…”A végrehajtó válaszra se méltatta ügyfelét, mi több, adott esetben még az ombudsmant sem…”
 
Ombudsman: rendezni kell a bírósági végrehajtás ügyét
 
- Az SzRTI megjegyzése az ezzel kapcsolatos népi reakciókról, – a cikk alján olvasható -
 
MTI/HVG: -
 “Szabó Máté ombudsman szerint ötletelés helyett átfogó, rendszerszintű 
újraszabályozásra van szükség a bírósági végrehajtás területén. Sok száz
 panaszos kifogásolja például a díjszámítást, az ügyfélfogadást vagy az 
eljárások eredménytelenségét, ugyanakkor a végrehajtói szférában a havi 
átlagos jövedelem hozzávetőleg 450 ezer forint – hangzott el az alapvető
 jogok biztosának projektzáró szerdai sajtótájékoztatóján Budapesten.
 
Szabó
 Máté szerint a szabályozás legfőbb problémája, hogy a bírósági 
végrehajtók egyfelől állami funkciókat, közhatalmi jogosítványokat és 
kényszert gyakorolnak, másfelől a piacról élnek, nyereségorientáltak, és a kétféle érdekeltségi, felelősségi kör elhatárolása nem megfelelő.
 
Vannak
 országok, ahol állami végrehajtói rendszer van, és van, ahol 
nyereségérdekelt, piaci alapon működő. Magyarországon viszont egy 
“öszvér rendszer” van, amely bizonyos pontokon tisztázatlan, és nincs 
szabad ügyfél-, illetve szolgáltatóválasztás. Továbbá a végrehajtást 
kezdeményező nem láthatja előre, hogy mennyire lehet sikeres az eljárás,
 érdemes-e egyáltalán megelőlegezni annak esetenként tetemes költségeit –
 fejtette ki az ombudsman. Szerinte mindenki elégedetlen: a hitelező sokallja a díjakat, és sérelmezi, hogy nem jut a pénzéhez.
 
Az
 állami feladatokat ellátó végrehajtó egyúttal vállalkozó is – folytatta
 -, akinek a piacról kell fenntartania magát, az adós pedig panaszkodik a
 maga esetenként végletes kiszolgáltatottsága miatt.
 
Szabó Máté hangsúlyozta: nem szabad általában démonizálni a végrehajtót,
 és igaz az is, hogy a jelenlegi kormány igyekszik segítséget nyújtani a
 bajbajutottaknak, de mintha nem lenne átgondolt, kidolgozott az 
adósmentő program, a szabályozási problémák pedig válság idején 
különösen megnehezíthetik a bajbajutottak helyzetét.
 
A
 Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) keddi közleményére, 
amely szerint az ombudsman által felvetett szabályozási problémák 
javarészt már megoldódtak vagy folyamatban van a megoldásuk, Szabó Máté 
úgy reagált: a tárca jobbára tervekről, folyamatban lévő 
ügyekről beszél, holott a felvetett problémák között van olyan is, 
amelynek a megoldását két éve szorgalmazza az ombudsmani hivatal.
 
A végrehajtással kapcsolatos ombudsmani projektet lezáró sajtótájékoztatón Szabó Máté megjegyezte: az
 érintett köztestületek, alkotmányos intézmények és szakmai szervezetek 
képviselőinek részvételével folytatott nem nyilvános műhelyvitán olyan 
polarizált, emocionális vita alakult ki, amilyenre ebben hatéves 
ombudsmani periódusban még nem volt példa. A műhelyvitán részt vett a 
Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara, a KIM, a Magyar Ügyvédi Kamara, a 
Kúria és a Magyar Bankszövetség képviselője.
 
A
 sajtótájékoztatón elhangzott: a műhelyvita részvevői nem sok kérdésben 
értettek egyet, az egyik ilyen az volt, hogy hiányzik az egységes 
bírósági gyakorlat. Ennek oka pedig az lehet, hogy a jelenlegi szabályok
 szerint a Kúria csak nagyon szűk körben vizsgálhatja felül az alsóbb 
fokú bíróságok végrehajtási ügyekkel kapcsolatos ítélkezési gyakorlatát.
 
Dezső Adrienn, az ombudsmani hivatal munkatársa újságírói kérdésre válaszolva elmondta: vannak, akik sokallják
 a végrehajtói bevételeket, amelyek a díjból, a behajtási jutalékból és a
 költségekből tevődnek össze. A díjat a szabályozás sávosan határozza 
meg, ötmillió forintos behajtási értékig 10 százalék. A legnagyobb 
probléma azonban az, hogy például a készkiadás – például utazási, 
szállásköltség – számítása követhetetlen, ami lehetőséget adhat a nyereségorientált szemlélet mértéktelen érvényesítésére.
 
Ezen
 a téren szabályozási probléma az is, hogy nincs időbeli korlátja a 
végrehajtás során befolyt összeg végrehajtói számlán tartásának és ez idő alatt a kamatok szedésének,
 amit a végrehajtók azzal indokolnak, hogy többek között ezzel tudják 
finanszírozni veszteséges, de állami, közhatalmi funkciójuk miatt 
kötelező végrehajtási ügyleteiket – mondta. Hozzátette: a bírósági végrehajtók számára tabukérdés a díj mértéke.
 
A
 sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a nem nyilvános műhelybeszélgetésen 
az egyik szakember gyors fejszámolás után hozzávetőleg 450 ezer forintra
 taksálta a végrehajtási szférában dolgozók – nem csupán a bírósági 
végrehajtók – havi átlagkeresetét.
 
A
 június végén hatályba lépő új, végrehajtókra vonatkozó miniszteri 
rendelet kapcsán Dezső Adrienn elmondta: igaz ugyan, hogy csökkenti a 
hiteladósok végrehajtási költségeit, ám a díjszabási tábla felülvizsgálata például elmaradt.
 
Juhász Zoltán, az ombudsmani hivatal munkatársa arról beszélt, hogy a végrehajtás területén számos ponton hiányoznak
 a garanciális részletszabályok, például a kapcsolattartás, 
ügyfélfogadás, panaszkezelés vagy akár csak egy végrehajtói iroda 
minimumfeltételeit illetően, miközben egy pénzintézeti fiók vagy egy 
ügyvédi iroda esetében ezt szigorú szabályok rögzítik.
 
A sajtótájékoztatón elhangzott: évente összesen mintegy félmillió végrehajtás zajlik az országban,
 arról azonban megoszlanak a vélemények, hogy mekkora része tekinthető 
sikeresnek, a becslések 40 és 60 százalék között szóródnak.
 
Az ombudsmani hivatalhoz több száz panasz érkezett végrehajtási ügyekben:
 az adósok a végrehajtási cselekményeket, a díjszámítást, az 
ügyfélfogadást, a kapcsolattartást, a panaszkezelést és az ingatlan 
értékbecslésével kapcsolatos problémákat vetették fel, ezek közül az 
utóbbi bírósági hatáskörbe tartozik. A végrehajtást kérő 
hitelezők ugyanakkor az eljárások sikertelensége miatt panaszkodnak, és 
előfordult az is, hogy a végrehajtó válaszra se méltatta ügyfelét, mi 
több, adott esetben még az ombudsmant sem – mondták el a hivatal szakemberei a sajtótájékoztatón.” -
 
A Szabad Riport megjegyzése:
 
…”A
 végrehajtó válaszra se méltatta ügyfelét, mi több, adott esetben még az
 ombudsmant sem…” – Nahát ennyit ér az ombudsman. Itt ugrál, 
fölöslegesen, a jogbiztonság látszatát keltve.
 
De
 persze vannak mások is, akik szintén rendezni kívánják a bírósági 
végrehajtás ügyét. Főleg a szakadék szélén tántorgó, kilakoltatások 
előtt álló adósok azok, akik az ombudsmantól némileg eltérően, mintegy a
 maguk módján, – de kétség kívül sokkal hatásosabban oldanák meg a 
végrehajtások problémáit
 
A
 Facebookon olvasható népi reakciókban; – a szívlapáton keresztül, a 
baseball ütőn át, a kapáig-kaszáig, – minden ősi és modern népi 
kézifegyver megtalálható. Mint a megoldások fontos elemei.
 
És
 a folyamatosan gyorsuló kilakoltatások hatására, már akadnak olyanok 
is, akik még drasztikusabb (hatásosabb?) – megoldásokon gondolkodnak. – 
Melyek szereplői; Mr. Molotov, Mr. Magnum, vagy Herr Dinamit.
 
Amelyekkel
 sajátos módon ugyan, de kétség kívül meg lehet oldani a végrehajtás és 
kilakoltatás problémáját, éspedig végleg. Mégpedig úgy, – hogy abba 
ezentúl nemcsak az adós, hanem a kifosztói is belepusztulnak.
 
Ennyit az egyre gyakoribb és egyre dühösebb, elkeseredettebb népi reakciókról, – a végrehajtások megoldásait illetőleg.
 
Végezetül egy, a fenti sajtótájékoztatón elhangzott érdekes megjegyzésre hívjuk fel a figyelmet:
 
“Szabó
 Máté megjegyezte: az érintett köztestületek, alkotmányos intézmények és
 szakmai szervezetek képviselőinek részvételével folytatott nem 
nyilvános műhelyvitán olyan polarizált, emocionális vita alakult ki, 
amilyenre ebben hatéves ombudsmani periódusban még nem volt példa. A 
műhelyvitán részt vett a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara, a KIM, a 
Magyar Ügyvédi Kamara, a Kúria és a Magyar Bankszövetség képviselője.”
 
Vagyis
 jól összevesztek. Már egymásra tologatják a felelősséget. Lehet 
tisztában vannak a fent említett népi reakciókkal, – a kifosztott 
emberek bosszúvágyával – és érzik már a vesztüket?…
 
SzRTI