El kell-e égetni François Furet-t?
Le Nouvel Observateur
Le Nouvel Observateur
Vincent Peillon francia európai parlamenti képviselő, a
Szocialista Párt és Ségolène Royal 2007-es kampányszóvivője nemrégiben
könyvet jelentetett meg „A francia forradalom nem ért véget" (La
Révolution française n'est pas terminée) címmel, amelyben hevesen
támadja François Furet-nek a forradalomról vallott nézeteit. A Furet-tanítvány Philippe Raynaud a Le Nouvel Observateur hasábjain szállt vitába Peillonnal.
A vitában Peillon elmondta, hogy minden nemzedéknek feladata újraírni a
történelmet. A jelenlegi nemzedék azonban ezt elmulasztotta megtenni. A
régi, még ma is domináns történetírás megakadályoz bennünket abban,
hogy eljussunk a jelenünkhöz. A hézagos, csonka vagy csalóka
történetírás pedig rossz közérzetet, identitásválságot eredményez. A
jelenlegi nemzeti válság leginkább emlékezeti válság. Ebből a válságból
pedig csak az új történetírás segítségével lábalhatunk ki. Ezért
vállalja fel Peillon a vitát a régi történetírás legnagyobbjaival is,
köztük Furet-vel. Utóbbi szerint a francia történelmet ellentétpárok
sora határozza meg: szabadság/egyenlőség, katolicizmus/protestantizmus,
egyén/állam, II. Köztársaság/III. Köztársaság, 1789 jó forradalma/1793
rossz forradalma, liberalizmus/szocializmus. Peillon viszont elveti
Furet történelem-olvasatát, filozófiai alapjait és a belőlük levont
következtetéseket. E felfogás kapcsolódik a marxista historiográfiához.
Meg kell haladnunk őket.
Raynaud nézete szerint François Furet nem volt harcos történész. A
forradalomról írt műveiben bizonyos fejlődés figyelhető meg. Az első,
még Denis Richet-vel közösen írt könyvében az ún. jakobinus-kommunista
historiográfia meghatározó téziseit képviselte ugyanúgy, ahogy Soboul
és tanítványai. Arra törekedett, hogy bebizonyítsa, mi inkább 1789, nem
pedig 1793 örökösei vagyunk. Ezután három újabb könyvet is kiadott,
amelyek közül a legfontosabb „A francia forradalom kritikai szótára"
(Dictionnaire critique de la Révolution française) volt. Raynaud úgy
látja, Peillon könyvcíme utalás Furet formulájára, mely így hangzott:
„A francia forradalom befejeződött" (La Révolution française est
terminée). Peillon azonban nem Furet mondandóját tagadja. Furet ugyanis
azt akarta mondani, hogy a forradalom abban az értelemben ért véget,
hogy az 1980-as években már nem ő jelentette a legfontosabb problémát,
akkor már nem voltak ellenforradalmi erők, a forradalom repertoárjából
a francia politikai életben semmi sem maradt. Furet azt állította, hogy
a francia forradalom csaknem száz évig tartó folyamat volt, mely
1789-ben kezdődött és csak a III. Köztársaság létrejöttével ért véget.
A III. Köztársaság korának minden nagy republikánusa, beleértve
Clemenceau-t is, úgy vélte, hogy a köztársaság megalakulásával a
forradalmak kora lejárt.
Válaszában Peillon kifejtette, hogy a forradalom befejeződése nem
jelent mást, mint azt, hogy nincs több erőszak, lényegében viták
sincsenek többé. Furet azonban még ennél is többet állított! Azt
állította, hogy a forradalom által kiváltott bonyolult filozófiai és
történelmi következmények kiürültek. Ez egyenlő a francia kivételesség,
rendkívüliség végével. Ez azt jelenti, hogy a republikanizmus már
csupán nosztalgiaként létezik. Furet ezt az álláspontot védi és
képviseli. Peillon ezzel szemben kitart amellett, hogy a forradalom
által létrehozott historikus, idealizáló, teológiai-politikai, a
szabadságot és az egyenlőséget artikuláló rendszer még mindig hatást
gyakorol, újabb interpretációkat tesz lehetővé, vagyis a forradalom
mint az értelmezések mátrixa még mindig tart. Igenis ma is vannak
ellenforradalmi, konzervatív, retrográd elemek, a ma uralkodó ideológia
részben szintén ellenforradalmi, az ideológiai küzdelem pedig
éppenséggel akörül zajlik, hogy az egyenlőség igénye ellentmond-e az
egyéni emancipációnak. Peillon ugyancsak vitatja 1789 és 1793
szétválasztását. Szerinte Furet 1917 prizmáján keresztül vizsgálta
1793-at, ami jakobinus-sztálinista olvasat, ez pedig történetileg
értelmezhetetlen. Mindez a kommunista historiográfia máig nem
tisztázott öröksége. Egyáltalán nem igaz, hogy a III. Köztársaság
politikusai Furet pártján álltak: valójában folytatni akarták a
forradalmat, elveit a gyakorlatba átültetni, amit befejezhetetlen
feladatnak tartottak.
Peillon szerint Tocqueville-re és Marxra fittyet hányva Furet az
1848-as forradalomban csupán a nagy francia forradalom mesterkélt
megismétlését, valamint politikai és szociális bukást lát. Mindez arra
szolgál, hogy a III. Köztársaság kiemelése érdekében szakítani lehessen
a II. Köztársasággal. Csakhogy súlyos tévedések sorozatát követi el.
Téves következtetéseket von le: helytelenül ítéli meg a francia
köztársaság természetét, a republikánus eszmeiséget lényegétől fosztja
meg, amikor a köztársaságot „pozitivista lapostányérra" redukálja,
intézményesíti a „nemzeti amnéziát". Ezáltal lehetővé válik a
republikánus szocializmus likvidálása. Ezzel a történelem-felfogással
nagyon nehéz megmagyarázni Jaurès-t, aki egyszerre állítja azt, hogy a
szocializmus individualizmus, teremti meg annak lutheri alapjait és
hangsúlyozza vallásos dimenzióját.
Raynaud a válaszában kijelenti, hogy a mától nem lehet elvárni azt,
hogy 1848-at a francia forradalom szép pillanataként tartsa számon,
amint azt Maurice Agulhon tette. Furet ugyan intellektuális
szimpátiával viseltetett 1848 szocialistái és republikánusai iránt, ám
rámutatott, hogy politikai teljesítményük soványka, sőt katasztrofális:
a proletariátus szétverése 1848 júniusában, a december 2-i államcsíny.
Furet nem az 1848-as eszmék, hanem az 1848-as politikai történetét írta
meg. Ez pedig tragikus történet tragikus véggel.
Peillon úgy látja, Furet a marxizmusból jött, célja pedig az volt, hogy
Mathiez és Soboul marxista historiográfiájától megszabadítson
bennünket. Ez hasznos és szükséges feladat volt. Csakhogy, amint az
lenni szokott, végeredményben osztozik azokkal, akiket kritizál. Furet
elvégezte történelmi feladatát. Ez azonban kritikai feladat volt. Az
igazság pedig az, hogy nem látott el bennünket azokkal az eszközökkel,
amelyekkel rekonstruálhatnánk a valóságot és eljuthatnánk a saját
korunkig. Történelem-felfogása megerősíti a francia kivételességet, ez
pedig jelentős különbséget jelent politikai gyakorlatunk és azon
elméleti eszközök között, amelyekkel a politikai gyakorlat
kialakításához rendelkezünk. Ez az eltérés ilyen erőteljesen sehol
máshol nem figyelhető meg. A francia politikai és társadalmi modell
különlegességét nem Marx és Tocqueville segítségével lehet megérteni.
Ezzel szemben nem vesz tudomást azokról a dolgokról, amik a politikai
valóságunk elméleti megalapozói és megalkotói voltak: a szociális
törvényekről, a szabadságjogokra (gyülekezési jogra, szabad sajtóra,
szakszervezeti jogokra) vonatkozó törvényekről, a szövetkezeti
mozgalomról, az iskoláról és a laicitásról, a gondoskodó államról, a
közszolgáltatásokról. Mindezeket sokkal inkább Alfred Fouillée-nak,
Léon Bourgeois-nak, Edgar Quinet-nek, Ferdinand Buissonnak, Jean
Jaurèsnek, Léon Duguit-nek, Charles Gide-nek, semmint Marxnak vagy
Tocqueville-nek köszönhetjük!
Raynaud készséggel elismerte, hogy ezeket a szerzőket újraolvasva
felfedezhető bennük a francia baloldal spirituális vagy vallásos
szabadgondolkodása. Csakhogy a kérdés szerinte sokkal inkább az, hogy a
jelen problémáit meg lehet-e érteni az ő koruk kifejezéseivel és
szóhasználatával. Ha például arról van szó, hogy nem túl bölcs dolog
teljesen megszüntetni az örökösödési adót, vagy hogy nem szabadna
rögzíteni az egyenlőtlenségeket, akkor ezzel abszolút egyet lehet
érteni, ez azonban nem jelent filozófiai ellentétet a liberalizmus és a
köztársaság, a liberalizmus és a szocializmus között. A legzavaróbb az,
hogy Franciaországban a republikanizmust a liberalizmus ellenében vélik
megvalósíthatónak, ami tévedésekhez vezet.
Peillon mindezt teljesen másként látja. Könyve második fejezetének címe
„A liberális köztársaság" (la République libérale) és vitatja a francia
republikánusok liberalizmus-ellenességét. A republikanizmushoz való
első visszatérés az 1880-as évek körül ment végbe, ami végül is
sikertelen volt. Mégpedig azért volt sikertelen, mert figyelmen kívül
hagyta a republikanizmus individualista, spirituális, internacionalista
és gazdasági dimenzióit. Vagyis ez múltba fordulás, a nosztalgia
republikanizmusa volt: visszatérés az állami-nemzeti keretek közé, a
klerikalizmus-ellenesség és a vallásellenesség összekeverése, ellentét
a republikánus erkölcs és a liberalizmus között. Ez pontatlan,
anakronisztikus, végeredményben eléggé visszataszító republikanizmus,
mely könnyű győzelemhez segítette az internacionalizmust, a
vagyonszerzés ás az egyéni szabadságjogok legjobb védelmezőjeként
beállított ultraliberalizmust. Létezik azonban egy másik republikánus
doktrína is, mely mindenekelőtt a vagyonszerzéssel törődik, mely az
egyén emancipációját tartja szem előtt, mely nyitott a világra, mely
helyet biztosít a vallásos törekvés számára. E doktrína segítségével
folytathatjuk le az ideológiai harcot és hozhatunk létre haladó
gondolkodásmódot Franciaországban. A szabadságjogok nevében helyre kell
állítani az egyenlőség követelésének jogát, és megmutatni, hogy mindez
együtt jár a vagyonszerzés és az egyéni emancipáció hatékony
doktrínájával. Csak ily módon harcolhatunk a ma domináns jobboldali
ideológia ellen, az ellen a jobboldal ellen, mely magának követeli az
ideológiai hegemóniát. Ez az ideológia elhiteti, hogy az egyenlőségre
vonatkozó minden törekvés (az örökségek eltörlése, a progresszív
adózás, a kockázatok elleni kollektív garanciák, tényleges
esélyegyenlőség) gazdaságellenes és egyenlő a szabadságjogok háttérbe
szorításával. Mindez lehetővé teszi a republikanizmus likvidálását a
republikánus értékek nevében!
Raynaud másként gondolkodik. Mindenekelőtt Tocqueville-ről és Marxról.
Igaz, hogy nem modellezték a történelmünket, és hogy kevéssé
inspirálták a francia politikát, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne
volnának érdekesek e politika megértéséhez. Azt sem hiszi, hogy a
francia történelem 1789-ben kezdődött volna: az amnézia nemcsak a
republikánus örökségre vonatkozik, sokkal globálisabb jelenség,
Franciaország egész történelmét érinti. Egyetért azzal, hogy ebben a
kontextusban az a mód, ahogyan Sarkozy köztársasági elnök bizonyos
problémákhoz közelít, negatív következményekkel fog járni, de azt már
nem gondolja, hogy kizárólag a szocialisták lennének a köztársaság
természetes örökösei, s azt sem hiszi, hogy az ehhez az örökséghez való
visszatérés elég lehet a franciák megmentéséhez...
Befejezésül Peillon kifejtette, hogy a forradalom François Furet által
hirdetett vége szimmetrikus az osztálynélküli társadalommal. Csupáncsak
dogma. Az a dolgunk, hogy az előrelépés érdekében meghaladjuk Furet-t.
Jelenleg a nemzet hanyatlásának korát éljük. Ez részben a történelmünk
és történelmi elveink félreismerésének köszönhető. Úgy tűnhet, mindez
távol áll napjaink törekvéseitől, csakhogy ez tévedés. Mindazok, akik
azt állítják, hogy megspórolható ez az újabb megalapozás és ez az
ideológiai küzdelem, hozzájárulnak ehhez a hanyatláshoz. Filozófia,
történelem és politika a forradalom óta elválaszthatatlanok egymástól.
Ezért aztán az emlékezetünknek ez a hosszú kitérője talán a legrövidebb
út a jövőnk felé. Amikor Mendès-France csatlakozott a szocializmushoz,
Merleau-Ponty írt egy szöveget, amelyben azt állította, hogy a
kommunista borzalom és a liberális ámítás után az egyetlen lehetséges
politikai túlélés a reformista szocializmus útján mehet végbe. A tét a politikai túlélés.
A vitához a Le Nouvel Observateur szeptember 11-i számában
Mona Ozouf filozófus-történész, Furet egykori munkatársa is hozzászólt
„Olvasta Ön François Furet-t?" (Avez-vous lu François Furet?) című
cikkében. A vita Ozoufot megdöbbentette. Felteszi a kérdést: annak
érdekében, hogy a Szocialista Pártnak „kiegészítő lelkületet"
nyújtsanak, elégséges-e Pierre Leroux spiritualizmusához és az
emberiség vallásához folyamodni? Ez a „szimpatikus terv" nem teljesen
világos. Az azonban nagyon is egyértelmű, hogy ezt az ellentétet azért
választották, hogy minél inkább kihangsúlyozzák François Furet
munkásságát. Raynaud helyesen állapítja meg, hogy Peillonnak Furet
művéről leginkább csak elképzelése van. Ozouf azt ajánlja neki, hogy
olvassa Furet-t. Az általa indított boszorkányper alapvetően két
kifogással él. Először is maró gúnnyal beszél Furet II. Köztársaságról
vallott nézeteiről. Peillon idézetekkel is előhozakodik, csak az a
probléma, hogy nem Furet-től, hanem Ozouftól veszi ezeket. Furet
valójában e „történelem előtti" republikánusok „gyermekének" tekintette
saját magát.
Ozouf szerint a második vád még extravagánsabb. Furet állítólag
negligálta a francia forradalom vallásos dimenzióját és figyelmen kívül
hagyta Edgar Quinet munkásságát. Ezzel szemben Furet minden olvasója
tisztában van azzal, hogy senki sem mutatott nagyobb érdeklődést az
iránt „a szakadék iránt, mely a forradalom és a katolikus egyház
közötti összecsapás nyomán a francia közéletben létrejött". Senki sem
elmélkedett többet azon a „spirituális deficiten", mely mindebből
következett. Ami pedig Quinet-t illeti, Ozouf Peillon figyelmébe
ajánlja Furet róla szóló alapvető jellemrajzát.
A Le Nouvel Observateur-cikk címe felháborította Ozoufot.
Szerinte szó sem lehet Furet elégetéséről. A cím sokat mond a
vitapartnerek közötti mély véleménykülönbségről. Ozouf záró megjegyzése
pedig így hangzik: „A történelem már épp eléggé megtanított bennünket
arra, hogy a könyvégetők a legritkábban olvasták az általuk elégetni
szánt műveket."
http://hebdo.nouvelobs.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése