A KPRF KB elnökének interjúja a “Pravda”-ban Oroszország védelmi iparáról.
Gennagyij Andrejevics. Nemrégiben Putyin elnökkel találkozott, és ő
tájékoztatott, hogy a haditengerészet fegyverzetének és felszereléseinek
fejlesztése biztosítva van. Miért fordít most az elnök olyan nagy
figyelmet erre a biztonsági témára? Hiszen nemrégiben vezették be a
fegyveres erőket és a katonai-ipari komplexumot súlyosan érintő
reformokat, amelyek szinte nullára csökkentették az orosz védelmi
szintet.

Mostanság a helyzet változni látszik kissé. A külpolitika végre kezdi
megérteni, hogy egyik fő feladata az orosz érdekek védelme. Maommar
Kadhafi tragikus halála megmutatta az orosz vezetőknek, hogy a nyugati
vezetőkhöz fűződő kiváló kapcsolatok nem garantálják a személyes
biztonságot. Az is kiderült, hogy az Orosz Föderáció határvédelmének
ereje is meggyengült. Valójában pedig elveszítettük az orosz külpolitika
egyik erős eszközét, a haditengerészetet. Tavaly az “arab tavasz”
lángba borította Észak-Afrikát és a Közel-Keletet. És nekünk a
Földközi-tenger térségében nem volt egyetlen hadihajónk sem.
Látva a szíriai konfliktus élesedését, kezdett kialakulni a
felismerés: szükség van a mediterrán alakulatra. Volt ilyen, de
kiderült, hogy a feladatra alkalmatlan, és építeni kell új hajókat mind a
négy orosz flotta számára. Mert mi maradt a feladatok ellátására? Se
hajók, se legénység! Óceánjáró és a part menti övezeteink védelmére
alkalmas hadihajókat két évtizede nem építettünk. A meglévő hajóink
szerkezetileg rozogák. Való igaz, hogy ha egyet kiküldtünk az óceánra,
egy vontatóhajót is kellett vele küldeni, mert félő volt, hogy önerőből
már képtelen lesz visszatérni.
Közben viszont a világpolitika fő eseményei áttevődtek az
ázsiai-csendes-óceáni térségre. Volt ott egy csomó megoldásra váró
feladat, amire szükség lett volna a haditengerészetre. Ám a
Csendes-óceáni flotta-enyhén szólva-igencsak legyengült állapotban volt.
Az Északi-sark térségében növekszik a konfrontáció veszélye. A
Jeges-tenger talapzatában felfedezett óriási olaj és gázmező igencsak
felkeltette az érdeklődést. Ugyanakkor megnőtt az érdeklődés sok ország
részéről az Északi-tengeri útvonal iránt, ami a legrövidebb hajózási
útvonal Európa és Ázsia között. Mindenki ott tolong, de a mi Északi
Flottánk már nem képes a “kétfrontos háború” megvívására: a hagyományos -
az Atlanti-út, és az új- az Északi-útvonal biztosítására. De végre a
Kreml “bölcsei” felismerték a problémákat, és már ők is úgy látják, hogy
az orosz államnak erősítenie kell a flottáit.
Viszont ezek csak egy részei a problémáinknak. Ismert tény, hogy az
Egyesült Államok rakétavédelmi rendszert épít ki Európa területén. Azzal
a céllal, hogy biztosítsa az interkontinentális ballisztikus rakéták
megsemmisítését arra az esetre, ha az Egyesült Államok területét
nukleáris rakétatámadás érné.
Nyilvánvaló, hogy ezzel magyarázzák azt, hogy ez a rendszer nem irányul Oroszország ellen, ugyanakkor tény az, hogy az USA képes lenne (hosszabb távon is) stratégiai rakétaerőink semlegesítésére.
Nyilvánvaló, hogy ezzel magyarázzák azt, hogy ez a rendszer nem irányul Oroszország ellen, ugyanakkor tény az, hogy az USA képes lenne (hosszabb távon is) stratégiai rakétaerőink semlegesítésére.
Az Északi-sark olvadó jege miatt az Egyesült Államok felszíni hajói
képesek Oroszország partjainak közvetlen közelében tevékenykedni.
Zavartalanul telepíthetik a rakétarendszereik lehallgató-felderítő
elemeit. És a “Virginia” osztályú, nukleáris meghajtású
tengeralattjáróik a 3000km. hatótávolságú rakétáikkal egy-két sortűzzel
képesek lennének elpusztítani energiaközpontjainkat és nagyobb ipari
létesítményeinket, valamint lebombázzák országunk védelmi ipara
szempontjából kulcsfontosságú régióit. És a mi északi elhárító
légvédelmünk szinte teljesen elavult.
-Ezek a körülmények természetesen felértékelik úgy általában a
haditengerészet és a tengeri stratégiai nukleáris erőink szerepét. De
amennyire tudható, ezek is szomorú állapotban vannak.
-Ami azt illeti, csak néhány harcra kész rakétahordozó stratégiai
tengeralattjárónk van. A haditengerészet büszkesége - a világ legjobb
“Tájfun” osztályú tengeralattjárója - az PRK SZN 941 kódjelű
karbantartása anyagi okok miatt késik. Ugyanezen okok igazak több más
tengeralattjáróra is Oroszországban, amik miatt a haditengerészet többet
le is szerelt.
A korai 2000-es években nagy hangsúly fektettek valami “csoda”
rakétahordozó tengeralattjáró, a “Bulava” kifejlesztésére. Ez az
elképzelés prioritást élvezett, és majdnem kivégezte a legendás (Makejev
akadémikusról elnevezett) állami Rakéta Központot, amely évtizedeken át
dolgozta ki a a víz alatti rakétaindítás technológiáját. Ahelyett, hogy
a rendkívül megbízható “Makejevka” rakétákat alkalmaztuk volna tovább
(egy új-rakétákat hordozó, és új típusú rakétákat igénylő
tengeralattjáró kifejlesztése helyett. A szerk. megj.), amit a nyugati
szakértők is remekműnek tartottak, zsákbamacskát csináltunk “Bulava”
néven.
Én nagyon tisztelem a “Forró Technológiai Intézetet”- ahol
kifejlesztették a “Balavát”. Megérdemelt hírnevet szerzett magának az
intézet a szárazföldi rakéták fejlesztése terén, igy a “Topol”
rakétacsalád kifejlesztésével. Ugyancsak tisztelem a “Bulava”
létrehozásában közreműködő vállalatokat és intézményeket, de kritikával
kell illetni azokat, akik belehajszolták a Makejev Intézetet egy víz
alatti indítású rakéta ötletébe. Hiba volt ez, vagy valami más?
Csakhogy a “Bulava” nem működött valami jól. De vele együtt kezdtek
építeni egy sor, a hordozására alkalmas tengeralattjárót. Csak hát
egyiket sem fejezték be. Most már nincs se “Bulava”-se hajók. Az Állami
Duma pedig hallgat erről a dologról. Én úgy gondolom, hogy az Egyesült
Államok kongresszusa hasonló helyzetben nem hagyná büntetlenül azokat,
akik gyengítették -szándékosan!- a stratégiai nukleáris erőiket. Most
oly nagy divat nálunk keresni az együttműködést a “Nyugat Barátai” civil
szervezetekkel. Akik bizony egyértelműen kijelenthető: ott vannak a tűz
közelében. Nagy bűn nem megvizsgálni ezeket a szervezeteket, amelyek
bizony ott vannak azok között, akik döntenek a védelmi ipar stratégiai
fejlesztéseiről.
A harci tengeralattjárók stabil működtetési háttere is komoly
problémákkal küzd. Szükséges megteremteni egy erős haditengerészeti
légvédelmi rendszert a tengeralattjáró bázisok védelmére, beleértve ebbe
a tengeralattjáró-elhárítást is. Kiterjedt, megbízható infrastruktúrára
is szükség van a személyzeti képzéshez. A nukleáris tengeralattjárók
személyzetét kiképző paldiski (észtországi) egyedülállóan kiváló központ
odaveszett. Még csak remény sincs a pótlására.
-A találkozón az elnök rendre a “stabil”, a “növekedés”, a
“javítani”, a “fejleszteni és korszerűsíteni” kifejezéseket használta.
Vlagyimir Putyin például bejelentette, hogy ebben az esztendőben meg
kell kezdeni három nukleáris tengeralattjárónk, az “Alekszander
Nyevszkij” a “Vlagyimir Monomak” és a “Szeverodvinszk” felújítását.
Remélhetjük, hogy nem szivattyúzzák el a pénzt ezektől a feladatoktól?
-Lendületes, hatékony kijelentések. De ha csak beszélünk arról, hogy
miként javíthatóak az ország védelmi képességei, az csak
propaganda. Ugyanakkor viszont építeni kell tengeralattjárókat, és ez
viszont több tízezer tudós, mérnök, tervező, technikus és munkás
tevékenységének az összehangolását kívánja. Ebben a folyamatban több
száz vállalkozásnak kell szövetkeznie. Miközben a védelmi ipar két
évtizede “éhezik” - dacára annak, hogy az utóbbi években jelentős
“infúziót” kapott - még mindig mély válságban van.
A Szovjetunió összeomlása együtt járt egy sor emberi és technikai
mulasztással. Ezeket egy elnöki rendelettel nem lehet egyik napról a
másikra leküzdeni. De hogyan is lehetne leküzdeni, amikor egy mérnök
tízszer kevesebb fizetést kap, mint egy felső vezetője, vagy egy
klasszikus esztergályos fizetése jóval kevesebb országszerte, mint egy
banki biztonsági őr keresete?
Nagy tudású és tapasztalt mérnökök dolgoztak a hazai ipar
büszkeségének számító védelmi iparban - ám többségük elhagyta az
ágazatot. Az 1990-es évek áruhiánya váltásra késztette őket, a legtöbben
saját kis üzletelésbe fogtak. Ők már kiestek a gyakorlatból, ráadásul a
munka annyi - vagy még kevesebb mint a védelmi iparban. Megszakadt egy
generációs folyamat. A régi mesterek elmentek az ágazatból, és nincs már
aki a tudást és a tapasztalatokat átadja. A fiatalok a védelmi iparban
nem akarnak dolgozni, mert alacsonyak a bérek, és hiányzik a szükséges
képzettség is. A Proftech-iskolák, amelyek felkészítették a védelmi ipar
számára a szakembereket - gyakorlatilag megszűntek. Egy teljesen új
oktatási törvényt kell csinálnunk. Szinte teljesen leállt a védelmi ipar
számára szükséges, speciálisan képzett mérnökök és technikusok képzése.
A közelmúltban a Fegyveres erők Akadémiájának elnöke szomorúan számolt
be arról, hogy a védelmi ipari tudomány gyakorlatilag megsemmisült.
Modern védelmi eszközöket viszont csak a legújabb tudományos eredmények
felhasználásával lehet megalkotni.
De még ha lennének is megfelelő képzettségű munkások és mérnökök, nem
tudnának dolgozni. A védelmi ipar technológiája elavult. Utoljára az
1990-es évek elején voltak korszerűsítve. A rendkívül fejlett hazai
szerszámgépipar leamortizálódott. A modern, új eszközöket pedig a mi
nyugati “partnereink” semmi pénzért sem hajlandóak nekünk eladni.
Van itt viszont egy másik, kevésbé közismert probléma, ami a
hadseregre, a haditengerészetre, és általában a védelmi iparra igen
negatív hatással van. Ez pedig a stratégiai vállalatok nagyobbik
részének a privatizációja. Magánszemélyek kezébe került az ágazat döntő
hányada, akiket csak a nyereség érdekel - az ország védelmi képessége
nem igazán. Márpedig ez azt jelenti, hogy nagyobb valószínűséggel adják
el produktumaikat külföldön -többek között NATO-országoknak- magasabb
árat elérve így, mint a koldusszegény hazai hadiiparnak. Ezeknek a
vállalkozásoknak jelentős része, amelyek résztvevői különböző
haditengerészeti programoknak is - külföldiek birtokában van. Nagyon sok
ilyen vállalkozás “hatékony tulajdonosai” az iparág elemeit
kifosztották. A legmodernebb gépeket fémhulladékként eladták, az ipari
területeket lerombolták, helyükön bevásárlóközpontokat létesítettek.
Azért, hogy legyen új-modern hadihajónk, senki nem tett semmit. Ezért
a felelősség a vezetést terheli. 13 éven keresztül szunyókáltak, és
most ráébredtek, hogy a haditengerészetünk ereje meglehetősen
lecsökkent. Tengeri határainkat és az orosz érdekeket az óceánokon
szinte semmi nem védi. Az elnök a hadsereg és a haditengerészet
modernizálására sürgősséggel bejelentett ambiciózus terveket. De most
kiderülni látszik, hogy ez a lovassági támadásra hasonlító ütem ilyen
nagy horderejű programok mint egy teljes óceánjáró flotta felépítése -
nem megoldott. A “csúcsvezetés” is felismerte, hogy a védelmi ipar
jelenlegi állami vállalatainak állapota, és az akut személyi problémák
miatt előállott helyzetben a feladat - a rendelkezésre álló idő
rövidsége miatt valószínűleg nem teljesíthető. Ezért az elnök
bejelentette, hogy több hajó megépítésének határidejét 2015-től 2020-ig
fogják megvalósítani. Vlagyimir Putyin optimizmusa, miszerint a katonai
és a védelmi ipar problémás kérdéseit hat hónap alatt meg fogják oldani -
legalábbis szerintem irreális. Hiszen lehetetlennek tartjuk azt, hogy a
húsz év tudatos megsemmisítés által okozott károkat hat hónap leforgása
alatt pótoljuk.
-De ugyanezen az ülésen az elnök azt is bejelentette, hogy az állami
védelmi kiadások 2013-ban mintegy 85%-kal nőnek tavalyhoz képest. A mi
meglátásunk szerint viszont a nyár közepéig a költségvetés még csak alig
15%-nyi többletforrást biztosított, ami nem ad okot az optimizmusra.
Éppen ellenkezőleg!
Ön is osztja az aggodalmakat?
-A védelmi beszerzésekre vonatkozó éves elképzeléseket -a józan ész
logikája szerint- már vagy év végén, vagy az év kezdetén kell
kialakítani. Naiv dolog azt képzelni, hogy egy szerződés teljesítése az
aláírás pillanatától felpörög. Ennek sora van. Be kell szereznie a
gyártónak az alapanyagot, berendezéseket, szakembereket kell
szerződtetnie. A jelenlegi rendszerben -amikor is a gyártó a szerződési
megállapodást az év közepén kapja meg, csak elkerülhetetlen hibákat
eredményez a végrehajtás során.
Őszintén kell beszélni a 2010 és 2011-ben megkötött védelmi célzatú
szerződések teljesítése körüli zavarokról, (a Honvédelmi Minisztériumban
a Szergyjukovszkij csapat a védelmi ipar árait irreálisan leszorítva
kis híján lefullasztotta az ágazatot), amik miatt azok végrehajtása
áthúzódott 2012-re. Sajnos továbbra is fájó pontja a hazai védelmi
iparnak a hozzá nem értés, a lopás, és az, hogy számos vezető továbbra
is a “kivéreztetésén” munkálkodik nagy erővel. A védelmi jellegű
termékek árképzése zavaros. Tudomásul kellene végre venni, hogy a
védelmi ipar az teljesen más - ott nem igazán érvényesülhetnek úgy a
piaci mechanizmusok, mint a civil szektorban.
Nem igazán segíti a megrendült védelmi ipar talpra állását a
lobbicsoportok érdekei alapján az “Egységes Oroszország” és a Liberális
Demokrata Párt együttműködése eredményeként meghozott államvédelmi
törvény. A törvény egyik nagy hátránya az, hogy három évre tervez,
viszont a kifinomult fegyverrendszerek és fegyverek, különösen a tengeri
megtervezése és legyártása legalább 5-7 évet vesz igénybe.
De ami a leglényegesebb: ez a törvény nem veszi figyelembe a
“rendszerhiba” legfőbb okát - a korrupció lehetőségét. A kommunista párt
minden kezdeményezése, hogy a gyártók és tudósok rendszeres
találkozókon osszák meg egymással véleményüket, a kormányzati
tisztségviselők kemény ellenállásába ütközött. A következő tiz
esztendőben a védelmi kiadásokra fordítandó összeg, hozzávetőleg 230
ezer milliárd rubel lesz. (Egy rubel nagyjából 7,3 forint. B-R)
Nyilvánvalóan kemény harc zajlik a kormányon belül, hogy ki fogja szétosztani ezt az összeget.
-Lehet arról beszélni, hogy a védelmi ipar kapacitása helyreállt,
hogy a hadsereg és a haditengerészet felszerelése a legmodernebb
fegyverekkel megkezdődött, és nem csak szavakban hanem tettekkel is?
-Természetesen lehet! De nézze: Az első szovjet nukleáris
tengeralattjárót, a “Lenini Komszomolt” 1955-ben építették, és csak
három évvel később került a szovjet haditengerészethez. Tiz évvel
később, 1968-ban viszont a szovjet haditengerészet már több mint 50 atom
tengeralattjárót tudhatott a hadrendben. 1967-ben épült meg a “Navaga”,
amely már rakéták hordozására is alkalmas volt. A Nyugat azonnal el is
keresztelte “városgyilkosnak”, vagy a “világ radírja” névre. Már a hajó
puszta megjelenése megváltoztatta a világ stratégiai helyzetét.
És most 22 évvel vagyunk egy hazánkon végigsöprő pusztító háború
után. A mai Oroszországban, 22 évvel a “demokrácia győzelme” után még
mindig zavaros a helyzet egy új harcászati tengeralattjáró körül. Ez még
nem fegyver! Tanulják meg az urak, hogy ez a “vörös miniszterek”
munkájának az eredménye. A mostani “szivattyúzási tisztviselők” úgy
viselkednek, mint Krilov meséjében a macska: “Vaszka hallgat - és ami
van megeszi”. Tisztában kell azzal lenni, hogy a korszerű fegyverek
biztosítása -különösen a haditengerészet számára- csak tudományos
kutatások alapján, és áttörő technológiák alkalmazásával lehetséges,
fáradságos, rendszeres munka eredményeként. Ez azt jelenti, hogy a
haditengerészet fejlesztése fog lendületet adni a tudomány és az ipar
fejlődéséhez.
“Elitünk” végigkutatja a Nyugatot abban a reményben, hogy rátalál a
legújabb gyártási fejlesztésekre. Amit az nekünk soha nem fog eladni.
Viszont van számos olyan technológiánk, ami messze megelőzi a Nyugatét.
Például egy eset: vásárolunk Franciaországtól két “Mistral” típusú
helikopter-hordozó hajót! Pedig mi már a kalinyingrádi “Amber”
hajógyárban 1978-ban gyártottunk ilyet, az 1174 lajstromjelű “Ivan
Rogovot”!
Nem kellene kézi vezérléssel próbálkozni a különböző problémák -így a
hazai mérnökképzés felélesztésével. Komplexen kell ezeket kezelni! Úgy,
mint ahogyan az volt a szovjethatalom idején. Ám úgy tűnik, hogy a
jelenlegi uralkodó csoportokban nincs meg a vágy, az akarat, vagy a
képesség erre. A helyzet orvoslására (miszerint még mindig be lehet
vonni a munkába a szovjet időkből tartalékolt mérnököket és munkásokat)
az orosz ipar irányítását le kell cserélni. A hatékonyság érdekében az
ügyvédek és finanszírozók hálózatát kell kiiktatni, de radikális
változás nem szükséges.
A katonai-ipari komplexum élére -mint az volt a szovjet időkben-
tudósokat, tervezőket, mérnököket kell állítani. Akkor lesz jó úton a
gazdaság és a pénzügyek kezelése, ha azok kikerülnek a mostani felső
vezetők kezeiből - szakemberek kezeibe. Akkor lehet bővíteni a projektek
körét, amivel több százezer munkahelyet lehet teremteni! Annyit,
amennyiről a mai vezetők csak titokban mernek álmodni. A “védelmi
hozzáértő emberek” -idegen vikingek- állnak ma a korrupció csúcsán!
Helyre kell állítani a munka és a bér presztízsét a katonai ipari
komplexum és a védelmi iparban foglalkoztatott tudósok, mérnökök,
munkások körében. Így lehet újjáéleszteni a védelmi iparunkat. Ez
előbb-utóbb meg fog történni! Én ebben szilárdan hiszek.
Ezenközben az Orosz Föderáció uralkodó csoportja nem teremti meg az objektiv feltételeit a valódi függetlenség megteremtésének.
Csak egy határozott irányváltás, a becsődölt ötletek és vezetők leváltása után nyerheti vissza hazánk egykori orosz nagyhatalmi státusát, garantálva népünknek a jólétet, garantálva a vilgnak a békét és biztonságot.
balrad.wordpress.com
-Gennagyij
Andrejevics. Oroszország külpolitikai helyzete sok téren nehezebb minr
bármikor. Dacára annak, hogy az Egyesült Államokra és szövetségeseire
nagy nyomást gyakorol Oroszország és Kina a legitim Szir kormány
érdekében, és mert szilárd az orosz hajthatatlanság az Európába
telepitendő amerikai rakétarendszer kérdésében, politikai menedékjogot
adtunk Snowdennek-mégis: az utóbbi időkben kialakult nemzetközi helyzet
sokkal kevésbé nyomasztja a Nyugatot.
Mivel magyarázható ez a metamorfózis?
Mivel magyarázható ez a metamorfózis?
-Úgy gondolom,
több oka is van ennek. A leglényegesebb, hogy az Orosz Föderációt uraló
csoportok nyugati barátai mélyen csalódtak. A korábbi gyarmatositó
hatalmak nagy mesterei a politikai játszmáknak. Akik képesek megtévesztő
módon segitőkészséget mutatni, barátságot sugallni. Tény, hogy a Nyugat
mindig is igyekezett kedvezni kiszemeltjeinek. Mindigi is óvatosan a
kölcsönös előnyöket és engedményeket hangoztatta. Ám ha meglátta a másik
oldal gyengeségét, étvágya mindig kezdett nőni. Minden partnere
érdekvédelmi törekvéseit zokon vett, megharagudott, majd zsarolni
kezdett, végül fenyegetett.
2000-es
uralkodásának kezdetén Putyin elnök belevetette magát a külpolitika
legizgalmasabb részébe, a legmagasabb szintű együttműködésbe. A “magas
társaság” ajtaja kinyilt előtte. fogadta az angol királynő, hivatalos
látogatáson járt az Egyesült Államokban és szivélyes hangulatban
tárgyalt az Egyesült Államok elnökével. A G8-ak tanácskozásán
egyenrangúként fogadták.
Ám néhány év múlva rá kellett jönnie, hogy a “Válogatott Club”-tagság részvételi dija megfizethetetlenül magas. Hozzá kellett hogy járuljon a balti államok NATO-tagságához, Közép-Ázsiában amerikai katonai bázisok létrehozásához, vissza kellett vonni erőinket Kubából, és fel kellett számolni egyik legértékesebb haditengerészeti bázisunkat a vietnami Cham Ranhban.
Ám néhány év múlva rá kellett jönnie, hogy a “Válogatott Club”-tagság részvételi dija megfizethetetlenül magas. Hozzá kellett hogy járuljon a balti államok NATO-tagságához, Közép-Ázsiában amerikai katonai bázisok létrehozásához, vissza kellett vonni erőinket Kubából, és fel kellett számolni egyik legértékesebb haditengerészeti bázisunkat a vietnami Cham Ranhban.
De mit kapott
ezekért cserébe Oroszország? Gyakorlatilag semmit! Megállapodtak, hogy
területünkön haladhatnak át Afganisztán felé a NATO katonai ellátmányai.
A kalinyingrádi régióban katonai tranzitlehetőséget biztositott a NATO
Litvánián keresztül. Ennyit. Ez lenne a viszonosság? Ez nem viszonosság
az új partnerek részéről! Ez a játszma túlságosan egyoldalú.
De vegyük
példáűul az egyik legkritikusabb kérdést, az amerikai
rakétatelepitéseket Oroszország határai mentén. Ha feltesszük a kérdést
az Egyesült Államoknak, hogy irányul-e ez a rendszer az orosz stratégiai
nukleáris erő ellen-az amerikaiak mindig megválaszolják. Azzal a
nevetséges indoklással állnak elő, hogy ez a rendszer az iráni és
észak-koreai rakéták elleni védelmet szolgálja.
Személyes
tényezők is problémát jelentenek. Tanulságos lehetett az az Orosz
Föderáció némely vezetője számára, ahogyan a Nyugat lemészárolta
Szlobodan Milosevicset, Szassam Husszeint, Moammer Kadhafit. Akik
valójában nem is voltak ellenségei a Nyugatnak. Kadhafi az Egyesült
Államokkal és európai szövetségeseivel együttműködött. Kadhafi az utóbbi
5-7 év során szivélyesen fogadta őket, ők pedig nem kevésbé szivélyesen
tették lehetővé, hogy sátrait európai fővárosok közepén verje fel. Ám
ez sem mentette meg a libiai forradalom vezetőjét. Amint Európában a
“barátok” megérezték a lehetőséget a megdöntésére, azonnal félredobták a
barátságot. Felfegyverezték ellenzékét, pénzelték az ellene harcoló
zsoldosokat, légi támogatást nyújtottak a lázadóknak. A Kadhafit
lemészárolókat a NATO-országok különleges erői képezték ki.
Putyin elnök
felismerte az “új barátok” áruló természetét, és megpróbálta
megakadályozni a NATO libiai beavatkozását. De Medvegyev-akit elvakitott
a hatalom-és a Nyugat nagy barátja, átverte azt a döntést, hogy
Oroszország nem avatkozik be Libiában. Márpedig ez azt jelentette, hogy
az orosz külpolitika alapjait az áruló Jelcin-Kozirjev páros nagyon
mélyre tudta gyökereztetni. Ám Moammer Kadhafi brutális lemészárlása, és
a multimilliárdos állam cinikus kifosztása a nyugati bankok által, mély
benyomást tett az orosz elitre.
A történtek
előtt Oroszország elitje úgy gondolta, hogy a nyugati vezetőkhöz fűződő
jó személyes kapcsolatok, külföldi bankszámlák rejteke megbizható
garanciát és biztonságot jelentenek a jóléthez.
De mint kiderült, a nagy mennyiségű pénz a Nyugat bankjaiban jelentősen növeli a “demokráciáért vivott harc” során az áldozattá válás kockázatát.
De mint kiderült, a nagy mennyiségű pénz a Nyugat bankjaiban jelentősen növeli a “demokráciáért vivott harc” során az áldozattá válás kockázatát.
Mennyiben alakitja a dolgokat a vezetők előrelátása vagy annak hiánya? Vannak esetleg más objektiv tényezők is?
-Az államfő
személyisége természetesen nagy jelentőséggel bir. Különösen mostanság
már, amikor a nagy országok vezetői közvetlenül vannak egymással
kapcsolatban, és elvégeznek olyan munkákat, amit korábban a diplomaták.
Ám ami nagyon fontos az az, hogy egy ország a külpolitikája alapelveit
jelölje ki, és tartsa ahhoz magát. Egy országon belül különböző
irányzatokhoz tartozó vezetők váltják egymást-ám a külpolitikának
változatlannak kell maradnia. Legfeljebb apró kiigazitásokat kell
eszközölni. Vegyük például az Egyesült Államokat, vagy az Egyesült
Királyságot. Az USA-ban a demokraták és a republikánusok, Angliában a
Labour és a konzervativok váltogatják egymást-vagy éppen forditva.
Közben a külpolitika lényege változatlan marad. Terjeszkedni!
Az tény, hogy a
külpolitika-mint bármely más szakpolitika-osztály jellegű. Ez azt
jelenti, hogy tükrözi annak az adott közösségnek az érdekeit, amely
birtokolja a hatalmat. Ebből a szempontból nézve a kérdést, mi ma az
uralkodó elit Oroszországban? Egy komprádor oligarchikus csoport, amely
elsősorban a természeti kincseink exportjára összpontosit. Az orosz elit
érdekei szorosan kötődnek a nemzetkjözi oligarchiákhoz. Ezért aztán nem
feltételezhetjük, hogy Moszkva ellen fog állni a Nyugatnak a nemzeti
érdekek védelme miatt.
Ott van például
Anatolij Csubajsz. Az Egyesült Államok Republikánus Pártja tudta
értékelni, de az 1990.es években eltűnt egy nagy IMF-részlet. De ő
érinthetetlen. Csakúgy, mint egy korábbi pénzügyminiszter-Kudrin. Kudrin
és Csubajsz azért érinthetetlenek, mert Oroszországban ők képviselik
véleményem szerint a nemzetközi oligarchákat.
Amelyek élénken
ügyködnek. Az utóbbi évtizedekben-különösen a Szovjetunió elpusztitását
követően-tettek komoly erőfeszitéseket a nemzetállam szerepének
gyengitésére. Korlátozzák a nemzeti kormányok hatáskörének átvételével a
legfontosabb alapvető döntési jogköröket a gazdasági és szociális, kül
és védelmi politikai területeken. Ennek leg emblematikusabb példája az
Európai Unió.
Az a variáció,
hogy a gazdasági és a politikai életben a közösség államaiban ezáltal
csökkennek a vámok, csökken a bürokrácia-igazán vonzó. Ám ez valójában a
nagy oligarchikus csoportok összefogása Európában az amerikai és a
japán monopóliumok ellen, és korlátozni Kina külkereskedelmét. A kis
államok érdekeit-nem is beszélve a dolgozók érdekeiről-könnyedén
áldozzák fel a nagy monopóliumok kedvéért. Az Európai Uniót uralják a
legerősebb államok. Franciaország és Németország.
Oroszország kül
és belpolitikai elképzeléseinek szabályait az Európai Unióban és az
Egyesült Államokban alkotják. Az 1991 után a hatalmat magához ragadó
Jakovlev-Gorbacsov fő ideológusa-által kimondott “kölcsönös függőség”
tétele megdőlt. Ő nagyképűen azt állitotta, hogy minél inkább függünk a
Nyugattól, az annál inkább függ tőlünk. Ám az eredmény ismert. A
Gorbacsov-Jakovlev-Sevarnadze csoport, a Jelcin-Gajdar-Kozirjev csapat
nem tanult semmit a tapasztalatokból. Oroszország kül és belpolitikáját
Washingtonból irányitották.
És ez igy ment
egészen a közelmúltig. Amikor bejelentették, hogy Barack Obama lemondta
tervezett találkozóját Putyin elnökkel, VV Putyin azt mondta:
Washingtonnak végre meg kell értenie, hogy Oroszország már-politikai
értelemben-nem gyarmata az Egyesült Államoknak. Mi ez ha nem
beismerése-felismerése annak, hogy még nem is régen országunk félig
gyarmat volt. Gazdasági szempontból talán még mindig annak mondható,
hiszen az iparilag fejlett országok nyersanyag kolóniája.
Miként kell értelmezni az orosz vezetés utóbbi időkben egyértelműen Nyugat-ellenes kijelentéseit és tetteit?
Az uralkodó
elit mindig hajlandó arra, hogy az osztályellentéteket nemzeti érdekek
mentén adja elő. Ebben az esetben beszélhetünk nyugodtan az úgynevezett
állami-imperialista ellentmondásokról.
Oroszország
uralkodó csoportjai, amelyek a ’90-es években váltak a globális
oligarchia fiatal partnereivé, az olajárak 2000 évek eleji gyors
növekedése miatt éljeneztek. Úgy érezték, egyenrangú játékosok ők is a
Nagy Játékban. A gyenge és korrupt Jelcin csapat nagyon Oroszországra
nézve hátrányos feltételekkel juttatta váratlan nyereséghez orosz
forrásokból a Nyugatot, ám az Orosz Föderáció hirdette: ő nem a Nyugat
vazallusa.
2000 után, a kőolaj és a földgáz kitermelésének hatalmas növekedésének köszönhetően Oroszországban megerősödött a polgári oligarchikus osztály, amely-mint Marx is megjegyezte-hajlamos rátenni kezeit a nemzet ősi földjeire. A világ oligarchái és az orosz elit felosztotta hazánk erőforrásait. A “liberalizálás” ürügyén a külföldiek hozzáférhettek az orosz kőolaj és földgázmezőkhöz Szibériában és Északon, valamint az Európába irányuló csővezeték-rendszerekre.
2000 után, a kőolaj és a földgáz kitermelésének hatalmas növekedésének köszönhetően Oroszországban megerősödött a polgári oligarchikus osztály, amely-mint Marx is megjegyezte-hajlamos rátenni kezeit a nemzet ősi földjeire. A világ oligarchái és az orosz elit felosztotta hazánk erőforrásait. A “liberalizálás” ürügyén a külföldiek hozzáférhettek az orosz kőolaj és földgázmezőkhöz Szibériában és Északon, valamint az Európába irányuló csővezeték-rendszerekre.
Persze ezt az
orosz oligarchák ellenezték. Ekkor az Európai Unió-felismerve az orosz
energiakitermelő kedv és a nyereség növekedését-elkezdte különböző
jogszabályokkal akadályozni az orosz energiaexportot az európai
piacokra. Ez pedig növelte az ellentéteket.
E tekintetben
vizsgálni kell Sziria komoly gazdasági hátterét. Területén keresztül
húzódik a Földközi-tenger partjáig egy nagy kapacitású tranzit
kőolajvezeték, amelyen keresztül áramlik az iraki olaj. Ráadásul
Sziriában eleve nagy olajtartalékok és lelőhelyek vannak. Az már csak
plusz geopolitikai tényező, hogy a libiai beavatkozás kapcsán vezető
amerikai politikus kijelentette: a művelet célja Oroszország és Kina
kiszoritása a Földközi-tenger térségéből. Értelemszerű, hogy Libia
leigázása után a következő nyugati célkitűzés Oroszország utolsó
szövetségesének-Sziriának-a megsemmisitése.
Nem szabad
figyelmen kivül hagyni azt a tényt, hogy belső válsághelyzet esetén az
“elit” mindig keres külső ellenséget. Ennek célja nyilvánvaló: elterelni
a figyelmet a belső bajokról, személyi hibákról és bűnökről, miközben
hazafinak láttatja magát.Van egy olyan érzésem, hogy a jelenlegi
Nyugat-ellenes hullám az orosz elit akarata szerint való, hogy elterelje
az emberek figyelmét, átirányitsa a növekvő elégedetlenséget valami
könnyen ellenőrizhető csatornába.
Lehetséges e, hogy az orosz külpolitika független legyen.
-Nem csak
lehetséges-de szükséges. Ez azonban nehéz feladat. Ey ország
külpolitikájának igazi erőssége nem abban nyilvánul meg, hogy
politikusai, diplomatái nyilvánosság előtt tárgyalnak, szerepelnek.
Bármely ország külpolitikájának a lényegét-súlyát objektiv tényezők
alakitják. Pl- az állam, a gazdaság, a tudomány és az oktatás, a
fegyvertes ertők ereje és súlya, morális tekintélye.
Csak gatdaságilag erős ország engedhet meg magának erős hadsereget. De az is előfordulhat, hogy csak kivülről látszik egy ország gazdasága és hadserege erősnek. Mint pl. Oroszországé. De hagy utaljak rá: az orosz gazdaság exportja szinte kizárólag a kőolaj és a foldgázexportra alapul. A feldolgozóipar-különös tekintettel a műszaki ágazatokra-le van ülve. A Szovjetunió felbomlását követően a tudomány és az oktatás szinvonala lehanyatlott. Ezért aztán modern, erős hadsereg a definició szerint nem létezhet, mert a tudomány nem áll elő ötletekkel, hogy az ipar gyártson modern fegyvereket.
Csak gatdaságilag erős ország engedhet meg magának erős hadsereget. De az is előfordulhat, hogy csak kivülről látszik egy ország gazdasága és hadserege erősnek. Mint pl. Oroszországé. De hagy utaljak rá: az orosz gazdaság exportja szinte kizárólag a kőolaj és a foldgázexportra alapul. A feldolgozóipar-különös tekintettel a műszaki ágazatokra-le van ülve. A Szovjetunió felbomlását követően a tudomány és az oktatás szinvonala lehanyatlott. Ezért aztán modern, erős hadsereg a definició szerint nem létezhet, mert a tudomány nem áll elő ötletekkel, hogy az ipar gyártson modern fegyvereket.
És hát az
erkölcs-mint tényező-sem utolsó. Elég csak megemlitenünk Kubát. 10
millió ember, kevés természeti erőforrás, kevés ipar, hátrányíos
történelmi körülmények. Ennek ellenére Kuba-erkölcsi szuperhatalom. Mi
megmutattuk: Oroszország elárulta szinte minden stratégiai
szövetségesét. A Szovjetunió és Jugoszlávia eltűntek.
Most kezdenénk szövetségeseket keresni-visszaszerezni, de ez igy már nagyon fáradságos, nehéz út.
Most kezdenénk szövetségeseket keresni-visszaszerezni, de ez igy már nagyon fáradságos, nehéz út.
Putyin elnök
elindult egy úton. Nehéz időszak előzte meg döntését-amikor menedékjogot
adott Snewdennek. Snowde esetleges kiadása Amerikának katasztrfális
jogkövetkezményekkel jáárhatott volna, és Oroszország mérhetetlenül nagy
erkölcsi vereséget szenvedett volna. Abban az esetben a világ
Oroszországba vetett bizalma rendült volna meg. Mint egykori hirszerző
tiszt-Putyin-nem érti, hogy döntése miatt esetleg miért csökken
jelentősen a velünk együtmműködni hajlandóak száma. De a helyes döntést
hozta Snowden ügyében. A Kreml jelenlegi lakója számára az ez az ügy
kiváltotta rezgés is jelzi, hogy mennyire törékeny a jelenlegi helyzet.
Nem szabad,
hogy megtévesszen bennünket az uralkodó csoport első, komolyabb
függetlenedési törekvése. Ahhoz, hogy a világban elvesztett hitelünket
és valódi függetlenségünket visszanyerjük, nem nyilatkozgatni kell, és
nem fenyegetni. Mint már szó volt róla, ahhoz lakossági támogatás kell,
erős gazdaság kell, és nagy, erős hadsereg kell. Ám a fegyveres erők
közel húsz esztendeje már gyengültek, erősödni csak az utóbbi években
tudtak.
Ám a
közelmúltban az elnök rádöbbent, hogy a hadsereg igen rossz állapotban
van. Korszerűsitése halaszthatatlan. De aztán kiderült, hogy a
védelmi-ipar olyan szörnyű állapotban van, hogy a fejlett
fegyverrendszerek előállitása óriási kihivás a
számára.Ugyanakkor-paradox módon-tovább folytatja a katonai-ipari
komlexum leépitését. Ez nyilvánul meg a stratégiai vállalatok
privatizálásában, és ez megzavarja a katonai beszerzéseket.
A külföld
lelkesedése a szovjet idők ipari és katonai erejének szól valójában. De
az igazság az, hogy ez az örökség a szemümk láttára olvad el.Ezenközben az Orosz Föderáció uralkodó csoportja nem teremti meg az objektiv feltételeit a valódi függetlenség megteremtésének.
Csak egy határozott irányváltás, a becsődölt ötletek és vezetők leváltása után nyerheti vissza hazánk egykori orosz nagyhatalmi státusát, garantálva népünknek a jólétet, garantálva a vilgnak a békét és biztonságot.