2009. április 4., szombat

Kísért a múlt: történelmi válságpárhuzamok

A New Deal újraírt történelme
The New York Times

Franklin Delano Roosevelt közel fél évszázadig a jobb- és a baloldal közös ikonjának számított. A New Deal programját a politikusok többsége a harmincas évek gazdasági válságának hatékony ellenszerének tekintette. Az elmúlt években azonban megváltozott a korábban kialakult konszenzus: a jobboldalon egyre többen elkezdték kétségbe vonni a roosevelti örökséget, a New Dealt intézkedéseit hibáztatva a válság elmélyüléséért. Az újabb gazdasági válság tavalyi kirobbanása óta a republikánus politikusok és jobboldali publicisták egyre inkább a New Deal káros hatásával példálódzva ellenzik az állami beavatkozást: a gazdaságélénkítő csomagokat és a szociális kiadások növelését. A két oldal képviselőinek április eleji, a New York University-n rendezett összecsapásáról Patricia Cohen számol be a The New York Timesban.
A gazdasági válság hatására ismét az érdeklődés középpontjába került a harmincas évek. Barack Obama gazdaságélénkítő csomagját sokan Franklin Delano Roosevelt elnök New Dealjéhez hasonlítják. Szinte természetes, hogy a gazdasági válsággal kapcsolatos vitában előkerültek a történelmi párhuzamok, mindenekelőtt az 1930-as évek világválsága. Nem meglepő az sem, hogy az állami beavatkozás ellenzői szerint a New Deal ahelyett, hogy orvosolta volna a gazdaság bajait, inkább csak a válság elmélyítését okozta. Az Obama-csomag és a gazdasági ösztönzés hívei viszont úgy érvelnek, hogy állami beavatkozás nélkül még nagyobb lett volna a visszaesés. A múlt értelmezésével és a jelenlegi válságkezeléssel kapcsolatos álláspontokat képviselő tekintélyes közgazdászok április elején a New York University-n szervezett konferencián csaptak össze.
Amity Shales, a Council on Foreign Relations agytröszt munkatársa 2007-ben adta ki Az elfelejtett ember: a nagy gazdasági világválság új értelmezése című könyvét, amelyben azt igyekszik bizonyítani, hogy a harmincas évek válságában „az intervencionizmus és a piaci megoldásokkal szembeni bizalmatlanság jelentette a legfőbb problémát". Shales a New York-i konferencián tartott előadásában elismerte, hogy a bankokba vetett bizalom visszaállítása és a társadalombiztosítás bevezetése alapvetően jó ötlet volt, de az állami szerepvállalás növelését összességében mégis károsnak ítélte, hiszen a piacgazdaság meggyengítése lassította a talpra állást. A New Deal sikertelenségét mindenekelőtt a magas munkanélküliségi ráta bizonyítja: hiába az állami beavatkozás, a munkanélküliséget a második világháború kitörésééig nem sikerült letörni.
Hasonló szellemben érvelt Richard K. Vedder, az Ohio University közgazdásza, aki szerint az árak és a bérek magasan tartása okozta a munkanélküliség növekedését, ami tartósan fékezte a gazdasági növekedést. John Cochrane, a University of Chicago professzora azt emelte ki, hogy a piaci folyamatokba történő jelentős beavatkozás elbizonytalanította a befektetőket, ezzel súlyosbítva a válságot. Anna Schwartz, aki korábban Milton Friedman és Robert E. Lucas munkatársaként dolgozott, a gazdasági ösztönzőcsomagokat rendkívül károsnak minősítette, mondván, hogy az állami beavatkozás letörte a vállalkozó kedvet.
A New Deal védelmezői kitartottak amellett, hogy állami beavatkozás nélkül még súlyosabb lett volna a válság. Jeff Madrick, a New School közgazdásza arra emlékeztetett, hogy az amerikai termelés közel harmadával esett vissza a harmincas években, a New Deal intézkedései miatt viszont mindössze 5 százalékkal nőtt a deficit. Ilyen szerény állami beavatkozás mellett pedig még a munkanélküliség 25 százalékos csökkenése is jelentős eredménynek tekinthető.
Nick Taylor, a Roosevelt-éra gazdaságtörténésze vitába szállt azokkal az értelmezésekkel, amelyek szerint az állami beavatkozás növelte a bizonytalanságot. Szerinte a New Deal által indított jelentős állami infrastrukturális beruházások nem csak munkahelyeket teremtettek, de egyúttal megalapozták a második világháború utáni gazdasági növekedést. Taylor úgy vélte, hogy a munkanélküliség 1937-től mért újbóli növekedése nem a New Deal kudarcaként, hanem Roosevelt elnök a költségvetési egyensúly megteremtésére történő törekvéseinek eredményeként értelmezhető. Vagyis a munkanélküliség éppen azért kezdett nőni, mert Roosevelt elbizonytalanodott, és a New Deal szellemével ellentétes döntéseket hozott.
A konferencia záró paneljében a meghívottak arról beszéltek, hogy mennyiben hasonlít a mai válság az 1930-as évek krízisére. Az állami beavatkozás hívei optimisták voltak, és úgy méltatták az Obama-kormány határozott és késlekedés nélküli fellépését. A fiskális szigor hívei szerint azonban csak ideiglenes élénkítő hatása lehet az Obama-csomagnak, és hamarosan bekövetkezik az 1937-ben is tapasztalt, a New Deal kifulladásával megjelenő újabb hanyatlás. Akadt olyan közgazdász is, aki szerint nem helyes párhuzamot vonni a harmincas évek és a mostani válság között. Harold L. Cole, az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (FED) tanácsadója arra emlékeztetett, hogy a harmincas években mindössze 25 százalékos volt a foglalkoztatottság, és a válság tízszer akkora volt, mint a tavaly kirobbant krízis.
A konferencia tanulságait Robert E. Rubin, a Clinton-kormány pénzügyminisztere foglalta össze: „elképesztő, hogy milyen élénk vita övezi még ma is a nyolcvan évvel ezelőtti gazdasági világválságot, és hogy még ma is mindkét oldalon sokan ideológiai és politikai szempontok alapján ítélik meg a történteket."

http://www.nytimes.com/2009/04/04/arts/04depr.html?_r=2&ref=business

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése