Gurul a pénztalicska, még nagyobb az államadósság! Magyarország jobban teljesit!
Tavaly
év végén magasabb volt az államadósság-rátánk, mint korábban gondoltuk,
az új GDP számok ugyanis feljebb tolták a mutatót. A friss adatok
tükrében sem egyértelmű, hogy a gazdaság alapfolyamatai csökkenő
adósságpályához vezetnek-e. A KSH napokban megjelent nemzeti számlák
statisztikájából az is kiderül, hogy tavaly az idehaza keletkezett
jövedelemhez képest 5,7%-kal tudtunk kevesebbet költeni azért, mert egy
része külföldi gazdasági szereplők kezébe került. Tavaly
204 milliárd, 2011-ben pedig 254 milliárd forinttal kisebb volt a GDP
Magyarországon, mint korábban gondoltuk. A KSH hagyományos őszi
revíziója ugyanis ekkora korrekciót jelentet a nemzeti számlák
statisztikában. A változás a növekedési adatokat nemigen változtatta:
2010-ben 1,1%-os, 2011-ben 1,6%-os volt a gazdasági növekedés, amit
2012-ben 1,7%-os visszaesés követett.
A
változtatás következménye viszont, hogy a tavaly év végi GDP-arányos
adósságunk 79,26%-ról 79,84%-ra emelkedett. (A ráta már szerepelt az
őszi EDP-jelentésben is, de például a jegybank negyedéves frekvencián
működő, ugyanaznap megjelent pénzügyi számlák statisztikája még a régi
számot tartalmazta. Ennek oka, hogy a negyedéves számokon történő
átvezetés csak az év végén történik majd meg.) Az adósságmutatónk
december végére – immár az új GDP-adatokkal és előrejelzésekkel számolva
– a kormány prognózisa szerint 79,21%-ra esik vissza, ami továbbra is a
mutató kis mértékű csökkenését jelenti.
Ugyanakkor
a friss módszertan sem enyhítette azokat az aggodalmakat, hogy a
kormány mégsem lesz képes megfelelni saját alkotmányos
adósságszabályának, amely a ráta csökkenését írja elő. A minimális
csökkenés ugyanis csak úgy jön ki, hogy a negyedik negyedévben az állam
kevesebb forintkötvényt bocsát ki, mint amennyi lejár (a maradékot a
likvid forrásaiból, a kincstári számlát tovább apasztva teremti elő),
illetve nagy valószínűséggel az őszre tervezett devizakötvény-kibocsátás
sem szerepel a számokban. Így viszont a már most is megcsappant likvid
pénzügyi tartalék tovább apadna.
Tavaly
év végén magasabb volt az államadósság-rátánk, mint korábban gondoltuk,
az új GDP számok ugyanis feljebb tolták a mutatót. A friss adatok
tükrében sem egyértelmű, hogy a gazdaság alapfolyamatai csökkenő
adósságpályához vezetnek-e. A KSH napokban megjelent nemzeti számlák
statisztikájából az is kiderül, hogy tavaly az idehaza keletkezett
jövedelemhez képest 5,7%-kal tudtunk kevesebbet költeni azért, mert egy
része külföldi gazdasági szereplők kezébe került.
Kevés a pénzed, de itt egy váratlan kiadás? Segítünk! (x)
hirdetés
Tavaly
204 milliárd, 2011-ben pedig 254 milliárd forinttal kisebb volt a GDP
Magyarországon, mint korábban gondoltuk. A KSH hagyományos őszi
revíziója ugyanis ekkora korrekciót jelentet a nemzeti számlák
statisztikában. A változás a növekedési adatokat nemigen változtatta:
2010-ben 1,1%-os, 2011-ben 1,6%-os volt a gazdasági növekedés, amit
2012-ben 1,7%-os visszaesés követett.
A
változtatás következménye viszont, hogy a tavaly év végi GDP-arányos
adósságunk 79,26%-ról 79,84%-ra emelkedett. (A ráta már szerepelt az
őszi EDP-jelentésben is, de például a jegybank negyedéves frekvencián
működő, ugyanaznap megjelent pénzügyi számlák statisztikája még a régi
számot tartalmazta. Ennek oka, hogy a negyedéves számokon történő
átvezetés csak az év végén történik majd meg.) Az adósságmutatónk
december végére – immár az új GDP-adatokkal és előrejelzésekkel számolva
– a kormány prognózisa szerint 79,21%-ra esik vissza, ami továbbra is a
mutató kis mértékű csökkenését jelenti.
Ugyanakkor
a friss módszertan sem enyhítette azokat az aggodalmakat, hogy a
kormány mégsem lesz képes megfelelni saját alkotmányos
adósságszabályának, amely a ráta csökkenését írja elő. A minimális
csökkenés ugyanis csak úgy jön ki, hogy a negyedik negyedévben az állam
kevesebb forintkötvényt bocsát ki, mint amennyi lejár (a maradékot a
likvid forrásaiból, a kincstári számlát tovább apasztva teremti elő),
illetve nagy valószínűséggel az őszre tervezett devizakötvény-kibocsátás
sem szerepel a számokban. Így viszont a már most is megcsappant likvid
pénzügyi tartalék tovább apadna.
Ha
ezekkel korrigáljuk az év végi adósságmutatót, akkor már emelkedés
adódna, vagyis a gazdaság alapfolyamataiból az idén nem következett az
államadósság-pálya ereszkedése. (Elképzelhető, hogy ezzel közvetlenül is
összefügg az állam hirtelen támadt igénye az adósságszabály
megváltoztatására.)
A
KSH statisztikájának másik érdekessége a GNI-adat. Ezen keresztül lehet
megragadni azt a jelenséget, hogy a külföldi szereplők Magyarországon
szereznek jövedelmet, ami a GDP-hez képest kisebb jövedelmet jelent a
magyar szereplőknek.
Mi is az a GNI?
Egy
ország általános fejlettségét, és így az életszínvonalát is gyakran
szokták az országban előállított (bruttó hazai) termék, a GDP alapján
jellemezni. Ennek a jól ismert kritikákon (környezeti károk,
jövedelemegyenlőtlenség stb. figyelmen kívül hagyása) túl egyéb,
kézenfekvő korlátai is vannak. Egyszerűen fogalmazva: a GDP-mutató nem
mond semmit arról, hogy a megtermelt érték kihez kerül, külföldi vagy
belföldi gazdasági szereplőkhöz.
Ha
erre vagyunk kíváncsiak, akkor a hazai össztermék (GDP) helyett érdemes
a bruttó nemzeti jövedelem (GNI) mutatójára koncentrálni. Ez úgy áll
elő, hogy a GDP-t korrigálni kell. Egyrészt a külföldről származó
elköthető jövedelmekkel (a hazautalt munkabérekkel, a
vállalattulajdonosok osztalékával, illetve az EU-támogatásokkal) növelni
kell, hiszen ennyivel több elkölthető pénz kerül a belföldi gazdasági
szereplőkhöz. Ellenkező irányú korrekciót jelent viszont az itt dolgozó
külföldiek hazautalt fizetése, és a külföldi (rész)tulajdonú vállalatok
nyeresége, illetve a külföldnek fizetett kamatok. (Az írás alján
szereplő táblázatban konkrétan is látható, hogy az elmúlt 18 évben
hogyan lett a GDP-ből GNI. A legnagyobb eltérítést természetesen az
idehaza működő külföldi tulajdonú vállalatoknál megképződött nyereség
jelenti.)
Ezek
a korrekciók a GDP mutatótól elvezetnek a GNI-hoz, és így választ
kaphatunk arra a kérdésre is, hogy vajon többet, vagy kevesebbet
költhetünk-e annál, mint amit idehaza megtermelünk.
A
GDP-GNI rés a 2009-es látványos szűkülés óta eltelt három évben újra
nyílni kezdett, tavaly a nemzeti jövedelem 5,7%-kal maradt el a GDP-től.
Úgy tűnik, rövid távon a mutatót a vállalati profitabilitás, illetve a
külföldnek fizetett kamatok változásai mozgatják, közép távon pedig
különösebb trend nélkül ingadozik.
További
megfigyelhető tendencia, hogy a külföldiek mintha újra szívesebben
forgatnák vissza a jövedelmüket, mint a válság súlyosabb éveiben. Bár az
adatok eléggé bizonytalanok, és hektikusak is, a 27%-os visszaforgatási
arány az utóbbi öt évben a magasabbak közé tartozik. (Ez a mutató
önmagában amúgy nehezen értelmezhető, hiszen nem csak a vállalati
nyereség beruházásokba való visszaforgatását jelenti, hanem a
kamatjövedelmeket is tartalmazza.)
A
GNI-t emelő tétel, hogy a külföldről származó munkajövedelmek
meghaladják az itt dolgozók hazautalásait, illetve az EU adók és
transzferek egyenlege is egyre kedvezőbb ránk nézve, ahogy a hétéves
költségvetési tervezési időszak vége felé érkezünk.

(portfolio)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése