Hétvégén 
ismeretlen elkövető, ismeretlen módon megrongálta Radnóti Miklós abdai 
szobrát. Mivel Radnótira eléggé rájárt a rúd ezen a hétvégén, az 
elkötelezett rettegők rögtön antiszemita terrorizmust kiáltottak. 
Furcsa, hogy nem akarták rögtön a nyakunkba varrni a dolgot. 
 
Rövidesen
 kiderült azonban, hogy a meglehetősen hülye helyre elhelyezett szobrot 
(az emlékművet a Radnótinak vélelmezett holttest - biztosan egy verses 
kötet - megtalálásának helyszínétől jóval odébb állították fel, hogy 
kényelmesebb legyen megközelíteni, és jobban szem előtt legyen) egy 
kocsi döntötte ki, melyet a helyszíntől nem messze meg is találtak. A 
sofőrt még keresik. A hobbirettegők persze tovább fújják, hogy egy 
szélsőséges mercis rontott neki a szobornak, vagy, hogy izgalmasabb 
legyen, egy szélsőséges lopott egy mercit az akcióhoz. 
 
Ha
 stílusosan egy összeesküvés-elmélettel akarunk kontrázni, akkor 
rávághatjuk, hogy szerintünk meg egy Mossad-ügynök rombolta le az 
emlékművet, hogy aztán nagy dérrel-durral újra állíthassák, esetleg egy 
még feltűnőbb helyre áthelyezve. 
 
Ami
 tragikomikus, hogy egy ma tartott konferencián az evangélikus egyház 
képviselői csúnyán aláfutottak a labdának, és a "szoborrongálás" kapcsán
 buzgó antiszemitázásba fogtak. Donáth László evangélikus lelkész 
szerint "az elvesztett keresztény identitást pedig nem lehet pótolni 
zsidógyűlölettel". 
 
Csepregi
 Zoltán, az Evangélikus Hittudományi Egyetem tanszékvezető tanára pedig 
Luther antiszemitizmusáról beszélt, bár az kérdés, mit akart ezzel 
mondani? Innen nézve viszont érthető miért beszélt Donáth elveszett 
keresztény identitásról? 
 
Mert
 bizony ha Luther tanításától elfordultok, akkor értelemszerűen nem 
vagytok lutheránusok, azaz nem vagytok evangélikusok! Ha pedig a 
kereszténység védelme helyett Krisztus gyilkosait mentegetitek, nem 
vagytok keresztények! 
 Horváthi Béla 
Radnóti/Radnóczi/Glatter Miklós hazafiságáról
Nagy
 örömet okozott a liberális rétegnek miskolci csoportunk Megtisztulás 
Éjszakája alkalmából tartott akciója, ahol is egyebek mellett tűzre 
került egy Radnóti kötet is. Lehet rettegni, sipákolni, és a társadalmat
 riogatni. A tehetetlen, impotens, agyérelmeszes irigyeknek pedig 
okoskodni, elhatárolódni, és együtt nyüszíteni a zsidókkal.
 
Szenteljünk hát pár sort Radnótinak, akiről úgy tűnik, a Nem tudhatom című versén kívül mást nem nagyon szokás ismerni.
 
Először
 kezdjük ott, hogy "Radnótit" nem Radnótinak hívták. Glatter Miklósként 
látta meg a napvilágot, zsidó családból. A '30-as években nagyapjának 
szülőfaluja, Radnót után vette fel új nevét, ami végül hivatalosan 
Radnóczi lett. 1945-ben felesége kérvényezte ugyan, hogy a Radnóti nevet
 használhassa a hazatérő költő, aki azonban soha nem tért többé haza. 
(Alábbiakban az egyszerűség kedvéért maradunk a Radnóti 
névhasználatnál.)
 
Zsidóságát
 illetőleg, mint oly sokan, meghasonlott önmagával. Tiszta zsidó 
származása ellenére megtagadta zsidóságát (tehát a zsidók feleslegesen 
sipákolnak miatta, adott esetben meg is tagadta a szolidaritást), ami 
azonban mégis áthatotta életét. Nem csupán a korhelyzet szabta sorsát, 
de szellemiségét is. Művészetéből, lelkiségéből, mentalitásából az végig
 kisugárzott, megnyilvánult. Kezdve az emberi kapcsolatoktól a politikai
 orientálódásig.
 
Ahogy
 fajtársait általában, Radnótit is a baloldali szellemiség vonzott, a 
liberális és kommunista eszmékkel szimpatizált. A '20-as évek végén már 
kapcsolatba került a baloldali munkásmozgalmakkal (hazaiakkal és 
külföldiekkel egyaránt, köztük illegális kommunista szerveződésekkel is)
 ami korabeli verseiből is visszaköszön. 
 
Alapító
 tagja a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma elnevezésű baloldali 
diákcsoportnak. A nyomozó szervek látőkörébe is kerül, mint társadalomra
 veszélyes, baloldali elem. Felesége, Gyarmati Fanni (szintén zsidó) 
nála is aktívabb kommunista. Bár az adott társaságtól (Rajk Lászlóék) 
inti feleségét, de nem az eszmeiség, hanem a társaság miatt. "...így néznek ki a mi kommunistáink", de "az igazi robbanó elemek hallgatnak most”. Féltestvére, Erdélyi Ágnes szintén buzgó kommunista aktivista volt.
 
1931-ben
 megjelent verseskötete miatt eljárás indult ellene, szemérem elleni 
vétség és vallás elleni kihágás vádakkal. Kis híján József Attila 
sorsára jutott, történetesen épp Horger Antal tanár úr kezdeményezett 
ügyében eljárást a szegedi egyetemen. (Megjegyezzük, József Attilát sem 
ok nélkül tanácsolta el, tehát Horger Antal nyelvész, tanár - az utókor 
szabványhoz igazodó emlékezete ellenére - nem egy negatív hős.) 
 
A
 harmincas évek elején többször járt Párizsban, ahol a liberális eszmék 
mellett a Francia Kommunista Párttal is kapcsolatba került. Itthon 
szintén hasonló (zsidó, liberális, kommunista) társaságot tud maga 
körül, együtt ismerkednek a bolsevizmus eszméivel. "Világképem kialakulására nagy hatással volt Marx műve." 
 
1933-ban
 megjelenő Lábadozó szél című kötetének címlapja kifejezetten marxista 
ihletésű grafikával jelenik meg. Ez a kötet sok kritikát kapott, többek 
között Babits Mihálytól. Babitsnak egyebek mellett az az erőltetett 
népiesség ütötte meg a szemét, ami olyannyira jellemző a magyarnak lenni
 akaró zsidókra. (Ezt a harsány műmagyarságot szemlélteti Móricz Úri 
muri című könyve is.) 
 
Radnóti jellemző, vérmes zsidó stílusban válaszol. 
 
"Ó, emberek! Babitsnak torkát
Fojtsa füstként e boldog ének
és pöttyentsen fejére
fán rejtező madár." 
 
Prózában, szintén Babitsról: 
 
"Szitává kéne lőni ezt a rohadt diktátort, ezt az idegbeteg átkot a magyar irodalom testén." 
 
Bizony ezek a gyöngyszemek is ott vannak a Nem tudhatom vers mellett! 
 
Radnóti
 állásfoglalásait folyamatosan a baloldali szellem hatja át. Elsiratja a
 perverz, zsidó Freudot, a homoszexuális kommunista García Lorcát, és 
támogatja a spanyol köztársasági terroristák vérengzését.
 
"De jönnek új hadak, ha kell a semmiből,
akár a vad forgószelek
sebzett földekről és a bányák
mélyéről induló sereg.
Népek kiáltják sorsodat, szabadság!" 
 
(Hispánia, Hispánia című versből.) 
 
És
 az "új hadak" a "szabadság" nevében országokat forgatnak fel, embereket
 gyilkolnak halomra, nőket erőszakolnak, és kitűzik a Radnóti által is 
lobogtatott vörös rongyot! 
 
Beszélhetnénk
 még liberális magánéletéről, felesége tudtával és orra előtt folytatott
 - és tőle megértést váró - kicsapongásairól, és egyebekről. De talán 
ennyi elég, hogy a laikusok megértsék, vagy legalább kapiskálják, miért 
kerül az idealista, istenhívő, antibolsevista hazafiak tisztító tüzére 
Radnóti? Hát nem a "Nem tudhatom" vers miatt! 
 
De zárásként ejtsünk szót az elsiratott, hazafias Radnóti versről is! Mert a dolgozókról és "bűntelen költőkről"
 (akik a vörös veszedelmet támogatták és kívánták hazánkra) értekező 
vers hazafisága is erősen megkérdőjelezhető, a negédesen szép bevezető 
szakasz után következő, "sötét pincékbe bújva" a békét váró 
sorokat tekintve. Nem kell részletezni, hogy a baloldali zsidók által 
várt vörös felszabadulást mit hozott - és mit vitt le a pincékbe? Nektek
 ez hazafias - nekünk nem! 
 Horváthi Béla