Szenes kalászok énekelnek
Gonosz, csúfos éneket:
„Korgó gyomrú magyar paraszt,
Hát mi vagyok én neked?” (Ady Endre: A grófi szérűn)
Gonosz, csúfos éneket:
„Korgó gyomrú magyar paraszt,
Hát mi vagyok én neked?” (Ady Endre: A grófi szérűn)
Nem
volt az olyan rég, amikor a búzát még életnek hívtuk, amikor még
Krisztus képét láttuk minden búzaszemen. A pénzemberekből lett grófok
szérűjén azonban elégett valami olyan is, ami a szemnek láthatatlan: a
gabona tisztelete, az élet tisztelete. A közelmúltban olvastam egy
mezőgazdasági szaklapban, hogy túl kellene már lépnünk azon a régimódi
szemléleten, hogy a gabona étkezésre, a tűzifa pedig fűtésre való. Egyik
is, másik is növényi biomassza, amit állítólag arra kell használnunk,
amire éppen kifizetődőbb. Márpedig idén, 2009-ben a gabona ára a tűzifa
ára alá kúszott... Vannak, akik ilyenkor úgy gondolják, hogy ideje
beszerezniük olyan kazánt, amiben a gabona jó hatásfokkal égethető, és
vannak, akik szerint nem érdemes ennyi gabonát termelnünk és tárolnunk.
Szerintem viszont – és ezzel a véleményemmel nem vagyok egyedül – a
gabonaégetés épp olyan gyalázatos erkölcsi szétesés, mint az emberevés,
egyébként pedig soha nem volt még olyan fontos a gabonatermelés és
-tárolás, mint a most következő időkben. Hogy miért? Mert a természetben
a szokatlanul nagy bőséget szűkség, ínség szokta követni. És ha nem
gondoskodunk magunkról most, a bőség idején, majd gondoskodnak a
birodalmi válságkezelő szakemberek, de annak súlyosabb ára lehet, mint
gondolnánk.
Ugorjunk
vissza lélekben néhány évezredet. Az egyiptomi Józsefet (Mózes első
könyve) a gondoskodás, a bölcs előrelátás, a testvéri szeretet, a
megbocsátás és a nagylelkűség jelképének szokás tekinteni. Nézőpont
kérdése. A leszármazottai, szellemi örökösei részéről természetes ez az
értékelés. Mi magyarok azonban jobban tesszük, ha az egyiptomiak
szemszögéből is megvizsgáljuk az eseményeket, és párhuzamba állítjuk
saját történelmünk idevágó részeivel.

És
monda a Faraó Józsefnek: Én vagyok a Faraó, de te nálad nélkül senki se
kezét, se lábát fel ne emelhesse egész Égyiptom földén. És nevezé a
Faraó József nevét Czafenát-Pahneákhnak, és adá néki feleségűl
Aszenáthot, Potiferának On papjának leányát. És kiméne József Égyiptom
földére. József pedig harmincz esztendős vala, mikor a Faraó előtt, az
égyiptomi király előtt álla. Kiméne tehát József a Faraó elől, és bejárá
az egész Égyiptom földét. És a föld a hét bő esztendő alatt tele
marokkal ontá a termést. És összegyűjté a hét esztendőnek minden
eleségét, mely vala Égyiptom földén, és a városokba takarítá az élelmet,
minden városba a körülte levő határ élelmét takarítá be. És felhalmozá
József a gabonát, mint a tenger fövénye, igen sokat, annyira, hogy
megszűntek azt számba venni, mivelhogy száma nem vala. 1 Móz. 41, 44-49.
József
tehát, miután bebizonyította, hogy jobb „szakember”, mint egyiptomi
kollégái, gazdasági és közigazgatási teljhatalmat kapott a fáraótól. Ez
szükséges is volt ahhoz, hogy a rendkívüli gabonabeszolgáltatást és az
állami gabonatárolást megszervezhesse. Ebben első ránézésre nincs is
semmi rossz, hiszen a központosított tárolás sokkal olcsóbb és
hatékonyabb, mint az elaprózott, egyéni tárolás. Csakhogy minden éremnek
két oldala van. A központosítással együtt jár a függőség. A függővé
tett tömegek önvédelmi lehetőségei pedig – történelmi tapasztalataink
alapján – jelképesnek is alig mondhatók.
Elméne
azért József és tudtára adá a Faraónak, és monda: Az én atyám és
atyámfiai, juhaikkal, barmaikkal és mindenökkel valamijök volt, ide
jöttek Kanaán földéről; és most Gósen földén vannak. És vőn ötöt az ő
testvérei közűl, és állítá őket a Faraó elé. És monda a Faraó a József
testvéreinek: Mi a ti életmódotok? És mondának a Faraónak: Juhpásztorok a
te szolgáid, mi is, mint a mi atyáink. És mondának a Faraónak: Azért
jöttünk, hogy e földön tartózkodjunk, mert a te szolgáid barmainak nincs
legelője, mivelhogy elhatalmazott az éhség Kanaán földén: hadd lakjanak
azért most a te szolgáid Gósen földén. És szóla a Faraó Józsefnek,
mondván: A te atyád és a te atyád fiai jöttek te hozzád. Égyiptom földe
ímé előtted van; e föld legjobb részében telepítsd le a te atyádat és
atyádfiait, lakozzanak a Gósen földén: ha pedig tudod, hogy vannak
közöttök arra termett emberek, tedd azokat az én barmaim gondviselőivé. 1
Móz. 47, 1-6.
Figyeljünk
a részletekre! Nem elég, hogy Egyiptom legjobb földjén telepíthette le
József az atyafiságát, még állami hivatalokat is osztogathatott
közöttük. Mert aki a fáraó nyájának gondviselője, az már nem egyszerűen
juhpásztor, hanem köztisztviselő!
De
miért is jöttek ezek az emberek Egyiptomba? Mert a gazdasági válság az ő
korábbi „hazájukat” már elnyelte. Az egyiptomiak pedig látszólag
minderről nem vesznek tudomást, hisz Egyiptomban még van olcsó áru a
bevásárlóközpontokban, a tévésorozatok töretlenül folytatódnak, és nem
lőnek az utcán, legfeljebb a nemzeti ünnepeken, és csak az izgágákra,
akik ilyenkor nem maradnak rendes fogyasztóként a tévé előtt.
És
ellátja vala József az ő atyját és atyjafiait, és az ő atyjának egész
házanépét kenyérrel, gyermekeik számához képest. És kenyér nem vala az
egész föld kerekségén, mert igen nagy vala az éhség, és elalélt vala
Égyiptom földe, és a Kanaán földe az éhség miatt. József pedig mind
összeszedé a pénzt, a mi találtatik vala Égyiptomnak és Kanaánnak földén
a gabonáért, a melyet azok vesznek vala; és bévivé József a pénzt a
Faraó házába. És mikor elfogyott a pénz Égyiptom földéről is, Kanaán
földéről is, egész Égyiptom Józsefhez méne, mondván: Adj nékünk
kenyeret, miért haljunk meg szemed láttára, azért hogy nincs pénz? És
monda József: Hozzátok ide barmaitokat, és adok néktek a ti
barmaitokért, ha nincs pénz. És elvivék barmaikat Józsefhez, és ada
nékik József kenyeret lovakért, juhokért, ökrökért és szamarakért: és
eltartá őket abban az esztendőben kenyérrel az ő barmaik összeségéért.
Mikor pedig elmúlék az esztendő, menének hozzá a második esztendőben, és
mondanának néki: Nem titkolhatjuk el uramtól, hogy bizony elfogyott a
pénz, és a barom-nyájak mind uramnál vannak, a mint látja az én uram
semmi sem maradt, csak testünk és földünk. Miért veszszünk el szemed
láttára mind magunk, mind földünk? végy meg minket és földünket
kenyéren, és mi és a mi földünk szolgái leszünk a Faraónak; csak adj
magot, hogy éljünk s ne haljunk meg, és a föld ne pusztuljon el. Megvevé
azért József egész Égyiptom földét a Faraó részére, mert az
Égyiptombeliek mind eladák az ő földjöket, mivelhogy erőt vett vala
rajtok az éhség. És a föld a Faraóé lőn. A népet pedig egyik városból a
másikba telepíté Égyiptom egyik határszélétől a másik széléig. 1 Móz.
47, 12-21.

Tehát
mi is történt, amikor már Egyiptomot is elérte a gazdasági válság?
Először a lakosság teljes pénztartalékát vonta be József, majd
államosította a teljes állatállományt. Az állatállomány abban az időben
nem csak élelmet jelentett, hanem a közlekedés, az áruszállítás és a
földművelés eszközparkját is. Milyen érdekes egybeesés, hogy a válságot
megelőzően pont ebben az ágazatban kaptak köztisztviselői állást József
testvérei...
Mivel
a gazdasági válság folytatódott, a kétségbeesett és kiszolgáltatott
egyiptomiak végül a személyes szabadságukról és a földtulajdonukról is
lemondtak, József pedig bevezethette a 20%-os átalányadót. A
legsúlyosabb csapás azonban nem a rendszeres adó bevezetése volt, hanem
az, hogy József gyökértelen tömeggé tette Egyiptom hajdan büszke népét.
Miért kellett a népet összevissza költöztetni? Ugyanazért, amiért
bennünket is össze-vissza költöztettek a szovjet helytartóság idején.
„Tetszettek volna forradalmat csinálni” mondta Antall József, amikor
elmaradt a népnyúzók számonkérése 1989 után. Aki nem a szülőföldjén él,
az könnyebben hajtja igába a fejét, az nem tud már „forradalmat
csinálni”, legfeljebb lázadozni. Mert amíg a szülőföldjén élő embert
minden fa, minden sírdomb, minden szál fű arra fogja emlékeztetni, hogy
valaha szabad emberként éltek itt az ősei, addig a gyökértelen proletár,
aki nem a szülőföldjén él, akire nem köszönnek vissza a nagyszülei
ültette fák nap mint nap, egy idő után már el sem tudja képzelni, hogy
szabad, önellátó emberként is lehetséges élni.
Csak
a papok földét nem vevé meg, mert a papoknak szabott részök vala a
Faraótól és abból a szabott részből élnek vala, a mit nékik a Faraó ád
vala; annak okáért, nem adák el az ő földjöket. 1 Móz. 47, 22.
Ez
a döntés várható volt, hiszen József beházasodott egy rangos papi
családba. Szerintem azonban József akkor is megkímélte volna a papok
földjét, ha nem lett volna családilag érdekelt ebben. Amit az
egyiptomiak életében jelenthetett a papság, azt jelenti a mi életünkben a
tömegtájékoztató ipar. Velük muszáj volt Józsefnek alkut kötnie annak
érdekében, hogy öntudatára ne ébredhessen a nép. Mert ha a nép ráébredt
volna, hogy milyen csapdába csalták, kegyetlenül elszámoltatta volna
Józsefet is és a fáraót is. Ugyanis azt a gabonát, amit a szűkös
esztendőkben arcátlanul nagy áron osztott József a népnek, azt maga a
nép termelte meg. Ha a tömegtájékoztatás azt sulykolja, hogy örüljön a
nép, mert kegyes és gondos urai megkímélték nyomorult életét, akkor
meghunyászkodik, legfeljebb néha morog. Ha viszont azt hallanák az
emberek, hogy a föld azé, aki megműveli, és a mag azé, aki megtermeli,
akkor a nép nem hagyná magát kisemmizni.
És
monda József a népnek: Ímé megvettelek titeket a mai napon, és a ti
földeteket a Faraónak. Ímhol számotokra a mag, vessétek be a földet. És
takaráskor adjatok a Faraónak egy ötödrészt; négy rész pedig legyen a
tiétek, a mező bevetésére és éléstekre, mind magatoknak, mind házatok
népének, és gyermekeiteknek eledelül. És mondának: Életünket
megtartottad; hadd találjunk kegyelmet uram szemei előtt, és szolgái
leszünk a Faraónak. És törvénynyé tevé azt József mind e mai napig
Égyiptom földén, hogy a Faraóé az ötödrész, csak a papok földe, egyedűl
az nem volt a Faraóé. Lakozék azért Izráel Égyiptom földében a Gósen
földén, és ott megöröködének, s megszaporodának és megsokasodának
felette igen. 1 Móz 47, 23-27.
A
végkifejlet magáért beszél. Az izraeliták gyors térnyerése azonban a
végnek csak a kezdete volt. Mózes második könyvéből kiderül, hogy a
következő egyiptomi nemzedék még nagyobb nyomorúságot kellett átéljen
annak következtében, hogy kialakult egy kezelhetetlenül nagy létszámú
belső ellenség. De ez már egy másik történet. Lényeg az, hogy Egyiptom
később nem tudott ellenállni a görög és római jelmezbe öltöztetett
züllesztésnek sem, és népe szép lassan beolvadt a nyakára szaporodó,
arabul beszélő tömegbe. Ez bizony nemzethalál, és nem éppen a dicsőséges
változat.
Nézzük, mit ronthattak el az egyiptomiak, mitől váltak ennyire kiszolgáltatottá és befolyásolhatóvá?
Itt a következtetés irányát megfordítom, azaz most a magyar gazdálkodás történetét vetítem vissza az egyiptomi időkre.
Itt a következtetés irányát megfordítom, azaz most a magyar gazdálkodás történetét vetítem vissza az egyiptomi időkre.
Az
első hiba az lehetett, hogy az ártéri gazdálkodásról az egyiptomiak
áttértek az öntözéses gazdálkodásra. A kettő között lényeges különbség,
hogy amíg az ártéri gazdálkodás csekély, de pontosan tervezett
beavatkozással segíti a víz szétterülését és visszahúzódását, addig az
öntözéses gazdálkodás erővel viszi a vizet a szomjas földekre. Azon
túlmenően, hogy az öntözés szikesíti a talajt, társadalmi kárt is okoz.
Míg az árterek elaprózott földmunkáit a helyi közösségek külső segítség
nélkül végzik, addig az öntözőcsatorna-hálózat kiépítése
„nagyberuházás”, amit vagy az állam végez, vagy valamilyen gazdasági
érdekcsoport, külső vállalkozó. Ez máris gazdasági és munkaszervezési
függőséget okoz.
A
második hiba a természetes élőhelyek elpusztítása volt. Az öntözéses
gazdálkodás kevésbé illeszkedik a táj adottságaihoz, mint az ártéri
gazdálkodás. Rengeteg műtárgyat (gátakat, zsilipeket, tározókat, utakat,
stb.) igényel, amelyeknek bizony útjában állnak az erdőfoltok, lápok,
mocsarak, időszakos vízfolyások és egyéb természetes tájalkotók.
Márpedig ahogy fogynak a vízi és szárazföldi élőhelyek, úgy fogy a hal-
és vadállomány. Ha „vadat s halat” nem ád eleget a táj, akkor szántó- és
legelőgazdálkodás vagy élelmiszer-kereskedelem nélkül már nem lehet
életben tartani a lakosságot. Tehát a bérből, fizetésből vagy segélyből
élőkön kívül megélni csak az tud, akinek földje és állatállománya vagy
egyéb nyilvántartásba vehető termelő tulajdona van. Akinek állása vagy
tulajdona van, az adóztatható, zsarolható, megfélemlíthető, gazdaságilag
tönkretehető, jogilag pedig gúzsba köthető.
A
harmadik hiba az árutermelő gazdálkodás általánossá válása és az
önellátó gazdálkodás elsorvasztása. Sokak fejében él az a civilizációs
hittétel, hogy az árutermelés fejlettebb gazdálkodási mód, mint az
önellátás, ráadásul több embert képes táplálékkal és munkával ellátni.
Ennek a dogmának szerintem még az ellenkezője sem igaz. Fejlettebb-e a
daganatsejt, mint az önkorlátozásra képes, egészséges sejt? Az önellátó
gazdálkodásra épülő társadalmakban elképzelhetetlen a tömeges
munkanélküliség is és a túlnépesedés is. Ha ugyanis a táj
embereltartó-képessége növekszik, akkor több dolgos kézre van szükség,
így több gyermek születik; ha viszont csökken a táj termékenysége, akkor
azonnal vissza kell fogni az éhes szájak sokasodását. Ennek
legegyszerűbb módja, ha kolostorba vagy hadba vonul az, akinek nem jut
kapanyél. Az árutermelésre és magántulajdonra alapozott társadalom
azonban elodázhatja a „mélyszegénységben élő” rétegek túlnépesedésének
és a viszonylagos jólétben élők túlfogyasztásának a gondját, hisz
kereskedelemmel, erőforrás-átcsoportosítással, hitelfelvétellel, a
természet és a jövő kiárusításával (pl. kereskedelmi célú erdőirtással
vagy külszíni fejtéssel) sokáig fenn tudják tartani a gazdaság
működőképességének látszatát és a megszokott, de valójában tarthatatlan
fogyasztási szokásokat.
Mi a megoldás?
Elsősegélyként
mindenhol helyben fel kell mérnünk, hogy mennyi tárolt gabona van
ténylegesen magyar tulajdonban, azaz olyan emberek kezében, akik
vállalnák a biztonsági tartalékolást a helyi közösség érdekében és a
helyi közösség segítségével (pl közös pénzügyi kockázatvállalással,
természetbeni segítséggel). Számomra figyelmeztető jel a jelenlegi
elképesztően alacsony gabonaár. Hogy hová vezethet, ha az államra, az
EU-ra vagy ismeretlenekre bízzuk a gabonatárolást, azt Egyiptom
szétzüllésének történetéből már ismerjük. Amikor már eladhatatlanul
olcsó a gabona, az arra figyelmeztet, hogy a közeljövőben
megfizethetetlenül drága lehet, vagy esetleg egyáltalán nem lesz.
Élelemhiány esetén pedig a lakosságot nagyon könnyű annyira sarokba
szorítani, hogy lemondjon maradék jogairól is.

A
magyar tulajdonú tárolt gabona most fontosabb még a saját malomnál is,
mert szükséghelyzetben őröletlen búzából is lehet jó ételeket készíteni,
de az üres malommal nem sokra megyünk. Jelenlegi kiskereskedelmi áron
(40 Ft/kg) egy felnőtt ember egy évi kenyérgabona-szükséglete 10-15 ezer
forintból megvásárolható! Nagy tételnél ennek a feléért is
"leköthetnénk" a gabonát azoknál a honfitársainknál, akik az ajánlatunk
hiányában kényszerűségből áron alul is eladnák a gabonát a bibliai
József szellemi örököseinek. Lekötés, közös tárolás helyett szóba jöhet a
háztartási szintű egyéni tárolás is, például leselejtezett, gondosan
kiszárított boroshordókban, vagy ha nagyon száraz gabonánk van, akár
légmentesen záró műanyag hordókban is, hogy egér, moly vagy zsizsik ne
tegye tönkre a készleteinket.
Javaslom,
hogy mindenki kezdje el tehetségéhez mérten a felderítést, aztán osszuk
meg egymással a tapasztalatokat, a bevált ötleteket és a valóban
felmerülő buktatókat. Azért csak a valóban felmerülő buktatókat, mert
előszeretettel fojtjuk meg a cselekvési ötleteket fölösleges
aggályokkal. Ne a bevásárlóközpontokat rohanjuk meg pánikot keltve,
hanem gondos szervezőmunkával előzzük meg, hogy az „égő élet heve”
kazánokat fűtsön az élelmiszerválság árnyékában!
Kelt 2009-ben Máriabesnyőn, Kikelet havának 22. napján
Írta: Dr. Tóth Ferenc