2013. július 22., hétfő

Keleti zárás: kikerülnek minket az oroszok

A transzszibériai vasútvonal minket kikerül, pedig sok pénzt és munkahelyet jelenthetne.
A július elején Bécsben aláírt szándéknyilatkozat szerint Szlovákián keresztül építenék ki az orosz széles nyomtávú vasút nyomvonalát, hogy felgyorsítsák a Közép-Európa és a Távol-Kelet közti kereskedelmi forgalmat, írja a Napi Gazdaság. Az orosz, az ukrán, a szlovák és az osztrák állami vasúttársaság vezetőinek egyezsége értelmében Bécsig vezetnék a jelenleg Moszkvát és Vlagyivosztokot összekötő széles nyomtávú transzszibériai vasút sínpárjait.
A projekt összköltségét 6 milliárd euróra becsülik – egy ekkora beruházást Szlovákia egymagában nem tudna finanszírozni. Az év végéig elkészülnek a hatástanulmányok, 2014-ben pedig a végső döntéseket is meghozhatják − állítja Vlagyimir Jakunyin, az orosz államvasutak igazgatója. Bécsben új, 200 hektáros átrakodót építenének, az osztrák államvasutak (ÖBB) pedig 3000 új munkahelyet és a teherforgalom 10 százalékos növekedését reméli a széles nyomtávú vasúttól. Szlovákia szintén profitálhat az építésből és a sínek karbantartásából − állítja Stefan Hlinka, a szlovák vasúttársaság (ZSR) első embere. A terveknek részét képezi egy regionális terminál felépítése. Nem mindenki ért egyet ezzel. Szlovákia csak veszíthet a széles nyomtávú vasút projektjével − véli Simon Zsolt, a szlovák parlamentbe bejutott Híd-Most párt alelnöke. „A tiszacsernyői átrakodót Bécsbe telepítik, ezáltal a kelet-szlovákiai régió munkanélkülisége még inkább megnő”, állítja. Más számítások szerint akár 8000 új munkahelyet is hozhat Szlovákiának a nagyszabású projekt.
A szlovák rádió által megszólaltatott szakértők szerint a beruházás megtérülési ideje több évtizedre is kitolódhat, még abban az esetben is, ha évi 40 millió tonna árut szállítanának a széles nyomtávú vasúton, ráadásul az Európai Unió az orosz geopolitikai befolyástól tartva nem száll be a projekt finanszírozásába.
(privatbankar)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése