A hazugságokkal vagy féligazságokkal manipuláló román történetírás nem újdonság számunkra, egy jeles román történész, Lucian Boia azonban igencsak kikezdte műveiben az évszázados történelemhamisító praktikákat. A Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem adjunktusa, Lupescu Radu szerint a lényegi változásra várni kell még.

Lucian Boia
bukaresti történészprofesszornak a román történetírás mítoszairól szóló
legújabb könyvét olvasva az erdélyi magyar középiskolások helyébe
képzelem magam, akik tudathasadásos helyzetben próbálnak tájékozódni Románia történelméről. Az olyan magyar családokból induló gyerekek, akik odahaza szüleiktől hallottak már egyet s mást Erdély történelméről, elképedve szembesülhetnek a Románia
történelmét oktató iskolai történelemkönyvek és az otthoni útravaló
között tátongó óriási szakadékkal. Ilyenkor az erdélyi magyar
történelemtanár felelőssége, hogy mind a hivatalos román, mind a magyar
történetírás dolgairól érdemben tájékoztassa diákjait. Dr. Lupescu Radu magyar történész, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Jogtudományi és Európai Tanulmányok Tanszékének vezetője szerint történelemtanáraink többsége mindkét álláspontot igyekszik érdemben bemutatni.
Mítoszok országa
A
rendszerváltás után jó ideig elképzelhetetlen volt, hogy elismert román
történész olyan könyvet írjon, amely alapjaiban kérdőjelezi meg az
eddigi román történetírást. Elsőként Lucian Boia, a Bukaresti Egyetem Történelem Fakultásának
professzora törte meg a csendet az 1997-ben megjelent Történelem és
mitológia a román közgondolkodásban művével. Az azóta öt kiadást megért
könyvet hasonló hangnemű és jól dokumentált kötetek követték, idén pedig
Románia miért más? (De ce este România altfel?) című
elmélkedéskötete jutott el az olvasóhoz. A szerzőnek sikerült alaposan
felkavarni a román történetírás állóvizét. Könyvei a történelemhamisítás
béklyójában vergődő román olvasó számára újabb és újabb kérdéseket,
tisztázatlan korszakokat tárgyalnak egyszerű, közérthető,
tudománynépszerűsítő stílusban.
Kissé kényszeredetten, de a román sajtó is felfedezte Boiát: legutóbb az Adevărul
közölt vele interjút arról, hogy lát-e valamilyen kapcsolatot a
hazugságokra, féligazságokra épülő román történelemszemlélet és közélet,
valamint a között, hogy Románia immár az Európai Unió tagjaként is minden szempontból az utolsó helyen szerepel. Boia szerint a „román területeknek” a mindenkori Európától
való, a 14. századtól napjainkig tartó mérhetetlen elmaradása,
leszakadása nem tekinthető véletlennek. A szerző elismeri, hogy a
mitológián alapuló román történetírás olyan mélyen beágyazódott a román
közgondolkodásba, hogy súlyosan befolyásolja az egész nép
tisztánlátását, józan ítélőképességét. Ezzel hozható összefüggésbe a
kommunizmus bukása után újult erővel feltörő kisebbségellenesség, a
másság elutasítása, ami állandó kerékkötője az ország fejlődésének.
Legutóbbi könyvében Boia tág teret szentel Erdély elrománosításának. Egyetlen olyan erdélyi város sem volt Nagy-Románia
létrejötte után, amelyben a román lakosság meghaladta volna az
összlakosság 50 százalékát, fogalmaz a szerző, aki szerint a modern kori
Románia megteremtésében nagy szerepet játszó „idegen elemek”
eltávolítása, elüldözése a mítoszokra alapozó román közgondolkodás
kényszerítő eszközévé vált.
Elfogadhatatlan kontinuitáselmélet
A Boia-jelenség szemlátomást tömegigénynek próbál megfelelni. Lupescu Radu
szerint a történelem iránt érdeklődő román lakosság körében egyre több
kérdés vetődik fel a kommunizmusban megfogalmazott, eleve vitatható
történelmi eseményekkel, „tudományos” állásponttal kapcsolatban.
A
magyar történészek által teljes egészében megkérdőjelezett,
összességében a legvitatottabb román történelemszemlélet a dák–római
(dákoromán) kontinuitás elmélete, amely ma is változatlanul szerepel az
iskolai történelemkönyvekben. Lupescu szerint a kontinuitás
kérdését különféleképpen értelmezi a román történészszakma. A
kommunizmus előtt a történészek egy része tényként fogadta el, hogy a Dunától délre
is létezett neolatin népesség. Tisztában voltak azzal, hogy a korai
középkorban a románság jelenléte legalább annyira jól dokumentált a Dunától délre, mint amennyire hiányos a Dunától északra. A kommunista történetírásban a hangsúlyt Erdélyre, illetve Románia területére
összpontosították, és régészeti érvekkel próbálták alátámasztani. A
történész szerint azonban a kerámiatöredékek nem beszélnek, nem tudjuk
megállapítani belőlük, hogy a leletek szláv vagy valamilyen neolatin
lakossághoz köthetők.
„A
régészet csak akkor segít, ha ebbe az uniformizált történelmi kultúrába
becsöppen egy idegen közösség, mint a honfoglaló magyarok. Nekik
sajátos kultúrájuk, sajátos temetőik, régészeti leleteik vannak. Ebben a
környezetben a magyarokat nagyon könnyen lehet azonosítani” – fogalmaz Lupescu.
Szerinte a kontinuitás elméletével az a legnagyobb baj, hogy a rómaiak
visszavonulása után, a 3-4. századtól a 14. századig – az első román
vajdaság megjelenéséig – ezer év alatt a feltételezett neolatin nép sem
államszervezetileg, sem építészetileg nem produkált értékelhető emléket.
Ezt az űrt próbálják megmagyarázni olyan tévhitekkel, miszerint a
románok felhúzódtak a hegyekbe.
„A román történelemírás erősen alávetett a modern Románia születésének. Értelmezésük szerint vannak bizonyos stációk, amelyek nyomán szinte fátumszerűen létre kellett jönnie Nagy-Romániának. Ezek jól megfigyelhetők az Erdély történetét értelmező leírásokban, amelyek Gelu Vlad Menumoruttal
kezdődnek, de történészeiket nem érdekli, hogy mi történt utána.
Ugranak négyszáz évet, a következő állomásuk a román származásúként
elkönyvelt Hunyadi János, utána Mihai Viteazul kora
következik. A közöttük levő több száz évről a román történetírás
nagyvonalúan megfeledkezik” – összegzi a legkirívóbb eseteket Lupescu. A keményvonalas román történészek általában azt hangsúlyozzák, hogy Erdély különálló terület volt, nem tartozott a Magyar Királysághoz,
s hogy a királyság nagyon nehezen tudta megőrizni. Mindez egyféle
hivatalos felvezető a „dicső végkifejlethez”, amely szerint
elkerülhetetlen volt Erdély egyesülése Romániával.
Minden marad a régiben?
A kolozsvári történész szerint hiba lenne Lucian Boia
könyveit a román történetírás gyökeres megújításának jeleként
értelmezni. Úgy véli, a hivatalos román történetírást továbbra is a
keményvonalas tábor képviseli, a kulcsfontosságú pozíciókat ők töltik
be, az „alternatív” szemlélettel próbálkozó román történészek egyelőre a
szakma perifériáján foglalnak helyet. Jó jel azonban, hogy az új
történésznemzedékekben is felbukkannak tehetséges „másként gondolkodók”,
akik Boiához hasonlóan mítoszromboló igénnyel közelítenek a történelmi tényekhez. A kolozsvári szakember Adrian Rusut
említi, aki a közelmúltban jelentetett meg átfogó munkát az erdélyi
középkori várépítészetről az eddigi román történelemszemlélettől merőben
eltérő új megvilágításban. Rusu nem kevesebbet állít, mint azt, hogy a középkori ErdélybenRusu azt írja: azok egyértelműen a magyar vármegyerendszer kiépítésének a tárgyi emlékei. semmiféle román államiság nem létezett. A román történészek által a földvárakat „román erődítményekként” beállító tévhitről
„Rebellis” erdélyi történelem
Tény,
hogy az erdélyi magyar és román történészek ma már külön malomban
őrölnek. Sok erdélyi magyar régész, történész, művészettörténész
tevékenykedik egyetemeken, közintézményekben, őskortól a jelenkorig a
teljes spektrummal foglalkozva. Lupescu szerint az erdélyi
történészek a román és a magyarországi szakemberközösségnek egyaránt
méltó tárgyalópartnerei. A rendszerváltás óta sorozatban jelennek meg a
hiányzó erdélyi magyar forrásmunkák. Egyetlen nagy probléma, hogy az
erdélyi múltat feltáró forrásmunkák csak magyar nyelven látnak
napvilágot, így nem hozzáférhetők a román nyelvű szakma számára. A
Sapientia tanára azonban ezt átmeneti állapotnak tartja, a magyar
forrásmunkák megjelenését követően rövidesen eljön az az időszak is,
amikor az erdélyi múlt hangsúlyosan szerepel majd angol nyelvű
szakirodalomként, és román nyelven is hozzáférhető lesz.
Az
ördögi körből az erdélyi magyar történészek közreműködésével lehetne
továbblépni, ha a szakma komolyan veszi a román és a magyar történetírás
közötti híd szerepét. Lucian Boia sikernek örvendő könyvei előkészíthetik a terepet a nyitásra. Más út nincs, mert – ahogy Boia fogalmaz – hazugságokra épített társadalmaknak nincs jövője.
Forrás: http://atillaverei.gportal.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése