A brazil csoda titka
A
szocialista Luiz Inácio Lula da Silva 2002-es elnökké választásakor
sokan tartottak tőle, hogy Brazília Venezuela példáját követve
baloldali fordulatot vesz. Lula azonban radikális baloldali
szakszervezeti vezetőből pragmatikus és mérsékelt szociáldemokrata
elnökké szelídült. Továbbra is küzd a szegénység felszámolásáért, de
szakított az ortodox kommunista tanokkal, sőt, paradox módon
kifejezetten reformpártivá vált és támogatja a nemzetközi
együttműködést. Kiáll a demokratikus intézmények mellett, és nem
osztozik a populista latin-amerikai rezsimek paranoiás
amerikaellenességében. Brazília a rivális hatalmak közötti kényes
egyensúly fenntartásával mára nagyhatalommá vált - írja Mac Margolis, a
Newsweek latin-amerikai tudósítója.
A leginkább csak Lula
becenevén emlegetett Luiz Inácio Lula da Silva már 1989-ben indult az
elnökválasztáson, ám akkor még alulmaradt a jobboldali Fernando Collor
de Mellóval szemben. A gyári munkásból lett politikus a kampányában
akkor azt ígérte, hogy új fogja kormányozni Brazíliát, hogy azzal
„felháborítom a jobboldalt, és ámulatba ejtem a baloldalt".
2002-ben
viszont már ő győzött. Sokan attól tartottak, hogy a mindössze négy
osztályt végzett, szakszervezeti múltú baloldali elnök a populista
latin-amerikai országok - Kuba, Venezuela és Argentína - példáját fogja
követni. Nem így történt: Lula nem a bolivári forradalmi hagyományt
kívánta folytatni, hanem - jobboldali elődeihez hasonlóan - igyekezett
az országot minél inkább bekapcsolni a nemzetközi kereskedelembe.
Bár
retorikájában megmaradt a régi radikális baloldali jelszavaknál,
intézkedései egyáltalán nem hasonlítanak a chávezi populizmusra.
Szimbolikus jelentőségűnek is tekinthető, hogy Lula lelkesen támogatta
a venezuelai elnök a Banco del Sur regionális bank létrehozására és a
brazil-venezuelai olajfinomító építésére vonatkozó terveit, de pénzt
nem adott, így a két grandiózus kezdeményezés nem valósult meg.
Kormányzásának első éveit értékelve Jorge Castanede volt mexikói
külügyminiszter azt írta a brazil elnökről, hogy épp az ellenkezőjét
tette, mint amit 1989-ben ígért: ámulatba ejtette az őt korábban
veszélyesnek ítélő jobboldalt, és piacbarát politikájával
felháborította baloldali támogatóit.
Margolis felidézi a G20-ak
londoni csúcstalálkozóját, ahol Lulát valóságos sztárként rajongták
körül az európai és az amerikai politikusok. Barack Obama, Gordon Brown
és Nicolas Sarkozy egyaránt elismerőleg nyilatkozott a brazil elnökről,
aki viccesen megjegyezte, hogy mókásnak tartja, hogy néhány évtizede
még szakszervezeti vezetőként a kapitalizmus ellen tiltakozott, most
pedig bankárokkal tárgyal, és a nyugati kapitalista államok vezetői
próbálják rávenni, hogy segítsen a Nemzetközi Valutaalap
feltőkésítésében. A korábban az államcsőd réme által fenyegetett
Brazília ugyanis az elmúlt években jelentős tartalékokat halmozott fel
és a pénzügyi stabilitás bezzegországgá vált, miközben a fél világ
eladósodott.
A siker mindenekelőtt annak köszönhető, hogy Lula
folytatta az elődei, mindenekelőtt a Cardoso elnök által megkezdett
piaci reformokat, miközben a szociális intézményrendszer
megerősítésével enyhítette a szegénységet (és nem mellesleg kifogta a
szelet a tőle balra álló radikálisok vitorlájából). A diplomáciai
testületek létszámát és költségvetését jelentősen megemelte, hogy az
ország gazdasági érdekeit jobban tudja érvényesíteni. A nemzetközi
porondon Lula sikeresen lépett föl a kereskedelmi kvóták illetve az
amerikai és európai agrártámogatások csökkentése érdekében, elősegítve
ezzel a brazil export erősödését.
A gazdaságpolitika mellett
Lula pragmatista geopolitikájának is fontos szerepe volt Brazília
regionális nagyhatalommá válásában. A populista latin-amerikai
baloldallal nem fűzte ugyan szorosra az ország kapcsolatát, de azért a
jó viszony látszatának fenntartására ügyelt. Ám miközben többször
óvatosan méltatta például Hugo Chávez venezuelai elnököt, „globális
partnerként" kezelte az Egyesült Államokat is. Azt azonban igyekezett
elkerülni, hogy Brazília az Egyesült Államok dél-amerikai hídfőállásává
váljon, ezért stratégiai szövetséget kötött Kínával, Indiával és
Oroszországgal (BRIC). A szövetség részeként pedig hatékonyan tud
Amerikával versenyre kelni a térség feletti befolyás megszerzéséért.
Sőt, Brazília nem csak Latin-Amerikában szerzett egyre nagyobb
gazdasági befolyást és vált ezzel az Egyesült Államok riválisává, de
ringbe szállt Afrikáért is: Lula a déli féltekét tömörítő partnerségi
együttműködés keretében több tucat nagykövetséget nyitott afrikai
országokban és jelentősen növelte az afrikai külkereskedelem volumenét.
Mivel
Brazíliának nincs ellensége, az ország nagyon keveset költ katonai
kiadásokra: Kína a nemzeti össztermék 6 százalékát, Oroszország pedig
közel 3 százalékot fordít a hadseregre, Brazília viszont mindössze 1,5
százalékot. Lula világossá tette, hogy folytatja elődjei politikáját,
és nem katonai erejével szeretné kivívni a nagyhatalmi státuszt, hanem
diplomáciai és kereskedelmi kapcsolatai segítségével. Arra azonban
ügyel, hogy nehogy az elszigetelődés vádja érhesse az országot:
Brazília továbbra is rendszeresen katonákkal segíti az ENSZ
békefenntartó misszióit. A geopolitika stratégia is bevált: Brazília
még a kilencvenes években képviseletet kapott az ENSZ Biztonsági
Tanácsában, és azóta egyre fontosabb szereplője a nemzetközi
szervezeteknek és politikának.
A Lula által folytatott több
kulacsos politika kétségtelenül komoly kockázatokkal jár - ismeri el
Margolis. Nem lehet biztosra venni, hogy Brazíliának a jövőben is
sikerül a különböző érdekcsoportok közötti kényes egyensúly
fenntartására. Egyelőre azonban bevált a radikális baloldaliból
mérsékelt szociáldemokratává szelídült elnök stratégiája.
http://www.newsweek.com/id/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése