Százmilliárdokkal csökkentek a szociális kiadások
A
2014. évi költségvetés tervezetéből az olvasható ki, hogy több mint 200
milliárd forinttal kevesebbet költ az állam szociális kiadásokra, mint
négy évvel ezelőtt. A
Policy Agenda számításai szerint a kormány a 2014. évi költségvetésben
szociális kiadásokra 2.000 milliárd forintot akar elkölteni. Várhatóan
ekkora is marad ez az összeg, mivel ezen a területen egyetlen módosítót
sem adtak be a kormánypárti képviselők. Azaz nem volt olyan
kezdeményezés a Fidesz-KDNP frakció részéről, amely a szociális
juttatásokat növelni szeretné.
2010-ben
még 2.260 ezer milliárd forintot költött az állam szociális kiadásokra ,
ez pedig 260 milliárd forinttal több, mint a jelenlegi. Még ennél is
nagyobb a csökkenés, ha a 2014-ben várható költségvetés kiadásaihoz
viszonyítjuk a számokat. A 16,9 ezer milliárd forintos költségvetési
kiadásnak 11,8 százaléka megy el szociális kiadásokra, míg 2010-ben ez
az arány még 16,1 százalék volt.
Az
intézet a költségvetésből finanszírozott szociális kiadások közé
sorolta mindazokat, amelyeket az intézményrendszerre, a pénzbeli
juttatásokra, az önkormányzatoknak átadott forrásokra fordít az állam.
Ugyanakkor nem számították ide a mintegy 3000 milliárd forintos öregségi
nyugdíjkiadások tételét – ezeket a jóléti, társadalombiztosítási
tételek közé sorolták – hiszen az nem speciális élethelyzethez (pl.
munkaképesség megváltozásához), vagy szegénységhez kötött, hanem a
munkában töltött idő után törvényesen járó juttatás.
Családtámogatások mindenkinek
A
szociális juttatások között a legellentmondásosabbak a családi
támogatások. Az állam ebben az esetben a gyermekvállalást támogatja
azzal, hogy jövedelemi, vagyoni helyzettől függetlenül lényegében
egységesen járul hozzá a gyermeknevelés költségeihez.
Jövő
évben emiatt 582 milliárd forintot költ el a kormányzat, amely
lényegében megegyezik a 2010. évi szinttel (586 milliárd forint). Ezt a
juttatást minden gyereket nevelő család megkapja akkor is, ha jövedelmük
alapján az egykulcsos adórendszer abszolút nyertesei, és azok is
ugyanannyit kapnak, akik munkájukat elveszítették.
Megváltozott munkaképességűeken spórol a kormány
A
családoknak jutatott kiadásokon kívül még további három csoportba
tartozhatnak a szociális juttatások. A legjelentősebb összeget a
szegénységhez kapcsolódó támogatások teszik ki (611 milliárd forint).
Ide soroljuk a szociális segélyek különböző típusára, a
gyermekétkeztetésre, önkormányzatok által szervezett időseknek szóló
programjaira nyújtott állami támogatást. Ezen kívül a közmunkaprogram is
ebbe a kategóriába tartozik, mivel tartós munkaerőpiaci hatása
minimális, és elvileg azok számára hozták létre, ahol a család
jövedelemszintje nagyon alacsony.
A
szegénységhez kapcsolódó kiadásokra 150 milliárd forinttal többet költ
jövőre az állam, mint 2010-ben, de ez a közmunkára fordított 183
milliárd forintnak köszönhető. Ugyanakkor, ahogy korábban több
elemzésben is megfogalmazta a Policy Agenda, ezek a közmunkaprogramok
szervezési költségeit tekintve nagyon drágák, és az egykulcsos
adórendszer miatt jelentős az adó és járulékvonzata is.
A
munkaerőpiaci helyzetekre reagáló szociális juttatásokra várhatóan 266
milliárd forintot tervez a kabinet, ami 344 milliárd forinttal kevesebb,
mint négy évvel ezelőtt. Ide sorolják a nyugdíjkorhatár előtti
ellátásokat, szolgálati járandóságokat, bányászoknak járó juttatásokat,
álláskeresési támogatást. A radikális csökkenés oka, hogy megszüntette a
korhatár előtti nyugdíjazást a kabinet.
A
betegséghez, megváltozott munkaképességhez kötődő ellátásokon is spórol
a kabinet. Jövőre a rokkantsági ellátásokra, mozgáskorlátozottak
támogatására, ápolási díjra, megváltozott munkaképességűek
foglalkoztatására, fogyatékosok támogatására, közgyógyellátásra és
táppénzre 537 milliárd forintot költ az állam. Ez 44 milliárd forinttal
kevesebb, mint 2010-ben volt.
A
kormány az elmúlt négy évben alapvetően átrendezte a szociális kiadások
nagyságát és belső szerkezetét. A felhasznált összegek és az
intézkedések logikája alapján a betegséggel és ebből adódóan gyakran
megváltozott munkaképességgel együtt élni kénytelen embereket az esetben
támogatják csak, ha jövedelmi helyzetük miatt rászorultak. Ebben a
helyzetben is azonban csak a közmunkát biztosítják számukra. A másik
radikális változás a korhatár előtti nyugdíjazás megszüntetése volt,
amelynek pénzügyi hatása igazán csak most jelentkezik.
(HVG)
Bal-Rad komm
: A csökkentés egyetlen és valódi oka, a magyar értékteremtő gazdaság
teljes hiánya! Ennek “köszönhetően” egyre csökken a befizetés, viszont
az állami kiadások-zömmel a bűn kategóriájába tartozó beruházások-a
“demokrácia intézményeinek az eltartása (a politikai maffiák és a
“demokratikus” parlament) évről-évre egyre több pénzt emésztenek fel!
A
költségvetés “egyensúlyának” érdekében mindegyik politikai maffia-amely
eddig az országot uralta-először a kultúra, majd az oktatás, végül
pedig a szociális és egészségügyi szféra költségvetését kurtitja!
Ám amikor a megszoritások elérik az egészségügyi és a szociális szférát-az már a vég kezdete!
Az folyamatos kiadásnyirbálást jelent, mignem a “beteljesülés” fázisában sor kerül az öregségi nyugdijak farigcsálására is!
Igazán nem nehéz végigkövetni a történések lejtmenetét a rendszerváltástól napjainkig!
Egy
felelőtlen, hazaáruló, országelsikkasztó politika végkövetkezményei
bontakoznak ki a szemeink láttára, és ennek hatásai már
ostorcsapásokként hasitanak a bőrünkbe!

A
“végjáték a Duna-mentén” megkezdődött! Lehet még egy kis ideig
mindenféle Magyarország jobban teljesit harsogással “altatni” a
zembereket-de annál keservesebb lesz a végkifejlet!
Ami pedig már itt liheg a nyakunkon!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése