Hogyan jutottunk el a tradicionális királykorszak hanyatlása és bukása utáni 150 éves török "uralomig"?1514.
A magyar nemesség (belső) érdekmenti hazaárulása a külső (amúgy is
halálos, pusztító pogány-török - mint az összkereszténység ellen
európai zsidó tanácsadók és bankárcsaládok által felbérelt)
fenyegetettség közepette...
Idén emlékezünk Magyarország
történetének legnagyobb parasztlázadására, a Dózsa György vezette
felkelésre, amely ötszáz éve kezdődött. A három hónapig tartó
polgárháború eseménysora közismert, ám hogy mi volt a harcok közvetlen
kiváltó oka, hogyan jutott el a pápai és királyi felhívásra összegyűlt
tömeghadsereg a földesurak elleni harcig - már annál kevésbé. Azt is
kevesen tudják, hogy a mindenki által ismert, utcáknak, iskoláknak nevet
adó Dózsa György, bár megkapta később a „parasztkirály” jelzőt, maga is
nemes volt, s emellett székely lófő.

Hogy az 1514-es polgárháború okait megértsük, egészen Rómába kell
visszamennünk, ahol nem sokkal az események előtt pápaválasztás zajlott.
A pápai szék 1513-as megüresedése után két bíboros versengett Szent
Péter trónjáért: Giovanni de’ Medici, illetve Bakócz Tamás esztergomi
érsek. Míg előbbi a gazdagságáról és befolyásáról híres észak-itáliai
család sarja volt, addig Bakócz jobbágysorba született, majd korában
egészen elképesztő módon az egyházi pálya szamárlétráját megmászva
jutott a csúcsra.
Bakócz már 1512 januárjától Rómában volt kíséretével (és temérdek
ezüsttel), de a Mediciek kasszája több sikert ért el a konklávéban.
Giovanni megválasztása után a X. Leó nevet vette fel pápaként; ő volt
az, aki később a pápai állam kimerült kincstárát a hírhedt búcsúcédulák
árusításával akarta megtölteni, ami az 1517-es reformáció közvetlen
kiváltó oka volt.
Bakócz egyébként bírta a szimbolikus „konstantinápolyi patriarcha”
címet is, amelyet inkább a visszafoglalásra váró keleti területek
biztosának lehet nevezni, a város ugyanis már régóta török kézen volt.
Az Oszmán Birodalom pedig eközben már az eddigieknél is nagyobb
fenyegetést jelentett a kereszténységre, de főként Magyarországra: a
horvátországi Simon nevű püspök már ekkor segítséget kért a frissen
megválasztott pápától, mert a megállást nem ismerő törökök a dalmáciai
Knin várát ostromolták.
A pápaválasztásban alulmaradt Bakócz bíborost szintén azzal a
„mellékmegbízatással” küldte Rómába II. Ulászló király, hogy igyekezzen a
török elleni védekezéshez támogatást szerezni. X. Leó meg is adta ezt a
„vigaszajándékot” a bíborosnak: 1513. július 15-én pápai bullát
bocsátott ki, amelyben keresztes hadjáratra hívta Krisztus követőit,
bűnbocsánatot ígérve mindenkinek, aki fegyvert fog a török ellen, vagy
anyagi támogatást nyújt a hadjárathoz. A bulla három évre Bakóczot tette
meg a keresztes hadjárat szervezőjévé, pápai felhatalmazást adva, hogy
toborozzon nemcsak Magyar-és Lengyelországról, hanem német területekről,
Dániából, Skandináviából, sőt az ortodox Moszkvai Fejedelemségből és
Havasalföldről is.
Bár a törökkel készülődőben volt egy fegyverszünet, - a korban
megszokott módon - folyamatosan érkeztek hírek kisebb hadműveletekről.
Szapolyai János erdélyi vajda is éppen egy nagyobb sereggel a török
uralta Bulgáriában portyázott az események alatt. Bakócz még meg sem
érkezett Budára a keresztes hadjárat bullájával, amikor a végváraknál
egy figyelemreméltó eseményre került sor. A török kézen lévő szendrői
(ma: Smederevo, Szerbia) vár tisztje, a nagy termetéről híres kiváló
vívó, bizonyos Epiruszi Ali bég párbajra hívta a még magyar kézen lévő
Nándorfehérvár legerősebb vitézét. A várban lévők közül egy Dózsa György
nevű székely lovaskatona vállalta a feladatot. A két erőd közti síkon lovagi tornába illő ceremóniához vonult ki a
török és a magyar nézősereg 1514. február 28-án, húshagyó kedden.
Mindenki meglepetésére Dózsa mindjárt az elején eldöntötte a halálig
szóló párbajt: az első csapás kivédése után lendületből levágta Ali
kardját markoló kezét, majd megadta a kegyelemdöfést a lováról
lefordult, vérben ázott bégnek. Dózsa tettét még maguk a törökök is
dicsőítették. A székely katona kapott is mindjárt 300 arany jutalmat a
várkapitányától, ám a különleges hőstettért királyi díjazást várt.
Szabadságot is kapott felettesétől, hogy Budán az udvarhoz forduljon
kérésével. Dózsa György addigi életéről nem sok mindent tudunk. A háromszéki
Dálnokról származott lófő, azaz székelyföldi köznemes volt. Egy 1507-es
alvajdai levél említ egy esetet, miszerint „makfalvai Székely Dosza
György” (Georgius Dosa Siculus de Makfalva) kirabolt néhány szász
kereskedőt, akik közül egyet meg is ölt. Perről vagy büntetésről nem
tudunk, mindenesetre Dózsa beállt végvári katonának, még valamikor 1513
előtt. 1514 márciusának végén Bakócz és Dózsa nagyjából egy időben érkezett
Budára. Dózsa megkapta jutalmát: Ulászló király aranyláncot, kardot,
díszes ruhát adományozott a vitéznek, sőt egy nemesi oklevelet is,
amellyel együtt egy negyventelkes temesközi falu földesurává tette.
Dózsa így bekerült a magyarországi okleveles nemesség soraiba (bár
székelyföldiként így is kollektív nemességet élvezett).
Más források ugyanakkor arról írnak, hogy Csáky Miklós csanádi
püspök megakadályozta Dózsát jutalma átvételében, így Dózsa Bakócz
esztergomi érsekhez fordult segítségül. Mindenesetre a Rómát megjárt
bíboros 1514. április 9-én hirdette ki a pápai bullát a király
hozzájárulásával (Magyarországon ez elengedhetetlen kellék volt), a
templomoknak pedig utasítást adott, hogy azt felolvasva toborozzanak a
keresztes hadjárathoz. Hogy miként került Dózsa a Pest mellett
gyülekező legnépesebb keresztes had élére, biztosan nem tudjuk, de a
székely lovaskapitány kinevezésére minden bizonnyal jobb híján került
sor, mert a hadvezetéshez jobban értő főnemesek kihátráltak az ügy
mögül, s nem vettek részt a keresztes hadjáratban. Ami biztos: április
23-án Dózsa lett a fővezér, majd május 9-én útnak indult a
felfegyverzett tömeggel. Nemcsak jobbágyok gyűltek a kereszt alá: szép
számban találunk mezővárosi gazdagparasztokat, városi polgárokat,
deákokat és kisbirtokos nemeseket is, amilyen maga Dózsa is volt.
Emellett természetesen papokkal és szerzetesekkel is el volt látva a
sereg, akik a szent harcra készítették fel az egybegyűlteket - azok
egyébként mindvégig a sereggel maradtak, lelki töltetet adva a
katonáknak és egyfajta legitimációt harcuknak, amelyet már a
földersurak ellen vívtak. Nem pontos tehát parasztmozgalomról,
parasztlázadásról beszélni, már csak a hadak társadalmi összetétele
miatt sem. Ugyanakkor amennyiben a lázadás későbbi célját nézzük - ami
a fennálló társadalmi rendet kívánta megváltoztatni (a nyár folyamán a
kúriákba betörve elsőként a nemesi okleveleket keresték és
semmisítették meg) - nem állunk messze a valóságtól, ha
parasztlázadásként tekintünk az eseményekre. A pesti tábor mellett az
Alföld több nagyvárosában is gyülekeztek a keresztesek: a sereg
összlétszáma mai becslések szerint elérte a negyvenezret, ebből csak a
pesti 15 ezer főt tett ki. Bakóczék az ostrom alatt álló Knin várát
szemelték ki elsődleges célpontnak, de Dózsa délkelet felé vonult:
egyesek szerint azért, hogy Szapolyai seregével egyesülve támadjon
Isztambul felé, míg mások ebben már a „kizsákmányoló” nemesek elleni
fellépést látták, hiszen az Alföld parasztjainak leginkább ezen a
tájékon volt okuk bosszút állniuk. Kétségkívül Békés és Csanád
vármegyék adták a keresztes hadjárat, majd felkelés tömegbázisát. Itt
voltak a legszegényebbek az Alföld jobbágyai, híres volt a vidék a
nemesek és főpapok „népet sanyargató”, önkényeskedő szokásairól. (A
forrongásoknak ezen a vidéken mindig volt táptalaja: a XIX. század végi
parasztmozgalmak a később - emiatt - Viharsaroknak nevezett Csongrád,
Csanád, és Békés vármegyékben kezdődtek, de a majd ezer évvel ezelőtti
pogánylázadás is Békésből indult ki.) A hatalmas embertömeg élelmezését
nem szervezték meg központilag, így azok rekvirálásokból voltak
kénytelen ellátni magukat. Hírek terjedtek arról is, hogy más
vidékekről a földesurak nem engedték a nagy betakarítások idején a
keresztes hadba vonulni jobbágyaikat, sőt Tokajnál néhány jelentkezőt
ki is végeztek. A feszült hangulat Mezőtúron újabb emberéleteket
követelt. A helyi nemesek egy szamarat futtattak végig az utcákon
fakereszttel a farkán, így gúnyolva a sereget, mire Dózsáék rabolni
kezdtek és egy adószedőt is megöltek. Az elfogott főkolompos
jobbágyokat pedig Budára hurcolták és kivégezték. Mindez mindkét fél
részéről olaj volt a tűzre.
Budán már látták, hiba volt felfegyverezni ekkora jobbágytömeget.
Bakócz ekkor megpróbált megálljt parancsolni: május 15-én leállíttatta
a további toborzást, 23-án pedig a keresztes hadjáratot is
„felmentette” feladata alól, egyházi átokkal fenyegetve a nem
engedelmeskedőket. De már nem volt visszaút. Báthori István nádor már
aznap rátámadt Dózsa seregére, megfutamítva előhadát. Ám a nemesi sereg
elbízta magát: másnap a nagylaki várban ünneplő győztesekre gyújtották
rá az erődítményt a keresztesek, elfogva Csáky Miklós csanádi püspököt
is, míg Báthori egyes kútfők szerint egy szál köpenyben, mezítláb volt
kénytelen menekülni. Az egyházfőt karóba húzással végezték ki, ami a
korban bár nem volt ritka, de nemesi, vagy egyházi személlyel szemben
sosem alkalmazták. A kínokkal teli kivégzésre egy forrás szerint azért
került sor, mert a püspök elfogása után az egyik kereskedő (tehát nem
paraszt!) előlépett és meggyanúsította Csákyt, hogy a feleségét a
püspök tőle elragadta és ágyasának használja. A kereskedő nevét nem
említi a forrás, de azt igen, hogy a lázadás leverése után keresztre
feszítették. Csáky püspököt tehát karóba húzták, a szörnyűség híre
pedig bejárta az országot és innentől rendszeressé váltak a kölcsönös
kegyetlenkedések. A keresztesek a Bakócztól kapott vörös kereszt alá
elrettentés végett a véres karót is jelvényüknek választották. Dózsa
György csak május 27-én kapta kézhez az érsek levelét a hadjárat
leállításáról. Ekkor talán Dózsa még visszakozhatott volna az úttól,
amelyre rálépett, de nem így tett. Dózsa számára viszont Báthori nádor
támadása ésa visszahívó
parancs csak beigazolta: a nemesek megérdemlik a büntetést, mert
egyetlen kötelességüket, az ország megvédését sem vállalják, sőt
hátráltatják.Valüszínűsíthető,
illetve bizonyos akkori források utalnak arra, hogy ekkor már itt
nálunk is munkálkodtak a nemesi körökben az anyagiasságra építő, belső
bomlasztó erők(zsidó tanácsnokok és kincstárnokok) az országos, széles
néprétegű összefogás ellen - ergo, ezért a nagyarányú nemesi kihátrálás
magyarázata.
Ezek után nem volt kétséges: a több tízezres sereg a földesurak ellen
fordul, nem kímélve azt, aki ellenáll, de azt sem, aki nem áll
melléjük. A keresztes sereg útját füstölgő házak és karóba húzott
tetemek kísérték - a történetírók szerint a lángokat éjszaka Buda
várából is lehetett látni. Sokan, köztük kisnemesek is félelemből álltak
Dózsa seregébe, hogy megkíméljék vagyonukat s életüket. A helyzet
világos volt: az országra véres polgárháború vár. Ady Endre „Dózsa
György unokája vagyok én” kezdetű versében (ekkorra már
anakronisztikusan „Góg és Magóg fia” is volt a költő) találóan írta le
az 1514-es állapotokat: „A Nyár heves, s a kasza egyenes”.
Várhegyi kálmán összeállítása