2009. március 3., kedd

A válság pszichonalízise

Nem létezik „új, morális kapitalizmus”
Vezető francia értelmiségieket szólaltatott meg minapi összeállításában a párizsi Le Monde „A válság pszichoanalízise" összefoglaló címmel, kiemelve, hogy „a jelenlegi felfordulás nem csupán pénzügyi és gazdasági, hanem egyben társadalmi, etikai és mentális jellegű is".
Jean-Paul Fitoussi közgazdász, egyetemi tanár, a lap meghívott vezércikkírója bevezető elemzésében abból indult ki, hogy az „etika" elöntötte a kommunikáció terét. Szüntelenül „etikus kereskedelemről", „etikus pénzpolitikáról" lehet olvasni, a cégek „etikai chartákat" fogadnak el, mindez akkor, amikor a kapitalizmus éppen mélypontra kerül:  a leggazdagabbak abszurd magasságú jövedelmei, csalóka teljesítmények, a nyomor obszcenitása, az egyenlőtlenségek robbanás-szerű növekedése, a környezet leromlása jár vele. Lehetséges, hogy az etika előtérbe kerülése nem más, mint reagálás az etikátlanná vált gazdasági világ erkölcsi és szociális következményeinek lesújtó látványára?
       Nem lehet kézlegyintéssel elintézni azt a feltevést, hogy  a rendszer azért jutott válságba, mert mind a múltban, mind a jelenben megfeledkezett az etikáról - véli Fitoussi, aki Keynes-től a következőt idézi: „A mai gazdasági két markáns vétke az, hogy nem biztosítja a teljes foglalkoztatottságot, s hogy a vagyon és a jövedelem megoszlása önkényes és igazságtalan". A piacgazdaságot a történelmi és intézményes környezettől függetlennek tekintették, pedig, mint Marx mondta, a kapitalizmus történelmi alakulat, egy termelési mód: sorsát nem vésték márványba. A kapitalizmus egységét a jogállam és a gazdasági tevékenység kölcsönös függősége teremtette meg.  A gazdaság autonómiája ugyanolyan illúzió, mint az, hogy a gazdaság képes az önszabályozásra. A mai gátszakadásra azért került sor, mert a mérleg nyelve túlságosan ennek az illúziónak az oldalára billent.
Ezzel párhuzamosan felcserélődtek az értékek. Azt gondolták, etikusabb lenne jobban megregulázni az államok működését és ugyanakkor fokozni a piacok deregulációját. A többit megtette a pénzpiacok találékonysága, majd elvakultsága.
A mai kapitalizmus etikai botránya a szegénység globalizálása, kiterjesztése még a leggazdagabb országokra is. Még felháborítóbb az egyenlőtlenségek elviselhetetlen mértékének tudomásul vétele a demokratikus országokban is. A rendszer ugyanis két elv közötti feszültség alapján működik: az egyik a piac és az egyenlőtlenség elve (egy euró, egy voks), a másik a demokrácia és az egyenlőség elve (egy ember, egy szavazat). A kettő között állandóan keresni kell a kompromisszumot. Ez teszi lehetővé a rendszer számára az alkalmazkodást, míg a csupán egyetlen szervezési elvet követő (szovjet) rendszer végül összeomlott.
Ma viszont a könnyű pénzszerzés perspektívája összezavarja a horizontokat. Az abnormálisan magas pénzügyi hozamok látványa hozzájárul a jövő elértéktelenedéséhez, a jelennel kapcsolatos türelmetlenséghez, a munkából való kiábránduláshoz. Fitoussi a megoldást a demokráciák szabályainak megfordításában (deréguler les démocraties)  keresi, ami az ő értelmezésében azt jelentené, hogy nagyobb helyet a politikai akaratnak és jobban szabályozzák a piacot, ebben nagy szerepe lenne a parlamentek állásfoglalásának azt illetően, hogy milyen mértékű egyenlőtlenség az, ami a társadalom számára még elviselhető.
Robert Castel szociológus „a vadliberalizmus órája befellegzett" címmel fejtette ki: a válság világossá tette, hogy a piac, ha magára hagyják, katasztrófára vezet. Az „önszabályozó" piac  Nyugat-Európa demokráciáiban sokáig nem tudta kikényszeríteni hegemóniáját, mert elég erős ellensúlyok épültek ki az ipari kapitalizmus „szociális kompromisszuma" keretében. Az állam a szolidaritás és a társadalmi béke nevében korlátozta a piac törvényét a munkára és a szociális védelemre vonatkozó jogok révén. Mintegy három évtizede azonban a világ belépett egy olyan kapitalizmusba, amely fittyet hány a szabadpiac minden eddigi korlátozására. A társadalom nagy szektorait bocsátják ismét áruba, tömegessé válik a munkanélküliség, mert  ez a kapitalizmus képtelen biztosítani a teljes foglalkoztatottságot, új rétegek helyzete válik bizonytalanná (részmunka, szegénység, mind többen élnek „napról napra"). Ebben a helyzetben ugyanazok, akik nemrég még túlzottnak tartották az állam súlyát, most éppenséggel fokoznák szerepét és „új, morális kapitalizmust" hirdetnek meg - ami a szerző szerint képtelenség, mivel a kapitalizmus természetéből következően amorális: nem törődik sem az etikával, sem a szolidaritással, csak a versenyképességgel. Mivel forradalom nélkül (de ki csináljon forradalmat?) a piacot nem lehet kiiktatni,  a probléma immár a következő: „miként éljünk együtt a kapitalizmussal úgy, hogy nem fal fel?" A mostani válság megmutatta, hogy a piac miként képes felfalni a társadalmat, ha szabadjára engedik, a feladat most az, hogy megszelidítsék és a tőke profitját a társadalmi igazságosság  és a szolidaritás követelményeivel egyensúlyozzák ki.
Zygmunt Bauman, a leedsi egyetem szociológia professzora cikkében arról ír, hogy a kapitalizmus többé nem a nadrágszíj meghúzását igényli a megtakarítások érdekében, hanem azt, hogy az emberek éljenek hitelből. A szerző Rosa Luxemburg téziséből indult, ki amely szerint a kapitalizmus csak addig életképes, amíg új szűz területeket képes meghódítani, de ezzel éppen ezek fogynak el és így saját farkába harapó kígyóra emlékeztet. A gyarmati korban Rosa Luxemburg nem láthatta, hogy a kapitalizmus új szűz területet lesz képes meghódítani a hitelkártyák révén. A hitelrendszer akkor igazán jövedelmező, ha az adósság olyan aktívummá válik, amely állandó profitot generál. A bankok ezért készek új hiteleket nyújtani a korábbi hitel visszafizetéséhez. De nem abban érdekeltek, hogy az adósok visszafizessék adósságaikat, hanem abban, hogy azok vég nélkül törlesszenek, a profit az adósság kezeléséből ered. A hitelező szervezetek az adósság határidő előtti visszafizetését megnehezítik, súlyos teherrel sújtják, viszont örömest nyújtanak újabb hiteleket a visszafizetésre képtelen adósoknak. A hitelválság nem a bankok csődjét bizonyítja, hanem sikerük eklatáns bizonyítéka: sikerült az emberek elsöprő többségét krónikus kölcsönigénylővé változtatni, akik számára az egyedüli kiút a túladósodás. Most azonban ismét érvényesül Rosa Luxemburg  gondolata:  a hiteliparnak szüksége lenne újabb olyan új ügyfelekre, akik még nem adósodtak el, csak már nincsenek, Rosa Luxemburgnak igaza volt.
Henry Sztulman pszichoanalitikus a pénzügyi depresszió és a lelki rosszullét összefüggéseiről szóló írásában abból indul ki, hogy a mai világot a válság eltávolítja az emberi értékektől. Irányított gondolatok, természetellenes érzelmek, meghamisított cserearányok, a fejlődés kizárólag mennyiségi szemlélete, civilizációs betegségek terjedése, a külföldiek politikai kiközösítése, a fizikai vagy lelki betegségekben szenvedők társadalmi elkülönítése, a konfliktusok exportálása a legszegényebbekhez, a demokratikus eszme manipulálása a pénz hatalmasságai által formált közvéleményben - mindez egyszerre jellemzi a helyzetet. A fogódzóitól megfosztott anonim, felcserélhető és magányos posztmodern ember nem rendelkezik erőteljes és tartós belső szervezettséggel: megfelelő identifikációk hiányában nem építhet fel időtálló önazonosságot. Nem marad számára más, mint a gyönyör, a „mindent azonnal" illuzórikus és veszélyes élvezete, amelyet oly sikeresen aknáz ki a sokféle kereskedelmi technika valamint a tranzakciók virtualizálása. Az a társadalom, amely az eszmét anyaggá, a vágyat szükségletté redukálja, mindenkit lényének homályos és titkolt részébe taszít, a negatívumba, amely ott lakozik mindenkiben. A hatalmasok szempontjából ez a mozgás mély regressziós érzések eredményének tekinthető: ilyen a fékezhetetlen kapzsiság, a kielégíthetetlen ragadozó ösztön, a mindent megtartani, semmit visszaadni makacssága, az arra való késztetés, hogy az így felhalmozott gazdagságot és hatalmat birtokosaik kizárólag maguk használják fel, s hogy ellenőrizzék a világot, a másikat.  Ez a rendszercsőd a népek számára előbb regressziót hoz, majd  mind depresszívebb, agresszívebb létezési  módokra vezethet, az aggódó világ szenved és nem tud véget vetni szenvedésének. Nincs  veszélyesebb robbanóanyag, mint az igazságtalanság és a vele szembeni tehetetlenség érzésének ötvözete - írja Sztulman, aki végül azt hangsúlyozza, hogy a válság nemcsak pusztulást hozhat, hanem egyedülálló alkalmat is jelenthet arra, hogy az ember visszatérjen alapvető értékeihez és egy új világot építsen fel.
Pascal Bruckner író és esszéista mintegy e pszichológiai megközelítés kiegészítéseként „az autó libidódefektjéről" ír. Az Európa és Amerika tárolóhelyein  ezrével sorakozó és vevőre váró „gyári új autóroncsok" jelzik, hogy véget ért a 20. század egyik fétisének számító gépkocsi karrierje. Három ok magyarázza ezt. Az autó hosszú időn egy szabadságálmot testesített meg, azt, hogy az ember korlátlanul közlekedhet. A hosszú ideig falusi életmódba kényszerült világban csodának tűnt napokon át gurulni, keresztül szelni országokat, nem függni senkitől, stb. Ez az álom lassan omlott össze a városok és az utak zsúfolttá válásával. Ha ma minden francia, belga vagy amerikai rendelkezik autóval, boldog tulajdonosa lehet ugyan, de közlekedni vele nem tud többé. Az autó, amely egy kisebbség számára csodálatos eszköz volt, rémálommá vált, amikor mindenki számára elérhetővé vált és minden vezetőt saját kocsijának foglyává változtatott. Vége a száguldásnak, eljött a dugók ás a balesetek kora. Roberto Calasso olasz író a demokráciát úgy határozta meg, hogy abban „mindenki számára elérhetővé válnak azok a javak, amelyek már nem léteznek." A gépkocsi a felszabadulás jelképéből az elidegenedés és a tehetetlenség jelképévé vált, a csoda tragaccsá vált, olyan zajos hulladékká, amelytől borzadva fordulnak el. Persze a jövőben is fognak autót gyártani, de ökoelvek alapján: elektromos meghajtásút, kicsit, amely nem bocsát ki szén-dioxidot, és az emberek tömegközlekedési eszközöket fognak használni, nem fognak kőolajéhségükben véreskezű diktátorokat és elnyomó rendszereket pénzelni - reméli Bruckner. Az autó, amely nem lesz pompázatos, szennyező és zajos, már nem lesz a vágy tárgya, csak egy közlekedési eszköz. De nem lehet  megölni egy szenvedélyt, ha nem állítanak helyébe egy másikat. A rozsdásodó autók helyét máris elfoglalták a laptopok, a hordozható számítógépek, amelyek megfelelnek a függetlenség és a mozgékonyság kettős követelményének, már egy lépést sem teszünk nélkülük. Az energiafaló szörnyek helyébe a sokfunkciós lapos képernyők lépnek, amelyek az egyént a mobilitás és az önállóság új korába röpítik. Nem a piac haldoklik, hanem a kapitalizmus egy túlhaladott formája, amely azért tűnik el, mert már nem kívánatos. 

http://www.lemonde.fr/cgi-bin/ACHATS/acheter.cgi?offre=ARCHIVES&type_item=ART_ARCH_30J&objet_id=1072608

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése