globusz.net
„1968-nak szerintem legalább akkora fontossága volt a
világtörténelemben, s ezen belül a nyugati társadalmak történetében,
mint majdan 1989-nek a keleti blokk történetében. '68-cal alapvetően
megváltozott az addigi kapitalizmus, egy modernebb, technológiai, jogi
szempontból és önszemléletében, belső mechanizmusaiban újfajta
társadalmi rendszer jött létre Nyugaton. Egy olyan rendszer, amely az
individuumnak új definíciót adott, új lehetőségeket teremtett számára,
nagyobb mozgásteret, öntudatot és önbizalmat. Kitágította, ugyanakkor
konkretizálta az emberi jogok fogalmát, aminek aztán a rákövetkező
években lett igazi jelentősége, politikai értelmet nyervén 1975-ben a
Helsinki Egyezmény aláírásával. Ekkor kezdődött el az a folyamat,
melyet ma posztmodernnek nevezünk."
A globusz.net június 22-én, a Klubrádióban elhangzott kerekasztal-beszélgetésének témája a következő volt: 1968 hatása a nemzetközi politikára.
Papp Gábor vendége Ara-Kovács Attila, a Republikon Külpolitikai Elemző
Központ igazgatója, Dérer Miklós külpolitikai elemző és Vajda Mihály
akadémikus volt.
Papp Gábor: Amikor telefonon meghívtam Vajda Mihályt a mai
beszélgetésre, azt kérdezte, miért olyan fontos most 68, hogy
vízcsapból is az folyik? Továbbítom nektek a kérdést, és neked is:
miért ilyen fontos?
Ara-Kovács Attila: Először is adja magát a téma, már csak az
évforduló miatt is. Másrészt 1968-nak szerintem legalább akkora
fontossága volt a világtörténelemben, s ezen belül a nyugati
társadalmak történetében, mint majdan 1989-nek a keleti blokk
történetében. '68-cal alapvetően megváltozott az addigi kapitalizmus,
egy modernebb, technológiai, jogi szempontból és önszemléletében, belső
mechanizmusaiban újfajta társadalmi rendszer jött létre Nyugaton. Egy
olyan rendszer, amely az individuumnak új definíciót adott, új
lehetőségeket teremtett számára, nagyobb mozgásteret, öntudatot és
önbizalmat. Kitágította, ugyanakkor konkretizálta az emberi jogok
fogalmát, aminek aztán a rákövetkező években lett igazi jelentősége,
politikai értelmet nyervén 1975-ben a Helsinki Egyezmény aláírásával.
Ekkor kezdődött el az a folyamat, melyet ma posztmodernnek nevezünk.
Tovább megyek: ekkor vált véglegessé a nyugati országoknak, különösen a
gyarmattartó országok a kivonulása az egykori gyarmataikról. És
minthogy ma már komoly elemzésekből tudjuk, hogy ezek az országok
gyakorlatilag többet költöttek gyarmatbirodalmaikra, mint amit onnan a
gyarmatosítás ezen időszakában kinyertek, sok financiális tehertől
szabadultak meg, tehát konszolidálni tudták saját társadalmukat. Nagy
vonalakban ezek azok a szempontok, melyek miatt oly fontos ez a -
nyilvánvalóan szimbolikus - 1968.
Dérer Miklós: Én egy kicsit visszafogottabb lennék '68-cal
kapcsolatban. Ugye az a kérdés, hogy miért fontos ez mostanában. Azt
hiszem, hogy a politikai baloldal ugyanúgy valamifajta
identitáskeresésben van, mint '68-ban volt - ez lehet a háttérben.
Számomra úgy tűnik, ahogyan '68-ban sem sikerült igazán a baloldalnak
egyértelműségeket fölsorakoztatnia, most is nagy a bizonytalanság,
inkább egyfajta fogódzó keresés folyik, ami óhatatlanul az évforduló
ürügyén visszanyúlik '68-ig. A másik megjegyzésem meg az lenne, hogy
vannak a világtörténelemben olyan évek, amikor egyszerűen
összesűrűsödnek a dolgok, s nem biztos, hogy erre különböző erőszakolt
ürügyeket és magyarázatokat kell találni. Az, hogy a Tet-offenzívától
kezdve, az amerikai polgárjogi mozgalmak fordulópontján át a
csehszlovákiai eseményekig és a diákmozgalmakig terjedt az események
sora, nem feltétlenül közös alapú. Ezek azért nagyon áttételesen vannak
kapcsolatban egymással, sőt, többnyire azt hiszem, hogy nem igazán.
P. G.: Persze, hogy éppen abban az évben volt Mexikóvárosban
olimpia, teljes véletlen, mert ugye '68 egyik nagy színhelye Mexikó
volt.
Vajda Mihály: Én mindazzal egyetértek, akár amit Attila
elmondott, akár amit a Miklós, mindez oké, de a kérdés nem az volt,
hogy miért volt fontos '68, hanem most miért szedtük elő? Miklós
valamit pedzegetett, hogy a baloldal válsága mindenütt. Ezt én
elismerem, hogy van ilyen, de hogy pont most ütött volna be ekkora
súllyal, ezt így nem érzem.
Nekem a kérdésem pontosan az, hogy hogy jutott most eszünkbe valami,
ami gyakorlatilag 39 éven át nem jutott az eszünkbe? Nos tehát: minden
igaz amit elmondtál, csak azt nem tudom, hogy ez pont '68-hoz
köthető-e? Olyan tényeket soroltál fel, nagyon korrekten, nagyon
pontosan, amelyeknek édeskevés közük van ahhoz a '68-hoz, amit mi megéltünk, legkülönbözőbb mozgalmakhoz tehát. Különböző újfajta mozgalmak megszületéséhez.
Hogy melyik mennyire volt újfajta, azt elemezgethetjük itt, de minthogy
mi elsősorban '68 külpolitikai hatásáról akarunk beszélni, akkor ebbe
nem érdemes olyan nagyon belemennünk. Egy vonatkozásban talán mégis:
mégpedig annak a '68-nak a vonatkozásában, amelyikről a legkevésbé, de
talán mégis állíthatjuk, hogy új típusú mozgalom volt. A német
mozgalomról beszélek. A német mozgalom is diákmozgalom volt, új típusa
a diákmozgalmaknak. Diákmozgalom, amelyeknek még áldozatai is voltak,
valami olyasmi ami, ötven évvel azelőtt elképzelhetetlen lett volna.
Átalakította Németország arculatát, ez tette lehetővé azt, hogy
Németország Európa vezető országává váljon, mert ezek után a többi
ország már kénytelen volt elfogadni (már amennyire).'90-ben azért
mégis ódzkodtak egy kicsit a német újraegyesítéstől, meg kell hogy
mondjam jogosan. Nem azért jogosan mintha attól kellett volna félni,
hogy ettől kezdve Németország megint agresszív nagyhatalommá válik,
hanem, mert amit ők valószínűleg észre sem vettek, de most már tudjuk:
Kelet-Németország nem alakult át semmiféle értelemben, ugyanolyan, mint
a hitleráj összeomlásakor volt. Tökéletesen elfogadhatatlan,
nacionalista és idegen gyűlölő vonásokkal.
Nyugat-Németország azonban '68-ban végiggondolta azt, hogy mi is
történt '45-ben, mert a fiatalok, a '45 után születettek többnyire, de
ha nem is azután születettek, de akkor felcseperedők, azok számon
kérték szülők és nagyszülők generációján, hogy: mit csináltatok ti? Mi
is volt az a náci világ? Miről hallgattok olyan buzgón? És megszűnt a
hallgatás lehetősége, mindent végig kellett gondolni, és ettől kezdve
lett - amit valószínűleg aki végiggondolja, még ha csak halkan gondolja
is, nagyon jól tud - Németország a mai Nyugat-Európa egyetlen igazán
őszinte állama. A többi az mind azt játssza, hogy ő nem felelős
semmiért, szörnyű, amit a németek műveltek, de mindent ők tettek.
Hála istennek ez most már azonban a múlté. A németek azok, akik tudják,
hogy tényleg sok szörnyűséget műveltek és nem is védekeznek azzal, hogy
másokra mutogatnak: azok is lelkesen csinálták velünk együtt.
Megszálltuk Franciaországot és a franciák olyan buzgón együttműködtek
velük, hogy az ördög se érti, hogy lett belőlük '45-ben győztes
nagyhatalom? Nem győzik elfelejteni, amit tettek, de ez most már azért
nem megy. Művészek, írók stb. nem hagyják, hogy a tettek
elfelejtődjenek.
Még olyan államok is vannak, amelyek nem keveredtek a háborúba, ők
inkább üzletelni szeretnek, mint mondjuk Svájc vagy Svédország. De azok
is gazdagodtak a bulin. Úgyhogy azt kell, hogy mondjam, hogy
Németországnak ez a radikális átalakítása, egy más szellemiségű
országgá való alakulása, ez az ami lehetővé tett nagyon sok változást
az országok, államok viszonylatában. Ráadásul, hogy kapcsolódjak ahhoz,
amit mondtál, az egyetlen olyan európai vezető nagyhatalom, amelyik
igazán gyarmattartó soha nem volt, 1918-ban azután elvették tőle azt a
néhány jelentéktelen gyarmatát is. És talán Németország példáján
mutatkozott meg, - talán, ahogy te érveltél pont azért sikerült neki
sok minden, hogy a gyarmattartás nem volt jó üzlet és főleg nem olyan
nagyon fényesek a következményei.
P. G.: Azt mondtad, hogy '68 a német önvizsgálatban is
fordulópont volt. Miért volt fordulópont? Az emlékeim szerint a német
irodalomban Böll-lel, Grass-sal jóval '68 előtt elkezdődött a múlttal
való szembenézés, és az én emlékeim szerint '68-ban legfeljebb az az új
generáció találkozott a német múlt kérdésével, amelyik életkorilag
akkor jutott el ahhoz, hogy olvasson, vagy hogy megértse azt, amit már
tulajdonképpen a '40-es évek vége óta elsősorban a német írók az
asztalra tettek.
V. M.: Ne becsüljük túl a saját jelentőségünket. Az értelmiség
jelentőségét. A német írók itt-ott ezt-azt az asztalra tettek, az
olvasta el, aki akarta, és azok közül is, akik talán elolvasták jó
néhányan minimum félredobták, de talán még nemzetgyalázásként is
értékelték azt, amit a német írók megírtak. Amikor aztán a fiúk-lányok
kimentek az utcára, elkezdtek ordítani, követ dobálni és elkezdtek
számolni...:"most tessék végre beszélni, elég volt ebből a
hallgatásból!" , az megdöbbentő volt a német polgár számára.
A-K. A.: Szerintem benne volt a kérdésedben a válasz is, és
Misu jól ütötte le ezt a labdát, tudniillik éppen arról van szó, hogy a
szóban forgó írók művei '68 környékére értek be. Ekkorra - jobb szó
híján - jött létre az az olvasói réteg, amelyik már sikerrel
interiorizálta üzeneteiket, de szerintem témánk vonatkozásában egy
ellenpróbát is kellene tennünk.
Ugye eddig főként Németországról és Nyugat-Európáról beszéltünk. De mi
történt Keleten? Keleten is megindult egy reformmozgalom. Ott is hatott
mindaz, amit '68-nak hiszünk vagy legalábbis gondolunk. Magyarországon
megszületett az úgynevezett új mechanizmus, amit aztán 3-4 év múlva
Moszkvából leállítottak. Csehszlovákiát megszállták, tehát ott eleve
nem tudott semmi megvalósulni. Két ország - geopolitikai szempontból -
valóban váltott: Jugoszlávia és Románia. Aztán ennek a geopolitikai
váltásnak - a nacionalizmus és a szocializmus vadházassága révén -
majdan eljött a végpontja, ahol ott állt Ceauşescu és Milošević, teljes
életnagyságban és történelmi pitiánerségben. Tehát egyik kelet-európai
ország sem tudta felhasználni a reformhullámot, egyikben sem volt
lehetőség életképes újításokra.
P. G.: Hadd ajánljak egy játékszabályt. Hagyjuk nyitva azt a
kérdést, aminek a megvitatása, azt hiszem, elvinné az egész
beszélgetést, hogy a keleti '68 és a nyugati '68 között milyen viszony
volt. Valóban szerves viszony volt, vagy nem volt? Tudniillik azt
gondolom, hogy ez a '68-cal kapcsolatos vitáknak az egyik sarkköve, és
ezt mi most hagyjuk ki.
D. M.: Pedig részint erről szerettem volna beszélni, ezt a
keleti, illetve csehszlovák dimenziót kitágítani, illetve azt, hogy
gyakorlatilag '68-ban vált nyilvánvalóvá, hogy ennek a rendszernek, ami
itt kialakult, nincs reformkapacitása. És belülről egyszerűen nem lehet
megreformálni. És mégis a csehszlovák '68 sorsa indította meg aztán az
eurokommunizmustól kezdve azokat a nyugati mozgalmakat is, amelyek
paradox módon a baloldalban még tovább éltették egy darabig azt az
illúziót, hogy azért mégis talán lehet valamit kezdeni az egész üggyel.
Én egy másik dimenziót is szeretnék fölvetni, nevezetesen, hogy
Németországon túl még volt egy ország, ahol '68 katartikus erővel
hatott. És ez az Egyesült Államok volt.
Nevezetesen '68, ha úgy tetszik, mély társadalmi megrázkódtatásokat
okozva olyan szembenézésre adott lehetőséget az amerikai politikában,
miszerint az Egyesült Államok akármilyen hatalmas, akármilyen erős, sok
szempontból kivételes ország, nem képes arra, hogy egyúttal oldja meg a
Nagy Társadalommá alakulás johnsoni célkitűzését, nevezetesen egységes
társadalmat csinálni feketékből-fehérekből-tarkákból, és ugyanakkor
pedig etikusan végigvinni a kommunizmus elleni küzdelmet, a vietnami
háborút. Hiszen ekkor szembesültek az emberek a vietnami háborúnak
olyan mellék-, de nem mellékes mutatóival, mint például a vietkong
gerillának a tévé által közvetítette fejbelövése a saigoni rendőrfőnök
által, vagy a My Lai-i incidens, amikor egy amerikai szakasz kiirtott
egy vietnámi falut stb.
Rádöbbentek, hogy ezeket a problémát az Egyesült Államok nem tudja
egyszerre megoldani, valamelyiket föl kell adnia; úgy tűnik, hogy
voltaképpen mind a kettőt jegelte, de leginkább a Nagy Társadalommá
alakítást adta fel egy időre, miközben természetesen a mélyben
zajlottak az átalakulási folyamatok, és kénytelen volt a biztonsági
szempontból fontosabb kérdéssel, a vietnami háborúval foglalkozni és
ezt „megoldani" sajátos módon.
P. G.: Két megjegyzésem van. Az első. Mélységesen egyetértek,
amikor azt mondtad, hogy '68-nak egyik terméke volt Amerika. '68
tulajdonképpen Amerikából indult, tehát időben megelőzték az amerikai
momentumok azt a párizsi '68-at, amiben ma, ami emlékeink szerint '68
kulminálódik.
A másik megjegyzésem: említetted a saigoni rendőrfőnök által főbelőtt
gerillát. Én úgy tudom, hogy ennek az előzménye az volt, hogy ez a
gerilla - ennek a kivégzésnek a helyszíne a saigoni piactér volt -
megjelent a piactéren, és géppisztollyal egy őrületes vérengzést
hajtott végre.
V. M.: Egy rendőr ilyenkor nem nagyon tud mást tenni...
P. G.: És negyven éve ez az egy emblematikus fotó..
D. M.: Gábor, a percepció a lényeges és az emblematikusság.
Sokszor nem az a lényeges, hogy mi történt, hogy mi van a mögöttes
tartományban. Én nem arról beszéltem. Sajnos, az teljesen lényegtelen
volt, hogy mit történt a fejbelövést megelőzően. A lényeges az volt,
hogy ez az esemény olyan sokkoló hatással volt a világ közvéleményére,
amely alapvető hozzáállásokat erősített és változtatott meg. Hogy ennek
az előzménye mi volt, ebből a szempontból sajnos nem érdekes.
A-K. A.: Itt ismét felmerül a nagyon makacs kérdés, hogy miért
is aktuális '68. Hát nézzük meg Amerika akkori és Amerika jelenlegi
külpolitikai percepcióját. Nézzük meg azokat a háborúkat, amiket
Amerika akkor vívott és vív most. Nézzük meg azoknak a harcoknak a
perspektíváit. Szóval rettenetesen sok párhuzam van, azonos hibák
tömkelege. És nyilvánvalóan vannak lényeges különbségek is. Mégis azt
hiszem, sokan vannak, akik szeretnék úgy tisztába tenni magukban
'68-at, hogy annak értékei ne vesszenek el az akkori hibák mai józan
mérlegelése következtében.
Említette Gábor a saigoni köztéri kivégzésdráma hatását és hazug, de
legalábbis egyoldalú baloldali narrativáját. Számos hasonló akad még.
'68 januárjában például - részben a Vatikán óhajának engedve - Saigon
és az őt támogató Washington a Vietkonggal pár napos tűzszünetet
kötött, mely január 1-én éjfélben lépett érvénybe. Éjfél után öt
perccel a Vietkong megtámadott több falut a Mekong-deltában, melyek a
tűzszünetet ünnepelték. Több száz parasztot gyilkoltak le pár óra
alatt. A világ pedig csak és kizárólag My Lai-ra emlékszik.
Miklósnak igaza van, amikor minderre nyomatékosan felhívja a
figyelmünket, ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a My
Lai miatt tüntető tömegeknek is megvolt a maguk erkölcsi igazsága, s
ezért tudott e szimbólum működni. Teljesen hamis volt ez a
szimbólum-rendszer? Nem, csak sarkított. Részben indokolt volt és
részben igazságtalan. Különösen, ha összevetjük az akkor zajló
világpolitikai folyamatokkal, amelyeket igencsak befolyásoltak e
szimbólumok, és az említett értelmiségiek. Ennek következtében vonult
ki a Nyugat sok helyről, így Afrikából is. Helyes volt ez? A Nyugat
szempontjából mindenképp, erkölcsi és anyagi szempontból egyaránt; és
ezt az akkori többségi érzület kényszerítette ki, nem valamiféle
katonai-politikai vereség. De helyes volt-e Afrika szempontból is? Itt
ma már egyáltalán nem vagyok biztos az igenlő válaszban, hisz a Nyugat
helyét a Szovjetunió, Kína, Kuba foglalta el, s az addigi
exportcikkeket - a demokráciát és a demokrácia intézményrendszereit -
hirtelen felváltották a szovjet fegyverek, a kínai tanácsadók, a kubai
komiszárok. Mindezek közvetlen örökösei Kadhafi vagy Julius Nyerere
őrült „szocialistái", Nasszer vagy Mugabe „fasisztái" és így tovább. A
csökevényes, de létező demokratikus intézmények szétporladtak, s
átadták helyüket valaminő atomkori kőkorszaknak. Miért kell ismét
kibeszélnünk '68-at? Hát ezért. És tíz év múlva ezért fogunk beszélni
róla ismét.
P. G.: Attila, nem az a dolgom, hogy értelmezzem és lefordítsam
magyarra a magyar szavaidat, de akkor, amikor az aktualitásról
beszéltél, arra gondoltál, hogy akkor volt Vietnam és a mai
aktualitásnak köze lehet Irakhoz?
V. M.: Én is gondolom egyrészről, nagyon határozottan, ugyanezt,
már ami az amerikai attitűdöt illeti. Másrészről azonban látnunk kell
valami mást is. A vietnami háborúban a két rendszer állt szemben
egymással, nem is titkoltan, nem is burkoltan. Egy kommunista Vietnam
harcolt egy nem kommunista Vietnam ellen, és a nem kommunista Vietnamot
akarta megerősíteni Amerika.
Ez elmúlt, ilyen nincs, nincs ez a két világrendszer ebben az
értelemben. Az oroszok nem állnak semmiféle iraki mozgalom mögé,
amennyire ezt én tudom. Mit tudom én, hogy a háttérben mi folyik, de
egyvalami mégis nagyon hasonlít a negyven évvel ezelőtti helyzetre.
Amerika gondolkodása rettenetes lassan változik: nem értik a másfajta
társadalmakat. Akkor sem értették, hogy miféle társadalom a vietnami
társadalom, csak azt tudták, hogy az oroszoknak ottan semmi
keresnivalójuk nincs Vietnámban. Még kevésbé értik azt, hogy miféle
társadalom az iraki társadalom. A blődli, hogy mi ott eltávolítjuk a
diktátort, és másnap lelkes tömegek fognak ujjongani, kikiáltják a
demokráciát, amit mi hoztunk nekik ajándékba, ugye erről most nem
beszélgetünk, de legközelebb, ha megint egy ilyen dolog adódik, Amerika
megint ezt fogja hinni, mert Amerika nem tudja elképzelni, hogy a
történelmi kulturális tradícióknak bármiféle jelentőségük lenne. Minden
ember egyforma, és minden ember úgy akar élni, mint egy amerikai.
Amiből egy szó sem igaz.
P. G.: Igen, mert ezzel kapcsolatban Amerika utolsó élménye,
1945-ben volt, amikor Európába bevonult, s Olaszországban és a többi
országban, úgy ünnepelték felszabadítóként, hogy megjöttek az
amerikaiak, a demokrácia fáklyavivői.
V. M.: Elnézést, azt ünnepelték, hogy megszabadították őket a megszállóktól.
P. G.: Igen, de ez az amerikai történelmi tudatban úgy tükröződik, hogy Amerikát...
V. M.: ...igen, igen, de Szaddam Husszein nem volt Irak megszállója!
D. M.: Én csak annyit akartam itt hozzátenni, hogy az
amerikaiak nagy félreértése Vietnamban az volt, hogy ők azt hitték ott,
hogy a nemzetközi kommunizmussal állnak szemben, és a végén kiderült,
hogy egy regionális hatalmi törekvéssel, az észak-vietnamiak
kifejezetten nacionalista, kommunista mezbe öltözött nacionalizmusával
álltak szembe, és amikor erre rájöttek nem véletlenül erre egy európai
származású politikus, a Kissinger jött rá, akkor vonultak ki végül is.
Amikor azt mondták, hogy végül is nem az oroszokkal és a kínaiakkal
állunk szemben, hanem ezzel az Észak-Vietnammal, s ezért nincs akkora
geopolitikai jelentősége az egész dolognak.
P. G.: Még mindig az eredeti kérdést fölvetve, hogy miért jött
most ennyire elő '68? Amikor Misu, Te Németország '68-ban megváltozó,
illetve megváltozott szerepéről beszéltél, ez valaminek a következménye
volt. 1968 a virágzás éve volt Nyugat-Európában. Franciaország egy
virágzó, gazdag ország volt. Az, hogy a diákmozgalmak ekkora
jelentőségre tettek szert, az is a gazdagságnak, a fejlettségnek volt a
következménye. Soha megközelítően ekkora arányban nem voltak
egyetemisták a korosztályukban, azt hiszem akkor is Franciaországban is
30 % fölött volt a 18-25 éves korosztályon belül az egyetemistáknak az
aránya, Németországban hasonló volt. 2008 a mindenféle hitelválság és
az energiahordozók árának megugrása ellenére a virágzásnak, a nyugati
társadalom ma a gazdagságnak soha el nem ért fokán áll.
V. M.: Jó, ez egy fontos tényező, de azt hiszem, hogy most mi
nem erről akartunk beszélni; én szívesen beszélek erről, mert többet
vélek tudni róla. Szóval az a helyzet, hogy 68 - ezt részben említetted
-, átalakította a kapitalizmust, de a kapitalizmus - én különben nem
szeretem ezeket a kategóriákat, ha most netán használtam volna, akkor
pech.
Na most az a helyzet, hogy a modern ipari társadalom, amelyben
természetesen a tőke alapvető szerepet játszik, radikálisan átalakult.
Nem a gazdasági mechanizmusai alakultak át annyira radikálisan,
amennyire a társadalom alakult át. A társadalomról mint egészről,
mellyel kapcsolatban Marx Károly megírta a kapitalizmus kritikáját,
nem tudott semmit sem mondani. Azért volt képtelen befejezni azt a
nyomorult Tőkét,
, mert szerette volna, levezetni a gazdasági struktúrából a
társadalmat, de az nem sikerült neki, nem is sikerülhetett.. Nem
vezethető le. Már '68 előtt is világos volt, hogy nem vezethető le,
hiszen egy Törökország és egy Svédország nem két hasonló, hanem két
totálisan különböző társadalom, ugyanakkor mind a kettő kapitalista.
Mit jelent tehát az, hogy kapitalista társadalom? Semmit. A társadalom
szempontjából szinte semmit nem jelent. A gazdaság működésének az
alapelvét írja csak le. A társadalom viszont radikálisan átalakult,
megszűnt osztálytársadalom lenni. Tömegtársadalommá vált, ahol
kontinuusak a különbségek. Senki sem tartozik egy meghatározott
társadalmi csoportba, és ez is összefügg '68-cal. Nem '68 eredménye
ebben biztos vagyok, nem '68 következménye, de valamilyen értelemben a
'68-as mozgalmak hozzájárultak ennek a tudatosulásához.
Kérem szépen, ide is eljöhetek, emlegetted, hogy akadémikus vagyok, s
tényleg, s mégis elmehetek akárhová egy farmer gatyában. Hát képzelj el
'68 előtt egy tekintélyes akadémikust, akinek nyakkendő csak ötször
volt életében a nyakán, ahogy Radnóti írta valahol, és farmer gatyában
jár. Az hogy megszűntek ebben az értelemben a látható társadalmi
különbségek. Tudjuk, hogy vannak nagyon gazdagok és tudjuk, hogy vannak
nyomorultul szegények, de a különbségek egyrészről kontinuusak,
másrészről a szegénység és a gazdagság nem kapcsolódik feltétlenül
társadalmi státuszokhoz és hasonló dolgokhoz. Nincs osztály, hanem
tömeg van, ami aztán bizonyos értelemben '68-ban, de hát ez hosszú
elemzést igényelne, már nyilvánvalóvá vált.
A-K. A.: Götz Aly, az igen vitatott német történész publikált
egy könyvet nemrég '68-ról, amiben az egyik legszórakoztatóbb momentum,
hogy azt mondja: „Ó hagyjuk az egészet a fenébe, ez egy őrültség volt!
Én magam is egy őrült voltam. Gyakorlatilag egyetlen oka volt az egész
történetnek, az, hogy az egyetemisták kilencven százaléka férfi volt.
Kevés volt a nő, és ez frusztrálta a fiatalokat. Következésképp
kivonultunk az utcákra és szétvertük a társadalmat." Persze, sommás
megállapítás, de benne van egy nagyon fontos igaz momentum: '68-cal
felszabadult a magánélet, tényleg forradalmi átalakuláson ment át a
szexualitás. És akkor még nem is beszéltünk az érem másik oldaláról.
Ekkortájt megváltozott a világ geopolitikai arca is. Miközben a Nyugat
a szekularitás újabb, modernebb fázisába lépett, a '67-es izraeli-arab
háború egyik reakciójaként az iszlám politikai kultúrában - ha lehet
egyáltalán ilyet mondani - tovább erősödött a modernellenesség, az
elvakultság. Ekkor „intézményesült" a palesztin terrorizmus, ekkor
csatlakozott fel a radikális európai baloldal az úgynevezett palesztin
ügy mögé, ekkor kezdett szerveződni a német Rote Armee Fraktion,
illetve az olasz Brigate Rosse, s ekkortól vált szalonképessé a nyugati
radikális baloldaliak körében az antiszemitizmus. Az arab társadalmak
legtöbbje viszont elveszítette belső egyensúlyát, polgáraik kultúrája
pedig egyre inkább egy olyan hitbeli-politikai szélsőség felé
sodródott, melynek kihívásait most érezzük, látjuk, szenvedjük
leginkább. Kínában ekkor érte el csúcspontját a kulturális forradalom,
melyről ma már komoly könyvek állítják: ha e „forradalom" borzalmait
nem kellett volna elviselnie a kínai tömegeknek, máig nem ábrándultak
volna ki teljesen abból az illúzióból, amit „kínai kommunizmusnak",
illetve rövidebben Mao Ce-tungnak neveznek. És nem kapott volna esélyt
nyolc-tíz évvel később Teng Hsziao-ping, hogy emberivé, élhetőbbé tegye
a kínai létet, bekapcsolja országát a nemzetközi rendszerbe. Ez is egy
fontos momentum a világtörténelemben, ami szintén '68-hoz, illetve e
korszakhoz tartozik.
D. M.: Igen, még visszatérnék a keleti dimenzióhoz, amiről az
elején volt szó. '68 az úgynevezett szocialista országokban azt is
jelentette, hogy a hivatalosság nem tudott mit kezdeni azzal, hogy
Nyugat-Európában az értelmiség és a diákság volt a társadalmi
változásoknak egyfajta zászlóvivője, miközben itt az úgynevezett
proletariátus és a munkásosztály, hogy úgy mondjam forradalmi
szerepéről tartottak mindenféle szemináriumokat.
A hatalom ezért nem is értette meg az egészet, megpróbált
elhatárolódni, megpróbálta jelentőségében egy kicsit bagatellizálni az
egész dolgot. Magyarán én csak annyit akarok mondani, hogy miközben itt
is elindultak reformfolyamatok, nem tudom, hogy mennyiben kapcsolódva a
Nyugathoz - szerintem nem sokban -, egyúttal egy elhatárolódási
kísérletnek is tanúi voltunk, ugyanis észrevették, hogy ez az egész
nyugat-európai '68 alapjaiban kérdőjelezi meg az itteni viszonyokat.
A-K. A.: Már aki észrevette. Magyarországon észrevették. Kelet-Németországban nem. Misu éppen az előbb célzott erre.
V. M.: Hát az a helyzet, hogy a '68,...hát Magyarországon nem
volt '68-as mozgalom, de az életforma átalakulásának folyamata bőven
megkezdődött már akkorra. A farmernadrág ide is bejött, bekövetkezett a
szexuális forradalom és így tovább. Na már most ettől sokkal jobban
rettegett az itteni hatalom, mint bármi mástól. Nem az ideológiai
kérdések voltak számára a fontosak, proletárdiktatúra, meg ilyenek, hát
hittek ők abban?, Tudták, hogy ők is egy értelmiségi forradalmat
csináltak meg. S mindig ez történik, és mindig szörnyű
következményekkel.
Azért féltek az életforma forradalmától, Magyarországon biztos ez volt
a helyzet - én nem ismerem az összes volt közép-európai szocialista
országot, de azért nagyjából sejtem, hogy másutt is ez volt a helyzet
-, mert legitimációjukat a konzervatív értékekre építették: Mindezek a
kelet-európai országok ugyanis mélyen paraszti gyökerű, konzervatív
országok voltak. A kommunizmust a nép nem szerette, ezzel szemben
észrevette, hogy a kommunizmus nem engedi meg azt a bomlást, amely
nyugaton végbement, hogy az ő gyerekeik nem fognak aztán ott a hatalmas
parkban, Woodstock vagy hogy hívják, nyilvánosan szeretkezni a
tévékamerák előtt. Ilyen nálunk nem fog bekövetkezni. Nem is
következett be
P. G.: Nálunk nem lesz Sziget!
V. M.: ...Nálunk nem lesz Sziget, így van. Szóval alapjában véve
ezt utálta a hatalom itt. Nem a mindenféle ideológiákat. Nem is volt az
ilyen mozgások mögött semmiféle ideológia, hanem egyszer csak elindult
valami, ami felszabadulás volt, amit ma már nem is érzünk annyira
felszabadulásnak, mert más folyamatokra tekintünk a világban. De azért
mindenki másképp él mint azelőtt.
D. M.: Rendben, akkor hadd vessek fel még egy dolgot. Mi az oka
annak, hogy ezt a '68-at és mindent, ami köré fonódik és hozzá kötődik
, a jobboldal utálja?
V. M.: Mert konzervatív a jobboldal. Én bocsánatot kérek, de nem
tudok igazán mit kezdeni ezzel a jobbal meg a ballal, de ez negyven éve
így van, és mégis mindig mindenki visszatér ehhez a szembeállításhoz.
A magyar „jobboldalnak" a konzervativizmushoz a szó eredeti értelmében alig van valami köze. A
jobboldal, az konzervatív. A konzervativizmus a jobboldaliság, és az
egy tiszteletreméltó álláspont. Én nem szeretem, mert én lezser
szeretek lenni, de azért az alapvető követelménye a
konzervativizmusnak, hogy ne bomoljon föl a társadalom. A felbomlás, a
régió-normák felbomlása viszont '68-ra nagyon is jellemző volt, talán
nem annyira a németre és franciára, mint az amerikaira. A társadalomnak
ez a lezserré válása, átalakulása és így tovább. Csakhogy Amerikának
akkora politikai tartalékai voltak, hogy talán még a konzervatívok is
úgy gondolták, hát had hancúrozzanak a gyerekek. Miért olyan fontos ez?
Majd elunják! El is unták. Nem is kellett rájuk lövöldözni, nem kellett
semmiféle barikádra lőni, semmit nem kellett csinálni. Elunták, kész.
De hogy unták el? Úgy, hogy egyben bevitték ezt a vírust a
társadalomba.
A-K. A.: Azért volt egy - ha már így neveztük, ám legyen - másik
vírus is, és erről szeretném Vajda Mihályt kérdezni. Van egy Korcsula
nevű kis sziget az Adrián, ahol '68 nyarán, a Praxis című folyóirat szervezésében összegyűltek filozófusok. Ha jól tudom, te is ott voltál...
V. M.: Nem.
A-K. A.: ...de ott volt ezen a nemzetközi filozófus-találkozón
Heller Ágnes, Fehér Ferenc, Márkus talán. Aztán Sós Vilmos,
Erdélyi Ágnes, Tordai Zádor. A nagy öregek közül Ernst Bloch. Ők
aláírtak egy szolidaritási nyilatkozatot, melyben támogatásukról
biztosították a cseh reformokat, illetve tiltakoztak Csehszlovákia
megszállása ellen. E nyilatkozat lényegében megvetette az alapjait
annak, amit később Demokratikus Ellenzéknek neveztünk.
V. M.: Néhány éven belül létrejött a magyar ellenzék, de hát a
magyar ellenzék létrejötte, ami egy nagyon fontos valami volt, nem lett
volna lehetséges, ha el nem bizonytalanodik az egész kelet-európai
hatalmi szisztéma. Ez az elbizonytalanodás lényegében a '80-as évek
elejére tehető. A lengyelek ellen már nem mertek katonailag beavatkozni
és hát az afganisztáni vereségről sokszor megfeledkezünk, hogy a
Szovjetunió súlyos katonai vereséget szenvedett - fennállása óta
először. Úgyhogy én azt mondom, hogy hát igen, most végig arról
beszéltünk, hogy a világ átalakult '68-ban.
A-K. A.: Szerintem ez is azt bizonyítja, hogy '68-nak Keleten is
volt hatása, méghozzá olyan, aminek aztán geopolitikai jelentősége is
lett a későbbiekben.