A sajtó bevételeinek csökkenése miatt egyre kevésbé éri meg napilapot
üzleti alapon kiadni. A veszteséges média így könnyen a politikai és
üzleti befolyásra vágyó mogulok kezébe kerülhet.
„Vitathatatlan, hogy a médiamágnások számos európai országban hatalmi tényezővé váltak. A média fokozódó koncentrációja és a csökkenő nyereség a politikai célokat dédelgető befektetők számára készíti elő a talajt” – olvassuk a European Journalism Observatory támogatásával készült cikket a Neue Zürcher Zeitungban.
„Vitathatatlan, hogy a médiamágnások számos európai országban hatalmi tényezővé váltak. A média fokozódó koncentrációja és a csökkenő nyereség a politikai célokat dédelgető befektetők számára készíti elő a talajt” – olvassuk a European Journalism Observatory támogatásával készült cikket a Neue Zürcher Zeitungban.
Az írásnak az adott aktualitást, hogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója
megvásárolta a Washington Postot, s tulajdonost váltott a Boston Globe
is. Mindkét felvásárlás komoly vitákat váltott ki tengeren innen és túl.
Sokan attól tartanak, hogy káros, ha a sajtóban milliárdos befektetők
jelennek meg. David Carr, a New York Times médiaügyi publicistája már
korábban arra figyelmeztetett, hogy a csökkenő nyereség miatt a
politikai média egyre kevésbé gyümölcsöző befektetés, aminek
következtében olyan tulajdonosok kezébe kerülhetnek a fontos
sajtóorgánumok, akik még a veszteséget is hajlandók finanszírozni, azt
remélve, hogy a médiabefolyás segítségével megvalósíthatják politikai
vagy üzleti ambícióikat. Hogy aztán az így nyert pénzből fizessék
veszteséges lapjaikat és tévécsatornáikat.
A Neue Zürcher Zeitung szerzői szerint még nem dőlt el, hogy
Amerikára ez a sors vár. Azt viszont rossz előjelnek tartják, hogy
Európában már lejátszódott ez a folyamat, és a sajtó egyre inkább
politikai és gazdasági körök érdekeltségébe került.
Olaszországban Berlusconi a média és a politika összefonódásának
iskolapéldája. De fő riválisát, Carlo De Benedettit, a baloldali La
Repubblica és a L’Espresso tulajdonosát sem elsősorban üzleti
megfontolások, hanem politikai szempontok vezetik. Martin Bouygues,
Sarkozy elnök közeli barátja 44 százalékos tulajdonnal rendelkezik a
vezető francia TF1 csatornában. Serge Dassault, a Figaro Group
tulajdonosa pedig a konzervatív UMP vezető politikusa. Nagy-Britanniában
Rupert Murdoch politikai befolyása közismert. Németországban ugyan
közvetettebb módon, de a Bertelsmann és az Axel Springer meghatározó
szereplői a politikának.
Kelet-Európában is nagyon gyorsan lezajlott a sajtó centralizációja a
rendszerváltás után. A privatizáció és az átmenet a médiacézároknak
kedvezett, akik mára Albániától Bulgárián és Szerbián át Romániáig nagy
befolyású politikai szereplővé váltak. A román Adevarul Holding Dinu
Patriciu, a Liberális Párt képviselőjének tulajdonában van, míg a
második legnagyobb konszernt, az Intact Media Groupot Dan Voiculescu, a
Konzervatív Párt korábbi elnöke és szenátora birtokolja. A közép-kelet
európai térségben általánosan jellemző, hogy a meghatározó sajtó
valamely politikai és gazdasági érdekcsoport szekértolója.
(metazin)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése