
A
londoni olimpiai játékok sikermámorában elkerülte a média figyelmét egy
másik világjáték magyar győzelme. A 32. Nemzetközi Logikai Játékok
Találkozóján (IPP) – amely tulajdonképpen a logikai játékok olimpiája – a
2012-es évi nagydíjat, először a történelemben egy magyar tervező
nyerte el. Az Okostojást pedig már most a Rubik-kocka utódjaként
emlegetik! Gratulálunk Zagyvai Andrásnak!
Egy
vadcseresznyefából készített tojás, amely mozgó labirintust rejt
magában. Érdekes? Talán így első hallásra inkább különös. Az idővel
viszont szuggesztívvá váló és izgalmas játék a Smartegg, azaz az
Okostojás nevet kapta. A háromdimenziós ügyességi labirintus a
Washingtonban megrendezett játéktervező versenyen a legnagyobb
elismerést, a Nob Yoshigahara díjat és ezzel együtt a világ figyelmét
nyerte el.

Fiatal kíváncsiság
Játék, designtermék vagy iparművészeti alkotás?
„2007
novemberében született a játék ötlete, és azonnal elkezdtem dolgozni a
megvalósításon” – meséli Zagyvai András, a játék magyar tervezője, majd
hozzáteszi: „Az elején nem is tudtuk igazán meghatározni az identitását
ennek a terméknek.” Az Okostojás ugyanis nem csak játékként, hanem
érzéki, kézbe fogható, formatervezett iparművészeti tárgyként is
megállja a helyét. Ezt bizonyítja a washingtoni világversenyen való
sikeres szereplés is, ami lényegében egy design megmérettetés a logikai
játékokon belül. Bíztató jel volt, hogy még az eredményhirdetés előtt
mindkét kiküldött tojást megvették: az egyiket a zsűri elnöke vásárolta
meg gyűjteményébe, míg a másik az IPP-t életre hívó Jerry Slocumnak a
múzeumába került. A magyar találmánnyal sikerült a világszabadalmi
védettséget is megszerezni, ezzel elismerték az Okostojás
újdonságerejét, egyediségét és nem mellékesen az ipari
felhasználhatóságát is.

Gyakorlott mozdulatok
Háromdimenziós ördöglakat
A
Smartegg gyakorlatilag egy háromdimenziós ügyességi labirintusjáték,
amelyen egy – a két végén gömbbel végződő – pálcát kell végigvezetni a
tojás rétegeiben vágott utakon. A fokozatos nehézség a rétegek számától
függ. Az egyszerűbb tojásváltozatok a kicsik számára is sikerélményt
nyújtanak, segítségükkel pedig játszva fejleszthetik a kézügyességet, a
logikus gondolkodást és térlátást. A többrétegű változatok már mozgó
labirintust rejtenek magukban, a további utakkal és belső fészkekkel
nehezített játékok még a nagy múltú matematikusoknak is komoly kihívást
jelenthet.
„A
pálcák tojásból való kijuttatásához komoly térlátásra és a belső
rétegek memorizálására van szükség”– állítja a feltaláló, aki a játék
első prototípusait gyermekeinek engedte először kipróbálni.

Hölgyek is türelmesen próbálták
Minden zsákutca előbbre visz
A
Smarteggben egyedülálló módon csak egy jó útvonal van, a megoldás során
pedig minden járatot fel kell használni, méghozzá a megfelelő
sorrendben. A zsákutcáknak fontos szerepe van, ugyanis ezekbe bele kell
mennünk és a megfelelő módon visszajönnünk ahhoz, hogy továbbléphessünk.
„Lényegében
az egész életünk erről szól”– magyarázza a világsikerű magyar
feltaláló. „Dinamikus környezetben élünk, amely állandóan változik.
Ezekhez a változásokhoz folyamatosan alkalmazkodnunk kell, és döntéseket
hoznunk – persze mindig megpróbáljuk a legmegfelelőbb döntést hozni, de
sokszor zsákutcába kerülünk. Viszont ezek a negatív tapasztalatok is
előre mozdítanak, ha pozitívan éljük meg.” Elvont értelemben a Smartegg
is ezt az útkeresést mintázza: a dinamikus környezet maga a tojásban
rejlik, és a döntések elé állító labirintusban elkerülhetetlenek a
zsákutcák.

Magyar céggel a világpiacra
A
játék fejlesztése során magának az alkotónak is sikerült belekerülni
pár zsákutcába, ahol olyan ötletek születtek, melyekből újabb játékok
megalkotására kapott ihletett. Már prototípusok is készültek: Zagyvai
András lelkesen dolgozik új ötletei továbbfejlesztésén, melyek legalább
annyi értéket rejtenek magukban, mint a díjnyertes Okostojás, ami
egyelőre még csak itthon kapható, de Japánból, Kanadából és Amerikából
is felkeresték már a feltalálót. Ám ő mégis inkább magyar céget
választana a termék világpiacra történő bevezetéséhez.
„Mindenképp
szeretném, ha egy magyarországi cég menedzselné és finanszírozná a
termék nemzetközi terjesztését, a gyártást és a forgalmazást. Úgy
gondolom, hogy ma már itthon is vannak olyan szereplők a piacon, akik
garantálni tudják a magas minőséget.”
András
2012-ben a Okostojással első magyarként nyerte meg a logikai játékok
világversenyének számító IPP-t, 2013-ban pedig egy másik játékával, a Geapple-lel érdemelte ki ismét a zsűri nagydíját, ezzel véglegesen bekerült a világ legjobb játéktervezői közé.
http://mtro.hu/ajandek/okostojas-vilagsikeru-magyar-talalmany/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése