Meg lehet nézni az arcokat, hogy mennyire hasonlítanak a magyar arcokra.
Az ujgur testvéreink
(“fehér emberek hosszú, világos hajjal” – ahogyan egy korabeli kínai
utazó látja őket), akik a Sárga folyó és a mongol sztyeppék között
éltek. Az évszázadok során a szomszédos, kisebbrendűségi komplexussal
igazán nem vádolható Középső Birodalom mindig is megpróbálta
bekebelezni őket, ha nem egyéb, már csak az itt húzódó – és nagyon
komoly gazdasági hasznot hajtó – Selyemút feletti totális ellenőrzés
okán. A hivatalos kínai álláspont szerint Hszincsiang, (vagyis az “új
határvidék”) már az időszámításunk előtti első században a Mennyei
Birodalom szerves részévé válik – persze ezzel az indokkal az ujgurok
(akiknek őseit a bizánciak “fehér hunoknak” nevezték) nagyon nem értenek
egyet.
Amint
az Kőrösi tanárának, Benkő Ferencnek földrajzkönyvéből kiderül, “Nagy
és Kis Bukária” akkori fogalmak szerint lényegében Turkesztánnal azonos
és az Aral-tótól Észak-Kínáig és Mongóliáig elnyúló hatalmas terület
volt. Nevezetesen: “Nagy-Bukária” tulajdonképpen Turkesztán nyugati
része és egészen a Musztag-ata hegységig terjed. “Kis Bukária” viszont a
Musztag-ata vidékétől keletre eső, Kínához tartozó terület, és a mai
értelemben vett Kelet-Turkesztánnal azonos, a Tarim-medencében fekszik,
amelyet északon a Tien-san, délen pedig a Kien-lun hegyláncai vesznek
közre, s keleti felé a Góbi-sivatagot is magában foglalja. Csoma

kutatói
felfogásában a kitűzött cél nemcsak a magyar őshaza megtalálása volt,
hanem a magyarok rokonának tekintett hunok ázsiai őstörténetének
tisztázása is. “Ázsiai utazásom tárgya: kikutatni a magyarok első
település helyeit. Összegyűjteni történelmi tetteinket, megfigyelni a
hasonlóságát, ami több keleti nyelv és a mi anyanyelvünk között van.” –
írja.Különféle források szerint Kőrösi Csoma Sándor nak a göttingeni
egyetemen folytatott tanulmányai során két olyan tanára is volt, aki
arra ösztönözte, hogy a magyarok eredetét kutassa. Az egyik Eichhorn,
akit híres orientalistaként ismer a nyugati világ. A másik pedig az
antropológia megalapítója Blumenbach professzor volt. Kőrösi az utóbbi
révén tette magáévá az ujgur elméletet. Ugyanis a professzor irányította
rá figyelmét arra, hogy a magyarok valószínűleg a kínai évkönyvekben
sokat szereplő ujguroktól származnak. De õ volt az is, aki arra biztatta
tanítványát, hogy a magyarságnak ezt az állítólagos őstörzsét, és
ezeknek eredeti hazáját felkeresse.
Mint
ismeretes Kőrösi Csoma Sándor végül is sohasem jutott el az ujgurok
közé. Személyes véleményem szerint ebben – nagy valószínűséggel – az is
akadályozhatta, hogy nem volt muszlim, nem ismerte a szükséges mértékben
és alapossággal az iszlám vallást, az iszlám kultúrát. Abban a korban –
és ezt bizton állíthatom – egy ilyen cél megvalósítása, a megfelelő
tudás nélkül eleve kudarcra volt ítélve. Hogy mit talált volna Kőrösi,
ha eljut a céljához és találkozik az ujgurokkal? Erre most nem térnénk
ki részletesen, de egy dolgot mégis elmondunk:
Mukliszi
Juszupbek, ujgur történész, aki a 30-as években a kínaiak által
alapított nemzetiségi fõiskolán, 1941-ben, Urumcsiban végezett, azt
állítja: “Az ujgur nép õslakos Ázsiában, eredetükrõl az a legenda járja,
hogy élt Közép-Ázsiában két testvér, “10 ujgur” és “9 ujgur”. Tõlük
származik e pusztai nép két csoportja: a kínai Hszincsiang területén élõ
népcsoport a “9 ujgur” népe, míg a “10 ujgur”, az onogurok Európába
vándoroltak, s õk a magyarok õsei – tartja a máig is élõ legenda. Az
ujgurok a mai napig számon tartják a magyarságot, mint távoli rokonokat.
14 milliónak tudjuk az Európában élõ magyarok számát, mi Kelet-Ázsiában
22 millióan vagyunk, így a törzs leszármazottait 36 milliós
lélekszámúra becsüljük.”
Ujgurisztán egy megszállt ország
Ujgurisztán
az ujgurok otthona volt legkevesebb 2000 éven át, amely idõ alatt
kisebb megszakításokkal szabad és független ország volt, szemben a
kínaiak állításával, mely szerint Ujgurisztán õsi, elválaszthatatlan
kínai föld.
A
történelmi tények világosan bizonyítják, hogy Kína ezen állítása
történelem hamisításon alapszik, annak a reményében, hogy az elnyomás és
az asszimiláció eredményeit idõvel legitimálhatja a világ szemében.
A
kínai inváziók sora Kr. e. 104-ben kezdõdött, és azóta Ujgurisztánt
többször foglalták el kínai csapatok, ám ezek a megszállások soha sem
voltak hosszú életûek. A következõkben néhány történelmi adalék a kínai
megszállásokról:
1.
A Wu ti korban, Li Kuang tábornok Kr. e. 104-ben elfoglalta
Ujgurisztánt, de Ujgurisztán népe visszaszerezte függetlenségét Kr. e.
86-ban, a kínai katonák legyõzésével.
2.
A Hsuan Ti korban, Chang Chi tábornok megtámadta és elfoglalta
Ujgurisztánt Kr. e. 59-ben. Azonban Kr. e. 10-ben az ujgur kánok
legyõzték a kínai seregeket és visszanyerték szabadságukat.
3.
A Ming Ti kor Második Kán Dinasztiája idején Pan Chao tábornok
belháborút indított Ujgurisztán megtámadásával, Kr.u. 73-ban. Ez a
háború mintegy 28 éven át tartott. Kr. u. 102-ben Pan Chao visszatért
Kínába, majd egy évre rá fiának Pan Yungnak menekülnie kellett az õt
legyõzõ ujgur kánok elõl. Ekkor Ujgurisztán újból visszanyerte
biztonságát és függetlenségét.
4. A Topa(Wei) korban, Ujgurisztán adót volt köteles fizetni Kínának, 448-tól 460-ig.
5.
657-ben a Tang dinasztiabeli Kau Tsung elfoglalta Ujgurisztánt, de
669-ben a Gök Türk kánok kiûzték a kínaiakat Ujgurisztánból.
6.
747-ben Kau Tsung a koreai Kao Sien-chi tábornokot nevezte ki a kínai
seregek parancsnokává és megbízta az egymással hadakozó ujgur kánok egy
csoportjának támogatásával. Ez a tábornok kihasználva az ujgurok
megosztottságát, rendkívül agyafúrt és kegyetlen módon állította szembe
egymással az ujgurokat, és így sikerült Ujgurisztánt kínai
alávetettségbe taszítania. Azonban az ujgurok 751-ben arab segítséggel
megsemmisítették Kao Sien-chi erõit és így elnyerték függetlenségüket.
Kr.
e. 104 és Kr. u. 751 között hat kínai hadjárat indult Ujgurisztán
ellen. Ezalatt a 855 év alatt, a kínaiak mindössze 157 évig uralták
Ujgurisztánt, és mint ahogy a hadjáratok gyakorisága mutatja, ez az
uralom mindvégig csak részleges és idõleges maradt. A fennmaradó 698
évben Ujgurisztán szabad és független ország volt.
Abban
idõszakban(Kr. e. 104-Kr. u. 751) általánosságban baráti volt viszony
és kereskedelmi kapcsolatok létesültek Ujgurisztán és Kína között. Az
újabb keletû kínai történelmi könyvek és politikai szándék ezeket a
kapcsolatokat hátsó szándékoktól öveztetve úgy igyekszik beállítani,
mint Ujgurisztán Kínának való alávetettségének bizonyítékát, hogy így
legitimálják Ujgurisztán iránti igényüket.
Miután
az arab, türk és tibeti erõk kiûzték a kínai megszállókat 751-ben,
mintegy 1000 esztendõ telt el a kínai mandzsu uralkodók hódításáig. Ez
alatt a hosszú idõszak alatt nem Kína volt az egyetlen fontos
diplomáciai tényezõ Ujgurisztán számára. Az ujgurok önkéntesen
csatlakoztak a Mongol Birodalomhoz, ahol 207 éven keresztül megtartották
függetlenségüket és fontos szerepet játszottak annak kulturális és
politikai életében. A fennmaradó 800 éven keresztül Ujgurisztán teljesen
független volt, a jólét és fejlõdés saját útját járta.
A
mandzsu hódítók mintegy egy millió polgári lakos élete árán 1876-ban
elfoglalták Ujgurisztánt és formálisan is betagolták a Mandzsu
birodalomba, Xingjiang (vagy Sinkiang, amelynek jelentése “új
tartomány”) Tartomány néven. Ezen idõtõl fogva Ujgurisztán folyamatosan
katonai közigazgatás alatt állt. 1949-ig 42 fegyveres felkelés tört ki
(átlagosan négyévente) a mandzsu uralom ellen, a függetlenség
visszaszerzéséért.
1933-ban
az ujgurok Ujgurisztán déli részén megalakították a Kelet-Turkesztáni
Iszlám Köztársaságot, majd Ujgurisztán egészén a második
Kelet-Turkesztáni Köztársaságot. Az elõbbi államalakulat 3 évig, míg az
utóbbi 5 évig állt fenn.
A
kommunista Kína 1949-ben foglalta el Ujgurisztánt, és 1955-ben
változtatta XUAR-ra a nevét. A kommunista Kína, azóta gyarmatosító
uralmat valósít meg Ujgurisztánban. Az ujgurok leírhatatlan
szenvedéseket kellet kiálljanak az embertelen idegen elnyomó uralom
alatt. Dacára a szenvedéseknek és a kulturális genocídiumnak az ujgurok
lelkét nem sikerült megtörni. A hozzáférhetõ kínai források szerint, az
ujgurok 1954 óta, a kockázatok és veszélyek ellenére tüntetéseket és
felvonulásokat szerveznek, földalatti mozgalmakat alakítanak, hogy
kivívják jogegyenlõségüket vagy akár függetlenségüket, harcuk mely
csúcspontját 1996-ban érte el, soha sem szûnt meg. Az ujgurok építette
Ming Oy vagy az Ezer Buddha Temploma még megtekinthetõk Kucha, Turfán és
Dunhuang városaiban, ahol a kanchou ujgurok éltek.
Kucha
városában több mint 50 buddhista templom, könyvtár és a szegényeket
istápoló népjóléti intézmény volt. Hotan városában 14 nagy t és számos
kisebb kolostor állt. Az ujgurisztáni ujgurok 934-benv vették fel az
iszlámot, a Karahanida Satuk Bughra Kán uralkodása alatt. Azóta az
iszlám az ujgurok egyetlen vallása, mind a mai napig.
Az
ujgur hatalom, tekintély és kultúra a történelem hosszú folyamán át
virágzott és több mint 1000 éven át uralta Közép-Ázsiát majd meredek
hanyatlásba kezdett a mandzsu invázió után, majd a nacionalista de
különösképp a kommunista Kína uralma alatt.
magyartudat.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése