Egyelőre csak egy cég forgalmazza az új taxik számára felszerelhető általános taxiszabadjelzőt. A nappal is jól látható fényforrással üzemelő szabadjelzőt ugyanaz a Bepro Solutions Kft. forgalmazza, amelyik élen járt az új nemzeti dohányboltok kötelező arculati elemévé tett világító trafikcégérek gyártásában és forgalmazásában.
A Bepro Solutions szabadjelzője prizmás plexiburkolattal
A
jelenleg elérhető általános, vagyis nem védjegyvédelem alatt álló
szabadjelző ára ráadásul igen borsos a jelenleg a piacon kapható
szabadjelzőkhöz képest: 34 500 forint áfa nélkül, bruttó kb. 43 800
forint, ami duplája a szokásosnak. Ez
azt jelenti, hogy a taxisok egyharmadát kitevő magánzók szeptember
1-től csak úgy kaphatnak új engedélyt, ha ezt a szabadjelzőt szerelik
fel autójukra.
(A
fővárosi személyfuvarozás tarifáit, arculatát és új rendjét meghatározó
taxirendelet ekkor hatályosul, de aki már meglévő engedéllyel
rendelkezik, az még egy ideig mehet a régi arculati rend szerint.)
Minderről egy taxis olvasónk számolt be szerkesztőségünknek:
mutyi?
tisztességtelen haszon?
ki minek nevezi?
(
– fogalmazott levelében.
“Mi
vagyunk az egyetlenek, de akárki gyárthatja, ebben semmi ördöngösség
nincsen.”-válaszolta kérdésünkre a Bepro ügyfélszolgálatosa, aki
szívesen válaszolgatott, de névvel nem akart nyilatkozni, ezért a
továbbiakban csak Ügyfélszolgálatosként hivatkozunk rá.
Mitől speciális az új szabadjelző?
Egyébként
nem sok újdonság van az új, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által
szabványosított szabadjelzőkben: egy, a mostaninál nagyobb fényerővel
bíró LED-sor, egy speciális plexiburkolat, illetve egy fényérzékelő
relé, amely alkonyattájt csökkenti a jelző fényerejét.
Valóban úgy tűnik, hogy nem spanyolviaszból van, mégis egyelőre egy cég forgalmazza a terméket a piacon.
Csak
összehasonlításképpen, a Fáma Kft., amelyik húsz éve gyárt
szabadjelzőket, még mindig nem állt elő olyan megoldással, amelyik a
BKK-nak megfelelt volna, pedig elmondásuk szerint több európai országba
is szállítanak, többek között Németországba, Ausztriába, Svájcba.
Az
eddig szabadon használható szabadjelző termékek árai 15 és 22 ezer
forint között vannak mérettől függően. Az új szabvány méreteiben is
nagyobb a megszokottnál, ez valamennyire indokolja a drágaságot, de
kétszer azért nem nagyobb a mostaniaknál.
A taxicégek és a magányos taxisok jelzői Nem
minden taxinak lesz azonban ilyen szabadjelzője. A taxirendelet ugyanis
kivételt tesz a minősített taxitársaságok védjegyoltalom alatt álló
jelzőivel. Így pl. a Főtaxi, a City Taxi stb. megtarthatja eddigi,
védjegyként levédetett jelzőformáját.
A
Bepro Solutions Kft. termékére így a jelenleg futó, kb. hatezerre
becsült taxis közül azok szorulnak rá, akik nem nagyobb társasághoz
tartoznak. Ez nagyjából a taxisok harmadát jelenti, azaz darabonként
34,5 ezer forintos árral számolva jelenleg 69 milliós megrendelésnek néz
elébe a cég, ha valóban csak ő forgalmazhat ilyen jelzőt a jövőben is
(és marad a piacon ennyi magánzó).

A City Taxi megerősített fényerővel világító, a BKK által elfogadott jelzője.
A
taxiscégek, legalábbis egyikük megoldotta a kérdést: a City Taxinak
sikerült elfogadtatnia a BKK-val a saját szabadjelzőjét, amit
darabonként kétezer forintért szabványosít a fentebb már említett Fáma
Kft. A céges jelzőknél nincsenek olyan szigorú kikötések, mint az
általános jelzőknél, de mint a képen is látszik, a fényforrást meg
kellett erősíteni.
(((
(((
Ezt
a taxitársaság kereskedelmi részlegétől tudtuk meg, de nevet itt sem
kaptunk, ezért a továbbiakban Kereskedelmi Tevékenykedőként hivatkozunk a
citys nyilatkozóra.
Amúgy
ez a név nélkül történő nyilatkozás lassan teljesen meghódítja a
reformlázban égő, vagy éppen attól szenvedő magyar nyilvánosságot.
“Irsz
hat oldalt, abból három mondatot mondok én névvel, és majd mindenki azt
hiszi, hogy én diktáltam a cikket. Na, neeeee”- érvelt Kereskedelmi
Tevékenykedő a Citytől.
A XV. kerületi Fáma egyik munkatársa is készséggel válaszolt kérdéseinkre.
“Pillanatnyilag nincs jóváhagyott általános szabadjelzőnk”
– állította Mészáros Károly (névvel!).
Jövő
héten kerül termékük a BKK elé, és remélik, hogy másodszorra
rábólintanak a közelekedésszervező fővárosi intézménynél a projektre. Ha
megkapják a bólintást, akkor Mészáros becslése szerint bruttó
harmincezer forint alatt marad majd az ára a cuccnak náluk.
A
Bepro által kínált szabadjelző az erősebb fényerő mellett anyagában
különbözik a jelenleg megszokottól. Mostantól pl. elvárás a prizmaszerű
plexiburkolat – ilyenek burkolják a közlekedési lámpákat is.
Ki mit tud?
A
kérdés persze az, valóban szerzett-e jogusatlan versenyelőnyt a Bepro
Solutions a többiekkel szemben azzal, hogy már most, szeptember előtt
egy héttel engedélyes szabadjelzővel tud szolgálni.
“Tudok olyanról, aki próbálkozik ilyennel… Gondolom, hogy ők is fel fogják venni a versenyt… Lehet, hogy egy kissé késve…”
– válaszolta kérdésünkre Ügyfélszolgálatos a Beprótól.
“Az árképzés oka a piaci verseny időleges hiánya.”
–
ezt már a BKK Sajtókommunikációs Irodája válaszolta, amikor azt
firtattuk, miért ilyen kiugróan drágák az egyedül elérhető szabadjelzők.
Ezt
pusztán azért idéztük, mert a BKK így indirekte fogalmazta meg, hogy
éppen nincs piaci verseny, pedig több jelzőgyártó cég is próbált
engedélyt szerezni az új jelzőkre, de egyelőre másnak nem sikerült
megugrania a szabványküszöböt.
Több
szabadjelzőt gyártó és forgalmazó cég, vállalkozás mutatta be
szabadjelzőjét a BKK-nak az eddigiekben. (…) A bemutatott készülékeket
megvizsgáltuk és a BKK nyilatkozott annak megfelelőségéről, vagy
hibájáról. (…) bárki gyárthat ilyen, a rendelet előírásainak megfelelő
szabadjelzőt, ami befolyásolhatja a piaci árat.
Arra
sem kaptunk teljes mértékben kielégítő választ, hogy mikortól tudhatták
a gyártók, hogy a szeptember 1-i határidőre pontosan milyen
szabadjelzőt fogad el a fővárosi intézmény.
A
taxirendeletet 2013 április 9-én fogadta el a Fővárosi Közgyűlés és
április 18-án került kihirdetésre, így azóta az előírások bárki számára
megismerhetők.
Üssenek
meg a kedves olvasók, ha tévedek, de a taxirendelet (51/2013. [VI. 27.]
Főv. Kgy.) nem tartalmaz semmit a szabadjelzők fényerejéről, anyagáról
semmit. A részletes technikai specifikációk, feltételek nélkül pedig
nehéz legyártani bármit is.
A
Fáma ezért egyszer már alulmaradt a BKK szabadjelzővizsgáján. Sokáig
nem volt tiszta számukra sem, pontosan, mit szeretne a BKK, miközben a
Bepro már elő tudott állni a saját megoldásával.
“A nappal is látható 100 méteres láthatósági kritériumnak nem feleltünk meg…”
–
mondták. Ha sikerül elfogadtatni a BKK-val a saját jelzőjüket, 30 ezer
forintért szerezhetik be náluk a taxisok a jelzőt, mondta Mészáros.
Bepro: friss, de ügyes cég
A Bepro Solutions neve már a trafikpályázat környékén is előkerült, mint a világító trafikcégérek egyik élenjáró gyártója.
Ezért
nem is csoda, hogy nemcsak elérési címében, azaz URL-jében, de
arculatában és felépítésében is hasonlít egymásra a taxi-felszereles.hu
és a trafik-felszereles.hu.
“Bárcsak így lenne…”
– fogalmazott a Bepro Ügyfél Szolgálatosa, amikor azt firtattuk, a trafikoknak is csak ők tudtak volna cégért szállítani.
A
Bepro egyébként a cégadatbázis szerint 2011-ben alakult cég, és
folyamatosan bővítette tevékenységi körét. A tulajdonosok között egy
Kovács Gábort és egy Kovács Balázst találni, akik a Madmedia Kft-ben és
az Auto Plus Kft-ben is érdekeltek, de ennél többre még nem sikerült
rájönnünk. A Madmedia oldala, a Touchmedia pl. annyira trendi, hogy nem
is működik. (Tud valamit? Írjon nekem!)
A szabad verseny nyertesei
A szabad verseny nyertesei
Tehát ha akarom, van, ha akarom, nincs mutyi a központosított taxi szabadjelzők gyártása és engedélyezése körül.
Az
egyik értelmezés szerint pusztán lemaradt a piac, és jelenleg a Bepro
áll a legjobban a szabadversenyben, mások szerint viszont egyszerűen
csak arról van szó, az ő termékükre lett kiírva az általános szabadjelzők szabványa.