ABC News
Miközben
amerikaiak sokaságának megtakarításai elolvadtak és ingatlanjaik értéke
zuhant, számos amerikai nagyvállalati elnök-vezérigazgató (CEO) magasan
szárnyalt - a szó betű szerinti értelmében. A Fortune magazin
százas listáján szereplő főnökök 2008-ban többször vették igénybe a
vállalatuk által rendelkezésükre bocsátott privát repülőgépet, mint
előtte bármely esztendőben - mutatta ki a vállalatvezetők jövedelmét
figyelemmel követő Equilar cég.
2008-ban az erre fordított
átlagösszeg 141 477 dollár volt - 2007-ben még csak 109 743 dollár, bár
ezt részben a magasabb üzemanyagár magyarázza. Az Equilar
megfogalmazása szerint a cégek egy része vonakodott attól, hogy
megszüntesse a vállalati jetek hivalkodó használatát. Mi több, 2008-ban
több nagyfőnök repült így, mint az előző évben (a vizsgált körben 79,2
százalék a 2007 évi 74,7 százalékkal szemben). Azóta néhány vállalat
változtatott ezen a gyakorlaton.
A lista élén álló tíz CEO közül
magasan az első volt a vállalati magángép használatában Alvaro G. de
Molina, a GMAC - a General Motors bankja - elnök-vezérigazgatója:
2 259 595 dollárt költött erre a célra, őt 493 881 és 401 732 dollár
közötti jetszámlákkal Samuel J. Pisano, az IBM, Richard L. Bond, a
Tyson Foods, Kenneth I. Chenault, az American Express, illetve Robert
W. Lane, a Deere and Co nagyfőnöke követte.
A nagyvállalatok
általában azzal indokolják a vezetők és családtagjaik rendelkezésére
bocsátott repülőgépek használatát, hogy erre a főnökök biztonságának
érdekében van szükség, emellett pedig értékes időt takarít meg a
rendkívül elfoglalt üzletemberek számára.
Ahogy azonban a
válság mélyült, egyes cégek változtattak ezen a gyakorlaton. A GMAC,
amelynek főnöke négyszer annyit költött a különgép használatára, mint a
listán utána következő, közölte, hogy miután a kormány jelentős
összeggel megtámogatta a céget, „a vállalat gépein megszűnt minden
üzleti és személyi célú utazás", a GMAC még idén eladja légi flottáját.
A MetLife biztosító cég, a Pepsi és a Sears hasonló intézkedéseket
jelentett be. A Ford a maga részéről már nem teszi kötelezővé a
vállalati jet használatát a vezetők részére, eladja flottáját - de Alan
Mulally CEO számára privát gépet bérelt, „biztonsági megfontolásokból"
és időnyerés végett.
A General Motors egészen januárig kötelezővé
tette vezetői és családtagjaik számára a vállalati gép használatát. Azt
követően azonban, hogy a kormány sok milliárd dolláros összeggel
segítette ki az azóta csődvédelmet kért céget, a vezetés „engedélyezte"
a nagyfőnökök szűk köre számára, hogy légitársaságok gépeinek első
osztályán utazzanak. Ám azt, hogy vállalati gépet vegyenek igénybe,
továbbra sem tiltja semmi.
http://abcnews.go.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése