Egyre kevesebb sonka és csokoládé fogy
Tízből
négy magyar család vesz húsvétkor csokoládét és édességet, igaz, egyre
kevesebbet. Míg a húsvéti sonkát főleg az idősebbeknek fontos, a
fiatalabbak kisebb arányban vásárolják ezt a húskészítményt – legalábbis
ez olvasható ki a GfK piackutató intézet adataiból.
Szeretjük a csokit, csak kevesebbet veszünk
A
húsvéti időszak elengedhetetlen termékei a csokoládé figurák, a
meglepetést tartalmazó tojások, valamint a hagyományos édességcsomagok. E
húsvéti édességek fogyasztási szokásainak elmúlt évekbeli tendenciáit
vizsgálva megállapítható, hogy a háztartások által vásárolt mennyiség
évről évre csökken – derül ki a GfK Háztartáspanel adataiból.
A
GfK szerint a piac mennyiségbeli szűkülését nem a vásárló háztartások
arányának visszaesése okozza. A szezonális édességek vásárlói bázisa
évek óta stabil: tízből négy család vásárol húsvéti édességet. A
háztartások által megvásárolt mennyiség viszont csökkenő tendenciát
mutat.
Összement az ajándékcsomag
Ami
az egyes termékfajtákat illeti, a családok közel egyötöde által
vásárolt húsvéti ajándékcsomag iránti kereslet esett vissza jelentősen a
tavalyi évben.
Míg
két éve átlagosan 1860 forintot költött egy háztartás ajándékcsomagra,
addig tavaly már csak 1580 forintot szánt az ünnepi ajándékra.
Ezzel
szemben négyből egy család vásárol csokoládé figurát, és az e kategória
iránti kereslet stabilnak mondható. Húsvéti nyulakra, tojásokra,
illetve egyéb figurákra megközelítőleg 1950 forintot költött egy
háztartás mindkét.
Fontos lett a minőség
Az
ünnepi édesség vásárlásánál az ismert márkanevek és az általuk
garantált minőség fontos szempont a magyar családoknak. A kereskedelmi
márkák jelentősége a húsvéti édességek piacán továbbra is messze elmarad
a napi fogyasztási cikkek teljes piacán mért átlagnál.
Az
olcsóbb sajátmárkás termékek iránti fogyasztói bizalom csökkenésére
következtethetünk abból, hogy a sajátmárkás húsvéti édességek vásárlói
bázisuk közel 40 százalékát vesztették el a 2013. március-áprilisi
időszakban a megelőző évhez képest – véli a GfK.
Hol vásárolunk?
A
kereskedelmi csatornák közül a tavalyi húsvéti szezonban a
hipermarketek tovább tudták erősíteni piaci pozíciójukat. A legtöbb
megvásárolt szezonális édesség e bolttípusból származott.
Húsvéti csokoládéfigura | 2012 | 2013 | Húsvéti ajándékcsomag | 2012 | 2013 |
Hipermarket | 38 | 41 | Hipermarket | 24 | 35 |
Szupermarket | 15 | 19 | Szupermarket | 9 | 7 |
Diszkont | 19 | 16 | Diszkont | 51 | 40 |
Kisbolt | 20 | 18 | Kisbolt | 11 | 11 |
Egyéb | 8 | 7 | Egyéb | 5 | 7 |
A
hipermarketek növekedésével párhuzamosan csökkent a diszkontok
mennyiségi értékesítésben meglévő súlya mind a húsvéti
ajándékcsomagoknál, mind a csokoládé figuráknál. A szupermarketek csak a
csokoládé figurák piacán tudták szerepüket erősíteni.
És mi a helyzet a sonkával?
Az
édesség mellett az ünnepi időszak másik hagyományosan fontos terméke a
húsvéti sonka. Míg tavaly egy átlagos hónapjában ötből egy háztartás
vett sonkát, addig a húsvéti szezonban a duplájára emelkedett a sonkát
vásárlók száma.
A
húsvéti főtt-füstölt sonkát vásárlók életkorát vizsgálva
megállapítható, hogy az idősebb (50 év feletti háziasszony által
vezetett) háztartások vásárolták nagyobb arányban ezt a hagyományos
húskészítményt. A 39 évnél fiatalabb háziasszony által vezetett
háztartások országos arányukhoz kevésbé vettek sonkát.
Az éves adagunk felét húsvétkor esszük
A
húsvéti időszak jelentőségét mutatja, hogy a háztartások tavaly ekkor
vásárolták az éves szinten elfogyasztott sonkamennység közel felét.
Ugyanakkor a 2012-es csúcsidőszakhoz képest 9 százalékkal kevesebb sonka
fogyott tavaly – jegyezte meg a GfK.
(privatbankar )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése