Megállapodott
a kormány az e-útdíj kompenzációjáról a 3 nagyobb fuvarozói érdek
képviseleti szervvel. Ennek értelmében adókedvezményt kapnak a helyben
fizetett vállalkozói adóból, és a légrugós járművek kedvezményt kapnak a
súlyadóból, valamint kedvezményes hitellehetőséget kapnak az azonnali
kiadások miatt.
Ez
mind olyan semmiség, hogy nem mehetünk el szó nélkül mellette. Az
adókedvezmények eleve csak a következő évben lépnek életbe, az e-útdíjat
pedig azonnal fizetni kell. Mindez nem lenne érdekes, ha emberléptékű,
az ország anyagi körülményeihez méretezett e-útdíjról lenne szó. De
ismét látható, hogy a kormány milliós fizetéseiből élő miniszterek,
tanácsosok és biztosok mennyire elrugaszkodtak már a valóságtól.
Fogalmuk sincs mi van az országban, vagy kretének a szakmájukhoz, más
lehetőség nincs.
Hogy
lehet valakinek "szakmai" alapon annyi esze, hogy egy új
kiadási-adózási formát már eleve úgy vezet be, hogy arra azonnal
bevezeti az eladósítás rendszerét is, mivel ekkora mértékű kiadásokra
nincs fedezet. A súlyadó abban az esetben, ha egy fuvarozó cégnek több
járműve van, nagyjából ötszázezer forint kedvezményt biztosít. A 7.5
százalékos adókedvezmény cég esetében átlagosan 100 000 forint
megtakarítás. Milyen arányban áll ez azzal, hogy ugyanennek a cégnek
közel 10-15 milliót kell kifizetnie e-útadóra? Köszönő viszonyban
sincsenek egymással. Ráadásul a súlyadó és a vállalkozói adó helyi adók,
vagyis ismét csak az önkormányzatokat rövidítik meg. Ez egy újabb
eszköz a nem Fidesz kötődésű önkormányzatok sanyargatására, mert az
egyik kap majd vissza, a másik nem. Azt hiszem nem kérdés, ki nem fog
kapni.
Kérdezhetjük,
hogy az érdekképviseleti szervek ezt aláírták, akkor ez most mi?
Megállapodás, vagy lefizetés? Mert ha ez érdekképviselet, akkor egy régi
szólásra hivatkozhatunk: akinek ilyen barátai vannak, annak nincs is
szüksége ellenségre. Sokkal valószínűbb, hogy az érdek képviseleti
szervek hűen ahhoz, hogy hazánk a világ egyik legkorruptabb országa
(hivatalosan is), zsebre tették a saját kis pénzeiket, és hazamentek
aludni. Ahelyett, hogy sztrájkkal, útlezárással fenyegetnének,
ordítanának a tárgyalásokon, ahogy az elvárható lenne tőlük azért a
pénzért, amit mint érdekképviseleti vezetők zsebre vágnak. Inkább
lagymatag módon megállapodnak, hiszen személy szerint ők úgyis tesznek
az egészre, megkapták a maguk pénzét, vagy kedvezményeit.
Végül
is nincs ezen mit aggódni, úgy látszik a Fidesz elhatározta, hogy
mindenáron pattanásig feszíti a húrt. Játszadozik még egy röpke szólamot
az emberek idegszálain, és ha most sem szakad el, akkor végképp a
magyarok fejére húzhatják a bohóc sapkát - és röhöghet rajtunk az egész
világ, hogy ezekkel a bolondokkal mit meg nem lehet csinálni. Így vagy
úgy, de kenyértörésre viszik a magyarság ügyét, vagy kiborul a bili,
vagy nem. Ha igen, megmaradunk, ha nem, akkor meg legalább tudjuk
hányadán is állunk saját magunkkal, mert örök igazság: gyáva népnek
nincs hazája!
Miért
olyan érdekes kérdés ez az útadó? Mert óriási pénzekről van szó, és
rendkívül rövid idő alatt - és még ez sem veri ki a biztosítékot. A
fuvarosok is inkább menekülnek, felszámolnak, mint hogy küzdenének.
Valahol ez egy népre jellemző magatartásforma lett, és mondhatjuk
nyugodtan, hogy sajnos jellemző. Ideje lesz gondolkodni, és megtanulni
cselekedni, legalább a helyes önvédelem szintjén.
Kemény Gábor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése