2013. augusztus 2., péntek

2013. Magyar vállalkozói körülmények – alulnézetből

Állatpatika képünk illusztráció

…”Hasonló vállalkozói sorsokkal naponta szembesülünk, tudomásunk van olyan esetekről, ahol a tisztességtelen vállalkozói körülmények okozta stressz agyvérzéshez, szívinfarktushoz, vagy öngyilkossághoz vezetett, vagy fűtetlen lakásaikban vészelik át a telet.

Ezek a 15-20 év tapasztalatát maguk mögött tudó vállalkozók jellemzően nem azért mentek csődbe, mert ügyetlenül vezették a cégüket, esetleg nem jól mérték fel az üzleti kockázatot. Ma Magyarországon mikro és kisvállalkozó családok tömegei élnek azzal a tudattal, hogy egy kifizetetlen számla, tisztességtelen megrendelő miatt bármikor csődbe mehetnek és ez a csőd egyben magánvagyonuk elvesztését, évek kemény munkájával létrehozott életminőségük drasztikus visszaesését is jelentheti.

Nincs statisztikai adat arról sem, hogy a magyar vállalkozási környezet lezüllésének évei alatt hány vállalkozó család veszítette el önhibáján kívül az egzisztenciáját, mi történt velük, a csőd után talpra tudtak-e állni, vagy helyrehozhatatlanul kisiklott az életük?…”

***
“…Tárgyalási idő még nincs kitűzve az elmúlt 8 hónap alatt, havonta érdeklődőm. Egyebet az ügyről nem tudok, nem tájékoztattak, mintha nem is én tettem volna a feljelentést. Próbáltam megkeresni azokat, akiket szintén megkárosított.
Kértem, lépjünk együtt, hátha többre megyünk. Mindenhol nemleges választ kaptam. Nem hisznek benne, hogy valaha is lesz ebből valami. Úgy nyilatkoztak: Nem ez az első eset, és még soha nem sikerült pénzükhöz jutni, csak az ügyvédre elment egy csomó pénzük. Nem látják értelmét, nem is értik én miért nem adom már fel. Azért mert akkor az életet kell feladni. Az igazságba vetett hitemet. Bár egyre inkább úgy érzem, nekik van igazuk.
De hátha nem, hátha a jognak az igazsághoz is köze van.
Úgy hogy egyelőre várok. HÁTHA.” (P. Ilona, 2012. 04. 25.)
“…Egyébként a per több mint egy éve van bírósági szakaszban. Még nincs tárgyalási nap kitűzve. Új bírónak szignálták ki, így azt mondták érdeklődjek 2 hét múlva.2007 szeptemberétől tart ez az egész, és még mindig itt tartunk.2011 májusa óta van bíróságon. Hát nem nagyon reménykedem. A tanúk már lassan elfeledkeznek a történtekről, sőt van, aki már az óta meghalt. Belátható hogy van miért elkeserednem. Én szó szerint éhezem, és a cukorgyógyszereim sem tudom mindig kiváltani, az okozó pedig jól él.” (P. Ilona, 2012. 09. 21.)
A fenti levelet egy 53 éves szegedi hölgy írta, aki gyógyszerész vállalkozóként dolgozott, amíg egy kifizetetlen megrendelés miatt csődbe nem jutott. Jelenlegi helyzete kilátástalan, a családja szétesett, albérletben él.
Többször kísérelt meg öngyilkosságot, idegösszeomlás miatt karácsony előtt kórházban kezelték. Hasonló vállalkozói sorsokkal naponta szembesülünk, tudomásunk van olyan esetekről, ahol a tisztességtelen vállalkozói körülmények okozta stressz agyvérzéshez, szívinfarktushoz, vagy öngyilkossághoz vezetett, vagy fűtetlen lakásaikban vészelik át a telet.
Ezek a 15-20 év tapasztalatát maguk mögött tudó vállalkozók jellemzően nem azért mentek csődbe, mert ügyetlenül vezették a cégüket, esetleg nem jól mérték fel az üzleti kockázatot. Ma Magyarországon mikro és kisvállalkozó családok tömegei élnek azzal a tudattal, hogy egy kifizetetlen számla, tisztességtelen megrendelő miatt bármikor csődbe mehetnek és ez a csőd egyben magánvagyonuk elvesztését, évek kemény munkájával létrehozott életminőségük drasztikus visszaesését is jelentheti.
Nincs statisztikai adat arról sem, hogy a magyar vállalkozási környezet lezüllésének évei alatt hány vállalkozó család veszítette el önhibáján kívül az egzisztenciáját, mi történt velük, a csőd után talpra tudtak-e állni, vagy helyrehozhatatlanul kisiklott az életük? (Részlet az Európai Unió Petíciós Bizottsága számára elküldött petícióból, http://www.mmv09.hu/page.php?6
Sertéshízlalás állatorvosi felügyelet alatt _ képünk illusztráció

Hét éve várja a bírósági tárgyalást

Tönkretette a patikát a sertésüzlet

30 millió forinttal tartozik a 2008-ban csődbe ment sertéstenyésztő óriáscég egy szegedi állatpatikának. Előbbi ügyvezetőjét csődbűntettel vádolja az ügyészség, de már újrakezdte életét, panziót építtetett. A patika még mindig az akkori veszteséget nyögi. Vezetője levelezett Gyurcsány Ferenccel, Orbán Viktorral, rendszeresen fölhívja a bíróságot, de egykori üzletfelét is. Harminc éve ismerik egymást.
A szegedi Berlini körúti állatpatika 1987 óta működik, igazi családi vállalkozás, sokáig el is tartotta egy családot. Ma más a helyzet: a tulajdonos Budapesten kapott állást, testvére munkanélküli, édesanyjuk ül az összezsugorodott gyógyszertárban. Amellett, hogy kiszolgál, az interneten cégbírósági iratokat, könyvvizsgálói jelentéseket olvas.
A legjobb vásárló
– Editet a Pick révén ismertem meg, a cég sokáig tőlünk rendelt gyógyszert a hizlaldáinak – mondja Papdi Józsefné. – Amikor jött, kávéztunk, beszélgettünk. 2005 után nem sokkal felhívott, hogy új, vezetői megbízást kapott, egyszersmind közölte, ezután nem tőlünk vásárolnak. Rosszulesett, mert több milliót érő árut rendeltünk meg előre, amit veszteséggel tudtam eladni. Két évvel később jött legközelebb. Panaszolta, hogy nincs munkahelye. Fölajánlottam, segítek gyógyszerügynökként elhelyezkedni. Ebből nem lett semmi, néhány hónappal később viszont azzal jött, hogy megalakította a Bedit-Pig Kft-t Nemcsók Jánossal, a politikussal közösen, és most azzal hálálná meg, hogy korrekt maradt a kapcsolatunk, hogy a kft.-je tőlünk vesz árut. Így lett. Később közölte, hizlaldákat vesz a cége, és nekem is van ajánlata. Bár a Tolnagro is szerepet kap a beszállításban, én is benne leszek, és rátehetek 2 százalékot. Azt mondta, a szerződés azért jó, mert én csak közvetítő leszek, nem felelek anyagilag. 2006 májusában megállapodtunk. A Beneti-Pig Kft. telepeire szállítottam a gyógyszert, egy-egy szállítmány 4-5 millió forintot ért. Edittel aztán csak egy év múlva találkoztam: kartondobozokat kért. Elmesélte, hogy válik, költözik, be is mutatta a fiatalembert. Június végén a kelleténél kevesebb pénz jött, de Ákos, az akkori ügyvezető megnyugtatott, csak egy állami támogatás átutalása csúszik, pótolják, ami elmaradt. Augusztus végén bejött az egyik telep dolgozója azzal, hogy nem akar rám ijeszteni, de nagy náluk a jövés-menés, és nincs takarmány. A cégbíróságon megtudtam, elkezdődött a végelszámolás. Edit csak negyednap vette föl a telefonomat. Nyugtatott, hogy mivel végelszámolás lesz, van annyi pénz, hogy mindenkit kifizessenek. Eztán még augusztusban is jött tőlük egy 3,5 milliós rendelés, de nem adtam oda. Ügyvédet fogadtam, kiderítette, a végelszámolást a cégbíróság felszámolássá minősítette, de addigra majdnem minden gazdára talált, a bankhitelüket visszafizették.
Oda az üzleti hitele
Nekem 30 millió 980 ezer forinttal tartoznak, és mivel a hitelezők között az én cégem volt egyedül bt., a családunk megélhetése, ezzel együtt az én 35 éves üzleti hitelem is ráment erre a szerződésre. Mert persze mégis anyagi felelősséggel tartoztam, és a másik károsult, a Tolnagro két pert is indított ellenem. Kiderült, a Bedit-Pig tulajdonos a Beneti-Pig-ben, és bár előbbinek nem adtam el gyógyszert, mástól sem vett. Tehát a Beneti által rendelt mennyiségből oda is vihettek. Ezt nem tudtuk bizonyítani, mert a több milliós készletek átvételéről szóló szállítói dokumentumokat már nem tudták odaadni nekünk, sem a VPOP-nek, ahol följelentést tettem. A fölszámolótól, Muncz Károlytól kértem, a még meglévő készleteket adják vissza, mérséklődött volna a károm. Nem is válaszolt.
Papdiné Ilona úgy érzi, mintha megtűrt idegen lenne a saját ügyében. Levelet írt Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnöknek – azzal fizette ki, hogy a hatóság végzi a munkáját. Orbán Viktor azt válaszolta neki, épp azért kellett kétharmaddal nyerniük, hogy ilyen többé ne forduljon elő. Közben persze Editet is hívogatta, és sírva kérte, segítsen valahogy. – Egy ideig biztatott, hogy megkapom a pénzem. Mondta, vannak drága ékszerei, és ott a kocsi, eladja, majd megoldódik a dolog. Utóbb ő jött megint, hogy munkanélküli segélyből él, angoltanfolyamra jár, mert ha kell, külföldre is elmegy, de ha tudok munkahelyet neki itthon, szóljak. Egyszer csak bejött a patikába egy volt középvezetője, és elújságolta, hogy Editnek elkészült a panziója. Akkor megint én hívtam. S akkor előadta: őt édesanyja segítette az újrakezdésben, és sajnálja, hogy engem a családom nem tud ugyanígy támogatni. A panzióról pedig azért nem mesélt nekem, hogy ne fájjon a szívem. Kértem, hogy legalább pár milliót adjon, hogy újra tudjak indulni, de szerinte ez zsarolás, és beígérte, följelent. Amikor megtudta, hogy a kezdetekkor én is följelentettem a vámhivatalnál, ő hívott, és közölte, sohasem bántott engem, csak segíteni akart, és nem hitte volna, hogy ilyen inkorrekt leszek vele. Az ügyről azt mondta, szerinte kap egy felfüggesztettet, és kész. Ahogyan tolódik az eljárás, egyre inkább úgy tűnik, neki lesz igaza.
Gyurcsány, Orbán „segítsége”
Ilona egyszer eladta követelését, azzal a föltétellel, hogy ha a vevő boldogul a bíróságon, osztoznak. A vevő nem boldogult, így megint övé maradt a követelés. Minden héten fölhívja a bíróságot. Ismerik a hangját, tudják, hová kell kapcsolni. A bírónő, akire most rászignálták az ügyet, azt mondta neki, a második negyedévben biztosan elkezdi tárgyalni. Az egyik tanú közben nemrég meghalt kamionbalesetben. A NAV megszüntette a nyomozást a csalási ügyben, mert nem találja az akkori őrzővédő-céget, amely portaszolgálatot látott el, és átengedte a szállítmányokat. Az ügyvéd pedig közölte: Ilona, mondjon le erről, mert ha kap is valamit végül, a büntetőügy utáni polgár perben, elviszi az eljárás költsége, amit 5-6-8 évig finanszírozni kell. – A legtöbbet a Mozgalom a Magyar Vállalkozásokért segített: írtak a legfőbb ügyésznek, esetemet egy uniós petícióban is ismertették. Az a válasz jött rá itthonról, hogy majd úgy alakítják a törvényeket, hogy ilyesmi ne forduljon elő. Editről közben hallottam, hogy vett egy pubot meg egy fodrászatot. Az, hogy a Hajdú-Bét károsultjai pénzt kaptak, az utolsó csepp a pohárban. Ők miért, és én miért nem? Nyilván erre én nem kapok választ. Azért megfogadtam, én nem változtatok nevet, engem bárki megtalál itt, a pult mögött.
Magyarázat
„Becsődölt a régió legnagyobb disznóhizlalója” – írtuk a Beneti-Pigről 2008. március 29-én. A cikk szerint a 2007-es takarmányár-robbanás miatt nem jött be a vakmerő húzás, hogy a cég milliárdos bankhitelből hat sertéstelepet vett. Ezeket és a dolgozókat a Pick vette át, de a beszállítók futhattak a pénzük után. A cég ügyvezetője akkor azt nyilatkozta lapunknak, érezhető volt, hogy jégre futnak, mert kilónként 235 forint volt a hízók felvásárlási ára, de ők 270-nél, majd a takarmányár-emelés után 350-nél olcsóbból nem tudták kihozni a sertést, és kötötte őket a Pick-kel fennálló szerződés. Edit előadásában a Beneti-Pig rántotta magával a Bedit-Pig-et, az ő házát és vagyonát, emiatt regisztrált munkanélküli lett. Most is felhívtuk. Fél órát beszélgettünk, de nem járult hozzá, hogy amit elmondott, megjelenjen. Szerinte ez a történet nem való újságba.
Csődbűntett a vád
N. Edit Piroskát kétrendbeli, L. Ákost pedig egyrendbeli csődbüntettel vádolja a Szegedi Városi Ügyészség – derül ki a tájékoztatóból, amelyet lapunknak készített a Szegedi Törvényszék sajtószóvivője. A vádirat megállapítja, az első- és másodrendű vádlott is rálátott a Bedit-Pig és a Beneti-Pig gazdálkodására. Előbbi „megalakulásától kezdve folyamatosan veszteséges gazdálkodást folytatott”, 2006 végére fizetésképtelenné vált. N. Edit Piroska a 121 millió 985 ezer forint hitelezői igény „kielégítését részben meghiúsította”. A Beneti-Pig is veszteségesen működött, szintén fizetésképtelenné vált, de tovább rendelt árut. A felszámolási eljárás itt 725 millió 802 ezres hitelezői igényt tart nyilván. „A bíróság az ügy tárgyalására még nem tűzött határnapot” – zárul a tájékoztató. – (Bakos András, Délmagyar, 2013. 08. 02.)
Mozgalom a Magyar Vállalkozásokért

SzRTI

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése