2013. szeptember 24., kedd

Putyin: "Mi a helyzet Izrael nukleáris fegyvereivel?"

Vlagyimir Putyin orosz elnök meglepő felvetéssel állt elő! Feltette a nagy kérdést, hogy ha már ennyit beszélünk a Szíria birtokában lévő vegyi fegyverekről, akkor mi a helyzet Izrael nukleáris fegyvereivel? 
A megfigyelőket is meglepte a Putyin elnök hivatkozása az izraeli nukleáris arzenálra, mellyel kísérletet tett a két ország tömegpusztító fegyvereinek összekapcsolására, mely általában tiltott az ilyen nemzetközi fórumokon. Az orosz elnök hangsúlyozta, hogy Szíria vegyi fegyverei ugyanolyan fenyegetést jelentenek, amilyen Izrael nukleáris fegyverarzenálja. Putyin javaslatot tett, hogy a Közel-Kelet legyen egy a nukleáris fegyverektől mentes övezet.
Putyin beszédében kifejtette Moszkva álláspontját a szíriai válság, különösen a vegyi fegyverek kérdésében.
Putyin továbbra is vitatja a szíriai rezsim felelősségét a vegyi fegyverek használatával kapcsolatban. Kifejtette, hogy a szakértői megállapították, hogy a kérdéses támadásban használt vegyi fegyver egy régi szovjet típus, mely nincs rendszeresítve a szíriai hadseregben.
Mészáros Tamás

Grúzia is csatlakozik az Eurázsiai Unióhoz

Bidzina Ivanishvili grúz miniszterelnök a nemzeti TV műsorában nemrég annak lehetőségéről beszélt, hogy Grúzia feladja az euroatlanti integrációra való törekvését, csatlakozna a posztszovjet országokat tömörítő Eurázsiai Unióhoz és az annak gazdasági alapját jelentő vámunióhoz.
A miniszterelnök elmondása szerint ez nem hivatalos állásfoglalás, figyelik a térségben zajló folyamatokat és annak függvényében döntenek a csatlakozásról. Hozzátette, hivatalos állásfoglalásról még csak azért sem lehet beszélni, mert a szervezeti keretek jelenleg is kialakulóban vannak, így korai lenne a konkrétumokról nyilatkozni.
Ivanishvili kijelentése, miszerint a posztszovjet integráció az ország stratégiai érdekével összhangban van, azonnali reakciókat váltott ki az atlantista ellenzék soraiban.
Jelenleg az a hivatalos álláspont, hogy Grúzia csatlakozna a NATO-hoz és az Európai Unióhoz. Ez azonban a közeljövőben meg fog változni, amint létrejönnek a posztszovjet unió szervezeti keretei. Az atlantista politikai erők választási vereségével ugyanis a nép kinyilvánította, hogy nem kér az Európai Unióból, nem kíván Görögország sorsára jutni.
Az Oroszország által életre hívott gazdasági és politikai unió valamennyi posztszovjet ország számára - hazánk számára is - alternatívát jelent az euroatlanti integrációval szemben. Grúzia számára ez geopolitikai elhelyezkedéséből is adódik, emiatt törvényszerű volt, hogy a nyugatiak által pénzelt politika nem tud sokáig életképes maradni és bekövetkezik a külpolitikai fordulat.
Az ellenzék körében amiatt is heves reakciókat váltott ki a nyilatkozat, mert a jelenlegi hivatalos állásfoglalás szerint Grúzia idén novemberben írná alá a szabadkereskedelmi egyezményt az Európai Unióval.
Ivanishvili azt követően tette a bejelentést, hogy Örményország elnöke is kinyilvánította, országa az Európai Uniós csatlakozás helyett a posztszovjet blokkot választja, és felmondanak valamennyi megállapodást az Európai Unióval.
Hídfő.net

Civil diplomácia a békéért és a politikai megoldásért Szíriában

A magyar nép túlnyomó többsége ellenzi a háborút Szíria ellen, és békés megoldást, politikai rendezést akar. Szeretnénk, ha a magyar kormány felhagyna kétértelmű, felemás politikájával, és egyértelműen elkötelezné magát a katonai beavatkozás ellen, a békés rendezés érdekében – mondta Simó Endre, a Magyar Szociális Fórum (MSZF) szervezője azon a pénteki tanácskozáson, amelyet az MSZF kezdeményezésére tartottak a Külügyminisztériumban a magyar kormány Szíriával kapcsolatos politikájáról.
A Fórizs Eszterből, Kovács Istvánból, Monostory Attilából és Simó Endréből álló négytagú civil küldöttséget Szebényi Ferenc, a Külügyminisztérium Amerikai Főosztályának vezetője és Horváth Dávid osztályvezető fogadta, az MSZF Martonyi János külügyminiszterhez küldött megkeresése alapján. Ebben arra kérték a magyar diplomácia vezetőjét, hogy tájékoztassa őket, vajon az Egyesült Államok által Szíria ellen kilátásba helyezett katonai lépést, vagy az ENSZ főtitkára és Ferenc pápa, továbbá a Kína és Oroszország által sürgetett politikai rendezést részesíti-e előnyben.
Szebényi Ferenc nem adott egyértelmű választ a kérdésre. Azt mondta, hogy a kormány a politikai megoldást részesíti előnyben, de hozzátette, a vegyi fegyver használata „nem maradhat következmények nélkül”. A főosztályvezető nem tudott válaszolni a civileknek arra a kérdésére, hogy hiteles magyar forrásból is megerősítették-e azt az amerikai állítást, miszerint a szíriai hadsereg vetett be szarin harci gázt, nem pedig a lázadók, és a lázadók mellett harcoló alkaidás terroristák, esetleg mindkét oldal. A magyar kormány a lázadókat tartja Szíria legitim vezetőinek, és tavaly decemberben megszakította diplomáciai viszonyát Szíriával – mondta. A civil delegáció felhívta a figyelmet az AP amerikai hírügynökség, továbbá a helyszínről nemrég hazaérkezett nyugati újságírók tanúvallomásaira, melyekből kitűnik, hogy a lázadók elismerték, ők vetettek be szarint. Az információk ellentmondásossága, a szíriai lázadók támogatására vezényelt zsoldosok, és köztörvényes bűnözők manipulálhatósága óvatosságra int, és a politikai rendezés előtérbe állítására ösztönöz – mondták. Szebényi Ferenc elismerte, hogy „erős kételyek merültek fel a lázadókkal kapcsolatban”. Elismerte továbbá, hogy az Irak elleni második amerikai háború hamis amerikai állítások alapján indult, hiszen Iraknak nem volt tömegpusztító fegyvere. Kérdésükre, hogy támogatná-e a magyar kormány a kilátásba helyezett amerikai támadást abban az esetben, ha a politikai rendezésre irányuló erőfeszítések zátonyra futnának, Szebényi Ferenc kijelentette: „nem támogatjuk a háborút, mert nincs katonai megoldás”. Ugyanakkor Monostory Attila, nemzetközi jogász, pontosító kérdésére, hogy a kormány legitimnek tekintene-e egy katonai lépést, ha mégis bekövetkezne, és milyen nemzetközi jogszabály alapján, a főosztályvezető azzal válaszolt, hogy akkor sem nézhetnék tétlenül a történteket, ha az ENSZ Biztonsági Tanácsa nem adna felhatalmazást a katonai lépésre. A magyar kormány nem kapott felkérést arra, hogy bocsássa honi katonai támaszpontjait, vagy légterét a támadásban résztvevők rendelkezésére. Szíriát az USA nem akarja megszállni, a NATO pedig nem tervez katonai lépést ellene – mondta. Úgy vélte, hogy javultak a békés megoldás kilátásai, diplomáciai megoldás körvonalazódik. Remény van arra, hogy Szíria aláírja a vegyi fegyverek bevetését és birtoklását tiltó nemzetközi egyezményt, nemzetközi felügyelet alá helyezi vegyi fegyver készletét, majd megsemmisíti őket.
A Magyar Szociális Fórum civil delegációja tudatta, hogy kizárólag békés megoldást tart elfogadhatónak, és arra szólította fel a magyar diplomáciát, hogy ne csak előnyben részesítse a politikai rendezést, hanem kizárólag a békés megoldásra összpontosítson minden erejével és tudásával. Támaszkodjon a kormány a magyar emberek békeakaratára – hangzott el.
(Magyar Szociális Fórum)

A világ legnagyobb bankja bejelentette az összeomlást?

A világ pénzügyeit egy, a legtöbb ember számára teljesen ismeretlen, rendkívüli hatalommal rendelkező nemzetközi szervezet irányítja. A szervezet, ami tulajdonképpen a központi bankok központi bankja, a Nemzetközi Fizetések Bankja nevet viseli. Központja Svájcban található, de rendelkezik irodákkal Hongkongban és Mexikóvárosban is. Nem tartozik beszámolási kötelezettséggel egyetlen hatóság felé sem, nem fizet adót és minden törvény felett áll.


A német Deutsche Wirtschafts Nachrichten szerint a Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS), a világ legnagyobb hatalommal rendelkező pénzintézete bejelentette „az összeomlást”. Tényleg lehetséges, hogy az amerikai  Federal Reserve Bank felsőbb utasításra döntött a mennyiségi monetáris enyhítés vég nélküli folytatása mellett? Az amerikai gazdaság összeomlásának új szakasza indult el, amelyben már nem is próbálják leplezni vagy megállítani, ami történik. A BIS szavai tulajdonképpen felérnek az összeomlás bejelentésével.
A cikkből:
Elképzelhető, hogy az amerikai Federal Reserve döntése, hogy a végtelenségig folytassa a pénznyomtatást „odafentről érkezett”.
A központi bankok kezdenek rájönni, hogy szoros a helyzet.
A világ legnagyobb hatalommal bíró bankja, a Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) néhány nappal ezelőtt kiadott negyedéves jelentésében a mennyiségi enyhítés befejezésére tett utalást, ugyanakkor rendkívül kritikusnak nevezte a helyzetet. A BIS szerint a helyzet rosszabb, mint a Lehman csődje idején. Elképzelhető, hogy a Fed a bank figyelmeztetésének eredményeként döntött a pénznyomtatás folytatása mellett. A központi bankok elvesztették a harcot az árral szemben.
A „bankok rendkívüli intézkedései” – értsd, a korlátlan pénznyomtatás – azt az illúziót keltették, hogy a piacokra zúdított hatalmas likviditás megoldhatja az alapvető problémákat.
A pénznyomtatás felfüggesztése helyett azonban a Fed végül úgy döntött, hogy minden folytatódik az eddigiek szerint. Amennyiben hihetünk a BIS szakértőinek [és ez egy igen nagy „ha”], a döntés egyetlen problémát sem old meg, inkább elmélyíti azokat.
Mivel a jelek szerint a BIS képtelen a szellemet visszacsalogatni a palackba [megint egy nagy „ha”, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy ezt akarják], érdemes meghallgatni azoknak a véleményét, akik egykor a rendszer részei voltak, de jelenleg nem rendelkeznek hivatalos pozícióval. Ők talán képesek világosan, vagy legalábbis egyértelműbben fogalmazni a válságot illetően.
William White, a BIS korábbi vezető közgazdásza például szintén a BIS jelentés tartalmával egyező hangnemben nyilatkozott.
„Nekem úgy tűnik, mintha 2007-et élnénk újra, csak a helyzet most sokkal rosszabb,” nyilatkozta a közgazdász, aki arról vált híressé, hogy észrevette az adósságpiacok vad mozgását a 2008-as válság előtt. „Nem tudom mit fognak tenni. Valószínűleg Japán példáját követi majd az egész világ, de ez a csirkefogók utolsó fogása lesz,” mondta.
Nyilatkozatai felérnek a következő nagy összeomlás bejelentésével.

Forrás: beforeitsnews.com

Már a hitelek felével gond van!

Az átstrukturált hitelekkel együtt már a lakossági kölcsönök több mint fele nem tekinthető problémamentesnek, és az egy éven túli késésben lévő tételek aránya is egyre nagyobb – állapítja meg a pénzügyi felügyelet friss kockázati jelentése. Az új hitelek iránti kereslet viszont változatlanul alacsony szinten mozog.
Ez év közepére a nem problémamentes lakossági hitelek aránya a teljes állományon belül túllépte az 55 százalékot – derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) legfrissebb fogyasztóvédelmi kockázati jelentéséből. A nem problémamentes állományba a PSZÁF beszámolja az átstrukturált, illetve újratárgyalt kölcsönöket is, ám ezeket figyelmen kívül hagyva is közelíti a csúszásban lévő tételek aránya a 35 százalékot. A felügyelet statisztikái szerint továbbra is növekszik az újratárgyalt, valamint a 365 nap feletti tartozást mutató hitelek állománya: emellett a felügyelet szerint ismét ki kell emelni, hogy – annak ellenére, hogy a társadalmi figyelem elsősorban a jelzálogalapú hitelekre irányul – a nem-jelzálog fedezetű hiteleknél is súlyos és növekvő problémákra utal a nem-problémamentes ügyletszám és állomány nagysága.
A 365 napot meghaladó átlagtartozások stagnálnak a második negyedévben, az újratárgyalt hitelek átlagos nagysága pedig jelentősen csökkent. Előbbi a PSZÁF szerint azért problémás, mert a 365 napon túli késedelmes hiteleknél már minimális a visszafizetés esélye, és mértéke jól jelzi a túlzott eladósodottságot.
„A lakosság pénzügyi jellegű eladósodottsági szintje továbbra is rendkívül magas (és növekvő), ezt fogyasztóvédelmi kockázati szempontból kiemelt fontosságúnak tartjuk” – írja a jelentés.
A nem teljesítő hitelek stabilan magas aránya mellett – derül ki a jelentésből – az új kihelyezések változatlanul alacsony szinten mozognak, annak ellenére, hogy a pénzügyi szolgáltatók növelni próbláják a kínálatot. A teljes hitelállomány a 2012-es év vége óta 3-4 százalékkal csökkent, a jelzáloghitel-állomány – a még mindig jelentős svájci frankban denominált mennyiség mellett – szintén mérséklődik. Az állományon belül a svájci frank alapú hitelek volumene csökken a leggyorsabban. A forint alapú nem-jelzálog fedezetű hitelek (személyi-, áru- és gépjármű) állománya is mérséklődött az év első felében.
Mindezek alapján a PSZÁF szerint a hitelintézetek működésének egyik kulcsfeladata a közeljövőben is a folyamatosan csökkenő állományok és a még mindig jelentős devizakitettség kezelése marad, ebben kiemelt szerepük van a jelenleg is létező (és kialakítás alatt álló) intézményi és állami adósmentő, adósságkezelő programoknak.
Az új kihelyezéseket illetően biztató, hogy az MNB hitelezési felmérése alapján a bankok a következő időszakra a lakáscélú jelzáloghitelezés sztenderdjeinek kis mértékű, a fogyasztási hitelekének pedig jelentős mértékű enyhülését várják. Utóbbi a túlzott lakossági eladósodottság révén hordozhat fogyasztói kockázatokat, ám a felügyelet szerint fontos, hogy a felmérések alapján a lazítás elsősorban a hitelfelvételért felszámolt díjaknál, és nem az elvárt feltételeknél jelenik meg. Az árazásban egyébként az utóbbi fél évben nem történt jelentős változás, a fennálló állományokon gyakorlatilag változatlanok a kamatszintek.
Reális megoldás kell
A magyarok többsége megfontolt döntést vár a devizahiteles mentőcsomag kapcsán, és elsősorban egy az adósok, bankok és állam közötti tehermegosztáson alapuló intézkedést támogatna – derül ki a Bankmonitor.hu felméréséből. Ugyan a válaszadók többsége támogatja a devizahitelesek megsegítését, a beavatkozás mértékéről megoszlanak a vélemények. Mindössze 16 százalék azok aránya, akik szerint a devizahiteleket bármi áron meg kell szüntetni, a válaszadók 53 százaléka szerint viszont ésszerű keretek közt kell megoldást találni.
(vg.hu)

Összerogyóban az egészségügy! Duzzad a kórházi adósság

Az államháztartás központi alrendszerébe tartozó költségvetési szervek tartozása 2013. augusztus végén 98,4 milliárd forintra rúgott, ami az eredeti előirányzat 3,2 százaléka – írja a Napi Gazdaság a Magyar Államkincstár adataira hivatkozva.
A tartozás júliushoz képest összességében 4,8 milliárddal nőtt. Fejezetenként nézve az augusztus adósság meghatározó hányada (82,5 százaléka) az Emberi Erőforrások Minisztériuma intézményeinél halmozódott fel 81,2 milliárd forint összegben, szemben a július végi 78,2 milliárd forinttal.
A fejezet teljes tartozásállományából a gyógyító-megelőző ellátást végző szakintézetek tartozása 56,8 milliárd forint (70 százalék), amelyből kiemelendő a korábban nonprofit kft.-ként működő kórházak által jelentett 12,9 milliárdos összeg.
Az utóbbiak közül a legnagyobb összegű tartozást, 3,5 milliárd forintot a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház jelzett a MÁK-nak. A fejezet teljes tartozásállományát 1,3 milliárd forinttal, minősített tartozásállományát csaknem egymilliárd forinttal emelte meg az augusztusban átvett három kórház által bejelentett lejárt tartozás összege.
(privatbankar)

GKI: egyetlen országot előz meg a magyar gazdaság

Mivel a 2013. évi 0,3 százalék után 2014-ben is csak 1,3 százalék körüli növekedés várható, folytatódik az ország leszakadása a régiótól: 2011-14-ben a GDP átlagosan csak évi 0,4 százalékkal nő, ennél rosszabb teljesítmény egyedül Szlovéniában lesz – olvasható a GKI Gazdaságkutató Zrt. hétfőn közzétett legfrissebb prognózisában. A GKI budapesti tájékoztatóján elmondták: Magyarországon, Európához hasonlóan véget ért a recesszió, de a 2012. évi jelentős és a 2013. első félévi kis visszaesést 2013 második félévében is csak 0,8 százalék körüli növekedés követi, ráadásul 2013 egészében is csak a mezőgazdaságnak lesz köszönhető a stagnálásnál jobb eredmény.
A GKI elemzői szerint a gyenge magyar teljesítményt csak kisebb részben magyarázza az EU-kereslet gyengesége, abban főleg a hazai piac további szűkülésének, az ezt kiváltó téves gazdaságpolitikának van szerepe.
Vértes András , a GKI elnöke elmondta: a jövő évi választások után, annak eredményétől függetlenül, mindenképen gazdaságpolitikai korrekcióra lesz szükség.
2013 egészében is csak a mezőgazdaságnak – a tavalyi nagyon rossz után idén viszonylag kedvező időjárásnak – lesz köszönhető a stagnálásnál jobb eredmény- írják elemzésükben a GKI kutatói.
Magyarország ugyan kikerült a túlzottdeficit-eljárás alól, az ennek érdekében alkalmazott eszközrendszer azonban lefagyasztotta a gazdaságot – fejtik ki meglátásukat a cég kutatói. “A magyar gazdaság perspektívátlan pályán döcög” – vélik.
A gyenge magyar teljesítménynek csak egy kisebb részét magyarázza az EU keresletének gyengesége, abban főleg a hazai piac továbbra is tartó szűkülésének, az ezt kiváltó téves gazdaságpolitikának van szerepe – írják.
Közben a választási gazdaságpolitika, az erőszakos rezsicsökkentés és a devizahitelek kivezetésének folytatása tovább rontja a magyar gazdaság befektetői megítélését, a nemzetközi likviditásbőség is lanyhulóban van – írják a GKI kutatói.
Azt írják, hogy a kormányzat látszólag megnyerte a „szabadságharcot”, hiszen kikerült a túlzottdeficit-eljárás alól (ebből a szempontból az EU-tagországok élenjáró egyharmadába került), elkerülte az IMF-megállapodást, s a versenyző külföldi és hazai tőkével szemben mind szélesebb körben saját klienseit hozta helyzetbe.
Ugyanakkor mindezért a magyar gazdaságnak és társadalomnak a GKI szerint nagyon nagy árat kell fizetnie: a GDP, a beruházás, a fogyasztás és a valós hazai foglalkoztatás három éve csökken vagy stagnál, a külföldi finanszírozóknak kifizetett kamat mindvégig lényegesen magasabb volt még a bulgárokénál és a románokénál is, miközben minden nemzetközi intézmény (EB, OECD, IMF, hitelminősítők, stb.) élesen bírálta ezt a gazdaságpolitikát. A különbözői versenyképességi rangsorokban Magyarország lecsúszóban van. A kormány úgy győzött, hogy az egész ország vesztett.
A GKI szerint a közszolgáltatások minősége és elérhetősége folyamatosan romlik. A „valódi” magyarországi foglalkoztatás 2013-ban csökken, a statisztikailag kimutatott azonban nő a közmunka – a közelgő választás miatt a kormány a közmunkások számát 200 ezer főre tervezi emelni –, továbbá a külföldi munkavállalás következtében.
Magyarországon a 2014-es országgyűlési választásokig a kormányzásban az eddigi folyamatok mélyülnek el. A kormányzat folytatni kívánja az állami befolyást növelő gazdaságpolitikáját. Bár ütemezésében és mértékében még bizonytalan, de látványosan folytatódik a rezsicsökkentés és a devizahitelesek „mentése”, melyek terhét a kormányzat a bankokra és a cégekre kívánja hárítani. A GKI megítélése szerint azonban nem a devizahitellel, hanem az akár forintban, akár devizában eladósodottak egy részének tartósan megroggyant törlesztési képességével van probléma.
(MTI)
Fontold meg a versikémet,
Elolvasni nem elég,
Volna néhány gondolatom,
Nem biztos, hogy hülyeség.



Felejtsd el egy pillanatra,
Hogy mit ígértek odafenn,
Nem érdekli őket úgysem,
Hogyan élünk idelenn.

Először is azt tisztázzuk,
Kinek mi az érdeke?
Mennyit ér a nagyuraknak,
A magunk fajta élete?

Nézzük meg, ők hogyan élnek,
Miből van a palota,
Amíg erre nem lesz válasz,
Nem jutunk el sehova.

Nem számít már nagyon régen,
Hogy ki-kire szavazott,
Lássuk be, hogy egytől egyig,
Minden magyar rábaszott.

Nem is narancs, nem is vörös,
A szarnak barna a színe,
Látja ezt az okosabbja,
Kinek nyitva a szeme.

Hallgatjuk már bő húsz éve,
Hogy ki a rossz és ki a jó,
Változnak a kapitányok,
De nem változik a hajó.

Ez a hajó léket kapott,
A valóság tengerén,
Készült is több mentőcsomag,
Meg szakértői vélemény.

Nekem is van véleményem,
Lehet nem fog tetszeni:
Ha figyelt volna a kapitány,
Most nem kellene menteni!

A tapasztalat, az hiányzik,
Duma az van rendesen,
Ültetik a narancsfákat,
Csak az sajnos nem terem.

Azt javaslom, kis időre,
Zárjon be a parlament,
Éljenek meg negyvenhétből,
Tudják meg, hogy mit jelent.

Ha eltel már négy-öt hónap,
Foglalják el helyüket,
És mentés helyett: megoldáson,
Törjék végre fejüket!

És, ha nem jut az eszükbe,
Semmi kézzel fogható,
Az elbaszott húsz évünkért,
Annyi ki is szabható.

Ők vállalták, ők ígértek,
Nem jutottunk sehova,
Ideje már választ kapni:
Hol az ország vagyona?!

Azt gondolom, úgy a korrekt,
Ha lehullik a lepel,
Akinél a kincstár kulcsa,
A hiányért az felel.

Nos, ilyeneken gondolkodom,
Meglehet, hogy butaság,
Márpediglen ezt érdemli,
Az egész díszes társaság!