Hétvégén
ismeretlen elkövető, ismeretlen módon megrongálta Radnóti Miklós abdai
szobrát. Mivel Radnótira eléggé rájárt a rúd ezen a hétvégén, az
elkötelezett rettegők rögtön antiszemita terrorizmust kiáltottak.
Furcsa, hogy nem akarták rögtön a nyakunkba varrni a dolgot.
Rövidesen
kiderült azonban, hogy a meglehetősen hülye helyre elhelyezett szobrot
(az emlékművet a Radnótinak vélelmezett holttest - biztosan egy verses
kötet - megtalálásának helyszínétől jóval odébb állították fel, hogy
kényelmesebb legyen megközelíteni, és jobban szem előtt legyen) egy
kocsi döntötte ki, melyet a helyszíntől nem messze meg is találtak. A
sofőrt még keresik. A hobbirettegők persze tovább fújják, hogy egy
szélsőséges mercis rontott neki a szobornak, vagy, hogy izgalmasabb
legyen, egy szélsőséges lopott egy mercit az akcióhoz.
Ha
stílusosan egy összeesküvés-elmélettel akarunk kontrázni, akkor
rávághatjuk, hogy szerintünk meg egy Mossad-ügynök rombolta le az
emlékművet, hogy aztán nagy dérrel-durral újra állíthassák, esetleg egy
még feltűnőbb helyre áthelyezve.
Ami
tragikomikus, hogy egy ma tartott konferencián az evangélikus egyház
képviselői csúnyán aláfutottak a labdának, és a "szoborrongálás" kapcsán
buzgó antiszemitázásba fogtak. Donáth László evangélikus lelkész
szerint "az elvesztett keresztény identitást pedig nem lehet pótolni
zsidógyűlölettel".
Csepregi
Zoltán, az Evangélikus Hittudományi Egyetem tanszékvezető tanára pedig
Luther antiszemitizmusáról beszélt, bár az kérdés, mit akart ezzel
mondani? Innen nézve viszont érthető miért beszélt Donáth elveszett
keresztény identitásról?
Mert
bizony ha Luther tanításától elfordultok, akkor értelemszerűen nem
vagytok lutheránusok, azaz nem vagytok evangélikusok! Ha pedig a
kereszténység védelme helyett Krisztus gyilkosait mentegetitek, nem
vagytok keresztények!
Horváthi Béla
Radnóti/Radnóczi/Glatter Miklós hazafiságáról
Nagy
örömet okozott a liberális rétegnek miskolci csoportunk Megtisztulás
Éjszakája alkalmából tartott akciója, ahol is egyebek mellett tűzre
került egy Radnóti kötet is. Lehet rettegni, sipákolni, és a társadalmat
riogatni. A tehetetlen, impotens, agyérelmeszes irigyeknek pedig
okoskodni, elhatárolódni, és együtt nyüszíteni a zsidókkal.
Szenteljünk hát pár sort Radnótinak, akiről úgy tűnik, a Nem tudhatom című versén kívül mást nem nagyon szokás ismerni.
Először
kezdjük ott, hogy "Radnótit" nem Radnótinak hívták. Glatter Miklósként
látta meg a napvilágot, zsidó családból. A '30-as években nagyapjának
szülőfaluja, Radnót után vette fel új nevét, ami végül hivatalosan
Radnóczi lett. 1945-ben felesége kérvényezte ugyan, hogy a Radnóti nevet
használhassa a hazatérő költő, aki azonban soha nem tért többé haza.
(Alábbiakban az egyszerűség kedvéért maradunk a Radnóti
névhasználatnál.)
Zsidóságát
illetőleg, mint oly sokan, meghasonlott önmagával. Tiszta zsidó
származása ellenére megtagadta zsidóságát (tehát a zsidók feleslegesen
sipákolnak miatta, adott esetben meg is tagadta a szolidaritást), ami
azonban mégis áthatotta életét. Nem csupán a korhelyzet szabta sorsát,
de szellemiségét is. Művészetéből, lelkiségéből, mentalitásából az végig
kisugárzott, megnyilvánult. Kezdve az emberi kapcsolatoktól a politikai
orientálódásig.
Ahogy
fajtársait általában, Radnótit is a baloldali szellemiség vonzott, a
liberális és kommunista eszmékkel szimpatizált. A '20-as évek végén már
kapcsolatba került a baloldali munkásmozgalmakkal (hazaiakkal és
külföldiekkel egyaránt, köztük illegális kommunista szerveződésekkel is)
ami korabeli verseiből is visszaköszön.
Alapító
tagja a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma elnevezésű baloldali
diákcsoportnak. A nyomozó szervek látőkörébe is kerül, mint társadalomra
veszélyes, baloldali elem. Felesége, Gyarmati Fanni (szintén zsidó)
nála is aktívabb kommunista. Bár az adott társaságtól (Rajk Lászlóék)
inti feleségét, de nem az eszmeiség, hanem a társaság miatt. "...így néznek ki a mi kommunistáink", de "az igazi robbanó elemek hallgatnak most”. Féltestvére, Erdélyi Ágnes szintén buzgó kommunista aktivista volt.
1931-ben
megjelent verseskötete miatt eljárás indult ellene, szemérem elleni
vétség és vallás elleni kihágás vádakkal. Kis híján József Attila
sorsára jutott, történetesen épp Horger Antal tanár úr kezdeményezett
ügyében eljárást a szegedi egyetemen. (Megjegyezzük, József Attilát sem
ok nélkül tanácsolta el, tehát Horger Antal nyelvész, tanár - az utókor
szabványhoz igazodó emlékezete ellenére - nem egy negatív hős.)
A
harmincas évek elején többször járt Párizsban, ahol a liberális eszmék
mellett a Francia Kommunista Párttal is kapcsolatba került. Itthon
szintén hasonló (zsidó, liberális, kommunista) társaságot tud maga
körül, együtt ismerkednek a bolsevizmus eszméivel. "Világképem kialakulására nagy hatással volt Marx műve."
1933-ban
megjelenő Lábadozó szél című kötetének címlapja kifejezetten marxista
ihletésű grafikával jelenik meg. Ez a kötet sok kritikát kapott, többek
között Babits Mihálytól. Babitsnak egyebek mellett az az erőltetett
népiesség ütötte meg a szemét, ami olyannyira jellemző a magyarnak lenni
akaró zsidókra. (Ezt a harsány műmagyarságot szemlélteti Móricz Úri
muri című könyve is.)
Radnóti jellemző, vérmes zsidó stílusban válaszol.
"Ó, emberek! Babitsnak torkát
Fojtsa füstként e boldog ének
és pöttyentsen fejére
fán rejtező madár."
Prózában, szintén Babitsról:
"Szitává kéne lőni ezt a rohadt diktátort, ezt az idegbeteg átkot a magyar irodalom testén."
Bizony ezek a gyöngyszemek is ott vannak a Nem tudhatom vers mellett!
Radnóti
állásfoglalásait folyamatosan a baloldali szellem hatja át. Elsiratja a
perverz, zsidó Freudot, a homoszexuális kommunista García Lorcát, és
támogatja a spanyol köztársasági terroristák vérengzését.
"De jönnek új hadak, ha kell a semmiből,
akár a vad forgószelek
sebzett földekről és a bányák
mélyéről induló sereg.
Népek kiáltják sorsodat, szabadság!"
(Hispánia, Hispánia című versből.)
És
az "új hadak" a "szabadság" nevében országokat forgatnak fel, embereket
gyilkolnak halomra, nőket erőszakolnak, és kitűzik a Radnóti által is
lobogtatott vörös rongyot!
Beszélhetnénk
még liberális magánéletéről, felesége tudtával és orra előtt folytatott
- és tőle megértést váró - kicsapongásairól, és egyebekről. De talán
ennyi elég, hogy a laikusok megértsék, vagy legalább kapiskálják, miért
kerül az idealista, istenhívő, antibolsevista hazafiak tisztító tüzére
Radnóti? Hát nem a "Nem tudhatom" vers miatt!
De zárásként ejtsünk szót az elsiratott, hazafias Radnóti versről is! Mert a dolgozókról és "bűntelen költőkről"
(akik a vörös veszedelmet támogatták és kívánták hazánkra) értekező
vers hazafisága is erősen megkérdőjelezhető, a negédesen szép bevezető
szakasz után következő, "sötét pincékbe bújva" a békét váró
sorokat tekintve. Nem kell részletezni, hogy a baloldali zsidók által
várt vörös felszabadulást mit hozott - és mit vitt le a pincékbe? Nektek
ez hazafias - nekünk nem!
Horváthi Béla