Amerikai-orosz kapcsolatok és eltérő prioritások
Foreign Affairs
Világszerte
sok remény fűződött Barack Obama közelmúltban lezajlott moszkvai
útjához, melyet egyesek a kampányban tett ígéretek egyfajta próbájaként
is interpretáltak. Mára az amerikai-orosz viszony gyors és alapvető
változásának lehetősége nem tűnik valószínűnek, még akkor sem – állítja
Dimitri K. Simes, a Nixon Center elnöke a neves külpolitikai folyóirat, a Foreign Affairs legutóbbi számának a hasábjain – ha mindjét fél új kezdetekről beszél.
Persze,
a magasszintű találkozónak volt jó néhány letagadhatatlan pozitív
hozadéka – állapítja meg esszéjében a szerző. Aláírtak egy komoly
szándéknyilatkozatot a fegyverzetcsökkentési tárgyalások
újraindításáról; megállapodtak abban, hogy Amerika használhatja az
orosz légteret az afganisztáni hadműveletek támogatására; végül, de nem
utolsó sorban létrehoztak egy bilaterális elnöki bizottságot, mely a
legmagasabb szinten permanens egyeztetéseket tesz lehetővé az akut és
stratégiai problémákról.
Mindazonáltal ahhoz, hogy valóban
„újrakezdésről” lehessen beszélni, ennél azért valamelyest több kell –
véli Simes. Amerika számára sohasem jelentett elsőszámú célt, hogy
Oroszországot stratégiai partnerként fogadja el, akként kezelje,
márpedig ahhoz, hogy új alapokra helyezzék a két nagyhatalom
kapcsolatrendszerét, orosz részről ez az egyik elvárás.
Ráadásul
egy ilyen lépés megtétele nem is sértene semmilyen amerikai érdeket,
mindössze annak racionális elismerését igazolná, hogy mióta nem
mindenben egyeznek a két hatalom érdekei, ha kér valamit Washington és
az ütközne az orosz érdekekkel, akkor annak Moszkva által kért árát meg
kell majd fizetnie.
Amerika prioritásai – orosz szempontból –
elsősorban Afganisztánhoz, Iránhoz, illetve Észak-Koreához köthetők.
Ami Iránt illeti, igaz, hogy Oroszország nagy üzleteket bonyolít le az
országgal és Teherán soha nem támogatta – Törökországgal ellentétben –
a kaukázusi szeparatista törekvéseket, ráadásul semlegesnek mutatkozott
az Oroszországot elkerülni szándékozó gázvezetékek megépítését
illetően, ugyanakkor az is igaz, hogy Moszkvát legalább annyira
aggasztja a radikális iszlám ország atomfegyver-projektje, mint
Washingtont. Ráadásul, bár Moszkva hangosan ellenez minden katonai
beavatkozást az iráni atomlétesítmények ellen, de a háttérben
örülnének, ha ez bekövetkezne, elvégre a támadás felverné a kőolaj
árát, az arab világot pedig ismét Amerika ellen hangolná.
Nagy
ellentétek Afganisztán esetében sem mutathatók ki a két nagyhatalom
között. Moszkva egyáltalán nem örülne, ha a táliboknak sikerülne
Amerikát, illetve a NATO-t legyőzniük és ismét káoszba taszítaniuk az
országot. Ugyanakkor az is igaz, hogy az oroszokat rendkívül
frusztrálta, amikor – annak dacára, hogy segítették a Nyugatot a tálib
rezsim megdöntésében – szépen kiszorították őket a térséggel
kapcsolatos geopolitikai játszmákból.
Viszont valódi
nézetkülönbség van a Kelet-Európában felállítani tervezett
rakétaelhárító rendszerek, valamint az Oroszországot elkerülni képes
energetikai vezetékek megépítésének ügyében. És a Kreml azt is súlyos,
sőt megengedhetetlen kihívásnak tartja, hogy a NATO megjelenjék a
poszt-szovjet térségben. Látni kell ugyanakkor, hogy az oroszok ebbéli
politikai döntéseikkel sokkal több kárt okoznak önmaguknak, mint
okozhat a Nyugat nekik, ha támogatja az említett célokat. Az orosz
beavatkozás a dél-oszét konfliktusba világszerte bizalmatlanságot szült
a moszkvai szándékokkal kapcsolatban, a „közelkülföldön” pedig
jelentékeny mértékben hitelesítette azon erőket és politikai
tényezőket, amelyek az orosz hegemónia elutasítását szorgalmazzák.
Amerikának
könnyű dolga van tehát, hogy ebből a helyzetből hasznot húzzon, és
bölcs politikára vall annak bejelentése, hogy Washington sem tartja
NATO-tagságra érettnek Ukrajnát, illetve Grúziát. Fontos volt annak az
érzéketetése is, hogy Obamát közel sem hajtja olyan „szent” és
„megmásíthatatlan” elhatározás a kelet-európai
rakétaelhárító-rendszerek telepítésében, mint elődjét, George W. Busht.
Dimitri
K. Simes szerint a moszkvai csúcstalálkozót megelőzően Washington
eléggé kétértelmű üzeneteket küldött az oroszoknak, ami megelőlegezte a
tárgyalások szerény eredményességét. Májusban NATO-hadgyakorlatokat
tartottak Grúziában, Moszkva minden tiltakozása dacára, majd a
látogatása előtti napon Obama súlyos kritikákkal illette Vlagyimir
Putyin miniszterelnököt, mondván „egyik lábával a múltban, másikkal a
jelenben állva próbálja intézni az ügyeket”. Az orosz elit ezt
egyértelműen úgy interpretálta, hogy Washington éket próbál verni
Putyin és az elnök, Dmitrij Medvegyev közzé.
Szintén
elutasítás várt arra a moszkvai javaslatra is, hogy Oroszországgal a
Nyugat kössön egy átfogó, a hidegháborús időszakon túllépő biztonsági
megállapodást, hozzanak létre egy közös amerikai-európai-orosz
biztonsági rendszert. Az esszé szerzője ezt az orosz elvárást
legitimnek véli, megállapítva: az első világháborút lezáró versailles-i
békékből az akkori Oroszországot és Németországot kihagyták, ezzel
elvetették egy újabb konfliktus magvát. Ma hasonló a helyzet, és ha
Oroszország ismét kiszorul a biztonsági garanciákból, ki mondja meg,
nem a Nyugattól való teljes elfordulással reagál-e majd erre, miként
egykoron Németország? Amerika érdeke az, hogy Moszkva ne Kínától kérjen
szövetséget, hanem a Nyugattól, és ugyancsak érdeke az, hogy ne Amerika
ellenségeit segítse, hanem – Amerikával szövetségben – lépjen fel
ellenük.
http://www.foreignaffairs.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése