Magyarország
a világon az elsők között tanulhatta a dzsúdót egy japán mestertől,
ráadásul azt is elmondhatja magáról, hogy itt jelent meg az első nem
japán nyelvű dzsúdószakkönyv. A több mint száz évre visszanyúló történet
szálait a dzsúdótanár unokája, Nagamija Sódzsi kezdte el
felgöngyölíteni.
Bár Nagamija Sódzsi sohasem ismerte
nagyapját, a család emlékezetében megmaradt, hogy Szaszaki Kicsiszaburó a
20. század elején Budapesten dolgozott dzsúdóoktatóként. Azt is tudni
vélték, hogy egy szakkönyvet is írt Németországban vagy Magyarországon,
ennek újrafelfedezéséig közel száz év telt el. A fizikusprofesszor
Nagamija 2005-ben is járt nálunk, és Csörgő Tamás fizikussal próbálta
megtalálni nagyapja könyvét. Némi nehézséget okozott, hogy augusztusban
zárva volt az Országos Széchényi Könyvtár, de a jó kapcsolatoknak
köszönhetően végül hozzá tudott jutni a könyvhöz. Ebből rajzolódott ki a
magyar dzsúdózás szinte feledésbe merült története. Nagamija a
Testnevelési Egyetem Sporttudományi Klubjában idézte nagyapja emlékét.
Kicsiny japánok vs otromba muszka medvék
Szemere Miklósról rengeteg legenda
született, a 19. század végén, 20. század elején élő férfi a közélet
jellegzetes figurája volt, aki politikai pályája mellett szenvedélyesen
szórta a pénzt, ha lóversenyről vagy kártyáról volt szó. Azért a
szerencsejátékokon túl is látott, imádta a sportot, a céllövészet egyik
hazai megteremtője volt, és mint kiderült, a magyar dzsúdózás is sokat
köszönhet neki. Ő hozatta az első japán edzőt az országba.
A nemzeti sorskérdéseken is sokat
tépelődő Szemerének feltűnt, hogy az 1905-ös orosz-japán háborúban a
japánok úgy is tudtak csatákat nyerni, hogy gyengébb felszereltséggel és
kisebb haderővel bírtak. Ahogy később írták: „a kicsiny japánok az
otromba muszka medvét lekapták a tíz körmükről”.
Az is meglepő volt Szemerének, hogy a
mérsékelt és szubtrópusi éghajlaton élő japánok kétszer-háromszor annyit
tudtak gyalogolni a szibériai hidegben, mint a hazai pályán lévő
oroszok. Arra a következtetésre jutott, hogy a japánok a pedagógia
rendszerként induló dzsúdónak köszönhetik különleges kitartásukat. Úgy
gondolta, az ilyen tulajdonságok a magyarokra is ráférnek.

Fotó: Hernádi Levente Haralamposz
Nem hezitált sokat, levelet írt a modern
dzsúdót rendszerbe foglaló Kano Dzsigorónak, hogy küldjön oktatókat,
akik megtanítják a magyarokat a küzdelemre és a fájdalom elviselésére.
Az Osztrák-Magyar Monarchia külügyén is átfutó kérésre jött is válasz,
Kano egyik tanítványait ajánlotta. Szemerének azért volt néhány
kikötése. A társasági életben is jól forgolódó képviselő talpig
úriembert, gentlemant akart, aki beszél európai nyelveket, és vállalja,
hogy négy hónapig folyamatosan Magyarországon marad. Szemere megígérte,
minden költséget magára vállal.
Aki nem bírja, kiszáll
A választás végül Szaszaki
Kicsiszaburóra esett. A japán mester nem tétlenkedett, a kor közlekedési
viszonyaihoz képest villámgyorsan, a meghívás után két hónappal ideért.
1906. márciusában hajózott be Budapestre jó néhány tatamiszőnyeggel
felpakolva. Már csak a tanítványok hiányoztak.
A sokáig csak cirkuszi mutatványként
kezelt japán küzdősportok ekkor már nem voltak teljesen ismeretlenek
Magyarországon sem, legtöbbször dzsiu dzsicuként hivatkoztak rá, de
Szaszaki kurzusára még toborozni kellett az embereket. A Budapesti
Hírlap április 23-i számában, valamint az egyetemeken hirdették meg az
edzéslehetőséget.
Túlzás nélkül óriási volt az érdeklődés,
a Lágymányoson, az ELTE mai Bogdánffy utcai sportpályájának területén
tartott edzésekre 620-an jelentkeztek. A felvételi bizottság azonban
szigorú feltételeket támasztott, így csak hatvanan kezdhettek dzsúdózni.
Az első kurzus nem volt igazi sikertörténet, gyors volt a
lemorzsolódás, három hét múlva már csak hatan voltak, de ők aztán
kibírták a négy hónapot. A többiek egyszerűen megszöktek.
A Szaszaki Múzeum alapítója, a hatdanos,
olimpiai harmadik dzsúdós Ozsvár András úgy véli, a tanítványok nem
voltak felkészülve a japán keménységre és szigorúságra. „Egyszerűen
kinyiffantak, nem szoktak hozzá a sok békaügetéshez, és ahhoz, hogy a
visszapofázásnak nincs helye. Rettenetes kemény ember lehetett.”
A Budapesti Hírlap szerint Szaszaki
minden nap vezetett edzéseket, délután négytől este nyolcig. „Egy-egy
tíz emberből álló csoport 30 percig birkózik” – írták, de ahogy korábban
láttuk, egy tízfős csoport sem jött ki egy idő után.
Dzsúdónemzet lehettünk volna
A négyhónapos kurzus után Szaszaki
elhagyta Magyarországot, de még feltűnt egy német herceg
magánoktatójaként is. Szaszakival nagyjából egyidőben kezdtek tanítani
dzsúdót Londonban, Berlinben és Párizsban is, néhány évvel korábban
pedig az amerikai elnök, Theodore Roosevelt is vett órákat. Szemerének
köszönhetően Magyarország a világ első országai között volt, ahol
Japánon kívül elkezdték a dzsúdóoktatást. Ezzel a lehetőséggel azonban
nem tudtunk élni. Szakemberek szerint, ahogy a franciák a száz évvel
ezelőtti alapokból indulva az egyik vezető nemzetté nőttek a dzsúdóban,
úgy előttünk is hasonló út állt.
A hat tanítvány, akik közül még nem
sikerült mindenkit azonosítani, nem tudta széles körben átadni tudását.
Ozsvár szerint az egyik ok az volt, hogy a veszélyes fogások miatt
egyszerűen betiltották a dzsúdót, csak illegalitásban létezett. Pedig
mikor Szaszaki érkezett, még más volt a hozzáállás: „A japán birkózás
tanulása kellő felügyelet mellett egyáltalán nem veszedelmes” – állt a
Budapesti Hírlapban.
30-35 év egyelőre feltérképezésre vár a
hazai dzsúdótörténetben, azt egyelőre csak valószínűsítik, hogy az
1940-es évek elején a Testnevelési Főiskolán oktatni kezdő Vincze Pál
valamelyik Szaszaki-tanítványtól szerezte ismereteit. Nagamija úgy
tudja, az egyik tanítvány kivándorolt Amerikába, majd évekkel később
visszatért, és saját klubot próbált alapítani.
Szaszaki ugyan elment, de gondolt a
jövőre, tanítványainak egy szakkönyvet hagyott hátra, hogy az alapján a
dzsúdóoktatás később is folytatódhasson. A japán mester németül írta meg
rövid itt tartózkodása alatt, „Djudo - A japán dzsiu-dzsicu
tökéletesített módszere" címen megjelent könyvét, amit Speidl Zoltán
fordított magyarra. A könyv ma már önálló életet él, Nagamija Japánban
újra kiadatta, meglepő módon magyarul, majd a magyar szövetség is
közreadott egy változatot belőle, amit az idei Eb-résztvevők is
olvashattak. Szaszaki gazdagon illusztrált könyve azonban már bárki
számára elérhető a Magyar Elektronikus Könyvtárban [1].
A könyv nemcsak magyar, de az egyetemes
dzsúdó szempontjából is különleges. Szaszaki mesterét, Kanót is
megelőzte. A dzsúdóalapító csak 1907-ben vezette be azt, hogy az oktatók
fekete, a kezdők fehér övet viselnek. A nálunk tanító mester viszont
már a könyvében is ezt a rendszert ismertette. A könyv fotó is
izgalmasak, egy kivételével a dzsudokák minden fotón hosszú
dzsúdókabátban, de rövid nadrágban szerepelnek, az 55. oldalon található
képen azonban már a ma is használatos dzsúdogi (dzsúdóruha) jelenik
meg, már hosszú nadrággal hordják a kabátot.
Fehér János
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése