Meg lehet nézni az arcokat, hogy mennyire hasonlítanak a magyar arcokra.
Az ujgur testvéreink
(“fehér emberek hosszú, világos hajjal” – ahogyan egy korabeli kínai
utazó látja őket), akik a Sárga folyó és a mongol sztyeppék között
éltek. Az évszázadok során a szomszédos, kisebbrendűségi komplexussal
igazán nem vádolható Középső Birodalom mindig is megpróbálta
bekebelezni őket, ha nem egyéb, már csak az itt húzódó – és nagyon
komoly gazdasági hasznot hajtó – Selyemút feletti totális ellenőrzés
okán. A hivatalos kínai álláspont szerint Hszincsiang, (vagyis az “új
határvidék”) már az időszámításunk előtti első században a Mennyei
Birodalom szerves részévé válik – persze ezzel az indokkal az ujgurok
(akiknek őseit a bizánciak “fehér hunoknak” nevezték) nagyon nem értenek
egyet.
Amint az Kőrösi tanárának, Benkő
Ferencnek földrajzkönyvéből kiderül, “Nagy és Kis Bukária” akkori
fogalmak szerint lényegében Turkesztánnal azonos és az Aral-tótól
Észak-Kínáig és Mongóliáig elnyúló hatalmas terület volt. Nevezetesen:
“Nagy-Bukária” tulajdonképpen Turkesztán nyugati része és egészen a
Musztag-ata hegységig terjed. “Kis Bukária” viszont a Musztag-ata
vidékétől keletre eső, Kínához tartozó terület, és a mai értelemben vett
Kelet-Turkesztánnal azonos, a Tarim-medencében fekszik, amelyet északon
a Tien-san, délen pedig a Kien-lun hegyláncai vesznek közre, s keleti
felé a Góbi-sivatagot is magában foglalja. Csoma
kutatói felfogásában a kitűzött cél nemcsak a magyar őshaza
megtalálása volt, hanem a magyarok rokonának tekintett hunok ázsiai
őstörténetének tisztázása is. “Ázsiai utazásom tárgya: kikutatni a
magyarok első település helyeit. Összegyűjteni történelmi tetteinket,
megfigyelni a hasonlóságát, ami több keleti nyelv és a mi anyanyelvünk
között van.” – írja.Különféle források szerint Kőrösi Csoma Sándor nak a
göttingeni egyetemen folytatott tanulmányai során két olyan tanára is
volt, aki arra ösztönözte, hogy a magyarok eredetét kutassa. Az egyik
Eichhorn, akit híres orientalistaként ismer a nyugati világ. A másik
pedig az antropológia megalapítója Blumenbach professzor volt. Kőrösi az
utóbbi révén tette magáévá az ujgur elméletet. Ugyanis a professzor
irányította rá figyelmét arra, hogy a magyarok valószínűleg a kínai
évkönyvekben sokat szereplő ujguroktól származnak. De õ volt az is, aki
arra biztatta tanítványát, hogy a magyarságnak ezt az állítólagos
őstörzsét, és ezeknek eredeti hazáját felkeresse.
Mint ismeretes Kőrösi Csoma Sándor végül is sohasem jutott el az
ujgurok közé. Személyes véleményem szerint ebben – nagy valószínűséggel –
az is akadályozhatta, hogy nem volt muszlim, nem ismerte a szükséges
mértékben és alapossággal az iszlám vallást, az iszlám kultúrát. Abban a
korban – és ezt bizton állíthatom – egy ilyen cél megvalósítása, a
megfelelő tudás nélkül eleve kudarcra volt ítélve. Hogy mit talált volna
Kőrösi, ha eljut a céljához és találkozik az ujgurokkal? Erre most nem
térnénk ki részletesen, de egy dolgot mégis elmondunk:
Mukliszi Juszupbek, ujgur történész, aki a 30-as években a kínaiak
által alapított nemzetiségi fõiskolán, 1941-ben, Urumcsiban végezett,
azt állítja: “Az ujgur nép õslakos Ázsiában, eredetükrõl az a legenda
járja, hogy élt Közép-Ázsiában két testvér, “10 ujgur” és “9 ujgur”.
Tõlük származik e pusztai nép két csoportja: a kínai Hszincsiang
területén élõ népcsoport a “9 ujgur” népe, míg a “10 ujgur”, az onogurok
Európába vándoroltak, s õk a magyarok õsei – tartja a máig is élõ
legenda. Az ujgurok a mai napig számon tartják a magyarságot, mint
távoli rokonokat. 14 milliónak tudjuk az Európában élõ magyarok számát,
mi Kelet-Ázsiában 22 millióan vagyunk, így a törzs leszármazottait 36
milliós lélekszámúra becsüljük.”
Ujgurisztán egy megszállt ország
Ujgurisztán az ujgurok otthona volt legkevesebb 2000 éven át, amely
idõ alatt kisebb megszakításokkal szabad és független ország volt,
szemben a kínaiak állításával, mely szerint Ujgurisztán õsi,
elválaszthatatlan kínai föld.
A történelmi tények világosan bizonyítják, hogy Kína ezen állítása
történelem hamisításon alapszik, annak a reményében, hogy az elnyomás és
az asszimiláció eredményeit idõvel legitimálhatja a világ szemében.
A kínai inváziók sora Kr. e. 104-ben kezdõdött, és azóta
Ujgurisztánt többször foglalták el kínai csapatok, ám ezek a
megszállások soha sem voltak hosszú életûek. A következõkben néhány
történelmi adalék a kínai megszállásokról:
1. A Wu ti korban, Li Kuang tábornok Kr. e. 104-ben elfoglalta
Ujgurisztánt, de Ujgurisztán népe visszaszerezte függetlenségét Kr. e.
86-ban, a kínai katonák legyõzésével.
2. A Hsuan Ti korban, Chang Chi tábornok megtámadta és elfoglalta
Ujgurisztánt Kr. e. 59-ben. Azonban Kr. e. 10-ben az ujgur kánok
legyõzték a kínai seregeket és visszanyerték szabadságukat.
3. A Ming Ti kor Második Kán Dinasztiája idején Pan Chao tábornok
belháborút indított Ujgurisztán megtámadásával, Kr.u. 73-ban. Ez a
háború mintegy 28 éven át tartott. Kr. u. 102-ben Pan Chao visszatért
Kínába, majd egy évre rá fiának Pan Yungnak menekülnie kellett az õt
legyõzõ ujgur kánok elõl. Ekkor Ujgurisztán újból visszanyerte
biztonságát és függetlenségét.
4. A Topa(Wei) korban, Ujgurisztán adót volt köteles fizetni Kínának, 448-tól 460-ig.
5. 657-ben a Tang dinasztiabeli Kau Tsung elfoglalta Ujgurisztánt,
de 669-ben a Gök Türk kánok kiûzték a kínaiakat Ujgurisztánból.
6. 747-ben Kau Tsung a koreai Kao Sien-chi tábornokot nevezte ki a
kínai seregek parancsnokává és megbízta az egymással hadakozó ujgur
kánok egy csoportjának támogatásával. Ez a tábornok kihasználva az
ujgurok megosztottságát, rendkívül agyafúrt és kegyetlen módon állította
szembe egymással az ujgurokat, és így sikerült Ujgurisztánt kínai
alávetettségbe taszítania. Azonban az ujgurok 751-ben arab segítséggel
megsemmisítették Kao Sien-chi erõit és így elnyerték függetlenségüket.
Kr. e. 104 és Kr. u. 751 között hat kínai hadjárat indult
Ujgurisztán ellen. Ezalatt a 855 év alatt, a kínaiak mindössze 157 évig
uralták Ujgurisztánt, és mint ahogy a hadjáratok gyakorisága mutatja, ez
az uralom mindvégig csak részleges és idõleges maradt. A fennmaradó 698
évben Ujgurisztán szabad és független ország volt.
Abban idõszakban(Kr. e. 104-Kr. u. 751) általánosságban baráti volt
viszony és kereskedelmi kapcsolatok létesültek Ujgurisztán és Kína
között. Az újabb keletû kínai történelmi könyvek és politikai szándék
ezeket a kapcsolatokat hátsó szándékoktól öveztetve úgy igyekszik
beállítani, mint Ujgurisztán Kínának való alávetettségének bizonyítékát,
hogy így legitimálják Ujgurisztán iránti igényüket.
Miután az arab, türk és tibeti erõk kiûzték a kínai megszállókat
751-ben, mintegy 1000 esztendõ telt el a kínai mandzsu uralkodók
hódításáig. Ez alatt a hosszú idõszak alatt nem Kína volt az egyetlen
fontos diplomáciai tényezõ Ujgurisztán számára. Az ujgurok önkéntesen
csatlakoztak a Mongol Birodalomhoz, ahol 207 éven keresztül megtartották
függetlenségüket és fontos szerepet játszottak annak kulturális és
politikai életében. A fennmaradó 800 éven keresztül Ujgurisztán teljesen
független volt, a jólét és fejlõdés saját útját járta.
A mandzsu hódítók mintegy egy millió polgári lakos élete árán
1876-ban elfoglalták Ujgurisztánt és formálisan is betagolták a Mandzsu
birodalomba, Xingjiang (vagy Sinkiang, amelynek jelentése “új
tartomány”) Tartomány néven. Ezen idõtõl fogva Ujgurisztán folyamatosan
katonai közigazgatás alatt állt. 1949-ig 42 fegyveres felkelés tört ki
(átlagosan négyévente) a mandzsu uralom ellen, a függetlenség
visszaszerzéséért.
1933-ban az ujgurok Ujgurisztán déli részén megalakították a
Kelet-Turkesztáni Iszlám Köztársaságot, majd Ujgurisztán egészén a
második Kelet-Turkesztáni Köztársaságot. Az elõbbi államalakulat 3 évig,
míg az utóbbi 5 évig állt fenn.
A kommunista Kína 1949-ben foglalta el Ujgurisztánt, és 1955-ben
változtatta XUAR-ra a nevét. A kommunista Kína, azóta gyarmatosító
uralmat valósít meg Ujgurisztánban. Az ujgurok leírhatatlan
szenvedéseket kellet kiálljanak az embertelen idegen elnyomó uralom
alatt. Dacára a szenvedéseknek és a kulturális genocídiumnak az ujgurok
lelkét nem sikerült megtörni. A hozzáférhetõ kínai források szerint, az
ujgurok 1954 óta, a kockázatok és veszélyek ellenére tüntetéseket és
felvonulásokat szerveznek, földalatti mozgalmakat alakítanak, hogy
kivívják jogegyenlõségüket vagy akár függetlenségüket, harcuk mely
csúcspontját 1996-ban érte el, soha sem szûnt meg. Az ujgurok építette
Ming Oy vagy az Ezer Buddha Temploma még megtekinthetõk Kucha, Turfán és
Dunhuang városaiban, ahol a kanchou ujgurok éltek.
Kucha városában több mint 50 buddhista templom, könyvtár és a
szegényeket istápoló népjóléti intézmény volt. Hotan városában 14 nagy t
és számos kisebb kolostor állt. Az ujgurisztáni ujgurok 934-benv vették
fel az iszlámot, a Karahanida Satuk Bughra Kán uralkodása alatt. Azóta
az iszlám az ujgurok egyetlen vallása, mind a mai napig.
Az ujgur hatalom, tekintély és kultúra a történelem hosszú folyamán
át virágzott és több mint 1000 éven át uralta Közép-Ázsiát majd meredek
hanyatlásba kezdett a mandzsu invázió után, majd a nacionalista de
különösképp a kommunista Kína uralma alatt.
magyartudat.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése