Egy német fogoly vallomásai 1945/47-ből
(Máriabesnyő–Gödöllő, 2010, Attraktor)

Ma,
sajnos, bárki majdnem bárkinek adományozhatja a „legjelentősebb”
jelzőt, ami részletes és érvényes indoklás nélkül természetesen semmit
nem jelent. Most csupán arra van módunk, hogy két, ám nem jelentéktelen
nézőpontot említsünk a tekintetben, miért tartjuk a szerzőt „a huszadik
század talán legjelentősebb jogelméleti gondolkodójának” – aki
mellesleg jogtörténész, gyakorlati köz- és alkotmányjogász valamint a
jog- és politikatudomány tanára volt. Carl Schmitt esetében e modern
diszciplínák kapcsolatban maradtak a lényegre irányuló és ugyanakkor
alapvető fontosságú bölcseleti kérdésekkel. Nála a jogi problémák –
akár történetiek, akár aktuálisak – szinte mindig szoros kapcsolatban
állnak az emberi bölcselet végső kérdéseivel. Jó példa erre mindjárt a
jelen kiskötet első fejezete, amely a saját lényegünkre irányuló „Ki
vagyok?” kérdést veti fel a maga rövid keretei között, vagy a hatodik
fejezetet képező, ugyancsak esszészerű írás, amely Max Stirner
individuális egyetlenség-egyedüliség gondolatát vonja – meglehetősen
komplex módon – a szerzőt foglalkoztató problémák körébe.
Meg
kell vallanunk, a második és a harmadik fejezet első olvasásra nem
nyerte el a tetszésünket: burkoltan, áttételesen, igényes
intellektuális nívón, de politikailag magyarázkodó írásoknak
tűntek. Majd eljutottunk a negyedik és az ötödik fejezetig, amelyek
egyenesen Schmitt benső világába nyújtanak bepillantást. Őt igazán
foglalkoztató témák világába, melyekről soha, így most sem ír
primitíven erőteljes módon, harsányul, kerülve – például – az
ellentétes feltevések által keletkező problémákat. Schmitt
gondolkodás- és írásmódja nemcsak mély, hanem szép is, megfelel az őt
legesleginkább foglalkoztató „Titoknak”, ahogy maga szerette hívni: „az
arkánumnak”. Nála a témaválasztások mellett a gondolatváltások, a
gondolati ugrások is szimbolikus tartalmakkal bírnak. Nincs szó
semmiféle szándékos ködösítésről, titokzatoskodásról vagy
ravaszkodásról, egyszerűen ilyen az őt foglalkoztató témák természete,
és hasonló gondolatvezetést tart azokhoz méltónak. Ami kimondottan
írásmódját illeti, Schmitt a Deutscher Geist azon képviselői közé tartozik, akik a
racionalizmusnál és a precizitásnál fontosabbnak tartották a
szimbólumokban és irodalmiságban jelentkező ihletettséget erősen
gondolati témák esetében is. Akik nemcsak németek, hanem latin
műveltségűek, „déliek” is voltak. A negyedik, az ötödik és a hatodik
fejezet Hölderlint, Novalist és Jüngert juttatta eszünkbe, valamint
azokat a filozofikus szerzőket, akik az együttes gondolatiság és
líraiság révén szintén – habár másként – egyszerre németek és többek,
mint németek: Schellinget, Leopold Zieglert, Rudolf Pannwitzot, Othmar
Spannt, Walter Heinrichet. Ama katolikus Carl Schmitt más-más
szempontból közeli szellemi rokonait, aki az ötödik, címadó esszében –
szinte csak úgy mellesleg és futólag – az európai közjog hatalmas
történetét is áttekinti, elképesztő lényeglátással, mégis népszerűsítő
és leegyszerűsítő törekvések nélkül.
H. R. - Magyar Hüperión II. évfolyam, 2. szám