2013. június 4., kedd

Megállapodtak, vagy lefizették?

Megállapodott a kormány az e-útdíj kompenzációjáról a 3 nagyobb fuvarozói érdek képviseleti szervvel. Ennek értelmében adókedvezményt kapnak a helyben fizetett vállalkozói adóból, és a légrugós járművek kedvezményt kapnak a súlyadóból, valamint kedvezményes hitellehetőséget kapnak az azonnali kiadások miatt.
Ez mind olyan semmiség, hogy nem mehetünk el szó nélkül mellette. Az adókedvezmények eleve csak a következő évben lépnek életbe, az e-útdíjat pedig azonnal fizetni kell. Mindez nem lenne érdekes, ha emberléptékű, az ország anyagi körülményeihez méretezett e-útdíjról lenne szó. De ismét látható, hogy a kormány milliós fizetéseiből élő miniszterek, tanácsosok és biztosok mennyire elrugaszkodtak már a valóságtól. Fogalmuk sincs mi van az országban, vagy kretének a szakmájukhoz, más lehetőség nincs.
Hogy lehet valakinek "szakmai" alapon annyi esze, hogy egy új kiadási-adózási formát már eleve úgy vezet be, hogy arra azonnal bevezeti az eladósítás rendszerét is, mivel ekkora mértékű kiadásokra nincs fedezet. A súlyadó abban az esetben, ha egy fuvarozó cégnek több járműve van, nagyjából ötszázezer forint kedvezményt biztosít. A 7.5 százalékos adókedvezmény cég esetében átlagosan 100 000 forint megtakarítás. Milyen arányban áll ez azzal, hogy ugyanennek a cégnek közel 10-15 milliót kell kifizetnie e-útadóra? Köszönő viszonyban sincsenek egymással. Ráadásul a súlyadó és a vállalkozói adó helyi adók, vagyis ismét csak az önkormányzatokat rövidítik meg. Ez egy újabb eszköz a nem Fidesz kötődésű önkormányzatok sanyargatására, mert az egyik kap majd vissza, a másik nem. Azt hiszem nem kérdés, ki nem fog kapni.
Kérdezhetjük, hogy az érdekképviseleti szervek ezt aláírták, akkor ez most mi? Megállapodás, vagy lefizetés? Mert ha ez érdekképviselet, akkor egy régi szólásra hivatkozhatunk: akinek ilyen barátai vannak, annak nincs is szüksége ellenségre. Sokkal valószínűbb, hogy az érdek képviseleti szervek hűen ahhoz, hogy hazánk a világ egyik legkorruptabb országa (hivatalosan is), zsebre tették a saját kis pénzeiket, és hazamentek aludni. Ahelyett, hogy sztrájkkal, útlezárással fenyegetnének, ordítanának a tárgyalásokon, ahogy az elvárható lenne tőlük azért a pénzért, amit mint érdekképviseleti vezetők zsebre vágnak. Inkább lagymatag módon megállapodnak, hiszen személy szerint ők úgyis tesznek az egészre, megkapták a maguk pénzét, vagy kedvezményeit.
Végül is nincs ezen mit aggódni, úgy látszik a Fidesz elhatározta, hogy mindenáron pattanásig feszíti a húrt. Játszadozik még egy röpke szólamot az emberek idegszálain, és ha most sem szakad el, akkor végképp a magyarok fejére húzhatják a bohóc sapkát - és röhöghet rajtunk az egész világ, hogy ezekkel a bolondokkal mit meg nem lehet csinálni. Így vagy úgy, de kenyértörésre viszik a magyarság ügyét, vagy kiborul a bili, vagy nem. Ha igen, megmaradunk, ha nem, akkor meg legalább tudjuk hányadán is állunk saját magunkkal, mert örök igazság: gyáva népnek nincs hazája!
Miért olyan érdekes kérdés ez az útadó? Mert óriási pénzekről van szó, és rendkívül rövid idő alatt - és még ez sem veri ki a biztosítékot. A fuvarosok is inkább menekülnek, felszámolnak, mint hogy küzdenének. Valahol ez egy népre jellemző magatartásforma lett, és mondhatjuk nyugodtan, hogy sajnos jellemző. Ideje lesz gondolkodni, és megtanulni cselekedni, legalább a helyes önvédelem szintjén.
Kemény Gábor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése