A
Szovjetúnió 1964-es ötéves tervében fogadta el nyolc űrjármű
fejlesztését. Ezek voltak a Szojuz, a Zenit sorozat, az US-A, US-P, A
Spiral és a MIG-105. Ezek közül számunkra a MIG105 a jelen cikkben
taglalt jármű.
A MIG105 egy vegyes hajtóműves repülőgép, amely alkalmas arra, hogy
embert juttasson az űrbe, ott feladatot hajtson végre, majd visszatérjen
a földre. A jármű prototípusa 1969-re készült el, repülni azonban csak
1976-ban repült először, mert rengeteg műszaki kihívást jelentett a
kétfajta hajtómű kifejlesztése és használata. A kétfajta hajtóműre azért
volt szükség, mert a pilóták számára biztosítani akarták, hogy elegendő
hajtóanyaggal és hajtóművel rendelkezzenek a visszatéréshez, és bőven
elegendő manőverező képességük legyen. Az űrhajtómű ugyanis jóval többet
és drágább hajtóanyagot használt fel.

1968-ban az USA hírszerzése megtudja, hogy a Szovjetunió ember
szállítására alkalmas űrrepülőgépet fejleszt, erre válaszul 1969-ben az
Egyesült Államok is kiadja egy űrrepülő megépítésére a parancsot. A két
fejlesztés azonban merőben más irányt vesz. Az orosz fejlesztésű
űrrepülő célja, hogy egy űrben manőverezni képes repülőt alkossanak,
valószínűleg katonai célra, az amerikai jármű célja, hogy szállító
eszközként használják. Erre a célra azonban az oroszok továbbra is az
űrrakétát használták. Mára már érthető, és az okokkal is tisztában
vagyunk, miért választották az űrrakéta verziót.
A MIG105 két típusban készült, egy változat görgős futóművel, másik
változatban sikló talpakkal. Nem titkolt szándék volt, hogy a
siklótalpat a holdra szálláshoz kívánják használni. A holdra szállás
azonban nem kapott elsődleges elbírálást, az oroszok sokkal fontosabbnak
tartották az űrállomások építését, valamint a föld körüli űrmunkákat.
Erre a célra elsődlegesen az űrrakéta volt a legalkalmasabb. Az első
orosz űrrepülőgép 8 kísérleti repülést hajtott végre sikeresen. Azonban
az a cél, amire használni lehetett volna, vagy esetlegesen az
űrállomáson mentőjárműként ezekre a célokra sokkal olcsóbb eszközöket
fejlesztettek ki, így a drága és bonyolult MIG105 fejlesztését
leállították.
A világ első űrrepülőgép fejlesztése most a moszkvai múzeumban
megtekinthető. Tapasztalatokat azonban gyűjtöttek a járművel, melyet
később a Buran építésekor kamatoztattak, legfőképpen a hajtóanyag
kifejlesztésénél.
Az elkövetkező évtizedben az űrhajózás két irányba fejlődött. Az
egyik volt az amerikai űrrepülő program, a másik az orosz űrrakéta
fejlesztés. Mára az amerikai program kiesett a versenyből, több okból
finanszírozhatatlanná vált. A NASA jelenleg az orosz űrrakétákat béreli
ha ki akar juttatni valamit az űrbe, illetve magán cégek próbálnak
versenybe szállni. Fejlesztéseik, melyek még futnak az orosz
hajtóműveken és kifejlesztett hajtóanyagokon alapulnak. Ezekhez
Oroszország szállított hajtóműveket, amely szerződéseket az orosz fél
Putyin utasítására 2012-ben egyoldalúan felmondta. Jelenleg az amerikai
űrrepülési program finanszírozási problémák miatt szünetel. Az oroszok
legutóbb egy hete hajtottak végre sikeres űrkilövést, mellyel egy
űrteleszkópot és műholdat szállítottak a világűrbe.
http://www.hidfo.net/2014/01/05/egy-elfelejtett-jarmu-az-elso-urrepulo-terv
http://www.hidfo.net/2014/01/05/egy-elfelejtett-jarmu-az-elso-urrepulo-terv