Kínának oroszlánrésze lesz az IMF megújításában
A Nemzetközi Valutalap által betöltött szerep eddig is jelentős volt - állapítja meg a Stratfor
elemzése -, de a nemzetközi gazdasági válság elmélyülésével e szerep
még fontosabbá válik. Ugyanakkor felmerül a kérdés, egy olyan
intézmény, mely egy másik korszak szülötte, melynek lehetőségeit nem a
mai szükségleteknek megfelelően alakították ki, vajon eleget tud-e
tenni feladatának?
Mindazonáltal biztató - bár egyelőre meg nem
erősített - hírnek számít, hogy Kína csatlakozhat azon államok köréhez,
amelyek készek támogatnia az IMF anyagi alapját, s ezzel jelentősen
tágítani az egész intézmény mozgásterét. A találgatásokat Hu Xiaolian
(Hu Hsziao-lian), a Kínai Központi Bank kormányzó-helyettese indította
el azzal, hogy kijelentette, ha az IMF kötvényeket bocsátana ki annak
érdekében, hogy készenléti alapjait növelje, akkor Peking vásárolna
azokból. A nemzetközi pénzügyi körök véleménye szerint az ekként az
IMF-hez befolyó összeg elérheti a 100 milliárd dollárt.
Kína az
április első napjaiban, Londonban összeülő G20 értekezleten jelenti be
a lépést. A csúcson egyénként is a legfontosabb, sőt egyedüli téma a
válság kezelése lesz, így a főszereplők között, a 20 legnagyobb nemzeti
összterméket produkáló ország mellett, ott lesz két világhatalom, az
IMF és a Világbank vezetősége is. Rájuk vár majd annak a stratégiának a
kidolgozása, amely a válságkezelés módjait összegzi, illetve azoknak az
elképzeléseknek az összegzése is, hogy milyen új pénzügyi
architektúrával váltsák fel az eddigi intézményes financiális
rendszert. Az érintett országok arra várnak, hogy elsősorban az IMF
fogalmazza meg elképzeléseit arra vonatkozóan, hogyan tervez valóban
hatékony mentőövet dobni a leginkább bajban lévő országok, elsősorban
Közép- és Kelet-Európa leromlott gazdasági számára.
Mind
ismertes, az IMF 9 ország esetében már jóváhagyta az összegeket,
várható újabb három ország kérelmének a gyors elbírálása, néggyel pedig
előrehaladott tárgyalások folynak az ügyben. Több milliárd dollárt kap
Izland, Magyarország, Ukrajna, Belarusz, Pakisztán, Lettország és
Románia. Ukrajna esetében a kifizetést leállították, mert a büdzsét
illetően a koalíció párjai nem tudtak dűlőre jutni. A segélykérők
sorába léphet Törökország is, mellyel egy 25 milliárdos összegről
tárgyal a szervezet, és nagy valószínűséggel rászorul a segítségre a
közeljövőben - csak az európaiakat említve - Észtország, Litvánia,
Horvátország és Bulgária is.
Mindennek a terheit elsősorban az
IMF viseli. A szervezet eddigi kifizetései - csak a válság időszakát,
tehát jóval kevesebb, mint egy évet tekintve - 64,44 milliárd dollárt
emésztettek fel, a 256 milliárdos alapból tehát rendelkezésre áll még
191,86 milliárd. De az ma már nyilvánvaló, hogy az eljövendő gondok
enyhítésére ez az összeg nem lesz elég, különösen azon kilátásokat
figyelembe véve, ami 2009-et követően a világgazdaságra vár. Nem
véletlen, hogy februárban Angela Merkel német kancellár és Gordon Brown
angol miniszterelnök közös felhívásban fordult a legbefolyásosabb
államokhoz, hogy duplázzák meg az IMF rendelkezésére álló pénzalapot
(500 milliárd), illetve, a segély és kockázat-meghatározásoknál
gondoljanak más fejlődő országokra is, nem csak az eddig
megsegítettekre.
Németország eddigi vonakodása, hogy
hozzájáruljon egy uniós segélyprogramhoz volt az oka annak, hogy
Brüsszel inkább magára vállalt egy 100 milliárd dolláros garanciát az
IMF-alap részére, semhogy globális segítséget nyújtson Közép-Európa
bajba jutott országai számára. Bár Németország, a maga exportorientált
gazdaságával, érdekelt abban, hogy gyorsan és hathatósan
stabilizálódjanak az európai nemzetgazdaságok és financiális
struktúrák, azt azonban még nem döntötte el, hogy melyik segélyezési
módot preferálja. Az IMF-en keresztülit, vagy az uniósat, esetleg a
bilaterális alapon történőt? A jelek szerint Berlin inkább a
bilaterális megoldásokat részesítené előnyben, hisz így saját érdekeit
és a feltételeket sokkal könnyebben tudná érvényesíteni. Az Unió égisze
alatt szerveződő program esetében az egyes tagállamok vállát
egyenlőtlen mértékben terhelné az anyagi felelősség, és Berlin attól
tart, ez esetben sokkal többet kényszerülne magára vállalni, mint más
ország.
Japán és Kína nyilvánvalóan potenciális támogatói
lehetnek az IMF-nek, hisz nagyon sok likvid pénz áll rendelkezésükre.
Németországhoz hasonlóan számukra is életbevágó, hogy ne csökkenjen a
fogyasztói kedv sem Európában, sem pedig Amerikában, hisz exportjukat
főként e két nagy gazdasági entitás veszi fel. Tokió már nagyon korán
késznek mutatkozott arra, hogy maga is letegyen az IMF asztalára egy
100 milliárdos összeget. Ezen nem is lehet csodálkozni, hisz az erősen
exportfüggő ország kivitele - a februári adatok szerint - az előző
évhez képest 50 százalékkal esett vissza.
Nagyjából hasonló a
helyzet Kínában is, azzal a nem jelentéktelen különbséggel, hogy Peking
az elmúlt évek felpörgetett külkereskedelmének köszönhetően legalább 2
trillió dolláros extra jövedelemre tett szert, amit egyre nehezebben
tudott kihelyezni, illetve - tekintettek az ország visszamaradt
struktúrájára és rendkívül szegényes belső piacára - otthon sem képes
megfelelő megtérüléssel befektetni. Ez az oka a kínaiak erőteljes
amerikai beruházásainak is, melyek jelentős része hosszú lejáratú és
roppant biztonságos. Pekinget alighanem roppant örömmel tölti el, ha
pénzét más, hasonlóan biztos és jövedelmező alapokba fektetheti.
A
kínai kalkulációkban minden bizonnyal fontos szempontként szerepel,
hogy az IMF megsegítése az ország nagyvonalú nemzetközi
szolidaritásaként is feltüntethető, ami külön haszon az ország számára,
hisz ingyen reklám a rezsimnek, jó ország-imázs, egyben komolyan
javíthatja Kína bilaterális és multilaterális kapcsolatait olyan téren
is, melyeken eddig kudarcot vallott. Különösen Ázsia szemszögéből
fontos lehetőség ez Peking számára; ott ugyanis az IMF mindig nyugati,
elsősorban amerikai intézményként tevékenykedett, ám Peking készsége,
hogy pénzét a bajbajutott államok megsegítésének nagyszabású IMF-es
üzletébe helyezze, befolyásának egyértelmű növelését is jelenti majd.
És
ha mindez máris élénkítőleg hatott a két nagy ázsiai óriás
fantáziájára, akkor a befolyásszerzés és az előnyös befektetés ezen
eszközeiből nyilvánvalóan más sem akar majd kimaradni. Szaúd-Arábia
máris jelét adta annak, hogy az IMF támogatásába szívesen vállalna
szerepet.
http://www.stratfor.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése