Aki „lájkolja” a zivatarokat, a
Colbert Riportot vagy a hullámos sültkrumpli oldalát a Facebook-on, az
zseni. Aki a Sephore kozmetikumok, a Harley-Davidson vagy a Lady
Antebellum nevű country együttes Facebook oldalát „lájkolja”, az pedig
nem.
Ez elég magától
értetődőnek hangzik, de a Cambridge Egyetem Pszichometria Központjának
és a Microsoft Cambridge Kutatóközpontjának nagyokosai adatokkal is
alátámasztják az állítást, sőt még egy egész rakás egyéb információt is
mondanak rólad és rólam. A kutatók 58.466 önkéntes Facebook lájkjait elemezték
és az eredmények alapján egy egész sor olyan személyes információt
azonosítottak meglepő pontossággal, amiket a felhasználók maguktól nem
tettek volna közzé, beleértve szexuális beállítottságukat, hogy hová
járnak templomba, kire fognak szavazni a következő választáson, illetve,
hogy milyen intelligenciával rendelkeznek.
Csupán
a Facebook lájkokra hagyatkozva, a kutatók az esetek 95 százalékában
meg tudták állapítani, hogy a felhasználó fehér vagy színesbőrű, az
esetek 88 százalékában, hogy hetero- vagy homoszexuális és az esetek 82
százalékában, hogy keresztény vagy muzulmán.
A
kutatók a Facebook lájkokat „a digitális adatok generikus osztályaként
írják le, amik segítségével érzékeny információkat lehet megszerezni.”
Az önkéntesek a MyPersonality (magyarul: az én személyiségem) Facebook
alkalmazást használva engedték, hogy lájkjaikat nyomon kövessék, majd a
kutatók az így nyert információkat különböző algoritmusokba
helyettesítették be a kívánt eredmény megszerzéséhez. A kapott adatokat
az önkéntesek profiljai és személyiség tesztjei segítségével
támasztották alá.
Természetesen
a lájkok között akad számos olyan, amihez nem kell se algoritmus, se
kutatócsoport a keresett információ megszerzéséhez. Például, ha valaki
lájkolja a „homoszexuális vagyok” oldalt, az elég alapos jelzés lehet
egy ember szexuális hovatartozását illetően. Barack Obama lájkolása
esetén pedig elég nagy biztonsággal kimondható, hogy az illető a
demokratákra fog szavazni a következő választások során. Egyes lájkok
esetében azonban semmilyen kézzel fogható összefüggés nem volt a
felhasználó személyes tulajdonságai és a kérdéses oldal között. A
hullámos sültkrumpli tényleg nagyon finom, de vajon az erre
specializálódott oldal lájkolása valóban jelezheti egy ember
intelligenciahányadosát? A heteroszexuális férfiak azonosítását például
segítette a „zavartság a délutáni alvás után” oldal lájkolása. Ez
tényleg olyan tulajdonság lenne, ami csak a heteroszexuális férfiakra
jellemző?
Míg
az eredmények viccesnek tűnhetnek, például olyanok számára, akik nem
rajonganak a Harley-Davidson motorokért (csak vicceltem), ugyanakkor
komoly adatvédelmi aggályokat is felvetnek. Alapbeállítás szerint a
Facebook lájkokat bárki láthatja. A felhasználók által magánadatként
kezelt információk pedig véletlenül vagy szándékosan is publikussá
tehetők, például egy hirdető vagy politikai csoport által, de elég
csupán egy jó matematikai képességekkel és kellő idővel megáldott ember,
aki végigpásztázza valaki lájkjait.
És
nemcsak a Facebook-ról van szó. A kutatók azt mondták, ezeket a
személyes adatokat a böngészők előzményeiből, keresésekből vagy online
vásárlásokból is megszerezhetik.
A
legjobb észben tartani, hogy online tevékenységeink [megfelelő védelem
hiányában] soha nem maradhatnak rejtve. A különösen óvatosak esetében is
elmondható, hogy csupán tevékenységeinkből megállapítható, hogy kik
vagyunk.
Akkor is, ha szeretjük a hullámos sültkrumplit.
Forrás: wired.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése