
Az Élet és Tudomány 2009. évi 13. számában olvasható volt egy figyelemreméltó és lebilincselő írás
Gerald Hüther professzorral,
aki az egyik legismertebb német agykutató és neuropszichológus.
Közérthetően elmagyarázza, mi történik a gyerekek agyában, amikor
tévéznek vagy számítógépeznek.
- Professzor úr, Ön neurobiológusként azt kutatja, hogyan
hat a média az emberi agy fejlődésére. Tudna nekünk egy gyerekeknek
szóló jó tévéműsort vagy számítógépes játékot ajánlani?
- Nem, és ilyesfajta ajánlások nem is visznek minket előrébb. Mert
úgy csak egy felszínes eszmecserébe bonyolódnánk a kínálatok tartalmi
minőségéről - ezt azonban jobb elkerülni.
A másik, hogy nem is kell sokáig keresgélnie: nagyon gyorsan talál öt
olyan tanulmányt, amely kimutatja Önnek, hogy állítólag milyen jó is a
gyerekek számára a tévézés. További öt tanulmány ezzel szemben viszont
azt fogja bizonyítani, hogy a televízió rossz. Ez a vita teljesen
haszontalan a szülők számára. Én nem tartalmakról beszélek, sokkal
messzebbről közelítem meg a kérdést.
Néhány évvel ezelőtt mi neurobiológusok, még úgy gondoltuk, hogy a
genetikai programok automatikusan létrehozzák az összes kapcsolatot az
agyban. A komplex neuronális hálózatokat tehát, melyek a
gondolkodásunkat, az érzelmeinket, a cselekvéseinket irányítják,
genetikailag programozottnak tartottuk. Azonban már tudjuk, hogy hosszú
távon csak olyan kapcsolatok jönnek létre a gyermek agyában, amelyek a
konkrét élet-világban is rendszeresen aktiválódnak. Amit nem használunk,
az elsorvad. A genetikai programok arról gondoskodnak, hogy először
nagy többlet jöjjön létre idegsejt-kapcsolatokból.
Az agyunkban lévő legfontosabb neuronális áramkörök kialakításához
elsősorban arra van szükségük a gyerekeknek, hogy megtapasztalják saját
testüket. És ezt nem a képernyő előtt ülve szerzik meg, függetlenül
attól, hogy mi megy a tévében.
- Miért olyan meghatározóak a testi tapasztalatok?
- Csak az tudja kognitív képességeit kibontakoztatni, akiben kialakul
a megfelelő testérzet. Már vannak olyan tanulmányok, melyek
bizonyítják: azok az alsó tagozatos gyerekek, akik jók matekból,
különösen jól tudnak egyensúlyozni is. Az ember úgy szerzi meg a
háromdimenziós és absztrakt gondolkodáshoz, ill. a matematikához
szükséges feltételeket, hogy megtanulja egyensúlyban tartani a testét.
Amint egy gyerek a tévé előtt ül, nem érzi többé a testét. Nem mászik,
nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt nem mászik fára sem – azaz nem a
testének tanulásával tölti az időt.
- A gyerekeknek tehát lehetőleg minél többet kellene mozogniuk?
- Igen, de nem feltétlenül kell hegyet mászniuk. Az egyik
legcsodálatosabb testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a
gyermek agyának olyan virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia,
hogy hajszálpontosan a megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb
finommotorikus gyakorlat és ugyanakkor ez a feltétele minden későbbi,
nagyon differenciált gondolkodásmódnak is.
Ráadásul az éneklés esetében egy nagyon komplex kreatív
teljesítményről van szó. Hiszen a gyereknek az egész dalt fejben kell
tartania ahhoz, hogy egzakt módon a megfelelő időpontban eltalálja a
megfelelő hangot. És a kórusban megtanul alkalmazkodni is a többiekhez –
ami a szociális kompetencia egyik feltétele.
Ezen kívül a gyerekek valami csodálatos dolgot is megtapasztalnak:
azt ugyanis, hogy nem tudunk félni, ha énekelünk. Ma már tudják a
neurobiológusok, hogy a felszabadult agy éneklés közben nem képes
félelemérzéseket mobilizálni. Ezért énekel az ember évezredek óta lefelé
menet a pincébe. Nem azért, hogy elijessze az egereket.
- Hol csapódnak le az ilyen tapasztalatok, hol alakulnak ki a neuronális áramkörök?
- Az agyunk legbonyolultabb részén az úgynevezett prefrontális
kortexben. Ez közvetlenül a homlok mögött található. Ott fejlődik ki az
önmagunkról alkotott képünk. És ezzel együtt az a késztetésünk is, hogy a
világ felé forduljunk, hogy cselekvéseket tervezünk, impulzusokat
kontrolláljunk és elviseljük a frusztrációkat.
Ennek korai gyermekkorban, körülbelül 6 éves korunkig kell
kialakulnia. A mindezért felelős hálózatok a frontállebenyben azonban
csak akkor fejlődhetnek ki, ha a gyerek megszerzi ezeket a
tapasztalatokat. Ilyen élmények pedig akkor érik elsősorban, ha olyan
dolgokkal foglalkozik, melyeket képes megérteni és alakítani is tud
rajtuk. Ez azonban ma egyre nehezebb.
- Mi az oka ennek?
- A gyerekek világa ugyanolyan erősen megváltozott, mint a
felnőtteké. Ma már nem vagyunk képesek felfogni, hogyan is működnek
lényegében a hétköznapi használati tárgyaink. Régebben másképp volt ez.
Minden készülék érthető volt. A bicikli, a gőzgép, még az autó is. Egy
gyerek szét tudta szerelni a vekkert, megvizsgálhatta a belsejében
található fogaskerekeket - és ezzel megfejtethette a mögötte lévő
mechanizmust. Ma, az információs társadalom korában a dolgok gyakran oly
bonyolultak, hogy az okot és okozatot csak nehezen vagy egyáltalán nem
tudjuk felfogni.
- Hogyan hat mindez a gyermek agyára?
- Az agyunk mindig ahhoz alkalmazkodik, amit lelkesedéssel teszünk. A
múlt században az emberek a gépekért lelkesedtek és azzal azonosították
magukat. Sőt, ezt a gép-gondolkodást még magukra is alkalmazták. Ez
aztán kihat a nyelvre is: a szívünket pumpának nevezzük, és elkopott
ízületekről beszélünk, melyeket kicserélünk.
De most hirtelen beköszöntött ez az új korszak. Egyre nehezebb lesz
megérteni az okokat és okozatokat. Például, hogy miért is mozog a nyíl a
képernyőn jobbra, ha mozgatjuk az egeret. Az értelmi összefüggésnek ez a
hiánya azt eredményezi, hogy a gyerekeket egyszer csak nem fogja
érdekelni a kauzalitás. Ez az emberi agy fejlődésének egyszerű
konzekvenciája. Kvázi megtanulják, hogy a dolgokat a mögöttük rejlő
értelem megragadása nélkül kell elfogadniuk.
Sok digitális média nemcsak hogy nem érthető, hanem ráadásul még
nagyon kevés lehetőség is kínálkozik a képernyőn folyó történésekbe való
aktív beleszólásra. A legegyszerűbb példa erre: a tévékészülék esetében
nem tudunk máson változtatni, mint a program kiválasztásán. Amikor
először ültetünk kisgyereket a tévé elé, még beszélgetnek a készülékkel.
Mondják a nyúlnak, hogy hol leselkedik a róka. Megpróbálnak tehát
aktívan részt venni a történésekben. Ezt tanította nekik az eddigi -
virtuális média nélküli - tapasztalatuk. Néhány hetes tévézés után
azonban a legtöbben rezignáltan veszik tudomásul, hogy nem szólhatnak
bele tevékenyen a dolgok alakításába és feladják, azaz: megkérdőjelezik
az önhatékonyságuk egy részét.
- Ez azonban fontos eleme a gyermek fejlődésének
- Igen, és csak a saját tapasztalatai által fejlődik ki a
homloklebenyben - egy nagyon komlpex neuronális hálóként. Az
ismerethorizontjukat bővítendő, a gyerekeknek az új élményeiket egy
értelmi kontextusban kell elhelyezniük. Az agyunk ugyanis csak akkor tud
megtanulni valamit, ha az új benyomásokat egy olyan, már meglévő
mintához kapcsolhatja hozzá. amely a korábbi tapasztalatok által jön
létre. Ez egy rendkívül kreatív folyamat.
A gyerek megpróbálja tehát az újat a régihez illeszteni. De ehhez
előbb úgymond keresgélni kezd az agyában. Egy produktív nyugtalanság
keletkezik, mindaddig, mígnem egyszer csak passzol az ingerminta. Akkor
aztán a káosz az agyban harmóniává alakul át. Ez az a bizonyos
aha-élmény.
És eközben aktivizálódik a jutalmazási rendszer. Az idegsejtek
„boldogsághormonokat” bocsátanak ki. Minden apró, saját teljesítményként
elért sikerélmény olyan boldogítóan hat, mintha egyszerre egy kis
kokaint és heroint vettünk volna be. Ezzel szemben rettenetesen nehéz a
filmnézésben aktívan, kreatívan benne lenni. Ezért jó volna, ha a
gyerekek a beiskolázás előtt lehetőleg egyáltalán nem kerülnének
kapcsolatba a tévékészülékkel vagy a computerrel.
- De hát egy könyv cselekményét is készen kapjuk. Az olvasás is passzív tevékenység.
- Ha egy gyerek olvas, akkor közben agytechnikailag rengeteg dolog
történik. A betűket szavakká rakja össze. A szavak és mondatok képekké
alakulnak át, fantáziavilágokká. Amit a gyerek agya elolvasott, az
megjelenik lelki szemei előtt. Piroska megy az erdőbe. Itt egy gyerek
sem a betűket látja. Ez hihetetlen fantáziateljesítmény: feketéből és
fehérből egy képet megalkotni. Ezzel szemben egy Harry Potter-film
semmit sem ér. Mielőtt bekapcsolhatná az az ember a fantáziáját, már ott
is a következő kép. Csak az viszi valójában előrébb az embert, amiért
saját maga megdolgozott.
- Ön tehát úgy gondolja, hogy a gyerekeknek feladatokra van szükségük?
Az agy számára a valódi kihívások, kalandok a döntőek. A nagybácsival
pecázni, házat építeni egy fára vagy megmászni egy hegyet. A kalandok
tettek mindnyájunkat erőssé. Ma már bizonyítani is tudják az idegtudósok
ezt az összefüggést: a gyerekeknek életük során lehetőleg minél több
kihívással kell megbirkózniuk ahhoz, hogy az agyukban létrejöhessenek a
legfontosabb hálózatok. A gyerekeknek tehát szükségük van egy olyan
világra, amelyben az interaktivitásnak igen nagy szerep jut. Mégpedig
nem a virtualitás, hanem a reális élet összefüggéseiben.
- Később is ki tudják építeni a gyerekek az agyukban lévő neuronális hálókat?
Ha a kritikus periódus már elmúlt és a test szabályozásához szükséges
fontos hálózatok csak gyéren alakultak ki, akkor a gyerek nem
rendelkezik jó testérzéssel. Mindazonáltal az agy egész életünk során
alakítható marad. Egy 8 vagy 10 éves gyerek is profitál utólag minden
olyan testtapasztalatból, melyet most szerez. Azonban egész más lesz a
motivációja arra, hogy a testét tréningezze. A tanulási folyamat már nem
intuitíve és automatikusan zajlik. A gyerekek szégyellik magukat a
deficitjeik miatt, kicsúfolják őket - és félelemmel tanulnak, ami nem jó
alap.
- Feltéve, hogy 6 éves korban már kialakultak az agyban a
fontos neuronális hálók: védve vannak ekkorra a gyerekek minden mediális
veszélytől?
- Nem feltétlenül. Mivel sok gyereket az a veszély fenyeget, hogy elvesznek a virtuális világokban.
- A számítógépes játékokra gondol?
- Igen, többek között. Mert akkor válik a dolog veszélyessé, ha a
digitális médiát arra használják a gyerekek, hogy az alapvető
szükségleteiket kielégítsék. Ebből minden embernek kettő van.
Az egyik: tartozni akarok valahová. A másik: teljesíteni akarok
valamit. Az első szükségletben a kötődés, a másodikban a szabadság
iránti vágy fejeződik ki. A srácok elsősorban attól szenvednek a mi
társadalmunkban, hogy csak ritkán van lehetőségük arra, hogy valamit
teljesíthessenek. Nem találnak igazi feladatokat, amelyek fejlődésükben
erősíthetnék őket. Ugyanis épp ezek segítségével építik fel a gyerekek
az önképüket, az identitásukat.
Nyilvánvaló, hogy sok szülő nem is tudja már, hogy milyen is lenne
egy ilyen, a gyerek fejlődését elősegítő feladat. A gyereknek saját
magának kell azt megkeresnie, és ennek a feladatnak valóban nehéznek és
hosszantartónak kell lennie. A végén aztán úgy leszünk vele, mint amikor
felmásztunk egy hegyre: csak ül ott fenn az ember, és egyszerűen azt
érzi: boldog. Az a jele annak, hogy a gyerek igazi feladatot oldott meg,
hogy ilyenkor nincs szüksége külső dicséretre, jól elvan egymaga is.
Ma elsősorban a fiúk abban találják meg a feladatukat, hogy tökélyre
fejlesztik magukat a computer játékokban. Mert ott a versenyeken
megmutathatják, milyen jók. De éppen ezek a feladatok nem alkalmasak
arra, hogy segítsék őket a reális életben való eligazodásban.
- Kik a különösen veszélyeztetett gyerekek?
- A német iskolások kereken 40 százaléka szorongva megy iskolába.
Elsősorban a fiúk azok, akik iskola után rögtön odaülnek a
számítógépekhez. Legalább egy-két órányi lövöldözős játékra van
szükségük. A computer számukra a frusztráció leépítésének eszközéül
szolgál. Azáltal, hogy helytállnak a virtuális világok kínálta
kalandokban, szörnyeket mészárolnak le és győztesekké válnak, kiutat
találnak tehetetlenségből, a felhalmozódó agresszióból. Egy sajátságos
teljesítménnyel építik le a frusztrációjukat.
- Tehát ismét a jutalmazási rendszer lép akcióba.
- Pontosan. Úgy, mintha a gyerekek egy csodálatos, új
élettapasztalatra tettek volna szert. Ez a tapasztalat azonban egy olyan
életvilágra vonatkozik, amely nem létezik a valóságban.
Neurobiológiailag nézve ez végzetes: a gyerek olyan élethelyzetekre edzi
az agyát, amelyek csak a képernyőn fordulnak elő. A számítógépek
ráadásul még az ellenőrizhetőség illúzióját is keltik. Amikor egy gyerek
egy másikkal játszik, akkor azt tapasztalja, hogy a valóságban nem
minden kontrollálható. Egy másik ember nem mindig azt teszi, amit mi
magunk szeretnénk.
Azonkívül sok srác játék közben már nem is érzékeli a testét. Nincs
többé szükségük alvásra, nem reagálnak az éhség vagy szomjúság
jelzéseire. Dél-kelet- Ázsiában már be is következtek az első olyan
esetek, amikor a számítógép előtt ülve éhen haltak és kiszáradtak
computerfüggő fiatalok.
- Ön elsősorban fiúkról beszél. De mit csinálnak a lányok a számítógéppel?
- Ők chatelnek. A lányok erősebben érzik a szükségét annak, hogy
valahova tartozzanak és kapcsolatot építsenek ki. Aztán ha ez nem
sikerül igazán, akkor a chatelés bizonyos mértékig pótkielégítésként
bevethető a hiányzó közelség és kötődés ellen. Egy olyan barátnővel,
akiben
megbízhatok, nem kell minden öt percben dumcsiznom. Az, hogy a lányok
annyit beszélnek, inkább annak a jele, hogy tulajdonképpen
elbizonytalanodtak és nem bízhatnak a kapcsolat tartósságában,
szilárdságában. Ahhoz hasonlóan, mint amikor a csibék az anyjukat
hívják.
- És a valóságos szociális kapcsolatok elsorvadnak?
- Ennek szükségszerűen így kell lennie. Csak akkor tudnak egy másik
emberrel való igazi kapcsolatot ápolni, ha együtt is vannak azzal.
Minden más csak virtuális kapcsolat. Hisz a virtuális terekben az
emberek nincsenek teljes mivoltukban jelen. Nincs illatuk, szaguk, a
mozgásuk és egyéb megnyilvánulásaik nem életszerűek. A való életben
történő találkozások sajátosságai a virtualitásban nem fordulnak elő. A
chatelés során csupán írásban kommunikálnak.
- Miről tudják felismerni a szülők, hogy a gyereküket
beszippantotta a virtuális világ? És hogyan tudják gyerekeiket a
fenyegető elszegényedéstől megvédeni?
- Ha egy gyerek inkább a computer előtt ül, ahelyett, hogy odakinn
futkározna, rohangálna és a többiekkel játszana, tehát ha nem elégíti ki
természetes szükségleteit, akkor aggasztó a dolog, erre a szülőknek már
reagálniuk kell. De nem úgy, hogy tiltásokat fogalmaznak meg. Sokkal
inkább meg kell próbálniuk olyan, a reális világból jövő kihívásokat
kínálni a gyerekeiknek, melyeknek azok meg is tudnak felelni.
Kalandokat, váratlan eseményeket, meglepő, sőt akár még veszélyes
helyzeteket is, melyeket a gyerek legyőzhet, hogy aztán ezektől
edződjék.
A szülőknek tehát ezen széles computer-sztrádák mellé valami mást is
el kell ültetniük az utódaik fejében. Sok szülő ázsiai küzdősportokra,
sátortáboros-kirándulásos nyaralásra íratja be csemetéjét, vagy kisebb
gyerekek gondozását bízza rá.
Néhányukon talán az segít, ha idős embereket tanítanak a számítógép
és az internet használatára. Ezek a gyerekek aztán később el fognak
tudni beszélgetni másokkal és képesek lesznek arra, hogy közösen
oldjanak meg problémákat. Nekik ugyanin az agy érése szempontjából
meghatározó években a reális tapasztalati világ széles spektrumát
nyújtják a szüleik.
Azok a gyerekek viszont, akik computervilágokba merülnek el,
túlságosan is gyorsan tanulják meg ott: minden úgy működik, hogy
megnyomják a megfelelő gombot. Nem tolerálnak többé semmilyen hibát, nem
viselik el a frusztrációkat, és nem képesek többé az impulzusaikat
kontrollálni. A valódi világban már képtelen eligazodni.
Viszont, ha a gyereke részei egy élő közösségnek, és valahogy úgy
élnek át kalandokat, mint pl.: a cserkészek, akkor ritkábban kerülnek a
virtuális világok bűvöletébe: kevesebbet játszanak a számítógéppel és
messze nem néznek annyi tévét. A későbbi életük során is kevesebb
szorongásos zavar alakul ki náluk és nem lesznek olyan bizonytalanok.
Igazi egészséges személyiséggé válnak.
- Tegyük fel, hogy egy ilyen személyiség alakul ki: mint
minden fiatal, ez a gyerek is ki fogja próbálni a számítógépes játékokat
és az internetet. A társaihoz hasonlóan ő is létre akar majd hozni egy
chat-profilt. Milyen veszélyek adódnak ebből?
- Egy gyerek nem születik computerfüggőnek. És soha nem az erős, jó
kapcsolatteremtő képességgel rendelkező, életvidám, nyitott, kíváncsi és
kreatív gyerekek azok, akik az elektromos médiák bűvöletébe esnek.
Náluk én nem látok veszélyt. Ők a számítógépeket annak fogják tekinteni,
amiknek lenniük is kellene: az agy hatékony használatát szolgáló
nagyszerű segédeszközöknek. Az internetet olyan gigantikus tudástárként
fedezik fel maguknak, amely lehetővé teszi számukra, hogy a reális élet
kérdéseit megválaszolják.
- De mi történik egy tízéves gyerek agyában, amikor
véletlenül egy pornográf vagy valamilyen szörnyű tartalmú oldalra téved?
Nem éri eközben nagy sokk?
- Nem feltétlenül. Attól függ, milyen a családi környezet, illetve,
hogy milyen szerepet tölt be otthona média. Ami nálunk, felnőtteknél a
borzalmas brutalitás jele, az sok kiskölyök számára úgy jelenik meg,
mint az egymáshoz való közeledés sok lehetséges formája közül az egyik.
Egy olyan gyerek, akit a passzív médiafogyasztás eltompít, még csak
megítélni sem fogja tudni, amit ott lát. A tapasztalata azt diktálja
neki, hogy ezen a képernyőn mindenféle dolog megtörténhet.
Hol azt látja, hogy kergeti a róka a nyulat, hol pedig azt, hogy
nevetnek az emberek, amikor Donald kacsa és Pluto rendre laposra verik
egymást - és utána, mintha misem történt volna, újra felkelnek. A
képernyőn izomagyú birkózók verik be egymás koponyáját ordítozó tömeg
előtt, majd pedig azt látja a gyerek, hogy két ember szeretkezik, vagy
például levágják egymás fejét.
A szülők leszoktatták őket a természetes iszonyodásról. Mert már
korán azt tapasztalta a gyerek, hogy nincs semmi értelme mindezeken
elgondolkodnia. Megtanulta, hogy nem feltétlenül képes megérteni, mi
zajlik a képernyőn.
- De mi történik azokkal a gyerekekkel, akik még alig szereztek tapasztalatot a passzív médiával?
- A gyerek agya meg fogja próbálni ezt az új képet, akármilyen zavaró
is az, már meglévőhöz illeszteni, hogy megértse azt. A benyomásait az
emberek közötti kommunikáció egyik formájaként fogja tárolni. Nagyon
fontos, hogy a szülők akkor világosan elmagyarázzák: ez nem a másokkal
való együttélés kívánatos formája. Ha valaki ezt tenné veled a
valóságban, akkor az borzasztóan fájna neked.
- A gyerekeknek tehát nemcsak olyan feladatokra van
szükségük, amelyek a fejlődésüket segítik, hanem olyan emberekre is,
akik vezetik őket.
- Igen, sürgősen olyan példaképekre van szükségük, akik segítenek
nekik abban, hogy ne kerülhessenek bele kétes közösségekbe és ne
állíttassanak megkérdőjelezhető feladatok elé. Akkor romlik el mindig a
dolog, ha a gyerekek nem tudják képességeiket kibontakoztatni.
Ehhez megint a felnőttek kellenek. A computeripar csak a keresletet
elégíti ki. És amíg lesz elég szülő, aki nem érti meg, hogy a
gyerekeinek olyan szükségletei vannak, melyeket a reális világban tudnak
kielégíteni, addig növekedni fog a kínálat a digitális médiából. És ha a
gyerekek ilyen körülmények között nőnek fel, akkor a fejlődésükhöz
szükséges feladatokat ott fogják keresni.
Érdemes elgondolkodni azon, mi lesz abból a társadalomból, melynek
gyerekei elbúcsúznak a reális világtól. Melynek eredménye egy olyan agy,
optimálisan alkalmazkodott a egy internetes virtuális világhoz és a
számítógépes játékokhoz.
- Ön tudja-e ezt igazolni neurológiailag?
- Már rendelkezésünkre állnak olyan tanulmányok, melyek bizonyítják:
sehol másutt nem tanul az ember olyan jól kézügyességet, pontosabban
szólva ujjtechnikát, mint egy billentyűzet kezelésekor vagy egy sms
írásakor. Ez nyomokat hagy az agyban. Így az utóbbi tíz évben sokkal
nagyobb lett a fiatalok agyának azon régiója, amely a hüvelykujjat
irányítja.
Ott alakultak ki egyre finomabb, sűrűbb hálózatok, melyek lehetővé
teszik számukra a bámulatosan gyors hüvelykujjmozgásokat. A fiatalok úgy
fejlesztik az agyukat, hogy az optimálisan alkalmazkodjék ezekhez a
követelményekhez. Most már csak az a kérdés, hogy a jövő társadalmában
fontos-e az, hogy az ember a hüvelykujját a lehető leggyorsabban
mozgatni tudja. A gyerekek ezt a kérdést még nem tudják megválaszolni - a
felnőttekre vár ez a feladat.
Az interjút fordította:
Nemes Gáspár
Forrás: http://gyerekmusor.blog.hu/2012/11/03/virtualis_vilagok_buvoleteben?utm_source=bloghu_megosztas&utm_medium=facebook&utm_campaign=blhshare