Miért nem működik?
Ethics & International Affairs
Ethics & International Affairs
Az amerikai katonai gondolkodásban hosszú ideje kiemelt szerep jut a
ballisztikus rakéták elleni védelmi rendszer kiépítésének, mint azt a
nemrég aláírt lengyel-amerikai rakétavédelmi megállapodás is jelzi. Philip Coyle és Victoria Samson az Ethics & International Affairs című folyairatban alaposan bonckés alá veszi a rendszerrel kapcsolatos nézeteket.
Ronald Reagan elnök 1983-as elhíresült csillagháborús beszéde óta az
Egyesült Államok több mint 110 milliárd (!) dollárt költött ezekre a
fejlesztésekre, mind ez ideig azonban nem sikerült megbízhatóan működő
rendszert kiépíteni.
Az amerikai célkitűzés szerint olyan védelmi rendszert kellene
létrehozni, amely nemcsak az Egyesült Államok saját területét és
külföldön állomásozó csapatait, hanem a szövetséges államok területét
is képes megvédeni egy korlátozott méretű (bővebben lásd később)
ballisztikus rakétákkal végrehajtott támadással szemben. Amerikai
érvelés szerint a ballisztikus rakéták elleni védelem ugyanis a
tömegpusztító fegyverek jelentette fenyegetés elhárításának legfőbb
eszköze. Hiába birtokolna a feltételezett ellenség tömegpusztító
fegyvereket, legyen szó akár nukleáris, vegyi vagy biológiai
fegyverekről, ha a célba juttatás legfőbb eszközének tekintett
rakétákkal szemben megbízható védelmet sikerül kiépíteni, akkor az a
tömegpusztító fegyverektől is megoltalmaz.
Technikai nehézségek
Az elképzelés megvalósításának legfőbb akadályát a technikai nehézségek
okozzák. A ballisztikus rakéták ugyanis rendkívül nagy sebességgel,
rendkívül nagy magasságban haladnak, és a védekező félnek igen kevés
idő áll csak a rendelkezésre. A ballisztikus rakéták útjának három
szakaszát szokás megkülöböztetni. Az első az indítási fázis, ekkor
gyorsul fel a rakéta és éri el a ballisztikus pályát. Ebben az igen
rövid, mintegy öt perces időszakban a védekező fél legfontosabb
feladata az indítás minél korábbi érzékelése, és a rakéta pályájának
meghatározása, amire elsősorban nagy hatótávolságú radarok és műholdak
révén van lehetősége. Jelenleg fejlesztés alatt állnak olyan
fegyverrendszerek is, amelyekkel a rakéta már az indítási fázisban
támadható volna, például repülőgépre telepített lézerek, ezek azonban
még nem működőképesek.
A rakéta útjának második, középső fázisa a leghosszabb, akár 20-25
perces is lehet. Ekkor már a gyorsítást végző rakétarészek leváltak,
csak a tényleges harci fej halad a világűrben a célpont felé. Elvileg
ez a legideálisabb időszak az ellentámadásra, a középső szakaszban
azonban a fejlettebb rakéták akár tucatnyi megtévesztő célpontot is
képesek magukból kibocsátani, ami nagyon megnehezíti a védekezést.
A harmadik, célba érési fázis akkor kezdődik, amikor a harci fej
visszatér a légkörbe, és addig tart, amíg eléri a célpontot. Ez az
időszak a legrövidebb, körülbelül egy perces. Ekkor a harci fej már
óriási sebességgel halad - ráadásul még ha a védekező fél el is tudja
találni, a lehulló roncsok valószínűleg a saját területén okoznak kárt.
A tervezett amerikai védelmi rendszer több lépcsőből áll majd, és a
szándékok szerint képes lesz az elleséges rakétákat az indítástól
kezdve folyamatosan figyelemmel kísérni, s azokat mindhárom fázisban
hatékonyan támadni. Mindezt azonban csak akkor, ha az elhárítani
szándékozott támadás korlátozott méretű, azaz egyidejűleg legfeljebb
5-7 rakétát indít az ellenség. A rendszert nem is kívánják tömeges
csapás elhárítására alkalmassá tenni, különösen mivel a jelenlegi
korlátozott célok megvalósítása is komoly nehézségeket okoz.
Szemléletes példával élve egy ballisztikus rakéta lelövése körülbelül
annak felel meg, mintha egy 28 000 km/h sebességgel mozgó lyukba
szeretnénk beletalálni egy golflabdával. Ha az ellenség megtévesztő
célpontokat és más ellenintézkedéseket is alkalmaz, akkor a feladat
annyival válik bonyolultabbá, hogy a pázsit tele lesz a megcélzott
lyukhoz hasonló színű és átmérőjű, ugyancsak 28 000 km/h sebességgel
mozgó körökkel. Mindezen nehézségek fényében nem meglepő, hogy a 25 éve
zajló fejlesztés és a rakétavédelemre fordított óriási összegek
ellenére is az eddigi tizenhárom kísérleti lövészetből csak hétben
skerült eltalálni a célpontot - és ezekben az esetekben is csak
egyetlen célpontra kellett lőni, ellenőrzött körülmények között!
Ki az ellenfél?
A rakétavédelmi rendszer szükségességét hagyományosan azzal szokták
indokolni, hogy a világban egyre több állam birtokol ballisztikus
rakétákat, ezek pedig veszélyt jelenthetnek az Egyesült Államokra és
szövetségeseire, így Európára is. A hivatalos amerikai közlemények
20-27 olyan államról szoktak beszélni, amelyik ballisztikus rakétákkal
rendelkezik, „és ezek között olyan ellenséges államok is vannak,
amelyek terroristákkal tartanak fenn kapcsolatot" - amint azt a Fehér
Ház egy 2007. októberi közleménye állítja. A
retorika tendenciózusan figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy az
említett államok nagy része az Egyesült Államok szövetségese, és a
többi sem jelent valódi veszélyt, többnyire azért, mert nincsenek
tömegpusztító fegyvereik.
Az említett ballisztikus rakétákkal rendelkező országok közül is ki
szokták emelni Iránt és Észak-Koreát, mint a két leginkább fenyegető
rezsimet, amelyek nemcsak ballisztikus rakétákkal, de tömegpusztító
fegyverekkel is rendelkeznek, így tehát elsődleges veszélyforrást
jelentenek. Észak-Korea ugyan 2006 októberében valóban végrehajtott egy
sikeres nukleáris robbantást, és rendelkezik nagy hatótávolságú
ballisztikus rakétákkal is, azonban a Christopher Hill nevével
fémjelzett, jelenleg zajló hatoldalú tárgyalások abba az irányba
mutatnak, hogy Phenjan hajlandó lesz leállítani nemcsak nukleáris, de
rakétafejlesztési programját is. Ha ez sikerül, az észak-koreai
fenyegetés megszűnésével okafogyottá válnak a rakétavédelmi rendszer
Alaszkába, Kaliforniába és Japánba telepített elemei. (Nem mellesleg
egyébként annak hatására, hogy noha a Clinton-adminisztráció idején
William Perry volt védelmi miniszter 1999-ben meggyőzte Phenjant a
rakétakísérletek felfüggesztéséről, a Bush-kormányzat nem ösztönözte
Észak-Koreát a megegyezés betartására, hanem folyanatosan fenyegette a
rendszert, elég itt Bush elnök emlékezetes, „a Gonosz tengelyéről"
szóló beszédére utalni.)
Kétséges az iráni fenyegetés valódisága is. A titkosítás alól 2007
decemberében feloldott NIE-jelentés szerint Teherán már 2003-ban
leállította az atomfegyver megszerzésre irányuló kutatásokat, a polgári
atomprogram pedig nagy valószínűséggel 2015 előtt nem lesz képes
atomfegyverhez elegendő mennyiségű dúsított uránium előállítására.
Ráadásul Irán legfejlettebb rakétái is csak mintegy 2000 km
hatótávolságúak, így tehát nem jelentenek érdemi fenyetetést Európa
számára. Emellett sem Irán, sem Észak-Korea nem kockáztatna meg egy
ballisztikus rakétákkal végrehajtott támadást, hiszen tisztában vannak
a szükségszerű amerikai válaszcsapás kockázatával.
Azonban amíg a tényleges fenyegetés léte legalábbis kérdéses, nem
kerülhető meg a tervezett amerikai rakétavédelmi rendszer hatása a
másik két globális hatalomra, Oroszországra és Kínára. Éppen az
elemzett technikai nehézségek miatt azt természetesen senki sem
ambicionálja, hogy a kiépítendő rendszernek védelmet kellene nyújtania
Oroszroszág nukleáris potenciáljával szemben - a tömeges csapás
elhárítása nem is szerepel a deklarált célok között. Ennek ellenére
Moszkva komoly aggodalommal szemléli a rakétavédelmi rendszer
kiépítésére irányuló amerikai lépéseket, különösen pedig azokat,
amelyek Oroszország határainak közvetlen közelében szándékoznának
telepíteni a rendszer egyes elemeit. Ráadásul Washington elutasította
Moszkva kompromisszumos - és az iráni fenyegetés szempontjából igen
racionális - ajánlatát, amely az azerbajdzsáni Gabalában működő, korai
előrejelző orosz radarállomás közös használatát javasolta. Alapvetően
ennek a merev amerikai magatartásnak tudható be, hogy az orosz-amerikai
viszony a hidegháború óta nem tapasztalt mélypontra süllyedt.
Kína jelenleg körülbelül két tucat olyan ballisztikus rakétával
rendelkezik, amely elérné az Egyesült Államok területét. A kínai
vezetés egyelőre nem kezeli prioritásként az interkontinentális
ballisztikus rakéták fejlesztését. Nem zárható ki azonban, hogy ha
Peking úgy érzékeli, hogy a folytatódó amerikai fejlesztések veszélyt
jelentenek rá nézve, akkor ez a helyzet megváltozik, és Kína rövid idő
alatt az oroszhoz hasonló nukleáris potenciált épít ki. Ha ez
bekövetkezik, akkor az amerikai rakétavédelmi rendszer végső soron a
rakétafenyegetettség növekedéséhez járulna hozzá, annak csökkentése
helyett.
A rakétavédelmi rendszer létrehozására irányuló amerikai lépések már
eddig is sokat ártottak a nemzetközi biztonság egyik alappillérnek
tartott non-proliferációs [GL1] szerződéseknek.
Az Egyesült Államok 2001-ben hat hónapos határidővel felmondta az
1972-es ABM-szerződést, éppen a rakétavédelmi rendszerre való
hivatkozással. Oroszország pedig éppen a rakétavédelmi rendszer egyes
elemeinek Európába való telepítésével indokolta, hogy 2007. december
12-én felmondta a CFE-szerződést - amivel egyben megszabadult a
Grúziából és Moldovából való kivonulásra szóló kötelezettségeitől is,
amelyeket még 1999-ben vállalt.
Európa szerepe és kilátásai
Éppen az iráni fenyegetésre hivatkozva szándékozik az Egyesült Államok
a meglévő két nagy bázis, az alaszkai Fort Greely és a kaliforniai
Vandenberg légitámaszpont mellé harmadikként Kelet-Európába telepíteni
a rendszer egyes elemeit. A tervek szerint a csehországi Brydybe
nagyhatótávolságú radarállomás, míg a lengyelországi Koszalinba
ellenrakéták kerülnének.
Mind a cseh, mind a lengyel vezetés nehéz helyzetben van. A lakosság
álláspontja mindkét országban alapvetően elutasító. A cseh kormány a
rakétavédelmi rendszer kérdését az Egyesült Államokhoz fűződő viszony
elmélyítésére próbálja felhasználni - a nemrégiben garantált
vízummegállapodás e stratégia komoly sikerének tekinthető. Prága
azonban ragaszkodik a cseh lakosság támogatásának megnyeréséhez is, ez
azonban egyre kevésbé tűnik kivitelezhetőnek. A Donald Tusk vezette új
lengyel kormány, elődjével ellentétben már sokkal kevésbé elutasító,
viszont Varsó - a vízummentesség mellett - közvetlen biztonsági
garanciákat szeretne kapni Washingtontól, cserébe a bázis
befogadásáért.
A szándék érthető, hiszen noha korábban sem Lengyelország, sem
Csehország nem tekintette magát semmiféle terrorista fenyegetés
célpontjának, ez a helyzet az amerikai bázisok befogadásával
megváltozhat. Mindkét helység elsődleges célpontjává válhat ugyanis
azoknak, akik az Egyesült Államok ellen kívánnának rakétatámadást
indítani - jelentsen ez akár terrorista csoportokat, akár egy bármilyen
okból kiszámíthatatlanná váló Oroszországot. Tágabban értelmezve tehát
a rakétavédelmi rendszer Európába való telepítése paradox módon
éppenhogy növelné Európa fenyegetettségét.
Az is kétséges továbbá, hogy kire hárulna a cseh és lengyel területen
létrehozandó bázisok építési költsége, az amerikai vezetés ugyanis
érzékelhetően szívesen venné, ha európai szövetségesei átvállalnák
legalább a költségek egy részét.
Összességében tehát Európa számára a rakétavédelmi rendszer sokkal
inkább jelentené a fenyegetettség növekedését, mintsem tényleges
védelmet vagy akár biztonsági garanciát. Egyrészt azért, mert a
fenyegetettség pontos természete sem tisztázott, a hagyományos, Iránra
és Észak-Koreára történő hivatkozások egyre kevésbé tűnnek
megalapozottnak. Másrészt a rendszer műszakilag nem megbízható,
ugyanakkor rendkívül drága. Harmadrészt pedig már az európai telepítés
szándéka is meggyengítette a nemzetközi atomcsend- [GL2] és
fegyverzetkorlátozási szerződéseket, és jelentősen rontotta a viszonyt
Oroszországgal. Az amerikai rakétavédelmi rendszer európai befogadása
tehát olyan kötelezettségek és kockázatok vállalását jelentené, amelyek
jelenleg semmiféle módon nem látszanak megtérülni.
http://www.cceia.org/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése