- A szélesebb közönség egyelőre nem
sokat tud az Ön munkásságáról, beszélne egy keveset arról az
intellektuális útról, amit az orosz közéletben bejárt?
Tisztelettel, ez egy igen hosszú út.
Először, korai fiatalkoromban mélyen megérintett és inspirált René
Guénon és Julius Evola tradicionalizmusa. Elsőként ezt a tábort
választottam - a szakrális tradíció oldalán, a modern (és poszt-modern)
világ ellen. Ez a választás és annak minden következménye még mindig
jelen van. Határozottan kiállok azon spirituális
és vallási értékek mellett, melyek a dekadens materialista és perverz
kultúra ellen valók. Későbbi munkásságom is a tradicionalizmus
filozófiája köré épült, azon alapult.

Ugyanebben a szellemben később
felfedeztem a konzervatív forradalom trendjét, annak újjáéledését a
francia Alain de Benoist Új Jobboldal irányzatában, aki személyes
barátommá vált és közvetlen is hatást gyakorolt rám. Ugyanakkor
érdekelt a geopolitika, felfedeztem Mackinder, Mahan, Spickman és
Haushoffer klasszikus munkáit. Nagyon hasonló ideákat azonosítottam az
1920-1930-as évek béli orosz eurázsianisták szövegeiben, akik egy új
ideológiát próbáltak létrehozni a tradíció, konzervativizmus, szlavofil
koncepciók egybeépítésével, határozott elképzelésekkel a kortárs
geopolitika (Szavickij) és strukturális nyelvészet (Trubeckoj), jog
(Alexejev), történettudomány (G. Vernadszkij), stb. terén. Így ez volt a
80'-as években általam kidolgozott neo-eurazsianizmus kezdőpontja,
mikor az új világ jellegzetességei határozottabban láthatóvá váltak
számomra.
Később, a korai 90'-es években elkezdtem
a kiterjesztett és részletesebben kidolgozott neo-eurazsianizmus
kereteit alkalmazni a jelen hazai és nemzetközi helyzet politikai
elemzéséhez. Így megalapítottam a geopolitika orosz iskoláját,
ismertebbé tettem a főbb szövegeket és szerzőket, valamint új és
eredeti koncepciókat. Ugyanakkor lefektettem az alapjait egy
tradicionalista gondolkodásmódnak, ami Guénon és Evola ideáit az orosz
ortodox keresztény tradícióra alkalmazza. Szintén felfedeztem a
történelmi értékeken alapuló orosz konzervatív forradalom mezejét.
Miután a szovjet időszakban
anti-kommunista voltam, 1991-ben változtattam nézeteimen, egy liberális
felkelés kellős közepén, amit jóval rosszabbnak ítéltem a
szocializmusnál. Ennek az elemzésnek az eredménye volt az első
komolyabb változás a világnézetemben: szakítottam az
anti-kommunizmussal és inkább az anti-liberalizmusra koncentráltam,
mivel a liberalizmus a legvégső megtestesülése annak a modernitásnak,
amit mindig is abszolút gonosznak (Guénon és Evola értelmezésében) és
legfőbb ellenségnek ítéltem.

Számomra a liberalizmus kommunizmus
felett aratott győzelme volt ennek legfőbb bizonyítéka. Így a
klasszikus jobboldali tradicionalizmustól elmozdultam a baloldali
tradicionalizmus felé, amit nemzeti bolsevizmusnak neveztem. A
gyakorlatban azonban ez nem volt se kommunizmus, se bolsevizmus. Annak a
liberalizmusnak a teljes visszautasítása volt, ami a kommunistákkal és
fasisztákkal vívott harcban végül a legkövetkezetesebb modern
ideológiának bizonyult, a modernitás legbelső lényegének volt
megfeleltethető.
A politikatörténetben bekövetkezett
fordulat 1991-ben bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy a fasizmus és
kommunizmus sokkal kevésbé volt modern, és több anti-modern kellékkel
is rendelkezett. Közel nyilvánvaló volt ez a fasizmusra nézve, de
kevésbé volt nyilvánvaló a kommunizmusra vonatkozóan. Így javasoltam a
marxizmus és szocializmus jobboldali olvasatát, és a baloldal
vizsgálatát a tradicionalizmus szemszögéből.
A 90'-es évek ennek a
baloldali-jobboldali anti-liberális szintézisnek a felkutatásával telt.
A kortárs politikában ez Borisz Jelcin politikájának teljes
visszautasítását jelentette, valamint részvételemet a legkülönbözőbb
jobboldali patrióta és baloldali ellenzéki csoportokban. Ez
a nemzeti-bolsevista periódus 1991-től 1998-ig tartott. 1998-tól,
miután az orosz kormány számos lépést tett a patriotizmus irányába
(Primakov politikája), elkezdtem kidolgozni utóbbinak egy lényegében
ugyanaz, külsőségeit tekintve azonban mérsékeltebb változatát a
radikális közép kontextusában. Az alap elgondolás az volt, hogy a
modern Nyugat abszolút középpontjában a liberalizmus áll (jobboldali és
baloldali egyidőben - jobboldali a gazdaságban, baloldali kulturális
és szociális értelemben). Így a Nyugat számára a két anti-liberális
szélsőség szintézise teljességgel helytálló. Azonban, Oroszországban a
liberalizmus valami formális, és nem pedig lényegi. Ezért
népszerűsítünk egy olyan radikális középet, ami nem a baloldal és
jobboldal egyes elemeiből létrehozott mesterséges teremtmény, hanem
sokkal inkább az orosz ortodox ideológián alapszik, ami egyáltalán nem
liberális, nem kommunista és nem nacionalista. Az eurazsianizmus nem
illeszkedik se a jobboldal, se a baloldal kontextusába.

1998-tól 2004-ig az orosz országgyűlés
elnökének, G. Seleznyevnek voltam tanácsadója, valamint az Állami Duma
Geopolitikai Szakértői Bizottságának igazgatója voltam. 2000-ben Putyin
hatalomra jutott. Ez volt a váltás a Jelcin féle nyugati
liberalizmus-imitációból egy sokkal organikusabb orosz politikába. Ez
volt a radikális közép és az eurazsianizmus ideje. Az Eurázsia
Mozgalmat formálisan azok hálózata alkotta, akik elfogadták ugyanezt a
politikai filozófiát. Később létrejöttek az Eurázsia Mozgalom külföldi
ágai és a szervezet nemzetközivé vált. Putyinnal a nézőpontom már
1998-tól a radikális középtől a fősodor felé kezdett tolódni, és az
orosz kormány részben elfogadta az eurázsiai ideákat. Attól
az időszaktól az orosz politikai berendezkedésben betöltött szerepem
már nem egy extrémizmus volt, hanem egy elfogadható, orosz patrióta
attitűd. Ebben az időszakban
lett végül kidolgozva a Negyedik Politikai Elmélet, folytatván a
radikális közép és az eurazsianizmus ideáit. Itt történt egy második,
jelentős változás az ideológiai fejlődésemben: a kommunizmus és
nacionalizmus részleges - azok anti-liberális vonatkozásaiban -
elfogadását követően eljutottam arra a felismerésre, hogy túl kell haladni a politikai modernitás összes formáját - beleértve a kommunizmust és fasizmust is.
2008-tól, mikor a Negyedik Politikai
Elmélet határozottabb formát öltött, lemondtam a második és harmadik
politikai elmélethez (kommunizmus és fasizmus) fordulásra tett
próbálkozásokról, és egy teljesen független Negyedik Politikai Elmélet
kidolgozásába kezdtem, ami megszakít minden, a modernitáshoz fűződő
kapcsolatot. A Negyedik Politikai
Elmélet ehelyett egy a premodernitás (premodern tradicionalizmus) és
posztmodernitás (heideggeri egzisztencializmus és a Dasein politikai
alanyként állítása) közti szövetség.
Eközben Putyint harmadszorra is
újraválasztották, és ez volt az a pillanat, amikor végleg szakított a
liberalizmussal. Most Putyin elfogadja az eurazsianizmust és radikális
középet, napról napra közelebb jut ahhoz, amit Negyedik Politikai
Elméletnek nevezhetünk. Tehát jó irányba haladnak a dolgok. Ezzel
egyidőben az a szerep, amit én a politikai rendszerben betöltök,
szintén elmozdul - Putyin követőinek patrióta szélsőségétől a politikai
fősodor szívébe. Tehát Putyin politikai realizmusa találkozik a
Negyedik Politikai Elmélettel, és egy továbbfejlesztett
eurazsianizmussal. Jelenleg itt tartunk.

- Mi az "eurazsianizmus", amit mára sokan a Putyin külpolitikája mögött álló geopolitikai stratégiának tartanak?
Az eurazsianizmus a multipoláris világ
elgondolásán alapszik, és az amerikai hegemónia folytatásaként fennálló
egypólusú világrend teljes visszautasítását jelenti. Ennek
a multipolarizmusnak az alapja nem a nemzetállam vagy egy ideológiai
blokk, sokkal inkább a nagytér (Grossraum), a közös civilizáció
stratégiai egyesülése. Egy tipikus nagytér például Európa, vagy az
Egyesült Államok, Kanada és Mexikó egyesítése, valamint Nagyobb Kína,
Nagyobb India, a mi esetünkben pedig Eurázsia. Eurázsia
a cári orosz birodalom vagy a Szovjetunió területe. Nagyobb
Oroszországnak vagy Eurázsiának nevezzük, ami az amerikai hegemóniától
független térség. Hogy ez a függetlenedési törekvés még egyértelműbbé
vájon, egyesítenünk kell azokat a különböző országokat, melyek valójában
egységes geopolitikai, gazdasági és társadalmi entitást alkotnak.
A
multipoláris világkép elismeri a közös civilizációs alapokon nyugvó
integrációt. Így eurázsiai civilizációról nem csak egy nagyobb
Oroszország, szláv országok, vagy keresztény népek vonatkozásában
beszélhetünk, de a török népek és Közép-Ázsia, Szibéria és a Kaukázus
népeinek vonatkozásában is. Putyin külpolitikája a multipolaritás és
eurázsiai integráció köré szerveződik, vagyis egy független pólus
megalapítása felé.
- Mi vezette arra, hogy Putyint támogassa?
Ahogy az első válaszban is kifejtettem;
Putyin politikai realizmusa és érzelmi alapú patriotizmusa mind
közelebb és közelebb került az én geopolitikai és ideológiai
pozíciómhoz. Támogatom Putyint, mert bevallottan támogatja ezeket a
célokat és ideákat.

- Putyin egyszer azt mondta, a
Szovjetunió összeomlása a XX. század legnagyobb geopolitikai tragédiája
volt. Mit gondol erről az állításról?
A hangsúly itt a geopolitikai szón van.
Azt jelenti, Putyin nem a szovjet ideológia tartalmait sajnálja, hanem
az egyesített politikai tér összeomlását, ami a különböző történelemmel
és kultúrával rendelkező népek civilizációs alapú egyesülését
jelentette. A Nyugat semmit sem, vagy csak nagyon keveset tud
Oroszország valós történelméről. Néha azt gondolják, a Szovjetunió egy
tisztán kommunista kreáció volt, és az olyan országok, mint Ukrajna,
Kazahsztán vagy Azerbajdzsán függetlenek voltak, mielőtt a Szovjetunió
vagy a bolsevikok belekényszerítették őket a szovjet államba.
A
valóság az, hogy a gyakorlatban soha nem is léteztek, csak
adminisztrációs körzetként az orosz birodalom, majd a Szovjetunió
határain belül, de saját politikai vagy történeti jelentésük nem volt.
Ezeket az országokat jelenlegi határaikon mesterségesen hozták létre a
Szovjetunió összeomlását követően, összeomlásának eredményeként.
Tehát Putyin igyekszik kihangsúlyozni
ennek a folyamatnak a mesterséges voltát, valamint azt, hogy ezek nem
csak mesterségesen létrehozott országok, de bukásra ítélt országok is.
Hogy ezt a bukást elkerüljék, egy új geopolitikai keretbe kell
integrálódniuk - ez az Eurázsiai Unió.
Az
Eurázsiai Unió nem hódítás, vagy teljesen független és sikeres országok
orosz érdekszférába kényszerítése, hanem olyan összeomlások
megakadályozása, mint a 2008-ban Grúziában vagy 2014-ben Ukrajnában
történt szakadások voltak.

- Mit gondol a Krím annektálásáról, és a kelet-ukrajnai orosz felkelésekről?
Krím az Oroszországi Föderáció szerves
részévé vált, és új köztársaságok (Donyeck és Luganszk) jelentek meg a
korábbi Ukrajna politikai térképén. Mindez logikus következménye annak,
hogy ultra-nacionalista csoportok 2014 márciusára puccsot hajtottak
végre Kijevben és a nyugat-ukrán (főként neo-náci) identitást rá
akarják kényszeríteni a teljes ukrán lakosságra. Tény, hogy kelet- és
nyugat-Ukrajna teljesen különböző történelmi és kulturális identitással
rendelkezett.
Ukrajna egy tipikus posztszovjet,
mesterséges állam, ami soha nem létezett 1991 előtt. Ukrajna nyugati
részének van egy identitása, amivel a déli és keleti identitás gyakran
teljesen ellentétes. A nyugati identitás Hitler-párti, banderiánus és
erősen orosz-ellenes. A második oroszpárti, anti-fasiszta és
szovjetpárti (sztálinista). Délkelet-Ukrajna pedig az orosz világhoz és
az eurázsiai civilizációhoz tartozik. Így a jelenlegi háborús helyzet
egy logikus következmény, gyakorlatilag arról van szó, hogy az orosz
geopolitikai térségről mesterségesen leszakított részek visszatérnek
oda, ahová tartoznak.
Ez csak a folyamat kezdete: már most van
egy 8 millió főt számláló lakosság, amely orosz eurázsiai identitással
rendelkezik és kinyilvánította függetlenségét Oroszország határán.
Csakhogy van még 12 millió ember, ugyanezen orosz identitással, aki még
mindig Kijev ellenőrzése alatt él. Tehát a harc folytatódni fog.
- A jelenlegi ukrán helyzet egy kihívás, ami Oroszország előtt áll, hogy visszaszerezze nagyhatalmi pozícióját?
Igen, az. Ha Oroszország továbbra is
kezelni tudja a helyzetet, egy többpólusú világban fogunk élni. Ha
Oroszország elbukik, az egypólusú világrend fennmaradása egy kicsit
tovább húzóik. De kétlem, hogy az amerikai hegemónia fennmaradna.
Oroszország győzni fog.

- Hogyan értékeli az orosz diplomácia szerepét a szíriai háborúban?
Jelentős eredményeket ért el. Putyin
megmutatta mindenkinek a világban, hogy többé nem csak egy helyen
dönthetnek arról, ki a jó és ki a rossz fiú. Az USA és közel-keleti
hídfőállásai (Szaúd-Arábia, Törökország, stb.) támogatják a lázadókat.
Moszkva és Kína támogatja az Asszád-kormányt. Tehát ez egy erős példa
arra, hogyan néz ki a többpólusú világ. Ebben a krízishelyzetben több
lehetőség van, és a főbb stratégiai döntések több pontja is igen
problémás területeket érint.
- Mit gondol Oroszország homoszexualitás elleni törvényeiről?
Teljesen helyénvalóak. A liberalizmus
ragaszkodik a kollektív identitás minden formájától való
megszabaduláshoz. Ez a liberalizmus legbelső lényege. A liberálisok
megszabadították az embert a nemzeti identitástól, vallási
identitástól, és így tovább. Az utolsó ilyen kollektív identitás a nem.
Így eljött az ideje annak, hogy ezt is önkényessé és szabadon
választhatóvá tegyék. Az orosz
lakosság abszolút többsége ellenzi ezt és konzervatív attitűdöt mutat a
nemi identitás kapcsán és általánosságban véve is. Putyin
ezekkel a törvényekkel nem csak a homoszexuális kapcsolatok ellen
harcol, de a liberalizmus törvénnyé emelése ellen, a liberalizmus
normává nyilvánítása és legitimálása ellen is, amit egyébként morális és
pszichológiai perverziónak tartanak.
- Egyszer a Financial Times
hasábjain megjelent cikkében azt mondta, a világnak meg kell értenie
Putyint. Hogyan történhet ez meg?
Putyin megértéséhez meg kell tanulni
megérteni másokat. Oroszország a "mások". Más értékeink vannak, más
történelmünk, más ideáink, más erkölcsünk, más antropológiánk, és
másfajta tudásunk van, mint a liberális Nyugatnak. Ha a Nyugat saját értékeit univerzálisnak gondolja, Putyint sem fogja megérteni. Kritizálhatják
és vádolhatják őt azért, amit tesz. Mert ő más (mint a modern Nyugat),
máshogy gondolkozik és máshogy cselekszik. Vagy elfogadhatják az arra
való jogot, hogy másnak más történelme és más kultúrája legyen. Ez
egyben egy szimbolikus kérdés is, ami annak hiányát mutatja, hogy a
mássághoz bármi pozitív tartalmat is társítanának. Mi készen állunk a
kölcsönös megértésen alapuló dialógusra. De készen állunk arra is, hogy
kezeljük at a gyűlöletet, ami a Nyugat egy részéből felénk árad. Ismerjük
azokat az eurocentrikus, kulturális rasszista, univerzalista és
imperialista módszereket, melyekkel a Nyugat viszonyul másokhoz.
Így jobb, ha inkább próbálnak minket
megérteni. Próbálják figyelmesen olvasni klasszikusainkat... próbálják
inkább megragadni az ortodox keresztény filozófiánk, teológiánk,
misztikusaink és szentjeink, költőink és íróink (Dosztojevszkij,
Puskin, Gogol) által közvetített tartalmakat, és úgy minden bizonnyal
Putyint is könnyebb lesz megérteni.
***
Alexander Dugin (sz. 1962) a
posztszovjet Oroszország egyik legismertebb írója és politikai
elemzője. Az Eurázsia Mozgalom alapítója, több mint egy évtizeden át
Vlagyimir Putyin személyes tanácsadója. Negyedik Politikai Elmélet c.
könyve a közeljövőben megjelenik magyarul.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése