Hová tűntek a gázmilliárdok?
Míg
egy átlagos távhőfogyasztónak havonta 2-3 ezer forinttal maradt több a
zsebében a számla csökkenése miatt, addig van, aki a rezsicsökkentésen
ennek a milliószorosát, 2-3 milliárd forintot keres meg havonta. Kérdés,
hogy mindezt törvényesen teheti-e. A szálak egészen Orbán Viktor
miniszterelnök környezetéhez vezetnek.
Az
Index hírportál tette közzé hétfőn, hogy offshore cégek bukkannak fel
egy több százmilliárdos állami gázüzletben. A hírek szerint az állam
által a távhőtermelőknek, illetve a közintézményeknek szánt – ausztriai
betáplálású – olcsó gáz havonta is milliárdokban mérhető hasznát egy
homályos – offshore (Kajmán- szigetek, Belize, Brit Virgin-szigetek,
Ciprus, Svájc) – hátterű társaság, a MET Magyarország Energiakereskedő
Zrt., illetve jogelődje (MET) fölözheti le. Teheti, mert az állami MVM
Partner Zrt. (MVMP) az árelőny kihasználásának jogát több gázévre
átengedte részére. A távhőfogyasztók, valamint a közpénzből fenntartott
iskolák, óvodák, szociális intézmények energiaköltségei így sokkal
magasabban maradtak, mintha az MVMP közvetlenül eladta volna részükre az
olcsóbb földgázt.
Az,
hogy az ügyleten az állami MVMP nem nyerészkedett, az jól látszik a cég
beszámolóiból is: 114 milliárd forintos tetemes árbevétele ellenére
mindössze 1,37 milliárd forintos adózás előtti eredményt ért el 2012-ben
a földgáz-értékesítésen. Beindult viszont az üzlet az offshore
tulajdonosi hátterű MET-nél, hiszen az MVMP már az olcsóbb gázt is a MET
svájci leánycégén, a Mol Energy Trade International AG-n keresztül
vásárolta Ausztriából, majd azt egy tükörszerződéssel (ugyanazon a
napon, ugyanolyan mennyiségre és határidőkkel) továbbadta a MET-nek. Az
MVMP „postás” szerepével kapcsolatos képet csak erősíti az a
nyilvánosságra került engedményezési szerződés is, amely alapján a MET
csak a minimális felárat fizette meg az MVMP részére, a földgázvásárlás
költségeinek megtérítését „anya és leánya”, a MET és a svájci leánycég
egymás között rendezte le. A cég beszámolója szerint a leánycégekkel
együtt számolva 2011-ben még csak 82 millió euró (akkori árfolyamon kb.
22,4 milliárd forint) volt a konszolidált adózás előtti eredménye, ez
2012-ben 165 millió euróra (kb. 49 milliárd forint) ugrott. Magának az
anyavállalatnak, MET-nek az adózás előtti eredménye 58 millió dollárról
(akkori árfolyamon kb. 11,6 milliárd forint) 229 millió dollárra (51
milliárd forintra) ugrott. A tulajdonosok 245 millió dollár osztalékot
(55 milliárd forint) vettek ki a cégből az év végén.
A
botrány kirobbanása után kiderült, hogy a MET mögött részben a
fehérvári labdarúgócsapat tulajdonosa, Garancsi István, Orbán Viktor
miniszterelnök családi ismerőse, részben pedig az exwallisos Nagy György
áll. A társaság másik két tulajdonosa, a Brit Virgin-szigetekre
bejegyzett Small Valley Investments Ltd. és a svájci Deneb Algedi Invest
AG mögött álló magánszemélyek neve még nem került nyilvánosságra.
A
MET a hírekre reagáló közleményében lényegében elismerte, hogy jelentős
mennyiségű gázt vásárolt az MVMP részére biztosított, elviekben célhoz
kötött felhasználású olcsó gázból, amelyet ők gyakorlatilag már szabadon
értékesíthettek tovább. A MET ugyancsak elismerte, hogy az MVMP-vel
kötött ügyleteken nyereségre tettek szert, mivel „a cég alapfilozófiája,
hogy veszteséges ügyleteket nem köt”. Bár „az MVMP-vel kötött
szerződések komoly üzleti kockázatot jelentettek, melynek eredményeként a
MET Csoport jelenleg veszteséget szenved el”. A MET közleménye szerint a
„MET Csoport jelentős eredménynövekedése döntő részben nem az
MVMP-tranzakcióból származik”, de azt nem állítják, hogy az
MVMP-tranzakció nem járult hozzá az eredménynövekedéshez. Az MVM csoport
az ügyről nem adott ki hivatalos közleményt, így arra sem reagált, hogy
a MET szerint az MVMP nem lett volna képes kezelni „ilyen nagymértékű
pozíciót”. Egyszerűbben fogalmazva, a MET szerint az állami cég
alkalmatlan volt a rendeletben kijelölt feladat ellátására.
A
Németh Lászlóné által vezetett Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM)
részéről kiadott szűkszavú közlemény szerint minden törvényesen, az MVMP
belső szabályainak megfelelően, átlátható módon, az állami vagyont
gyarapítva történt.
A
minisztériumnak az ügylet törvényességére vonatkozó állításait
ugyanakkor megkérdőjelezi, hogy a megegyezés ellentétesnek látszik a
nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (vagyontörvény)
rendelkezéseivel. Az Orbán-kormány által előkészített, 2011 decemberében
elfogadott és 2012. január 1-jétől alkalmazandó vagyontörvény
értelmében nemzeti vagyon tulajdonjogát (pl.: az MVMP tulajdonában lévő
pénzt, földgázt, vagyoni értékű jogot) csak természetes személy vagy
átlátható szervezet részére lehet átruházni. Átlátható szervezetnek
pedig az olyan gazdálkodó szervezet minősül, amelynek valamennyi,
25%-nál nagyobb részesedéssel rendelkező közvetlen vagy közvetett
tulajdonosa esetében is teljesülnek az átláthatósági kritériumok. Ilyen
feltétel különösen, hogy olyan államban kell adóilletőséggel
rendelkeznie, amely az EU, az EGT vagy az OECD tagállamában van, vagy
amellyel Magyarországnak a kettős adóztatás elkerüléséről szóló
egyezménye van.
A
MET szerint „a MET Csoport tagjai a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi
CXCVI. törvény alapján átlátható szervezetnek minősülnek”. Ez ma már
akár igaz is lehet, csakhogy amikor a botrányos szerződéseket 2012-ben
aláírta az MVMP, a nyilvánosságra került adatok szerint még nem volt az.
A MET-ben 2009 óta meglévő 50%-os közvetett részesedésétől ugyanis
2012. november 23-án vált meg egy karibi offshore cég, a Normeston
Trading Ltd. (Belize), és azt ekkortól vette át – a Magyar Energia
Hivatal 2012 júliusában meghozott 672/2012. számú határozatában
Kajmán-szigeteki illetőségűként feltüntetett – RP Explorer Liquid Fund
nevű társaság. Ez utóbbi cég 2013 januárjában Ciprusra költözött. 2013.
január 21- én benyújtott kérelme alapján 2013. január 30-án
regisztrálták a ciprusi cégnyilvántartásban.
Mindez
tehát azt jelenti, hogy az MVMP 2012-ben úgy állt szerződéses
kapcsolatban a MET-tel, és úgy vállalt 2013-ra és 2014-re
kötelezettséget a Magyarország Energiakereskedő Zrt.-vel, hogy azt a
törvény kifejezetten tiltotta számára, hiszen sem Belize, sem a
Kajmán-szigetek nem EU-, nem EGT- és nem OECD-tagállam, valamint kettős
adóztatás elkerüléséről szóló egyezménye sincs Magyarországnak velük.
Az
továbbra is kérdéses, hogy a megismert tulajdonos személyének és
kapcsolatainak lehetett-e köze ahhoz, hogy az MVMP a törvényi tilalmat
figyelmen kívül hagyta, illetve azt egyetlen állami szereplő se vette
észre. Ami biztos, hogy az Orbán Viktor miniszterelnök környezetéhez is
kötődő offshore cégtulajdonosok, így különösen Garancsi István, Nagy
György és még két, egyelőre ismeretlen személy az elmúlt két és fél
évben havonta kereshetett milliárdokat jogszerűtlen kormányzati
segítséggel.
Hogy
az ügyben pontosan kit és milyen felelősség terhel, mekkora kár érte a
nemzeti vagyont, mennyivel lehetne alacsonyabb a távhő és a földgáz ára a
MET közbeiktatása nélkül, és ki a rejtélyes másik két tulajdonos, még
nem tudni.
(Vasárnapi hírek)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése