Nicaragua megépíti
a Panama csatornához hasonló, két óceánt összekötő csatornáját. A terv
már egy száz évvel ezelőtti elképzelés, de a bekerülési összegek miatt
eddig kivitelezhetetlen volt. Most egy Kínai cég jelentkezett, hogy 50
éves koncesszió fejében megépíteni a csatornát. A előzetes tervek és
szándéknyilatkozatok aláírása után azonban kiderült, hogy a cégnek nincs
ilyen fajta tapasztalata, és az előzetes számítások szerint a
rendelkezésére álló összeg is kevés. A terv kivitelezése ugyanis
legkevesebb negyven milliárd dollár lenne.
Nicaragua
hosszas latolgatás után most Moszkvát kereste meg, hogy szálljon be az
építkezésbe. Az elmúlt években ugyanis az orosz tengeri szállítás,
valamint a hadihajók mozgása is jelentősen emelkedett. Így talán már
Moszkvának is érdeke lenne a csatorna megépítésében, nem is beszélve a
gazdasági jelentőségről. Egyes elemzések szerint a felmelegedés miatt
megnyíló északi utak újabb alternatívát adnak a közlekedésre, így nincs
akkora jelentősége az újabb csatornának, sokkal inkább a keleti régió és
Kína gazdasági terjeszkedéséről, és befolyásának növeléséről lehet szó.
A
csatorna azonban nagyon nagy dilemma elé állítja a mérnököket. Ugyanis a
csatorna útvonala keresztül menne a Nicaragua Tavon, és amennyiben nem
tudják valahogy megoldani, hogy a sós és édes víz ne keveredjen, súlyos
ökológiai katasztrófát okozhatnak a világ egyik legnagyobb édesvízi
tavában. A Nicaragua Tó önmagában is egy természeti csoda. Hajózásra sem
kifejezetten alkalmas, arra is külön hajóutat kellene kialakítani, de
ez a kisebbik gond. A Karib Tenger és a Csendes Óceán vízének ráengedése
a tóra jelentené az igazi bajt. A tó élővilága kipusztulna, és
megszűnne Nicaragua legnagyobb édesvíz készlete, veszélyeztetve a
lakosság vízellátását is. Vagy pedig a kínai mérnököknek legalább akkora
technikai csodát kellene művelnie, mint a világ legmagasabban futó
vasútvonalának megépítésekor tették.
Hídfő.net
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése