Jelentős
változásokra lehet számítani a fogyasztóvédelmi törvényben januártól. A
módosítás olyan "kényes" témákat is érint, mint a fogyasztói csoportok,
vagy a termékbemutatók.
Szigorodik
januártól a fogyasztóvédelmi törvény. A a kormány által kezdeményezett
módosítás többek között azt is tartalmazná, hogy a telefonos
ügyfélszolgálatoknak öt percen belül kapcsolniuk kell az ügyintézőt.
Betiltanák a fogyasztói csoportok szervezését, és a trükkös
termékbemutatókat is szigorúbban büntetnék
Nem lesznek új fogyasztói csoportok
A
módosítás egyik legfontosabb eleme, hogy 2014. január 1-jétől végleg
megtiltanák új fogyasztói csoportok létrehozását, a 2012. január 1-jét
megelőzően alakultakat pedig szigorúbb szabályok szerint engedné
működni. (A jelenleg hatályos jogszabály 2012. január 1-jétől 2014.
január 1-jéig moratóriumot rendelt el a fogyasztói csoportok
létrehozására.)
Mi az a fogyasztói csoport?
A wikipédia meghatározása szerint a fogyasztói csoport (vagy más néven vásárlói klub) egy olyan szerveződés, melyben a tagok mindegyike szeretné valamilyen árucikk tulajdonjogát megszerezni, és ennek érdekében egymásnak kölcsönt nyújtanak. A tagok mindegyike a megszerzendő áru ellenértékének az adott hónapra eső részét befizeti, és az összegyűlt pénzből időszakonként sorsolás alapján kiválasztják, hogy mely tag számára vásárolja meg a csoport az adott terméket; egyes tagok a tartozásuk magasabb előtörlesztésével előrébb kerülhetnek a sorban. Minden tag a teljes tartozása végéig fizeti a részleteket.
A wikipédia meghatározása szerint a fogyasztói csoport (vagy más néven vásárlói klub) egy olyan szerveződés, melyben a tagok mindegyike szeretné valamilyen árucikk tulajdonjogát megszerezni, és ennek érdekében egymásnak kölcsönt nyújtanak. A tagok mindegyike a megszerzendő áru ellenértékének az adott hónapra eső részét befizeti, és az összegyűlt pénzből időszakonként sorsolás alapján kiválasztják, hogy mely tag számára vásárolja meg a csoport az adott terméket; egyes tagok a tartozásuk magasabb előtörlesztésével előrébb kerülhetnek a sorban. Minden tag a teljes tartozása végéig fizeti a részleteket.
Szigorítások
A
működő csoportok számára előírt szigorítás lehet például, hogy a
vállalkozások kötelesek lesznek ügyfélszolgálatot működtetni a
fogyasztói panaszok intézésére, a fogyasztók tájékoztatására. A
módosítás bővíti azokat az eseteket is, amikor kötelező bírságot
kiszabni: ezek közé tartozik, ha a jogsértés koruk, hiszékenységük,
szellemi vagy fizikai fogyatékosságuk miatt különösen kiszolgáltatott
ügyfelekkel szemben történik.
Az
indoklás szerint a fogyasztói csoportok - az erőteljes hatósági
fellépés ellenére is - számos esetben a legkiszolgáltatottabb fogyasztói
rétegek megtévesztésével szervezik tevékenységüket.
Visszaszorulhatnak a termékbemutatók, változás a call centereknél
A
tervek szerint a jövőben nem maradhat szankció nélkül, ha
kiszolgáltatott helyzetben lévő idős embereket vernek át. Ez tipikusan a
termékbemutatók szigorúbb szabályozását jelenti.
Egyelőre nem csillapodik a termékbemutató-láz Magyarországon.
A
szervezők újabb és újabb trükköket találnak ki, utazásnak, egészségügyi
szűrésnek álcázzák a termékbemutatót, ahol gyakran szinte
rákényszerítik a résztvevőket (leginkább időseket, nyugdíjasokat) a
vásárlásra, jelentősen csorbítva fogyasztói jogaikat.
A
tervezet szabályozza azt is, hogy maximum 5 percet kell majd várnunk
arra, hogy ügyintézőt kapcsoljanak egy telefonos ügyfélszolgálaton.
Eddig egy úgynevezett "ésszerű várakozási időn" belüli hívásfogadási
kötelezettséget határozott meg a jogszabály, most ezt konkretizálnák, és
határoznák meg 5 percben.
(Pénzcentrum.hu )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése