Magyarország
 a világon az elsők között tanulhatta a dzsúdót egy japán mestertől, 
ráadásul azt is elmondhatja magáról, hogy itt jelent meg az első nem 
japán nyelvű dzsúdószakkönyv. A több mint száz évre visszanyúló történet
 szálait a dzsúdótanár unokája, Nagamija Sódzsi kezdte el 
felgöngyölíteni.
Bár Nagamija Sódzsi sohasem ismerte 
nagyapját, a család emlékezetében megmaradt, hogy Szaszaki Kicsiszaburó a
 20. század elején Budapesten dolgozott dzsúdóoktatóként. Azt is tudni 
vélték, hogy egy szakkönyvet is írt Németországban vagy Magyarországon, 
ennek újrafelfedezéséig közel száz év telt el. A fizikusprofesszor 
Nagamija 2005-ben is járt nálunk, és Csörgő Tamás fizikussal próbálta 
megtalálni nagyapja könyvét. Némi nehézséget okozott, hogy augusztusban 
zárva volt az Országos Széchényi Könyvtár, de a jó kapcsolatoknak 
köszönhetően végül hozzá tudott jutni a könyvhöz. Ebből rajzolódott ki a
 magyar dzsúdózás szinte feledésbe merült története. Nagamija a 
Testnevelési Egyetem Sporttudományi Klubjában idézte nagyapja emlékét.
Kicsiny japánok vs otromba muszka medvék
Szemere Miklósról rengeteg legenda 
született, a 19. század végén, 20. század elején élő férfi a közélet 
jellegzetes figurája volt, aki politikai pályája mellett szenvedélyesen 
szórta a pénzt, ha lóversenyről vagy kártyáról volt szó. Azért a 
szerencsejátékokon túl is látott, imádta a sportot, a céllövészet egyik 
hazai megteremtője volt, és mint kiderült, a magyar dzsúdózás is sokat 
köszönhet neki. Ő hozatta az első japán edzőt az országba.
A nemzeti sorskérdéseken is sokat 
tépelődő Szemerének feltűnt, hogy az 1905-ös orosz-japán háborúban a 
japánok úgy is tudtak csatákat nyerni, hogy gyengébb felszereltséggel és
 kisebb haderővel bírtak. Ahogy később írták: „a kicsiny japánok az 
otromba muszka medvét lekapták a tíz körmükről”.
Az is meglepő volt Szemerének, hogy a 
mérsékelt és szubtrópusi éghajlaton élő japánok kétszer-háromszor annyit
 tudtak gyalogolni a szibériai hidegben, mint a hazai pályán lévő 
oroszok. Arra a következtetésre jutott, hogy a japánok a pedagógia 
rendszerként induló dzsúdónak köszönhetik különleges kitartásukat. Úgy 
gondolta, az ilyen tulajdonságok a magyarokra is ráférnek.
 
 
Fotó: Hernádi Levente Haralamposz
Nem hezitált sokat, levelet írt a modern
 dzsúdót rendszerbe foglaló Kano Dzsigorónak, hogy küldjön oktatókat, 
akik megtanítják a magyarokat a küzdelemre és a fájdalom elviselésére. 
Az Osztrák-Magyar Monarchia külügyén is átfutó kérésre jött is válasz, 
Kano egyik tanítványait ajánlotta. Szemerének azért volt néhány 
kikötése. A társasági életben is jól forgolódó képviselő talpig 
úriembert, gentlemant akart, aki beszél európai nyelveket, és vállalja, 
hogy négy hónapig folyamatosan Magyarországon marad. Szemere megígérte, 
minden költséget magára vállal.
Aki nem bírja, kiszáll
A választás végül Szaszaki 
Kicsiszaburóra esett. A japán mester nem tétlenkedett, a kor közlekedési
 viszonyaihoz képest villámgyorsan, a meghívás után két hónappal ideért.
 1906. márciusában hajózott be Budapestre jó néhány tatamiszőnyeggel 
felpakolva. Már csak a tanítványok hiányoztak.
A sokáig csak cirkuszi mutatványként 
kezelt japán küzdősportok ekkor már nem voltak teljesen ismeretlenek 
Magyarországon sem, legtöbbször dzsiu dzsicuként hivatkoztak rá, de 
Szaszaki kurzusára még toborozni kellett az embereket. A Budapesti 
Hírlap április 23-i számában, valamint az egyetemeken hirdették meg az 
edzéslehetőséget.
Túlzás nélkül óriási volt az érdeklődés,
 a Lágymányoson, az ELTE mai Bogdánffy utcai sportpályájának területén 
tartott edzésekre 620-an jelentkeztek. A felvételi bizottság azonban 
szigorú feltételeket támasztott, így csak hatvanan kezdhettek dzsúdózni.
 Az első kurzus nem volt igazi sikertörténet, gyors volt a 
lemorzsolódás, három hét múlva már csak hatan voltak, de ők aztán 
kibírták a négy hónapot. A többiek egyszerűen megszöktek.
A Szaszaki Múzeum alapítója, a hatdanos,
 olimpiai harmadik dzsúdós Ozsvár András úgy véli, a tanítványok nem 
voltak felkészülve a japán keménységre és szigorúságra. „Egyszerűen 
kinyiffantak, nem szoktak hozzá a sok békaügetéshez, és ahhoz, hogy a 
visszapofázásnak nincs helye. Rettenetes kemény ember lehetett.”
A Budapesti Hírlap szerint Szaszaki 
minden nap vezetett edzéseket, délután négytől este nyolcig. „Egy-egy 
tíz emberből álló csoport 30 percig birkózik” – írták, de ahogy korábban
 láttuk, egy tízfős csoport sem jött ki egy idő után.
Dzsúdónemzet lehettünk volna
A négyhónapos kurzus után Szaszaki 
elhagyta Magyarországot, de még feltűnt egy német herceg 
magánoktatójaként is. Szaszakival nagyjából egyidőben kezdtek tanítani 
dzsúdót Londonban, Berlinben és Párizsban is, néhány évvel korábban 
pedig az amerikai elnök, Theodore Roosevelt is vett órákat. Szemerének 
köszönhetően Magyarország a világ első országai között volt, ahol 
Japánon kívül elkezdték a dzsúdóoktatást. Ezzel a lehetőséggel azonban 
nem tudtunk élni. Szakemberek szerint, ahogy a franciák a száz évvel 
ezelőtti alapokból indulva az egyik vezető nemzetté nőttek a dzsúdóban, 
úgy előttünk is hasonló út állt.
A hat tanítvány, akik közül még nem 
sikerült mindenkit azonosítani, nem tudta széles körben átadni tudását. 
Ozsvár szerint az egyik ok az volt, hogy a veszélyes fogások miatt 
egyszerűen betiltották a dzsúdót, csak illegalitásban létezett. Pedig 
mikor Szaszaki érkezett, még más volt a hozzáállás: „A japán birkózás 
tanulása kellő felügyelet mellett egyáltalán nem veszedelmes”  – állt a 
Budapesti Hírlapban.
30-35 év egyelőre feltérképezésre vár a 
hazai dzsúdótörténetben, azt egyelőre csak valószínűsítik, hogy az 
1940-es évek elején a Testnevelési Főiskolán oktatni kezdő Vincze Pál 
valamelyik Szaszaki-tanítványtól szerezte ismereteit. Nagamija úgy 
tudja, az egyik tanítvány kivándorolt Amerikába, majd évekkel később 
visszatért, és saját klubot próbált alapítani.
Szaszaki ugyan elment, de gondolt a 
jövőre, tanítványainak egy szakkönyvet hagyott hátra, hogy az alapján a 
dzsúdóoktatás később is folytatódhasson. A japán mester németül írta meg
 rövid itt tartózkodása alatt, „Djudo - A japán dzsiu-dzsicu 
tökéletesített módszere" címen megjelent könyvét, amit Speidl Zoltán 
fordított magyarra. A könyv ma már önálló életet él, Nagamija Japánban 
újra kiadatta, meglepő módon magyarul, majd a magyar szövetség is 
közreadott egy változatot belőle, amit az idei Eb-résztvevők is 
olvashattak. Szaszaki gazdagon illusztrált könyve azonban már bárki 
számára elérhető a Magyar Elektronikus Könyvtárban [1].
A könyv nemcsak magyar, de az egyetemes 
dzsúdó szempontjából is különleges. Szaszaki mesterét, Kanót is 
megelőzte. A dzsúdóalapító csak 1907-ben vezette be azt, hogy az oktatók
 fekete, a kezdők fehér övet viselnek. A nálunk tanító mester viszont 
már a könyvében is ezt a rendszert ismertette. A könyv fotó is 
izgalmasak, egy kivételével a dzsudokák minden fotón hosszú 
dzsúdókabátban, de rövid nadrágban szerepelnek, az 55. oldalon található
 képen azonban már a ma is használatos dzsúdogi (dzsúdóruha) jelenik 
meg, már hosszú nadrággal hordják a kabátot.
Fehér János
 
  
  
  
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése