Foreign Affairs
2008
júniusában, éppen egy évvel ezelőtt, amikor már kezdtek körvonalazódni
az azóta kiteljesedett hitel-, illetve gazdasági válság folyamatai,
Vlagyimir Putyin miniszterelnök még igen derűlátóan nyilatkozott
Oroszország lehetőségeiről. Másokkal ellentétben „mi nem vagyunk
krízisben” - jelentette ki magabiztosan. És valóban, ha az orosz
politikus visszatekintett az 1999-2007 közötti évekre, igencsak meg
lehetett elégedve, írja a Foreign Affairsben megjelent tanulmányában Anders Ǻslund, a világgazdaságot kutató Peterson Intézet vezető munkatársa.
A
jelzet időszakban Oroszország gazdasága évente 7 százalékkal bővült.
Ebből Putyin egyenesen arra következtetett, hogy országa 2020-ra
megelőzi Németországot, a világ rangsorban jelenleg ötödik gazdasági
hatalmát.
Minderről azonban gyorsan kiderült, hogy illúzió,
ám Putyin és szövetségesei ahelyett, hogy szembenéztek volna a
tényekkel, továbbra is úgy nyilatkoztak a válságról, mint a Nyugat
hanyatlásáról, melyhez Oroszországnak semmi, de semmi köze. Igaz, az
optimista összképet némileg zavarták a Dmitrij Medvegyev környezetében
működő liberális szakértől reformokat, de legalábbis gazdasági
irányvonal-módosítást sürget javaslatai. Ekként érkeztünk el az orosz
helyzet jelen állapotához, és a következő hónapok fogják eldönteni: a
Kreml végre hallgat-e a józan észre és meghozza a szükséges döntéseket,
vagy továbbra is tartózkodik strukturális változtatásokat végrehajtani.
A
válság Oroszországra egy igen magas termelékenységet felmutató évtized
után csapott le. 2008 augusztusára – a tervezetten felüli bevételeknek
köszönhetően – nagyon jelentős tartalékokat halmoztak fel nemzetközi
pénznemekben, dollárban az összeg 598 milliárdot tett ki, és ez a
harmadik legnagyobb tartaléknak számított a világon. Bár az infláció
nem volt alacsony, mindazonáltal beállt a stabil 15 százalékra. Ha
valami izgatta az érintetteket, akkor az épp az orosz gazdasága
túlhevülése volt. De aztán a jövedelem legfontosabb forrása, az olaj
ára, melynek hordójáért júliusban még 147 dollárt adtak, gyorsan
csökkenni kezdett. Decemberben – ekkor érte el a mélypontot – mindössze
35 dollárt adtak érte. Ne feledjük – jegyzi meg a szerző – Oroszország
teljes exportjának 85 százalékát az olaj- és gázexport adja.
Augusztusban
az orosz-grúz háború után az orosz tőzsde zuhanni kezdett: májusig a
múlt év októberi szintjének 80 százalékát elveszítette. Ez elborzasztó
hatást gyakorolt az ország oligarcháira, akik közül sokan pár hónap
alatt majdnem mindent elbuktak. A 100 egykori leggazdagabb orosz
kétharmada ma már nem büszkélkedhet a milliárdosi címmel.
A
Kreml első válságellensúlyozó lépésével az orosz stratégiai – leginkább
az alumíniumipari – vállalatok kieső valutabevételét igyekezett
pótolni, illetve jelentős likvid összegeket ömlesztett a
bankrendszerbe. Putyinon és környezetén még ekkor sem látszott
semmilyen indokolt óvatosság vagy ijedelem, sőt, a válságban jó
alkalmat láttak arra, hogy felgyorsítsák a nagy magánvállalatok
államosítását; megszellőztették azt is, hogy valamennyi jelentősebb
fémfeldolgozó üzemet éppúgy állami tulajdonban kívánna látni, mint a
bányákat. Közben azt remélték, hogy gyorsan megáll az olaj árának
csökkenése, és az ekként ismét emelkedő bevételekből mindezt – illetve
a válság többi következményét – gond nélkül finanszírozhatják. Ez a
feltételezés is tévesnek bizonyult, melynek aztán már rövid távon is
komoly következményei lettek. Novemberben az Orosz Központi Bank az
addig a dollárhoz és euróhoz kötött rubelt fokozatosan kezdte
leértékelni, amire aztán a lakosság gyorsan átváltotta megtakarításait
dollárra vagy euróra. A bank igyekezett fenntartani a likviditást, de a
pénz azonnal külső valutákra konvertálódott. Az eredmény felért egy
katasztrófával, a már említett 598 milliárd tartalékból januárra már
csak 386 milliárd dollár maradt, vagyis az eredeti összegnek több, mint
egyharmadát, 212 milliárdot elveszítettek.
2009 első
negyedévében a GDP 9,5 százalékkal esett az előző év azonos időszakához
képest, az ipari termelés pedig 14 százalékkal. Mindennek elsődleges
oka az export visszazuhanása; ennek mértéke az idén már elérte az 50
százalékot. Mindezek ismeretében nem csodálkozhatunk azon, hogy a
krízis a lakosság széles rétegeit érintette. Decemberig az átlag
nettójövedelem 12 százalékkal esett vissza. Amikor a munkanélküliség
elérte a 9,5 százalékot, a kormány megtiltotta, hogy új adatok lássanak
napvilágot, vagyis elkezdte cenzúrázni a jelentéseket.
A
magánszektor külső adóssága is akut problémává vált. A fogyasztók és
vállalkozók összes adósságát 500 milliárd dollárra becsülik, ami az
orosz tőzsde törzstőkéjével megegyező összeg. Az összeg nagyságának
magyarázata a rendkívül szegényes és kezdetleges orosz bankrendszerben
rejlik, ráadásul ebből körülbelül 250 milliárdot öt olyan bank
hitelezett, melyek a legkritikátlanabb kiszolgálói a Kreml gazdasági
elképzeléseinek. A rengeteg magánbank viszont túl gyenge ahhoz, hogy
ellássa a nagy vállalkozásokat hitellel, ezért azok rendre arra
kényszerülnek, hogy külföldi forrásokhoz forduljanak, vállalva a
valutafluktuációk minden kockázatát.
A krízis megmutatta,
mily kevéssel is járult hozzá az alig egy éve pozícióban lévő
miniszterelnök a lakosság gazdasági védelméhez. Az elmúlt, gazdaságilag
sikeres évtized létét egyértelműen a piaci folyamatoknak és az ezáltal
felszabaduló kapacitásoknak köszönhette, illetve persze a magas
olajáraknak. Ezek egyike sem köthető Putyin nevéhez vagy áldásos
tevékenységéhez, pedig mindezeken túlmenően, és kihasználva e
gazdagodás adata lehetőségeket, barátságosabb és biztosabb környezetett
teremthetett volna felelős döntésekkel, melyek most minimalizálhatnák a
krízis hatásait. De semmilyen piacbarát reform sem történt. Viszont a Transparency International szerint
Oroszország a világ államainak 180-as korrupciós listáján a 33 helyet
foglalja el; az egyetlen, az egy főre jutó azonos jövedelemmel bíró,
Oroszországnál korruptabb állam Egyenlítői Guinea. De nem csak a
reformok és a struktúraváltás maradt el; infrastrukturális beruházások
sem történtek. Putyin hatalomra kerülése óta az úthálózat ugyanolyan
szegényes és leromlott állapotú, mint korábban, a szovjet időkben volt.
Bár
az egy éve az elnöki funkcióba megválasztott Dmitrij Medvegyev gyakorta
utal arra, hogy minden fontos döntést ő hoz meg, mindazonáltal Putyin
még ma is az ország igazi vezetője, legbefolyásosabb figurája. Igaz,
kettejük viszonya kiegyensúlyozott és nyilvánvalóan kipróbált bizalomra
épül, ugyanakkor csapataik összetétele igen különböző. Putyin
munkatársai nagyrészt egykori szentpétervári, illetve még korábbi,
drezdai KGB-tisztek köréből került ki. A Medvegyev-klub tagjai viszont
fiatal technokraták, ügyvédi vagy közgazdászi végzettséggel, akik
politikai túlélésre hajtanak.
A válság most ennek a
figyelemreméltó különbségnek az előnyeit változtathatja szükségből
erénnyé. A régi keményvonalasokat sokkolta és bizonyos értelemben
megbénította a válság. De a reformok elkötelezettjei egy idő után
léptek; a helyes irányváltás első jele volt a kormány azon
programcsomagja, melyet most márciusban fogadtak el, és ami teljesen új
büdzsé kidolgozását jelentette, amely már valamelyest köszönőviszonyban
van a valósággal, nem úgy, mint a múlt ősszel elfogadott büdzsé.
Moszkvában végre tudomásul vették, hogy a GDP 6 százalékkal fog esni
idén, és senki nem beszél már arról, hogy 6 százalékos lesz a
növekedés, miként azt múlt novemberben állították. A 3,7 százalékos
költségvetési többletet is gyorsan felülírta a realitás, és ma már 7,4
százalékos hiánnyal számolnak.
És mintha felhagytak volna a
nagyarányú államosítási tervekkel is. Mindazonáltal nem múlt el a valós
veszélye annak, hogy egy esetleges olajár-emelkedés, és az azzal együtt
járó lazulás lehetővé teszi Putyinnak és a keményvonalasoknak, hogy
ismét a könnyebbik megoldásra kényszerítsék rá az országot. Ha ez
történnék, és a korrupt, merev rendszer kiegészülne Putyin autoriter
próbálkozásaival, akkor Oroszország könnyen ismét az 1991-1998 között
megismert mélypontra zuhanhat vissza.
http://www.foreignaffairs.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése