"Alapvető, de azért nem árt újra átgondolni és elmondani, hogy mivel
Magyarország kis ország, de közben egy nagyon erős védelmi szövetség
tagja, védelempolitikájának a NATO részeként kell kifejeződnie, nem
pedig önállóan. A 2012-es magyar katonai stratégia is leírja, nagyon
helyesen, hogy az észak-atlanti térség biztonsága Amerikától
Észtországig egy és oszthatatlan, ugyanis egy katonai szövetségi
rendszer kizárólag így hiteles. Ez ebben a kontextusban azt jelenti,
hogy Magyarországnak az az érdeke, hogy a putyini Oroszország ne csak
tőlünk specifikusan, de az egész NATO-tól tartsa távol magát, a
szövetség határaira a Fekete-tengertől az Északi-tengerig tekintsen
kellő tisztelettel. Ebből pedig az következik, hogy Magyarországnak
igazodnia kell a szövetségi stratégiához" - hozza a fősodratú zsidómédia szinte minden orgánuma.
Milyen erőről beszélnek ezek? Ameddig a NATO-ban gyakorlatilag csak
az amerikaiak meg még egy-két európai állam foglalkozik komolyan a
hadseregével, illetve a szövetség egészének jól láthatóan egyáltalán
nem fűlik a foga a háborúhoz (Afganisztán utáni csúfságokhoz képest
mégis a provokátor szerepét tölti be), addig az elrettentés képessége
sérül. Ez az oka annak a liberális média szerint, hogy Putyin bele mert
fogni az ukrajnai kalandba. Számolt vele, hogy a Nyugat majd csak áll
és néz, legfeljebb pár gyenge szankciót képes bevetni, amivel semmilyen
szorongató helyzetet nem képes kicsikarni Oroszország meghajlására a
csontgyenge Nyugat előtt. Amerika és a préda NATO gyengesége
végeredményben a saját hitelességét, saját elrettentőképességét ásta és
ássa alá az elmúlt bő egy évben napjainkig és a folytatás sem
kecsegteti az atlanti világuralmistákat reményekkel. Erre hergel Hende
Csaba bejelentése a légvédelmi fejlesztésekről, milyen érdekes? Tehát a
Délszláv helyzet után újra elosztó bázisállomás leszünk egy vesztes
oldalon, szabadon! A NATO-célkitűzés az, hogy minden állam legalább
GDP-je 2 százalékát költse védelemre. Magyarország most 0,8-0,9
százalékot költ, attól függ, hogy beleszámoljuk-e a nyugdíjakat vagy
nem. A kormány megígérte, hogy 2016-tól a GDP 0,1 százalékkal növeli a
költségvetést minden évben egészen addig, amíg el nem éri az 1,4-et. Ha
minden jól megy, az ukrán válság ezt előrehozhatja egy évvel, bár ehhez
a gazdasági növekedésnek is ki kell tartania.
A Honvédelmi Minisztérium ebből a megemelt költségvetésből akarja
lecserélni az elavult szovjet haditechnikát a BTR-ektől kezdve az
SA-6-os Légvedelmi rakétákon keresztül lényegében minden másig. A
magyar védelempolitika célja az, hogy hasznossá tegye magát a szövetségen belül.
Ezért kellett Afganisztánba fejlesztési csoportot, harci mentorokat,
különleges erőket küldeni. Egy mindenkiért, mindenki egyért. Ha a
honvédség össze tudja végre rakni azt a két dandárnyi "jól" felszerelt
és kiképzett erőt, amit az ország jelenleg el tud tartani, amit
különböző NATO- és ENSZ-missziókon érdemben fel lehet használni
(békefentartásra, stabilizációs feladatokra, képzésre és hasonlókra),
papíron ezt várja el a NATO-kötelék. Gyakorlatban az EU golyófogói
leszünk a kelet-európai periférián, ha mégis provokálnák és próbára
helyezik az orosz medve türelmét. Nagyjából az egyetlen "komoly"
fegyverrendszerünk (ez is elmaradva fényévekre az orosz-kínai
fejlesztésektől), ami nem szorul cserére, az a néhány darab nyomorult
Gripen. Magyarország ezzel is hasznossá teszi magát 2015 harmadik
harmadában, amikor négy magyar Gripen fogja védeni a Balti légteret.
Ezt folyton csinálnia kell valamelyik tagállamnak, mert a baltiaknak
nincsenek megfelelő repülőgépeik. A jelenlegi feszült helyzetben
egyébként több gép fog kelleni (tizenkettő), mint a normál ügymenetben
szükséges négy, de a magyar légierő csak ennyit tud adni, szóval valaki
másnak is be kell majd még szállnia. A modernizáció egyik speciális
eleme még a helikopterek cseréje, ami már olyan régen húzódik. Elvileg
már idén lehet döntés, igaz, ezt évek óta mondják, de mindegy, a
lényeg, hogy jelenleg ez a négy jelölt gyártó van: az amerikai Sikorsky, az angol-olasz Augusta-Westland, az Airbus Helicopters (ez a volt Eurocopters csoport) és a Korea Aerospace.
Ők három-négy év után tudnak helikoptert szállítani, addig is maradnak
a nemrég pótlólagosan beszerzett Mi-8 és Mi-17-es szállítóhelikopterek.
De ahogy a költségvetést számolják a GDP-ben, 2020-ra pont meglesz ez
is.
Aszimmetrikus a modern hadviselés
Egy ilyen helyzetben arra az aszimmetrikus hadviselésre kell
koncentrálni, amit az oroszok is kidolgoztak és igazítanak a folyton
változó, mégis már egy lépéssel előre gondolkozó szituációkkal
Kelet-Ukrajnában: lényegében helyi milíciákra támaszkodnak a különleges
erőik részleges irányítása alatt, vagy valamiféle támogatásával.
Hogy hogyan kell az ilyesmi ellen fellépni, az talán meglepő módon
nemcsak a NATO-tól nem idegen, de teljesen a honvédségtől sem
végülis...alapozzák ezt arra, amit Afganisztánban már próbáltak(csak
hozzáfűzném, hogy nem túl nagy népi támogatottságra tettek szert) Mit
jelent ez? Az ellenséges milíciák felszámolása, de legalább
elrettentése anélkül, hogy az ember mindent szétrombolna a környéken és
ezzel maga ellen fordítaná a lakosságot (ahogy most az ukrán hadsereg
teszi Szlovjanszkban); könnyű és különleges erők használata,
stabilizáció, rendfenntartás, helyi rendfenntartó erők
kiképzése, intézményépítés...ez a NATO taktika, de egyel nem számolnak
csak, hogy az idegen zsoldos erőket még sehol sem várta tárt karokkal a
nép.
Gölöncsér Miklós
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése