
…”A határrégiókban a kínai szervezett bűnözés együttműködhet az észak-koreai katonasággal… A hónap elején a Bank of China felfüggesztett minden tranzakciót Észak-Korea fő bankjával…”
…”A közvélemény képe Észak-Koreáról átalakult. Az új konszenzus azt követeli a kínai kormánytól, hogy többé ne hunyjon szemet az észak-koreaiak részvételével történő bűntények felett…”
„A kínai kormány társadalmi harmóniát és békés kétoldalú kapcsolatokat akar fenntartani a hagyományos jó viszony miatt. De Észak-Korea visszaél ezzel, hogy Kínában bűntényeket hajtson végre…”
Irodájában
ülve egymás után szívta cigarettáit, miközben a telefonon lógott Yu
Xuejun, egy 47 éves halászhajó-tulajdonos és egykori halász az
északkelet-kínai Liaoning tartománybeli Dalianben.
16
napja olyan idegesség járja át, amelyen már semmilyen cigaretta sem
segít, miután egyik halászhajóját észak-koreai fegyveresek lefoglalták
május 5-én, és 600 ezer jüan (kb. 21 millió Ft) váltságdíjat követeltek
büntetés címen.
Földbe
gyökerezett Yu lába, amikor műholdas telefonon arról értesítette egyik
kapitánya, hogy a 25222. sz. hajót kelet felé vitte egy feleakkora másik
hajó. Yunek semmi kétsége sem volt afelől, hogy hajóját észak-koreaiak
rabolták el.
Irodájában
maradt, egy kepingágyon aludva, míg telefonhívást nem kapott hajója
fogvatartóitól. Egy tört kínaisággal beszélő észak-koreai férfi arra
kérte, hogy utaljon pénzt a közeli Dandong városában bejegyzett egyik
cég számlájára.
„Nem
értettem tisztán, hogy hova vagy melyik cégnek kellene utalnom a pénzt,
mert nem akartam megérteni. Semmilyen törvényt vagy szabályt nem
szegtem meg, és végig kínai területen maradtam. Miért is kellene
fizetnem?” – mondta el Yu a Global Timesnak, miután múlt kedden hajója
legénységének mind a 16 tagját szabadon engedték.
Yu
azonnal értesítette a parti őrséget, miután megtudta, mi történt
hajójával. A stressz miatt azonban végül kórházban kötött ki. Yu
aggódott legénysége biztonságáért, az esetleges váltságdíj miatt, és
fogalma sem volt, hogy hova fordulhatna segítségért.
Yu
a Weibo-n, mikroblogján írta meg történetét, abban a reményben, hogy
segítséget kaphat így a hivatalos szervektől. Alig akart hinni
szerencséjének, amikor esete futótűzszerűen futott végig a kínai
Interneten, a hagyományos média is kiemelten foglalkozott vele, és hamar
pont került az ügy végére.
Azonban
más hajótulajdonosok nem olyan szerencsések, mint Yu. Jellemzően 100 és
200 ezer jüan (kb. 3,5-7 mFt) közötti váltságdíjat kell fizetniük, ha
hajójuk az észak-koreaiak kezébe került.
Ezen
kívül a legénység kétségbeesett családtagjaival is szembe kell nézniük,
akik sírva, térden állva, vagy éppen irodájukat felforgatva akarják
megtudni, hogy szerettük hazatérhet-e.
Ahhoz,
hogy kifizessék a váltságdíjat és kártalanítsák a gyakran kegyetlenül
megvert legénységet, a hajótulajdonosoknak néha uzsorásokhoz kell
fordulniuk kölcsönért.

Az
összes többi hajótulajdonos is megerősíti Zhang szavait, hozzátéve,
hogy a tengeri határ közelébe érve szinte azonnal figyelmeztetés érkezik
a kínai halászati és határőrizeti szervektől a műholdas rendszeren
keresztül.
„Ha
egy hajó le is kapcsolja a navigációs rendszerét, a kínai hatóságok azt
azonnal tudni fogják. Nem mondhatom, hogy nincsenek olyan hajók, amik
megkockáztatják a határsértést egy kis plusz fogásért, de legtöbbünk
szigorúan követi a szabályokat és nem merészkedünk a határ közelébe.” –
mondta Yu.
Egy
hatvanas évei közepén járó, Zhang Hai-ként bemutatkozó hajótulajdonos
elmondta a Global Timesnak, hogy a daliani hajósok sokkal szerencsésebb
helyzetben vannak, mint az észak-koreai határhoz közelebb fekvő
dandongiak. Zhang nem merte igazi nevét megadni, az esetleges megtorló
támadásoktól tartva.
„Hallottam,
hogy néhány dandongi hajótulaj gyakori észak-koreai hajóeltérítésekről
beszél. Néha erős a szél a tengeren, ami átsodorja a hajókat. Ilyenkor
határsértőként kezelik őket, és váltságdíj lesz a dolog vége.” – mondta.
A
hajótulajdonosok elmondták, hogy a kínai hatóságok rutinszerűen
járőröznek a határ mentén, de az incidensek alkalmával szinte lehetetlen
az azonnali beavatkozás a hatalmas határszakaszon.
De ki áll az emberrablások mögött?
Amikor a hajótulajdonosok legmélyebb félelmeikről beszélnek, általában megállnak, és újabb cigarettára gyújtanak.
„Az
elmúlt évtizedben az emberrablások gyakoribbak lettek. Múlt május
körül, amikor a mi hajóinkat is elfogták, tucatnyi másik eset is
történt. A legénységünket durván megverték, egész testüket horzsolások
fedték, és még a fehérneműjüket is elvették, mikor végre elengedték
őket. Mind felmondtak és mi nagyon rosszul éreztük magunkat a
szenvedésük miatt. Saját zsebből próbáltuk kárpótolni őket.” – mondta
Sun Caihui, egy másik hajótulajdonos, akinek hajóit megtámadták.
Sun
és Zhang Hai a mai napig szenved a tavalyi emberrablások miatt. Minden
halászfelszerelést és gázolajat elkoboztak hajóikról az emberrablók.
Adósságba verték magukat, hogy kárpótolhassák a megvert legénységet. Az
idén kifogott hal pedig nemhogy nyereségre, de még az adósság
visszafizetésére sem elég.
„A
lopott felszerelés a dandongi, rendes engedélyek nélküli hajókon tűnik
fel. A váltságdíjakat is egy dandongi cégnek kell utalni” – mondta Zhang
Hai, hozzátéve, hogy a fegyveres észak-koreaiak egészen biztosan
kínaiaktól, feltehetően a szervezett bűnözéstől kapnak fülest,
máskülönben nem tudhatnák, hogy hol töltik az éjszakát a kínai
halászhajók.
Amikor Yu történetét május 20-án megerősítette a kínai
Külügyminisztérium, néhány online híradás arra utalt, hogy a
határrégiókban a kínai szervezett bűnözés együttműködhet az észak-koreai
katonasággal.
Bár a hajótulajdonosok tudnak a kapcsolatról, mégis elzárkóznak attól, hogy beszéljenek erről. A
halászati iparban a határ mentén mindenki tud a bűnözői csoportok
érintettségéről, de senki sem hajlandó beszélni róluk a sajtónak, mivel
tartanak a megtorlástól.
Az
egyik hajótulajdonos még azt is megemlítette, hogy előzetes
figyelmeztetést kapott egy dandongi hivatalnoktól, felajánlva a
lehetőséget, hogy megvásárolja saját védelmét.
„Fogalmam
sincs, hogy ki vitte el a hajómat. A helyi halászati hivatal
érintkezésbe lépett velem és kivizsgálták a veszteségemet. De még mindig
várok a válaszukra. Remélem, hogy az egész ügyet ki tudják vizsgálni,
és kaphatunk valamifajta kártérítést.” – mondta Zhang Dechang.
A
kínai Külügyminisztérium május 21-én teljes kivizsgálást követelt az
észak-koreai féltől, magyarázattal és garanciákkal, hogy mindent
megtesznek, hogy ne fordulhasson elő hasonló eset a jövőben. De ők sem
adtak tájékoztatást arról, hogy hány hajót rabolnak el évente, vagy hogy
milyen további lépéseket lehetne még tenni az ügyben.
Kína
a Phenjan elleni szankciók szigorítására szavazott márciusban,
Észak-Korea februári nukleáris tesztjét követően. A hónap elején a Bank
of China felfüggesztett minden tranzakciót Észak-Korea fő bankjával.
De a kínai halászok szemében a kétoldalú kapcsolatok sokkal rosszabbak.
„Mind
gyűlöljük az észak-koreaiakat. Nagyon szegények és éhesek, de azért még
nem kellene tőlünk rabolniuk. Mi csak egyszerű, őszinte munkából élő
halászok vagyunk. A legénységem elmondta, hogy az észak-koreaiak nem
tartották magukban irántunk érzett gyűlöletüket, hanem kimutatták azt a
kegyetlen verésekkel. Nem volt mit enniük és inniuk, amíg fogva
tartották őket, és csak akkor mehettek ki a fedélzetre, ha könnyíteniük
kellett magukon.” – mondta Sun.
A
harag félelemmé válik a főleg Heilongjiang tartományból és
Belső-Mongóliából érkező halászok családjaiban. Aggódnak férjeik és
apáik biztonsága miatt, de gyakran keveset hallanak róluk a halászszezon
végéig.
A
hajótulajdonosok örültek, hogy a média és a közvélemény segített
felgyorsítani a hajók szabadon engedését ez alkalommal, de elvárják a
kínai hatóságoktól, hogy többet tegyenek, hiszen az ő feladatuk lenne a
közvetítés az ilyen ügyekben.
„Múlt
májusban azon gondolkodtunk, hogy bírósághoz fordulunk. De egy ügyvéd
sem merte elvállalni az ügyet, mert ha Észak-Korea érintett, akkor nem
perelhetjük a Kim családot és kártérítést sem kaphatunk.” – mondta Sun.
„A
közvélemény képe Észak-Koreáról átalakult. Az új konszenzus azt
követeli a kínai kormánytól, hogy többé ne hunyjon szemet az
észak-koreaiak részvételével történő bűntények felett.” – mondta Jin
Qiangyi, a Yanbian Egyetem Ázsia Tanulmányok Központjának igazgatója.
„A
kínai kormány társadalmi harmóniát és békés kétoldalú kapcsolatokat
akar fenntartani a hagyományos jó viszony miatt. De Észak-Korea visszaél
ezzel, hogy Kínában bűntényeket hajtson végre.” – mondta Jin,
hozzátéve, hogy a kínai kormánynak tisztán meg kellene különböztetnie a
jót a rossztól az észak-koreaiakkal való ügyekben, különben a helyzet
nem fog javulni.
(Írta/fordította: Hajnal László)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése