem vezetett polgárháborús helyzethez. Nincs információnk
különösen sok parasztlázadásról, bár arról igen hogy a szökések a
földesurak elől vidéken igen gyakoriak voltak. Mégis az andalúziából
származó Ibn Dzsubajr földrajztudós (aki meglehetősen utálta a
kereszteseket) így írt a keresztes államokban tapasztaltakról:
„Utunk összefüggő művelt földterületek és rendezett települések között vitt. Ezek lakói
mind muszlimok, akik jól megvannak a frankokkal. Allah mentsen meg az ilyen kísértéstől!
Aratáskor a gabona felét szolgáltatják be a frankoknak és
személyenként 1 dínár 5 qirát fejadót fizetnek. Egyébbel, a
gyümölcsökre kivetett csekély adón kívül nem bolygatják őket. Házuk és
minden birtokuk teljesen az ő tulajdonukban maradt. Minden frank kézen
levő tengerparti várost így igazgatnak; a hozzájuk tartozó vidék; a
falvak és a gazdaságok a muszlimok tulajdonában vannak. Szívük bűnre
csábíttatik, mivel látják, hogy velük ellentétben a muszlim területeken
élő testvéreikkel mennyivel rosszabbul bánnak azok muszlim urai.”
Kultúra és életmód:
Az Európából érkező telepesek és katonák egy sokkal fejlettebb és
kifinomultabb kulturális közegbe kerültek mint amivel Európában
találkozhattak. Mindent elsöprően nagy hatása azonban nem volt ennek
rájuk, mivel részben elkülönülve éltek a helybeliektől. Természetesen
ez nem jelentett teljes elzárkózást, megismerkedtek a helyi
szokásokkal, és a fejlettebb tudományos ismeretekre ugyan nem tettek
szert, de ezek mindennapokban alkalmazható eszközeit átvették. Így a
kor Európájához hasonlóan körükben is elterjedt volt az arab tudósok és
orvosok alkalmazása. Követték az egészségesebb helyi étrendet, helybéli
szakácsokkal készíttették ételeiket. A higénia terén is új ismeretekre
tehettek szert, például arra hogy nem is olyan rossz szokás minden nap
tisztálkodni. Öltözködésükben is inkább hasonlítottak akármelyik keleti
lakosra mint egy európaira. Sokkal gyakoribb volt köreikben az írás és
olvasás tudománya mint európai testvéreik között, és sokan közölük
beszélték a helyi nyelveket, így tudtak arabul vagy görögül. Művészeti
alkotások terén nem maradt az utókorra sok darab, de nem is bővelkedtek
ebben. Az állandó háborús helyzet nem tette lehetővé. Alkotásaikon
ugyan tükröződnek bizánci és arab hatások, mégis alapvetően az óhazai
stílusirányzatokat, a román és gótikus stílust követik. Leginkább
építészet terén alkottak maradandót az utókornak, mint például Krak de
Chevaliers lovagterme.
Gondolkodásukra és világnézetükre voltak legnagyobb hatással a
keleten eltöltött évek. Szépen lassan újabb és újabb generációk nőttek
fel, akik már keleten születtek bár nyelvük, vallásuk és hagyományaik
őrizték honnan származnak, sosem látták szülőföldjüket sosem
találkoztak az ottani környezettel. Keleten számos más nép és vallás
között nőttek fel, akik már évszázadok óta együtt éltek viszonylagos
békében. Ennek hatására alakult ki bennük is az ott meglévő tolerancia,
ami nyugati társaikból olyannyira hiányzott. Minden háború és
katasztrófa ellenére is jobb körülmények között éltek mint európai
társaik, jobb életük volt mint amilyen európában lehetett volna. A
szürke komor nyugati világ helyett egy színesebb vidámabb környezetben
nőttek fel, ahol a halál gondolatán kívül végre szerep jutott az élet
élvezetének is. Ez egy más világ volt, a középkor amerikája (nem a
mostani helyzetére értve). Miután a keresztes államok elestek, a
lakosság akinek sikerült megmenekülnie nem tért vissza Európába.
Ciprusra menekültek, ahol folytathatták az eddigi életüket. Keletiekké
lettek, ahogy Foucher de Chartes is írja:
„..mi, akik egykor nyugatiak voltunk mostanra keletiekké váltunk.
Aki római vagy frank volt, ma galileai vagy Palesztina lakója. Aki
Rheims vagy Chartres polgára volt, ma Türoszban vagy Antiochiában él.
Már el is feledtük azokat a helyeket, ahol születtünk, sokunk számára
már nem ismeretesek, vagy nem említettek többé. Néhányan már öröklés
révén birtokolnak házakat, háztartásokat. Mások nem saját népükből
választottak feleséget maguknak, hanem a szírek, örmények vagy akár
azon szaracének közül, akik részesültek a keresztség kegyelmében. Már
vannak unokák és ükunokák. Egyesek szőlőt művelnek, míg mások a földet
művelik. Az emberek különböző nyelvek ékesszólását és kifejezéseit
használják az egymás közti beszédben. Különböző nyelvek szavai közös
tulajdonná lettek, ismertek minden nemzetiség számára s közös hit
egyesíti azokat, akik nem ismerik származásukat. Bizony írva vagyon: Az
oroszlán és az ökör együtt fog legelni”
Gazdaság
A keresztes államok gazdasága, a hódítások előtti gazdasági körülményekhez igazodott.
A mezőgazdasági termelés, az állandó háborúk végett nem volt
kielégítő, így importra szorultak. Tovább rontott a mezőgazdasági
termelés eredményességén hogy a keresztes urak nem igazán törődtek a
birtokaik fejlesztésével, egyedül a lovagrendi birtokokon folytak erre
irányuló törekvések. A kevésbé termékeny területeken az állattartás
volt az uralkodó, a hadi szükségletek végett elterjedt volt a
lótenyésztés.
Az ipar a városokban koncentrálódott. Különböző textil, kézműves,
ötvös és kovácsáruk voltak a legfőbb termékek amiket előállítottak majd
nyugatra exportáltak, de nem riadtak vissza az emberkereskedelemtől
sem.
Legfontosabb bevételi forrás azonban az élénk kereskedelemből
származott. A Távol-Keletről,Indiából és Közép-Ázsiából érkező termékek
a keresztes államok kikötőin keresztül jutottak el Európába. Az
Egyiptommal folytatott kereskedelem, valamint az Egyiptomot, Szíriával
összekötő kereskedelmi utak feletti ellenőrzés szintén rendkívül
jövedelmező volt.
Egyéb pénzforrások közé tartozott az ereklyék és különböző szent
tárgyak kereskedelme amik a Szentföldről származtak. Ezek nagy része
persze nem volt tényleges ereklye, de a mélyen vallásos zarándokoknak
bőven elég volt. Így kerülhetett sor arra hogy akár Krisztus Urunk 330.
kislábujja is vevőre talált.
A Szentföldre érkező zarándokok, akik rendszerint összes pénzüket elkötötték itt, szintén rendkívül jó pénzforrást jelentettek.
Keresztes hadászat
A keresztesek hadseregének összetétele és harcmodora az európai
hagyományokra épült, részben alkalmazkodva a közel-keleti viszonyokhoz.
A sereg magját az arányaiban kis létszámú de jól képzett és jól
felfegyverzett lovagok alkották, akiknek a feladata az ellenséges
vonalak áttörése, lényegében a csata kimenetelének eldöntése volt. A
hatékonyság érdekében, jó esetben három lóval rendelkeztek, egy a
felszerelést szállította, a másodikkal vonultak a seregben, a
harmadikkal pedig a csatában. Pajzzsal, karddal, és lándzsával voltak
szerelve, nehézvértet viseltek, és sisakot. A vért fölé köpenyt vettek,
hogy a páncél ne forrósodjon fel a nap melegén.
Gyakran nem volt lehetőség a megfelelő mennyiségű ló biztosítására,
a lovagok számára, ilyenkor mint nyergetlen lovagok szálltak harcba,
bár ez a forró sivatagos területeken meglehetősen előnytelen volt.
A gyalogosok alkották a sereg legnagyobb részét, feladatuk a
lovasság támogatása volt. Könnyűpáncéllal és különféle fegyverekkel
voltak felszerelve mint buzogány,lándzsa, kard vagy íj.
A műszaki csapatok kezelték ostromok során az ostromgépeket,
menetelés során pedig segítettek áthidalni a természeti akadályokat.
A szállítócsapatok, a sereg ellátásban illetve a felszerelés szállításában játszottak szerepet.
A keresztes seregekben újítás volt, a keleten átvett könnyűlovasság.
Ők hajtották végre a felderítést, csatában pedig sikerrel be lehetett
vetni őket az ellenség megzavarására, vagy üldözésére. A könnyű
lovasság zömét a turkopolok alkották akiket a helyi lakosságból
toboroztak, és többnyire íjjal voltak felszerelve.
Ami a taktikát illeti, nem igazán voltak jártasak a katonai
alapismeretekben, az alkalmazott taktikát a tapasztalatok és a helyzet
alakította.
A csata előtt a lovagok felvették az alakzatot, majd megrohamozták
az ellenséges vonalakat. Ezután az alakzat fel is bomlott és egyéni
harcok kezdődtek. Innentől az irányítás a lovagsereg felett mondhatni
teljesen elveszett, így ha nem járt sikerrel a roham akkor igen nagy
bajba kerültek.
Csatában igyekeztek az ellenséget a lovagokkal meglepetésszerűen
megtámadni, még azelőtt hogy azok csatarendbe állhattak volna, ilyenkor
a győzelem elsöprő volt. Ez történt az Aszkaloni csatában is amikor I.
Balduin szétverte a Fatimida sereget.
Az európai harcmodor gyengéje volt, hogy nélkülözött bármiféle
rugalmasságot, a nehézlovasságnak csak egy lehetősége volt hogy
felvegye az alakzatot és megtörje az ellenséges vonalakat, ha ez
kudarcba fulladt, akkor a csata könnyen vereséggel végződhetett.
Másik gyengéjük volt a fegyelmezetlenség, így gyakran áldozatául
estek az ellenség színlelt visszavonulásának, vagy kisebb egységeket
elcsalogatva a főhadtestől a túlerő megsemmisítette őket.
A fegyelmezetlen katonák összetartásához, karizmatikus
vezéregyéniségre volt szükség mint I. Balduin, ennek hiányában a sereg
nem volt képes hatékonyan működni. A katonák fegyelmének fenntartását
segítették a szigorú katonai törvények, és az ezeket megszegőknek
kijáró súlyos büntetések (korbácsolás,csonkítás,kínzás). A keresztes
háborúk ideológiai töltete, amit a katonák felé a papok közvetítettek
tovább növelték a harci morált és az összetartást.
A keresztes államok nem rendelkeztek megfelelő mennyiségű
emberutánpótlással, míg a környező birodalmaknak szinte korlátlan
emberanyag állt rendelkezésükre. Egy megsemmisítő vereség könnyen a
végüket jelenthette volna,ezért igyekeztek kímélni seregeiket a nyílt
ütközetektől.
Ha az ellenség nagyobb hadjáratot indított, igyekeztek azt
kijátszani és időt nyerni hogy az ellenséges csapatok kimerüljenek vagy
visszavonuljanak. Ha az ellenséget sikerült a keresztényeknek kedvező
terepre csalogatni, vagy lehetőség nyílt meglepetésszerű támadásra
akkor ezt kihasználva igyekeztek gyors győzelmet aratni.
Védelmük leghatékonyabb eszköze azonban a kiterjedt várrendszer
volt, hasonló a török időkben Magyarországon kiépült végvárrendszerhez.
A legjelentősebb várak a bárók, vagy lovagrendek kezelésében álltak.
Kitűnő felépítésük és felszerelésük lehetővé tette akár több ezer fős
helyőrség elszállásolását és ellátását. Ezekben az erődökben több évre
elegendő ellátmányt halmoztak fel, így képesek voltak kitartani az
elhúzódó ostromok során is. Hatékonyságukat bizonyítja, hogy az egyik
leghíresebb keresztes erődöt, Crac des Chevaliers-t a muszlim seregek
tizenkétszer próbálták bevenni, bármiféle eredmény nélkül. A vár a
felújítási munkálatoknak köszönhetően a mai napig fenn áll és hirdeti a
keresztes erődök dicsőségét.
Wunderwaffe Oszkár