2013. november 23., szombat

Keveri a kártyákat a Google

Mobilfizetés: A keresőóriás adatbázist épít, és a bank babérjaira tör
A karácsonyi nagybevásárlási szezon nyitányára időzítette új szolgáltatása elindítását a Google, amely ezúttal a virtuális világból a fizikai valóság felé nyit: kézzel fogható, tapintható terméket, igazi bankkártyát dob a piacra saját, Google Wallet (pénztárca) mobilfizetési rendszerének kiegészítőjeként.
Az eddig online és érintésmentes vásárlásra használható keretből így lesz valódi számla, ha tetszik, az internetes cég belátta, hogy nem megy minden csak elektronikusan. A fizikai kártya nagy előnye ugyanis, hogy a felhasználók mindenütt tudnak vele fizetni és az automatákból is felvehetnek pénzt. Több mint havi 150 ezer forintot, és azt is ingyen – igaz, a Google a fizetési rendszert és a kártyát is egyelőre csak az Egyesült Államokban kínálja.
A Google Wallet okostelefonos fizetési szolgáltatást 2011 szeptemberében vezették be. A mobiltelefonra letölthető alkalmazás és az érintésmentes technológia segítségével a PayPass terminállal felszerelt elfogadóhelyeken lehetett kiegyenlíteni a számlát (az online vásárlás mellett még e-mail címre is lehet vele pénzt átutalni). Az Egyesült Államokban azonban egyelőre korlátozott a PayPass-technológia elterjedtsége – csupán 300 ezer helyen található meg.
A felhasználó számlájához kapcsolt fizikai kártya felhasználhatósági köre azonban nem korlátozott: minden olyan helyen elfogadják fizetőeszközként, ahol a többi mastercardos kártyát – vagyis bárhol. A rendszer használata után értesítést is küld a tranzakciókról. A Google-nál azt remélik, hogy a „mobilbukszához” kínált bankkártyával az újdonságok iránt fogékony, de pénzügyeik teljes elektronizálódásától idegenkedők millióit tudják megnyerni maguknak. Igaz, a kártya terheléses típusú lesz, azaz a rajta lévő összeget meghaladóan hitelkeretet nem ad az ügyfélnek – ez az USA-ban hátrányként jelentkezik.

Az androidos és iOS operációs rendszert használó okostelefonokra telepített Google Wallet frissítését még a héten megkezdik, felkínálva a felhasználóknak a bankkártya megrendelését, de ezt közvetlenül számlavezető bankjuknál is kezdeményezhetik, 10-12 napos átfutási határidővel. A Google ráadásul teljes ingyenességet kínál, azaz nincs se kártyadíj, se havi vagy éves használati díj. A díjmentesség másik oldalon viszont busásan megtérülhet, hiszen a felhasználók vásárlási szokásainak közvetlen feltérképezésével olyan kiterjedt adatbázishoz juthat az internetes kereső és szolgáltató óriásvállalat, amelynek révén az eddigieknél is pontosabban tudja célba juttatni megrendelői hirdetéseit.
A cég szóvivője azt is elismerte, hogy az új adatbázis a vásárolt termék és annak ára mellett –alapesetben – a vevő személyi adatait is tartalmazza majd. Az amerikai szakértők szerint persze mindent elsöprő népszerűséget azonban csak akkor érhet el a Google Wallet, ha hitelkeret is kapcsolódik majd a kártyához – ahogy azt korábban tervezték. A Reuters úgy tudja, hogy az ezzel kapcsolatos előkészületekkel a Google Wallet fejlesztéseiért felelős Osama Bedier májusi távozásakor hagytak fel – minden bizonnyal csak ideiglenesen.
Eddig hitelre csak a hirdetők vásárolhattak szolgáltatást a Google-től, az egyszerű felhasználók számára ez a lehetőség egyelőre nem adott. A Google az idén sajtóhírek szerint már 300 millió dollárt költött a mobilpénztárca kifejlesztésére és piaci elterjesztésére, de az igazi áttörés még várat magára; igaz, szakértők szerint már nem sokáig.
Infó: A cikk eredeti változata a 2013.11.23-i Népszabadságban olvasható.

NOL

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése