Barack Obama külpolitikája
Amerikai
elnökök külpolitikai teljesítményét nem szokás félévnyi kormányzás után
megítélni, elvégre ez az idő legfeljebb arra elégséges, hogy az
érintett megismerkedjen a világgal, kialakítsa álláspontját, és
nagyjából csak a beiktatását követő szeptembertől kezdi el aktívan
alakítani azt a politikát, ami a külügyek tekintetében mérvadó lehet -
írja tanulmányában George Friedman a Stratfor hírszerzési elemzőközpont vezetője. Barack Obama esetében ez azért némileg másképp alakult.
Obama
ugyanis már elnöki kampányának legelején nyilvánvalóvá tette, nem csak
belpolitikailag vállalhatatlan számára a George W. Bush koprszaka, de
külpolitikailag sem kívánja elődjét követni. Az iraki háborút eredendő
bűnnek tekintette, és jó előre jelezte: ha megválasztják, a hangsúlyt
Afganisztánra fogja helyezni, illetve szorgalmazni fogja, hogy az iraki
„rossz háborút" Amerika mielőbb befejezze, katonáit onnan gyorsan
kivonja.
Ugyancsak éles szavakkal ítélte el Bush „egyoldalú
külpolitikáját" (unilateral foreign policy), mellyel elidegenítette
korábbi szövetségeseit, beleértve a NATO legfontosabb tagországait. Nem
véletlen, hogy Obama ígéretet tett: politikai ambícióinak homlokterében
áll rendbe tenni az európai-amerikai kapcsolatokat, ismét Amerika mellé
állítani az öreg kontinenst, különösen annak meghatározó két államát,
Németországot és Franciaországot.
Ezek voltak az ígéretei, ám
ha jobban mögé nézünk az eseményeknek és a kihívásokra adott
washingtoni reakciónak, meg kell állapítsuk: Obama külpolitikája a
vártnál sokkal kisebb mértékben tér ma el Bushétől, mint az várható
volt a kijelentések és fogadkozások alapján.
Amint Obamát
beiktatták, azonnal meghozott két stratégiai döntést. Az ígért gyors
iraki csapatkivonás helyett átvette Bush korábbi elképzeléseit, és a
fokozatos kivonás mellett döntött. Ennek lényege, hogy csökkentett
erővel, de Amerika mindaddig a közel-keleti országban marad, amíg ott
nem stabilizálódnak a politikai viszonyok, amíg nem választanak legitim
kormányzatot, illetve amíg ki nem képezik a biztonsági szerveket.
Mindebből adódóan már nem tűnik véletlennek az sem, hogy kormányában a
védelmi tárcát továbbra is a Robert Gates tölti be, akit még Bush emelt
hadügyminiszterré. Gates feladata, hogy levezényelje a kivonulást,
illetve a kivonulásig kezelje a helyzetet.
A második
stratégiai döntés Afganisztánnal kapcsolatos. Obama, megválasztását
követően, azonnal emelni kezdte az ottani amerikai csapatok számát. Ez
sem tért el a bushi intencióktól, elvégre elnökségének utolsó évében
Bush is fokozta az afganisztáni hadműveleteket, és az, aki korábban az
iraki stratégia kidolgozója volt - David Petraeus tábornok - az addigi,
kizárólag védekező taktikával szemben egy támadó-védekező afganisztáni
magatartásmódot javasolt és fogadtatott el. Ez tökéletes előjátéknak
bizonyul az Obama-adminisztráció számára is, mely ma is e bushi
taktikát követi.
Ami valóban változott, az sem kifejezetten
Obama nevéhez fűződik, ugyanis a januári beiktatást követően Pakisztán
egy sokkal agresszívebb politikára váltott a területén, illetve az
afganisztáni határa közelében operáló tálib, illetve al-kaidás erőkkel
szemben. Ezt látva, Obama ma is kivárásra játszott, az alkalmas
politikai konstelláció kialakulásáig nem erőltet semmilyen alapvető
változást Afganisztánban.
Obama - Bushoz hasonlóan - képtelen
volt szorosabb együttműködésre bírni Amerika korábbi szövetségeseit.
Bár nyomatékkal kérte Berlint és Párizst, hogy nyújtsanak nagyobb
segítséget az afganisztáni tervekhez, egyértelmű nemet kapott.
Leszámítva néhány rövidtávú támogatást, a németek és a franciák
gyakorlatilag semmiben sem azonosulnak Obama külpolitikai törekvéseivel.
A
legérdekesebb az, hogy milyen kevés sikert könyvelhet el az új elnök a
szövetségeseivel való újfajta kapcsolatok kiépítése terén. Pedig a
történet igen jól indult. Valamennyi komoly és meghatározó európai
politikus látványosan támogatta az „Európa-párti" Obama elnökké
választását, már csak azért is, hogy ezzel még egyértelműbbé tegyék
állásfoglalásukat a bushi politikával szemben. Ennél fogva mindenki
arra számított, hogy Franciaország és Németország lényeges gesztusokat
tesz majd az új adminisztrációnak; ráadásul a kapcsolatok pozitív
változása nemcsak Amerikának, hanem az európaiaknak is elemi érdeke
volt és maradt. Ennek dacára fordulat nem következett be.
Obama
céljai között fontos helyet foglalt el az amerikai-orosz viszony
jobbítása is, a teljes váltás e téren. 2004 vége és 2005 kezdete táján,
pár hónap alatt e viszonyrendszer rendkívül feszültté vált, majd a
későbbiekben egyre romlott. A gyanakvás légköre mindent megfertőzött,
és ismét hidegháborús vetélkedés kezdte jellemezni a nemzetközi
kapcsolatokat. A múlt év nyarán-őszén lezajlott kaukázusi (grúziai)
események aztán végképp megpecsételték az addigi illúziók sorsát.
Obama
kezdeményezése már az első pillanattól fogva hiábavalónak bizonyult. A
„váltást" az oroszok és az amerikaiak homlokegyenest másként ítélték
meg. Az előbbiek valami olyasmit vártak tőle, ami Amerika számára
teljesíthetetlen engedményeket, az unilateralitás feladását jelentette
volna, Amerika szándéka pedig, hogy a kapcsolatokat visszaterelje egy
korábbi állapotba, Moszkva számára volt elfogadhatatlan, hisz azok
túlságosan emlékeztettek a „narancsos forradalmak" által uralt időszak
eseményeihez. Jelenleg az orosz kül- és biztonságpolitikát, a
hidegháborút gyermekként megélő mai felnőtt nemzedék formálja; az ő
szemük előtt egy olyan Oroszország lebeg, ami sokkal inkább hasonlít a
volt Szovjetunióra, mint bármi másra. Az amerikai külpolitika
meghatározói viszont a volt Clinton-adminisztráció tapasztalatait
építik be a döntésekbe. A konfliktus a két szemléletmód között nem hogy
meglepő lenne, de eleve elrendeltetés szerű.
Nincs meglepő
fordulat a Kínához fűződő kapcsolatokban sem, és Obama ugyanazt az
irányt követi a problematikus államokkal és térségekkel kapcsolatban,
mint amilyen Kuba, Irán vagy a Közel-Kelet. Akárcsak Bush, az amerikai
külpolitika ma is követeli az új zsidó települések létesítésének
leállítását a Palesztin Nemzeti Hatóság által szimbolikusan birtokolt,
bár lakatlan területeken, de vigyáznak arra, hogy e kérdés a
legcsekélyebb befolyással se bírjon az alapvető stratégiai érdekekre.
Mindez
- vonja le a következtetést George Friedman - közel sem bírálat. A jó
elnököket mindig is az jellemezte, hogy a kampányaikban ígért ideális
képnek megfeleljenek, de amint elnökök lesznek, a realitások alapján
hozzák meg döntéseiket. Obama ugyanezt a sémát követi: kampányában Bush
szöges ellentéteként mutatta meg magát, miközben elnökként azokra a
realitásokra épít, melyek Bushra is kényszerítőerőként hatottak. Azok
az elnökök, akik elhitték, hogy függetleníteni tudják magukat a
körülményektől, tévedtek és megbuktak. Obama viszont nem szeret
tévedni, és megbukni sem szeretne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése