Két hónappal
azelőtt, hogy Vlagyimir Putyin újra indult az elnökválasztásokon,
Belorusszia és Kazahsztán együttműködésében áttörés következett be -
majd röviddel a választások előtt Putyin bejelentette, hogy a következő
elnöki ciklus célja a posztszovjet országok újraegyesítésével egy új
unió létrehozása lesz.
2011.
elején Belorusszia, Kazahsztán és Oroszország gazdasági uniót hozott
létre, majd július 1-én a három ország lefektette a közös piac törvényi
alapjait. Alig három hónappal
később Vlagyimir Putyin előirányozta az Eurázsiai Unió megalapítását.
Putyin elmondása szerint a posztszovjet országok újraegyesítésével
létrehozott keleti blokk globális nagyhatalommá válik majd, és hidat
képez a mindinkább terjeszkedő Kína és a válsággal hatalmi vákuumba
kerülő nyugati országok közt.

Az Investia újságban közzétett publikáció szerint az Eurázsiai Unió építésekor figyelembe
veszik az Európai Unió megalapításakor elkövetett hibákat, melyeknek
köszönhetően az Európai Unió egybekovácsolása több mint 4 évtized alatt
sem sikerült, most pedig a széthullás szélére jutott. Ez a széthullás
pedig nem csak a gazdasági mutatókból látható, hanem hogy egy új hatalmi
erőközpont képessé vált arra, hogy az európai országok számára valós
alternatívát mutasson fel. Putyin ebben a publicisztikában nem kisebb
célt jelölt ki, mint az amerikai befolyás kiszorítását Európából és
egyetlen gazdasági térség létrehozását Lisszabontól Vlagyivosztokig.
Kirgizisztán
és Tádzsikisztán már a kezdetekkor jelezte csatlakozási szándékát, de
orosz politikai elemzők szerint a közeljövőben Finnország, Magyarország,
Csehország és Bulgária számára is lehetővé válik majd a csatlakozás. Az
új hatalmi központ kialakulása már Nyugat-Európában is érezteti
hatását: múlt hónapban a német szociáldemokraták indítványozták a
transzatlanti szabadkereskedelmi övezet megalapításáról folytatott
tárgyalások felfüggesztését. Vagyis az Eurázsiai Unió már megalapítása
előtt olyan lehetőségeket kínál valamennyi európai ország számára, ami
komoly gátat állít a transzatlanti integrációra irányuló törekvések elé.
Moszkva európai hatalmi központként való felemelkedése pedig az
atlantizmus végét jelentheti Európában.
Ezt
mi sem mutatja jobban, mint hogy a NATO előretolt állásaként működő
Grúzia ebben a hónapban jelezte csatlakozási szándékát az Eurázsiai
Unióhoz, melynek 2015 után hivatalos formát is adnak majd. A grúz elnök
alig egy nap késéssel követte az örmény példát, ami gyakorlatilag az
Európai Unióval aláírandó társulási egyezmény aláírása előtt mondott fel
minden, a nyugati országokkal aláírandó egyezményt. A közeljövőben
NATO-taggá váló országok teljes külpolitikai fordulata jelzi, hogy
Európa hatalmi egyensúlyának átrendeződése megkezdődött.
Dimitrij
Rogozin még NATO-nagykövetként azt is bejelentette, Oroszország
gondolni fog arra a 20000 szerbre is, akik Koszovóban rekedtek és a
közelmúltban orosz állampolgárságért folyamodtak. Koszovó kiszakítása
pedig erőszakkal, amerikai katonai erőre támaszkodva ment végbe. Egy
olyan katonai erőre támaszkodva, ami mára már nem létezik.
Ahogy
a grúz példa is mutatja, ez a katonai hatalom mostanra puszta
illúziónak tűnik több olyan ország számára, melyek a NATO védelmi
lehetőségei miatt választották a nyugati tömböt. Az agresszív amerikai
politika jelentette veszélyekkel szemben Moszkva "lassú erő politikája"
jelenti a stabilitást, miközben a katonai nagyhatalomként viselkedő
Egyesült Államok gyengesége megmutatkozik és kénytelen visszavonulót
fújni.
Amerika
a hanyatló nagyhatalom képét mutatja, miközben az Eurázsiai Unió
egyetlen tagállamának katonai ereje is elegendő volt ahhoz, hogy
Szíriában a nyugati agressziónak gátat állítson. Ez a példa pedig egy
felemelkedő nagyhatalom képét mutatja, ami a az új európai erőegyensúly
formáló erejévé válik. Nem a távoli jövő kérdése ez - az átrendeződés a
szemünk láttára történik.
Molnár István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése