2014. január 5., vasárnap

Egy elfelejtett jármű - az első űrrepülő terv

A Szovjetúnió 1964-es ötéves tervében fogadta el nyolc űrjármű fejlesztését. Ezek voltak a Szojuz, a Zenit sorozat, az US-A, US-P, A Spiral és a MIG-105. Ezek közül számunkra a MIG105 a jelen cikkben taglalt jármű.
A MIG105 egy vegyes hajtóműves repülőgép, amely alkalmas arra, hogy embert juttasson az űrbe, ott feladatot hajtson végre, majd visszatérjen a földre. A jármű prototípusa 1969-re készült el, repülni azonban csak 1976-ban repült először, mert rengeteg műszaki kihívást jelentett a kétfajta hajtómű kifejlesztése és használata. A kétfajta hajtóműre azért volt szükség, mert a pilóták számára biztosítani akarták, hogy elegendő hajtóanyaggal és hajtóművel rendelkezzenek a visszatéréshez, és bőven elegendő manőverező képességük legyen. Az űrhajtómű ugyanis jóval többet és drágább hajtóanyagot használt fel. 
MIG105
1968-ban az USA hírszerzése megtudja, hogy a Szovjetunió ember szállítására alkalmas űrrepülőgépet fejleszt, erre válaszul 1969-ben az Egyesült Államok is kiadja egy űrrepülő megépítésére a  parancsot. A két fejlesztés azonban merőben más irányt vesz. Az orosz fejlesztésű űrrepülő célja, hogy egy űrben manőverezni képes repülőt alkossanak, valószínűleg katonai célra, az amerikai jármű célja, hogy szállító eszközként használják. Erre a célra azonban az oroszok továbbra is az űrrakétát használták. Mára már érthető, és az okokkal is tisztában vagyunk, miért választották az űrrakéta verziót.
A MIG105 két típusban készült, egy változat görgős futóművel, másik változatban sikló talpakkal. Nem titkolt szándék volt, hogy a siklótalpat a holdra szálláshoz kívánják használni. A holdra szállás azonban nem kapott elsődleges elbírálást, az oroszok sokkal fontosabbnak tartották az űrállomások építését, valamint a föld körüli űrmunkákat. Erre a célra elsődlegesen az űrrakéta volt a legalkalmasabb. Az első orosz űrrepülőgép 8 kísérleti repülést hajtott végre sikeresen. Azonban az a cél, amire használni lehetett volna, vagy esetlegesen az űrállomáson mentőjárműként ezekre a célokra sokkal olcsóbb eszközöket fejlesztettek ki, így a drága és bonyolult MIG105 fejlesztését leállították.
A világ első űrrepülőgép fejlesztése most a moszkvai múzeumban megtekinthető. Tapasztalatokat azonban gyűjtöttek a járművel, melyet később a Buran építésekor kamatoztattak, legfőképpen a hajtóanyag kifejlesztésénél.
Az elkövetkező évtizedben az űrhajózás két irányba fejlődött. Az egyik volt az amerikai űrrepülő program, a másik az orosz űrrakéta fejlesztés. Mára az amerikai program kiesett a versenyből, több okból finanszírozhatatlanná vált. A NASA jelenleg az orosz űrrakétákat béreli ha ki akar juttatni valamit az űrbe, illetve magán cégek próbálnak versenybe szállni. Fejlesztéseik, melyek még futnak az orosz hajtóműveken és kifejlesztett hajtóanyagokon alapulnak. Ezekhez Oroszország szállított hajtóműveket, amely szerződéseket az orosz fél Putyin utasítására 2012-ben egyoldalúan felmondta. Jelenleg az amerikai űrrepülési program finanszírozási problémák miatt szünetel. Az oroszok legutóbb egy hete hajtottak végre sikeres űrkilövést, mellyel egy űrteleszkópot és műholdat szállítottak a világűrbe.

http://www.hidfo.net/2014/01/05/egy-elfelejtett-jarmu-az-elso-urrepulo-terv

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése