A rendőrség indoklás nélkül igazoltathat bárkit,
vizsgálhatja át mindenfajta indok nélkül valaki ruháját, csomagjait, ha
fokozott ellenőrzést rendelnek el. És ilyet bármikor, bármennyi időre,
akár az ország egész területére elrendelhetnek, ami jogvédők szerint
sértheti a jogbiztonságot. A Magyar Helsinki Bizottság a strasbourgi
bírósághoz és az ombudsmanhoz fordult, azt kérik, hogy a biztos támadja
meg az Alkotmánybíróságnál a túl laza szabályozást.
„Jobban
szeretnék egy olyan országban élni, ahol van bűnözés, mint egy
olyanban, ahol az állam megsérti a polgárok jogait” – írja egy olvasó a New York Times
cikkéhez. A New York-i rendőrség stop-and-frisk (megállítani és
átkutatni) eljárása alapján a rendőrök indoklás nélkül állíthatnak meg
embereket az utcán, és kutathatják át a zsebeiket és csomagjaikat
fegyverek vagy illegális tárgyak után kutatva.
Hétfőn mondta ki
egy amerikai bíró, hogy ez a gyakorlat alkotmányellenes, főleg azért,
mert a rendőrség diszkriminatívan, főleg feketék és spanyol ajkúak ellen
alkalmazta. De problémás az is, hogy a rendőrök sokszor úgy kezdték el
átkutatni a polgárok zsebeit, hogy semmi sem utalt arra, hogy fegyvert
vagy illegális tárgyakat tartanának maguknál.
Szigor, indoklás nélkül, bármeddig
Magyarországon
is van hasonló eljárás: fokozott ellenőrzés elrendelésekor a rendőrök
indoklás nélkül állíthatnak meg, igazoltathatnak és kutathatnak át
bárkit. Sem előzetesen, sem utólag nem kötelesek megindokolni a
vizsgálatot. Fokozott ellenőrzést pedig gyakorlatilag bármikor
elrendelhetnek a rendőrség vezetői. Akár az egész országra kiterjedően,
akármilyen hosszú időre.
A
szabályozás felülvizsgálata érdekében az ombudsmanhoz fordult a Magyar
Helsinki Bizottság, azt kérik a biztostól, hogy vizsgáltassa felül a
szabályozást az Alkotmánybírósággal. Ezzel párhuzamosan eljárást
kezdeményeznek a strasbourgi emberi jogi bíróságnál is.

Fotó: Kollányi Péter
Mindig lesz olyan, akit kézre kell keríteni
A
fokozott ellenőrzés nem ritka, legutóbb vasárnapra rendelt el ilyet a
rendőrség kilenc fővárosi kerületre. Itt a rendőrök tulajdonképpen
bárkit ellenőrizhettek. Fejér Megyében az Ozora fesztivál miatt rendeltek el fokozott ellenőrzést, de volt olyan is, amikor az egész országra kiterjedő,
négy hónapos ellenőrzést rendelt el az ORFK, az indoklás szerint a
migráció elleni küzdelem és a közlekedés biztonsága érdekében.
A rendőrségi törvény
alapján fokozott ellenőrzést olyan általánosan megfogalmazott esetekben
lehet elrendelni, mint például a „bűncselekmény elkövetőjének elfogása
és előállítása”, vagy „a közbiztonságot veszélyeztető cselekmény vagy
esemény megelőzése”. A Magyar Helsinki Bizottság beadványa
szerint ezek az indokok nagyon-nagyon általánosak, mert „mindig lesz
olyan elkövető, akit a rendőrségnek kézre kell kerítenie”, és minden
pillanatban elmondható, hogy „egy jövőbeli esemény esetleg veszélyezteti
a közrendet.” Fokozott ellenőrzést lehet elrendelni még rendezvények
miatt, „a közterület rendjének” megóvása vagy a közlekedés biztonsága
érdekében, de a helsinkisek szerint ezek is túl általános célok, amelyek
folyamatosan fennállnak.
Az egész országban, örökre
Elvileg
lehetséges, hogy az egész országra kiterjedően, határozatlan időre
rendeljenek el fokozott ellenőrzést, hiszen a törvény sem időbeli, sem
területi korlátot nem tartalmaz. Ehhez hasonló volt a már említett,
egész országra kiterjedő négy hónapos
fokozott ellenőrzés. A helsinkisek szerint ez a felületes szabályozás
csaknem korlátlan hatalmat ad a rendőrségnek, ami kiüresíti az
igazoltatás általános szabályait.
Alapesetben
a rendőrség például azt az embert igazoltathatja, akinek a
személyazonosságát a közbiztonság érdekében szükséges megállapítani.
Fokozott ellenőrzés esetén viszont a konkrét személynek semmilyen
kapcsolata nem szükséges, hogy legyen a közbiztonsággal, a rendőr
tulajdonképpen érzés alapján választhatja ki azokat, akiket igazoltat. A
fokozott ellenőrzés esetén elég az, ha a fokozott ellenőrzés helyén
tartózkodik valaki – ilyen hely volt például vasárnap a kilenc kijelölt
budapesti kerület egyike, vagy az Ozora fesztivál idején a fesztivál
környéke.
Problémás az is, hogy a rendőrség a fokozott ellenőrzést elrendelő döntéseket nem teszi közzé a honlapján, csak rövid közleményekben
tájékoztatnak arról, hogy hol és miért rendeltek el fokozott
ellenőrzést. Ezekből viszont nem mindig derül ki például, hogy hány
napig tart egy-egy ilyen intézkedés.

Fotó: Máthé Zoltán
A Legfelsőbb Bíróság szerint törvényes
„Nem interjún vagyunk” – mondta tavasszal az azóta már bezárt Sirály
közösségi térben egy rendőr az igazoltatottnak, amikor az megkérdezte,
hogy miért kérték el a személyiét, és kutatták át a ruháját. Az
igazoltatás fokozott ellenőrzés alatt történt, ilyenkor a rendőrnek nem
kell megindokolnia, hogy kit és miért igazoltat. A Sirályban a Helsinki
Bizottság egyik ügyfele szerint március 30-án tartott razziát a
rendőrség, és itt igazoltatták, és vizsgálták át a ruháját, minden
különösebb indok nélkül. A rendőrök szerint ekkor fokozott ellenőrzés
volt a környéken, ezért került sor az igazoltatásra is.
Az igazoltatott személy a Helsinki Bizottság segítségével a Független Rendőri Panasztestülethez fordult (pdf).
A testület még nem válaszolt, de gyaníthatóan nem fog jogsértést
megállapítani, mert a Legfelsőbb Bíróság egy korábbi, 2011-es döntésében
már vizsgált egy hasonló esetet, és azt jogszerűnek találta. A bíróság
ítéletében kimondta, hogy jogszerű, ha a rendőr az ok és indok közlése
nélkül igazoltat valakit, és kutatja át a ruháját és csomagjait – akkor,
ha mindez fokozott ellenőrzés alatt történik. (Egy másik szál a
történetben, hogy aznap este a Sirályban senki másnak a ruháját nem
vizsgálták át, csak a rendőröket kérdőre vonó személyét. Emiatt a
retorziós jelleg miatt elképzelhető, hogy a panasztestület jogsértést
állapít meg.)
A
bíróság érvelése szerint a törvény alapján „nincs szükség arra, hogy a
felperes bármiféle olyan magatartást tanúsítson” ami az igazoltatást
indokolja, mert „a fokozott ellenőrzés elrendelésének ténye önmagában
alapot adott arra, hogy ilyen ellenőrzést, vizsgálatot a rendőrhatóság
elvégezzen.”
Strasbourg szerint
„Nem
a rendőrség gyakorlata, hanem a törvény hibás” – mondta Tóth Balázs, a
Magyar Helsinki Bizottság rendészeti programjának vezetője, aki
elmondta, hogy a szabályozás hibája miatt fordultak az ombudsmanhoz és a
strasbourgi bírósághoz is.
Egy
angol ügyben a bíróság ugyanis egy terrorizmus elleni törvényről
kimondta, hogy sérti a személyi szabadságot és a magánélet tiszteletben
tartásához való jogot is. A törvény nagyon hasonló lehetőséget
teremtett, mint a magyar fokozott ellenőrzés: a rendőrség által kijelölt
területen és időben a rendőrök bárkit megállíthattak és
átvizsgálhattak, minden különösebb indok nélkül.
Azok,
akiket a rendőrség igazoltatott, az intézkedés ideje alatt nem
sétálhattak el, hanem ott kellett maradniuk. A bíróság szerint az, hogy a
rendőrök indok nélkül igazoltathattak, lehetővé tette, hogy ilyen módon
bárkit indokolás nélkül fenntartsanak, ilyen módon pedig megfosszák
személyes szabadságától. A bíróság ezenkívül kifogásolta azt is, hogy a
rendőrök minden objektív indok nélkül, megérzés alapján vizsgálhattak át
bárkit.

Fotó: Máthé Zoltán
A
bíróság hivatkozott arra is, hogy sok ezer ilyen vizsgálat során
egyszer sem találtak terroristagyanús személyt, a New York-i adatok
szerint pedig az esetek közel kilencven százalékában nem találtak
semmilyen indokot a további eljárásra. A Helsinki Bizottság kutatása
szerint a magyarországi fokozott ellenőrzés sem hatékony: az esetek 6
százalékában volt szükség további intézkedésre, tehát 94 százalékban a
rendőrök nem találtak semmit sem, és továbbengedték az igazoltatottakat (pdf).
A
rendőrséget kerestük, de válaszukat eddig nem kaptuk meg. Érdeklődtünk,
hogy mit gondolnak a Helsinki Bizottság ombudsmani beadványáról,
illetve, hogy milyen statisztikákkal rendelkeznek a fokozott
ellenőrzések eredményességéről. Rákérdeztünk arra is, hogy mi alapján
választják ki azokat a területeket, ahol fokozott ellenőrzést végeznek.
G. Szabó Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése